Specificaties Small form factor, 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Pandora Window Zilver Review

Foritain 28 januari 2015, laatste update op 26 mei 2017, 2.115 views

BitFenix Pandora Window Zilver

Een luxe en opvallende aluminium behuizing waar je een stevige game-pc in kwijt kan. Het ICON display is een leuke feature, maar de uitvoering (kijkhoeken) laat wel wat te wensen over. Al met al een degelijke allrounder met een prima prijs-prestatieverhouding.

Pluspunten

• Mooi uitgevoerd met gebogen aluminium (zij)panelen
  • Compact (en vooral smal) voor een mATX behuizing, maar toch voldoende HDD en GPU ruimte
  • ICON display, een programmeerbaar TFT paneeltje, is een leuke en opvallende feature
  • Indeling helpt je een build te maken die er door het venster uitstekend uit ziet
  • Leverbaar in veel uitvoeringen: Zilver/Zwart, met/zonder window, met/zonder
  • Toch voldoende ruimte voor waterkoeling
  • Degelijke uitvoering basisfeatures: stoffilters, kabelmanagement, twee ventilatoren, USB 3.0
  • Prijs-prestatieverhouding dik in orde

Minpunten

• Uitvoering TFT paneel laat te wensen over, en de meerprijs boven de Core versie (zonder TFT) is fors
  • Smalle vormgeving heeft consequenties voor welke GPU's en luchtkoelers passen
  • Vereist enig geduld en planning om kabelmanagement goed uit te voeren
  • Zowel grof geborsteld aluminium als hoogglans plastic (Zwarte element voorzijde) kras- en vingergevoelig. Wees er zuinig op.

Review: BitFenix Pandora Window (Zilver)

- Inleiding
- ICON Display
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ BitFenix.com

Dat BitFenix opvallende behuizingen kan maken weten we wel. Ze hebben veel bekendheid gewonnen met hun Prodigy LAN-boxen, en sindsdien zijn er nog tal van leuke kasten uitgekomen die toch duidelijk anders zijn dan ‘de rest’. Toen ik in de loop van 2014 hoorde dat er weer een aantal nieuwe echt opvallende modellen uit zouden komen was ik dan ook enthousiast, zeker omdat er ook een aluminium kast aan het assortiment toegevoegd zou worden. Mijn eerste aanraking met deze Pandora was op Gamescom in Augustus, waar een zwart aluminium kastje stond met een Nvidia logo op de voorkant.

Nu valt zwart niet direct op naast de fel gekleurde Prodigy M modellen, maar bij een betere inspectie viel op dat ook de zijpanelen van aluminium waren, en dat het logo in feite een TFT paneeltje waar je je eigen logo op kan zetten. Toen ik hoorde dat er ook nog windowed versies zouden komen, en een versie in zilverkleurig aluminium, was ik eigenlijk al verkocht en was het vooral wachten op een gelegenheid er een keer iets mee te doen. Enkele maanden later was het dan gelukkig zo ver.

De BitFenix Pandora is verkrijgbaar in veel uitvoeringen. Je kan kiezen voor de normale of de Core versie, de Core versie is met een vast stalen logo (dus zonder TFT logo) aan de voorzijde, je kan kiezen voor versies met en zonder window, en je kan kiezen voor zwart en zilver. Met of zonder window, en de kleur, lijkt vooralsnog geen effect te hebben op de prijs. De normale versie kost ca 110 euro, de versie zonder TFT paneeltje scheelt je een euro of 15.

De specificaties van de BitFenix website:

De BitFenix Pandora bestaat uit een stalen frame, aluminium panelen, en enkele plastic details. De afmetingen maken het een erg smalle behuizing, maar niet bijzonder kort of laag. Je kan uATX en Mini-ITX moederborden er in kwijt.

Andere inbouwopties lijken weinig beperkend. Er is plek voor 3 SSD’s, 2 3.5” HDDs, 5 expansie sloten en ruimte voor een standaard ATX voeding van maximaal 180mm lang. Koeling is mogelijk in de vorm van 2 120mm ventilatoren voorin en 1 120mm ventilator bovenin. Standaard zitten er reeds 2 ventilatoren bij de behuizing. Waterkoeling is ook mogelijk op deze plekken, en later zal je dan ook een 240mm AIO waterkoeling in deze behuizing terug zien.

Uiteraard vinden we USB 3.0 poorten terug op het frontpanel, maar de echte feature is natuurlijk het TFT paneel. Dit 2.4” scherm met 240 x 320 beeldpunten is programmeerbaar met je eigen afbeeldingen.

Wederom de typische BitFenix verpakkingen. Niet heel spannend, maar wel voldoende stevig. Beetje bekend verhaal inmiddels. Aan accessoires krijgen we een handleiding (die best wat uitgebreider zou kunnen voor de beginner, maar je moet wel heel onervaren zijn om hem nodig te hebben), tie-wraps, voldoende schroeven (inclusief rubberen dempers voor HDDs), klitteband voor kabelmanagement, een inbussleutel (nodig voor de expansie sloten), en een optioneel te gebruiken BitFenix stalen logo.

Uit de verpakking is de BitFenix Pandora zeker geen ‘bekend verhaal’. Een unieke vormgeving zie je op stock foto’s ook wel, maar de praktijk moet het vaak nog maar waar maken. De BitFenix Pandora maakt mijn verwachtingen gelukkig meer dan waar, want het is een indrukwekkende behuizing. Er is duidelijk aandacht besteedt aan de vormgeving, want aan alle kanten vallen er wel elementen op; aan de voorkant valt het gebogen aluminium om het zwarte plastic in positieve zin op, de strakke aluminium zijpanelen met ongebruikelijk venster doen het ook niet verkeerd, en zelfs de achterkant heeft aluminium meegekregen. Uiteraard allemaal in een geborstelde uitvoering.

De bovenkant heeft een eenvoudig uitneembaar (klik en klaar) filter waar onder we de eerste ventilator al zien, en waar naast eventueel een 3.5” HDD kan worden geplaatst. Frontpanel bestaat uit twee grote knoppen en 2 USB 3.0 poorten, en ook dit ziet er keurig uit. Zo zien we dat de panelen duidelijk met de behuizing mee buiten, en zien we ook dat er wat ruimte tussen zit voor de airflow. Ook op de achterkant zien we dat de gebogen stukken aluminium het standaard stalen frame een mooie afwerking geven, vaak geven fabrikanten de achterkant geen aandacht, maar op deze manier ziet je behuizing er van alle kanten goed uit. Gezien dit een kast lijkt die veelal op tafel gezet zal worden een mooi plusje.

De afwerking van het aluminium, of de mate van borstelen zeg maar, is wel wat grof. Dat is niet goed of fout, maar hou er rekening mee dat het niet heel veel moeite kost om dergelijke materialen te krassen. Let dus erg goed op bij het bouwen, maar ook in dagelijks gebruik; dit is niet bedoeld om je headset tegen aan te gooien.

De aluminium panelen laten zich vrij eenvoudig en schroefloos van de behuizing af trekken. Wat resteert is een geheel zwart gespoten stalen frame. Het staal is niet bijzonder dik, minder dik dan je verwacht voor 100 euro, maar voldoet ruim. Geen heel onbekend beeld, al vallen een aantal zaken wel op: De PSU rust bijvoorbeeld op rubberen voetjes (en is uiteraard voorzien van een stoffilter), en wat op een HDD-bay lijkt voor 2 harde schijven blijkt enkel te dienen als afscherming van de kabels, en de basis voor de 2.5” SSD die straks in het zicht komt. De tweede 3.5” HDD moet namelijk op de bodem worden geschroefd, al zien we daar ook schroefgaten voor eventueel een extra 2.5” schijf.

Ook het plastic voorpaneel laat zich eenvoudig verwijderen, en daar onder treffen we een (magnetisch) stoffilter aan, met daar onder weer ruimte voor 2x 120mm ventilatoren waarvan er één uit de fabriek is gevuld. Het hoogglans plastic voorpaneel (spiegeling bewust opgezocht in de foto) ziet er keurig uit, maar is net als aluminium krasgevoelig, wees ook hier voorzichtig met je spullen. Aan de achterzijde zien we de aansturing van het TFT paneeltje, welke je met een USB 2.0 header intern met je systeem verbindt.

Het inbouwen van de BitFenix Pandora leidt zichzelf in de zin dat het niet bijzonder ingewikkeld is, maar het vereist wel tijd en even geduld. Dit is geen kastje wat je ‘even’ in elkaar zet, zeker niet als je de afwerking goed wil doen. De basis is vrij eenvoudig; Moederbordje er in, voeding op de bodem, SSD welke je straks wilt laten zien op het bracket er direct naast (Deze Plextor M6S heeft een passende zilverkleurige behuizing dus staat wel aardig). Eventueel een extra HDD boven naast de top-ventilator, of op de bodem achter de SSD. De Cooler Master V850 voeding is 170mm lang, en zoals je kan zien wil je niet veel langer gaan dan dat als je later nog wat in- of uit wilt pluggen. Veel korter is ook niet aan te raden, want dan ga je weer meer van je kabels zien 160-180mm is een mooie richtlijn.

Ook het plaatsen van de koeling is niet heel ingewikkeld. Deze Cooler Master Nepton 240M liet zich eenvoudig plaatsen (met ventilatoren vooraf op de radiator gemonteerd). Zoals je kan zien zitten de schroeven van deze koeler dicht tegen het bracket van de SSD. Deze radiator is 27mm dik en ventilator 25mm dik, dus het is niet aan te raden om een set te plaatsen die breder is dan die 52mm.

Wat vereist dan tijd en rust zou je denken? Zoals ik al zei is het niet ingewikkeld bouwen, maar de beperkte breedte van de Pandora geeft je slechts beperkt ruimte voor kabelmanagement. Achter het moederbord zelf is praktisch geen ruimte (enkele millimeters), dus het gros van de kabels moet aan de voorzijde (zie waar de kabels lopen op de volgende foto). In diezelfde ruimte past eventueel nog een SSD, wat de ruimte verder zal beperken. Je zal dus de tijd moeten nemen om te zorgen dat niets over de dikke voedingskabels kruist. Wederom, niet lastig, maar even geduld helpt veel. Groot voordeel is wel dat de ruimte achter de SSD een handige en ruime kabel-dump bleek.

Mijn advies zou zijn om daar geen extra SSD te plaatsen, en je te beperken tot 1 SSD en 2x 3.5” HDDs, of 2x SSD en 1x 3.5” HDD, dat houdt die beperkte ruimte voor kabels nog ruim genoeg om er wat moois van te maken. Ik kan daar niet over vallen, want voor een game-pc moet je daar toch mee uit de voeten kunnen. Het is niet zo zeer dat meer niet te passen is, maar omdat de zijpanelen van een klik-systeem gebruik maken kan slecht kabelmanagement zorgen dat de dikke kruisende kabels de panelen los duwen, dus voordat je het paneel terug zet moet je kabelmanagement in orde zijn. Bij een schroef-systeem kan je vaak wat losser te werk gaan, en bij het sluiten van de panelen gewoon even harder aandrukken, dat gaat hier dus niet op en je zal dus goed moeten ‘managen’. Wat wel weer erg positief is is dat een uitstekend resultaat gewoon mogelijk is, zo kan je CPU power aansluiting prima langs de bovenzijde langs de ventilatoren zonder dat je er wat van ziet.

Omdat de Nepton warme lucht aan de voorzijde uit de behuizing gaat blazen gebruik ik de ventilator aan de bovenkant als intake; even omdraaien dus. Al leek het mij voor deze build wel zo leuk om wat witte verlichting toe te voegen, dus heb ik een BitFenix Spectre LED ventilator geplaatst, aangevuld met een BitFenix Alchemy LED strip. We zien dan ook (nog net) dat we ook bovenin wat ruimte hebben om wat moois van de kabels te maken. Even een beetje plannen en tijd in het kabelmanagement stoppen dus, maar wat het belangrijkste is is dat het resultaat er gewoon goed uit ziet.

De beoordeling van de koeling hangt af hoe je de Pandora wilt bekijken. Kijk je naar de prijsklasse dan hoef je geen genie te zijn om te begrijpen dat er behuizingen zijn met ruimte voor ventilatoren. Ik zie de Pandora echter meer in het straatje van ‘show behuizingen’, behuizingen die je graag wilt omdat jij dit gewoon een bijzonder mooi ding vind. In dat opzicht is het toch zeker wel van belang dat je er passende hardware in kwijt kan en gekoeld kan houden, en in het geval van de Pandora is dat uiteraard een game-pc.

CPU koeling valt eigenlijk direct af als mogelijke zorg, want hoewel de ruimte voor luchtkoelers beperkt is (maar nog altijd mogelijk ivm de indeling en ventilatieroosters) kan je eenvoudig een 120mm of 240mm radiator kwijt, oftewel zelfs met een i7 valt er wel wat van te maken. Op het GPU front kan je hetzelfde stellen: je zou een 120mm radiator bovenin kunnen plaatsen voor de CPU, en een 240mm voorin om zelfs absurd zware GPU’s te koelen, maar dat vereist wel een kleine investering in GPU aanpassingen.

Laten we GPU waterkoeling even buiten beschouwing en kijken we naar de luchtgekoelde GTX 770 van Gigabyte dan zien we dat die een maximumtemperatuur van 78 graden C haalt. Correct vergelijken met eerdere resultaten van deze GPU is lastig gezien ik het effect van de AIO Waterkoeler niet in kan schatten (Dus kan ik resultaten niet vergelijken met eerdere behuizingen waar deze kaart in zat), maar deze temperatuur is op zich meer dan keurig en gezien een GTX 970 of GTX 980 minder warmte genereren dan een GTX 770 zijn dat ook zeker prima opties in de Pandora. Hoewel ik meerdere SLI en CF builds heb gezien in de Pandora, ben ik niet bekend met hun temperaturen.

Wil je waterkoeling geheel achterwege laten dan zit je eigenlijk ook fabrieks-af al niet verkeerd met de twee stock ventilatoren; een prima basis voor bijvoorbeeld een niet overklok CPU en een mid- tot mid-high end GPU. Een extra ventilator aan de voorzijde zal echter geen slecht idee zijn om de airflow wat verder te versterken, en naast een lichte overdruk te verzorgen ook wat meer airflow richting de GPU te brengen wat nooit kwaad kan.

Op het gebied van geluidsproductie steekt de Pandora ook zeker niet boven de rest van de markt uit. Er is voldoende ventilatie aanwezig via welke ook geluid naar buiten kan, en wanneer je met een radiator aan de voorzijde warme lucht op die wijze naar buiten blaast dan kan je die luchtstroom natuurlijk meer horen dan wanneer je op meer traditionele wijze lucht aan de achterzijde de behuizing uit blaast. Niets rammelt echter, de ventilatoren zijn van hun zelf ook aan de stille kant (Ik zou ze wel op 7 Volt laten draaien voor stilte), en met voldoende stille componenten op de markt is er ook wat je weerhoudt om toch een stille build van de Pandora te maken. Stilte kan ook wel degelijk in combinatie met waterkoeling, want deze Nepton 240M is namelijk zeer stil en het systeem wat je op de foto ziet is dan ook onhoorbaar op lage toeren. Conclusie: Zoek je componenten goed uit en je kan alle kanten op.

De feature die de Pandora van de Pandora Core onderscheidt is het TFT paneeltje aan de voorzijde van je behuizing. Dit scherm van 2.4 inch (iets meer dan 6 cm) heeft een resolutie van 240 bij 320 pixels, wat overeenkomt een PPI van 167. Dat is vervolgens weer ongeveer gelijk aan FullHD op een 13.3” laptop, dus hoewel de resolutie in eerste instantie wat laag klinkt zit het eigenlijk wel goed. Standaard wordt het BitFenix logo weergegeven, en de hoeveelheid pixels zijn voldoende om een scherp beeld en scherpe tekst te geven.

Het leuke aan het paneeltje is natuurlijk dat je je eigen plaatje kan kiezen. Via de BitFenix website kan je een kleine applicatie downloaden: gewoon een .exe bestandje. Deze applicatie is extreem basic, geen user interface of iets dergelijks, je sleept een plaatje op het bestand en enkele seconden later staat het plaatje op je behuizing. Niet meer, niet minder. Wat het stock plaatje niet duidelijk maakt, maar waar je snel genoeg achter komt, is dat je prima kleurenplaatjes weer kan geven. Zoals je op de foto kan zien is de kleurweergave niet verkeerd.

Toch is het paneeltje verre van perfect, al kan je de schuld ook aan het ontwerp geven waarbij het scherm achter een zwart laagje plastic zit. Wat je de schuld ook wilt geven, het gevolg is dat het scherm matige kijkhoeken heeft waarbij de kleuren snel veranderen. Horizontaal valt nog te doen en lijkt het geheel simpelweg wat minder helder, maar zodra je een beetje de hoogte in gaat dan blijft er weinig over van eventuele kleuren, oftewel wanneer je de Pandora op de grond zet zal je er niet gelukkig van worden. Al moet ik wel toevoegen dat een wit op zwart logo redelijk stand houdt. Nu zal een OLED scherm vast wel een optie geweest zijn, maar ik kan mij voorstellen dat dat een nog grotere meerprijs met zich mee had gebracht.

Recht van voren, en #pcmasterrace uiteraard!

onder een ~30 graden hoek, horizontaal, gaat het prima

de kijkhoek vertikaal vergroten leidt snel tot kleurverschuivingen

Het andere nadeeltje is dat de contrastwaarden niet bijzonder zijn en dat zwart niet echt zwart is, maar dat je duidelijk onderscheid maakt tussen zwart van de behuizing en zwart van het scherm. Nu merk je van de contrastwaarden niet gek veel tenzij je een plaatje pakt zoals het CS:GO logo (onderdeel van de .gif) met een focus op grijswaarden, want op een kleuren plaatje of echt zwart-wit plaatje merk je er gelukkig niet veel van. Dat zwart niet echt zwart is is echter wel jammer en opvallend zodra je iets wilt weergeven met een zwarte achtergrond en je duidelijk de rechthoek van het paneel kan herkennen.

mijn super-luxe ms paint user icon lijkt het ook prima te doen

Al met al is het “ICON Display” absoluut een leuk idee, maar is de uitwerking ervan laat dus te wensen over. Als je een paar regeltjes aan houdt (enkel foto’s met duidelijk contrast, geen kleurfoto’s als je onder een vertikale kijkhoek de Pandora bekijkt) is het ook best leuk te hebben en ook leuk om te laten zien, maar het had gewoon beter gekund. De Pandora stond hier vrij opvallend op tafel en de bezoekers die er langs liepen keken er wel positief van op, naast uiteraard dat de Pandora op zich al een luxe uitstraling maakt. Het feit dat enige interactieve software ontbreekt om bijvoorbeeld bewegende beelden weer te geven, de CPU-temp weer te geven (ik noem maar wat), of iets anders te doen dan enkel handmatig een plaatje te slepen is ook wel jammer. De API is wel vrij te downloaden dus ik hoop dat een handige knutselaar daar ooit nog een keer iets mee gaat doen. Software ontwikkeling is uiteraard een prijzige bezigheid, dus helemaal als een verrassing komt het niet.

Een gifje met een aantal verschillende plaatjes:

Een koekje voor de mensen die dit specifieke logo herkennen.

Kleine toevoeging: Na een verse installatie (Windows 7 x64) wilde de app eerst niet werken en kreeg ik een foutmelding dat msvcr100.dll ontbrak, een bestand dat onderdeel is van het Microsoft C++ Redistributable Package 2010. Hoewel ik dat al geïnstalleerd had bleef de foutmelding komen. Na een flink poosje rommelen (issue was niet bekend, of kon ik iets vinden via mijn BFF Google) kwam ik er achter dat het installeren van de x86 versie van het Microsoft Visual C++ 2010 Redistributable Package, en de SP1 MFC Security update, de BitFenix App gewoon goed werkte. Mocht je die melding krijgen weet je wat je te doen staat.

Ik had heel even de neiging om dit onderdeel van de Phanteks Enthoo Evolv review te kopiëren, want ik zie grote gelijkenissen. Behuizingen boven de 100 euro zijn het domein van de liefhebbers, en uATX / redelijk compacte behuizingen in dit segment zijn erg zeldzaam. De BitFenix Pandora is absoluut een unieke behuizing , maar er zijn toch enkele producten die een vergelijkbare positie op de markt innemen: naast de Enthoo Evolv is ook de In Win 901 een voorbeeld. Alle drie behuizingen moeten het afleggen op absurde koelmogelijkheden of inbouwmogelijkheden tegen grote ATX torens, en moeten het hebben van hun uitstraling en hun eigen charme. De Evolv en de 901 doen dat vooral met hun materialen en vormgeving, waarbij de In Win wat aluminium betreft toch echt een klasse apart is, en Phanteks een ongekend niveau bereikt wat betreft afwerking en verfijning van de kleinste details. BitFenix gooit het met de Pandora over een andere boeg en voegt daar meer features aan toe zoals een apart venster met SSD in beeld en het TFT paneel. Meer keuze dus als je een chique maar niet te grote luxe-game-pc wilt maken, en dat kan nooit kwaad.

Belangrijk is dat de prijs wel een beetje ‘klopt’, en gezien de materialen en de features is de meerprijs ten opzichte van gangbare kunststof en stalen modellen eigenlijk redelijk beperkt. Wanneer je de Core versie erbij pakt van 90 a 95 euro dan vind ik die prijs goed meevallen. Het aluminium van BitFenix is dan wel dunner dan bijvoorbeeld In Win gebruikt, maar de gemiddelde gebruiker zal bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal er geen moment bij stil staan. en laten we niet vergeten dat de Pandora enkele tientjes goedkoper is. De meerprijs van ca 15 euro voor het TFT paneeltje vind ik wel vrij stevig; ja het is een leuke feature, maar een groot deel van de prijs (~15%) gaat er in op, en er had flink meer in die feature kunnen zitten.

Ondanks een stevige prijs, is het wel een begrijpelijke, en nog belangrijker: Hij ziet er zeker uit als een 100+ euro behuizing. Voor een eurotje of 50 meer dan een standaard staal-en-plastic middenklasse uATX behuizing haal je iets flink mooiers in huis, en dat lijkt mij te overzien.

De BitFenix Pandora is een hele toffe behuizing om mee te werken. Het is een behuizing om te showen, en hij helpt je daar graag een handje bij wanneer je voor de windowed versie gaat. Zo kan je je SSD laten zien, kabelmanagement is uitstekend te doen en laat geen onnodige kabels in het zicht (inclusief het grootste deel van de voedingskabels ondanks de beperkte ruimte achter het mobo tray), aluminium panelen en een aparte (en erg smalle) vormgeving maken het geheel een plaatje om te zien, en het TFT paneel geeft een leuke extra wat we zelden in behuizingen terug zien.

Al dat moois komt niet zonder consequenties. Zo zal je een SSD moeten uitzoeken die er goed uit ziet bij de windowed versie wat mogelijk een meerprijs tot gevolg heeft (Bijvoorbeeld de Samsung 850 voor de zwarte variant, Plextor M6S of een Intel voor de zilverkleurige), kabelmanagement vereist enige planning en een dosis geduld en zowel aluminium als het zwarte plastic paneel is gevoelig voor krassen als je er niet voorzichtig mee om gaat. Uiteraard zijn dat inherente consequenties waar BitFenix weinig aan kan doen zonder de vormgeving geheel aan te passen, dus hoewel ik het ze niet kwalijk neem moet je er wel over nadenken.

Wat ik wel denk waar ze zelf meer mee hadden kunnen doen is het TFT scherm, want je kan plaatjes weliswaar leuk weergeven, maar daar houdt het op. Een mooie GUI bijvoorbeeld, het plaatje aanpassen aan de game die je laadt, of animaties laten weergeven? Via een applicatie de CPU temperatuur laten weergeven? De API is beschikbaar, dus wie weet komt er nog eens een update, maar voorlopig is dat afwachten. Daarnaast is de weergave in eerste instantie wel aardig, maar zijn de kijkhoeken en zwart-/contrastwaardes matig wat bij nadere inspectie toch vlot opvalt. Een gemiste kans om het geheel nog meer te laten knallen.

Kijken we naar de basis features dan doet de Pandora het keurig. Inbouwmogelijkheden zijn voldoende voor een mooie HTPC of een zeer stevige game-pc, stille builds zijn mogelijk, waterkoeling kan in de vorm van een 120mm en/of 240mm radiator, je krijgt er twee ventilatoren bij, het TFT paneel is wel heel erg eenvoudig te gebruiken, frontpanel met 2x USB 3.0 voldoet, stoffilters zijn aanwezig aan de onder-, voor-, en bovenkant. Het mag dan an sich wel geen goedkope behuizing zijn, voor een product met deze uitstraling en aluminium panelen is het zeker wel een scherp geprijsd beestje en is de prijs-kwaliteitverhouding dik in orde. Enkel de meerprijs van het TFT paneel bovenop de Core versie vind ik gezien de uitvoering van dat paneel aan de hoge kant.

Inhoudelijk zit het dus wel snor met de Pandora, maar dat is secundair. Waar het om gaat is dat wanneer jij dit mooi vindt dat je er dan een superstrakke en toch praktische computer van kan maken, en is zeker het geval. Het is werkelijk een pracht van een behuizing om te zien, en de louter positieve reacties van mensen die deze build (of enkele foto’s ervan) hebben gezien beloven ook veel goeds. Een degelijke basis, een flinke dosis originaliteit en een werkelijk super uitstraling maakt de BitFenix Pandora een behuizing die je met een gerust hart op je wenslijstje kan zetten.

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een BitFenix Pandora Window Zilver?

Mooie review voor een mooie kast. Ik hoop dat ze in rev 2.0 een OLED/super AMOLED schermpje stoppen met een iets hogere resolutie. Dan zijn die logootjes toch wat mooier, want persoonlijk zou ik er niet eens over tobben om dat ding te kopen. Het wordt er door de slechte kwaliteit van het scherm alleen maar lelijker op. Leuk idee, brakke uitvoering.

Voor de rest is de kast natuurlijk prachtig!
Ik heb sinds ik reviews maak de neiging fabrikanten over alles te mailen, en bij de meeste merken (Waaronder BitFenix) krijg ik meestal wel vlot inhoudelijk antwoord. OLED is kennelijk mee getest en overwogen, maar het prijsverschil zou te hoog opgelopen zijn, als in tientallen euros meer en is zodoende als optie afgeschreven. Uiteraard weet ik het fijne er niet van.

Vergeet niet dat je de Core versie kan kopen en dat je dan gewoon het stalen logo toe kan passen. Vreemd genoeg hoor ik toch van meer mensen dat ze -wel- het logo willen hebben, zelfs met de Core variant als alternatief. Onverwacht, maar aan de andere kant blijft het toch wel leuk speelgoed. Ik zal volgende keer eens kijken of ze mij willen vertellen hoe de Core/Niet-Core verhoudingen liggen in verkoop, ben wel benieuwd!
Ik snap ook wel dat het duurder zal zijn, maar een goedkopere optie die juist afbreuk doet aan het ontwerp is ook een beetje jammer.
Het logo is die van de Caldari (Eve). Verder zoals Frozen aangeeft dit is een echte complete Foritain. Bitfenix mag trots zijn met een dergelijke review over hun behuizing.
Je beschrijft alle punten uitbundig en geeft ook duidelijk aan met foto's dat bijvoorbeeld de cable management aardig wat werk vergt. Deze kleine details vindt ik toch echt heerlijk aan jouw reviews. Je legt duidelijk uit wat het gebruik is maar ook pak je punten aan en laat je dit aan hand van mooie foto's zien.

Persoonlijk vind ik dit ook een heel erg mooie behuizing. Beetje jammer van het formaat en ik hoop toch ooit dat Bitfenix een ATX variant uitbrengt.
Eve <3

En dank je natuurlijk :D Beetje een 'terug naar de roots' review, mooie cases blijven welkom hier!
Schitterende review en schitterende kast.

ff miereneuken, ik vind het lettertype in elke kop wel heel erg, net geen comic sans ;)
Dank je :D

Zal later nog even naar die Headers kijken. let er zelf niet eens meer op, maar af en toe dingen hierzien moet kunnen natuurlijk. Hou het iig in gedachten!
Die kast... :9~

Zoals altijd weer een prima review: +3 natuurlijk :D

Ik vraag me wel af tegenwoordig of de verpakkingen nog mini-Foritain-proof zijn ;)
Mini-Foritain is een flinke kerel inmiddels. Zit wat lastig stil voor foto's maar ga kijken of ik een aankomend headsetje lang genoeg op zn hoofd kan houden :D
Super review! ...en wat een mooie kast. Zoiets zet ik graag in vol ornaat in het zicht ;-)
Precies, gewoon een kast voor bovenop je bureau :D
Nette review!

Een vraagje kan je voor mij eens opmeten hoeveel ruimte er is tussen de PCI slot en de window?
Ik wil een MSI GTX970 kwijt in de kast en die is een stukje breder als een normale pcie kaart.
Je hebt max 120mm ruimte voor je GPU of CPU-koeler, dus dat gaat hem (zeker in combinatie met PCI-E stekkers, volgens mij niet worden.
Even kijken:
Lekker wegscrollend: Check
Lekker weglezend: Check
Paintskills: Check
LED's: Check
Apart product: Check
4000 woorden: Check

Dit is een echte Foritain, dus:
+3: Check
:D Nu maar hopen dat ze over 100 jaar geld waard zijn! :D
En uiteraard hopen dat over 100 jaar je nog levend bent dan om het te kunnen cashen. Wie weet is de technologie wel zo ver dat de levensduur van de mens idd al zo veel langer is binnen die tijd.
*doet iets mompelen met exponentiele overbevolkingsproblemen dan*
*kuch*

Wel koel dat display. Op de foto ziet zwart er ook echt zwart uit en lijkt het serieus onderdeel van de kast alsof t een sticker is. Lijkt dat alleen zo op de foto's of is dat ook echt zo?

Geen easteregg zoals een foto van eten op het display? ;)
Zeer goeie review! +3
Waarschijnlijk wil ik mijn huidige pc upgraden met deze case, nu vroeg ik me af of mijn H80i cpu-koeler er goed in past. Op google e.d. is het namelijk niet duidelijk te vinden.