Specificaties OEM-licentie voor maximaal 10 users - Bekijk alle specificaties

Microsoft Windows Home Server 10 Users UK OEM Review

eXisTa 27 maart 2009, laatste update op 27 maart 2009, 4.413 views

Microsoft Windows Home Server 10 Users UK OEM

Pluspunten

• Centrale dataopslag
  • Gebruiksvriendelijkheid

Minpunten

• Te weinig features

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 3
Stabiliteit Score: 4
Windows Home Server, kortweg WHS is een prima pakket voor de veeleisende gezinnen met veel foto's, video's, documenten e.d. die vragen om veilig en centraal opgeborgen te worden.
Persoonlijk vind ik WHS niet meer dan een uit de klauwen gelopen NAS (Network Attached Storage).
WHS biedt voor zover bekend bij mij de volgende functies:
- Computer backups
- Centrale data-opslag
- Netwerkcontrole

Helaas mis ik een aantal dingen die ik wel zou verwachten van een Home Server, namelijk:
- Centrale virusbeveiliging
- ADS
- Simpele Mailserver

Sinds kort is WHS voorzien van Power Pack 2 welke ondersteuning biedt voor Mediacenter, deze kan nu direct Shares van WHS uitlezen.
Ik vind het een erg fijn pakket en de vriendin kan er ook mee werken (Dat zegt ook wat toch).

Ervaring crash: Ik heb inmiddels al 1x de home server in actie gezien. Er crashte een hd van een laptop waardoor deze vervangen moest worden. Normaal gezien is het redden wat er van de hd te redden valt, overzetten en opnieuw installeren.
Met WHS heb ik gewoon een volle backup staan welke met de Recovery Disk teruggezet kan worden.
In 1 woord IDEAAL!

Heb jij ook een Microsoft Windows Home Server 10 Users UK OEM?

Het mocht wel uitgebreider imo, wat de pro's and con's zijn van de standaard functies. En hoe de power pack 2 zich verhoudt met de powerpack 1. Do's and don'ts? Ik ben ook op zoek naar een leuke Server en deze spreekt me wel aan
Niet helemaal mee eens wat betreft de moeite die het kost.
Als je namelijk alles centraal hebt staan hoef je niet op alle machines te zoeken naar die ene foto.
Idd vindt ik ook. Op dit moment wordt mijn eigen computer hiervoor gebruikt of soms de laptop van m'n vrouw. En ja hoor, soms weten we gewoon niet meer waar we de vakantie foto's, filmpjes etc. hebben gezet. En zo wordt het ook nog mooi om al je dvd'tjes centraal te houden. En mooi om te streamen naar je HTPC :)
Vergeet niet dat je de WHS wel continu aan moet hebben staan, zorg dus voor een zuinige machine om hoge stroomrekeningen tegen te houden.
Zelf heb ik een Dell SX280 met externe schijven, dit werkt overigens prima en er kan prima HD 1080P van gestreamd worden.

Zodra ik wat tijd over heb zal ik de review wat uitbreiden, voorlopig zul je het even hiermee moeten doen.

Power Pack 2 zorgt in ieder geval voor compatibaliteit met Mediacenter Extender (Xbox360 o.a.) & MP4.
Microsoft Windows Home Server als OS of is het een ad on als b.v. media center?
Zover ik weet is MS Hom Server gebasseerd op MS Windows 2003 server, het is dus weldegelijk een server OS.
Het is een aangepast versie van MS Windows 2003 SBS (Small Businness Server).

Het is technisch mogelijk om alle dingen te doen die Windows 2003 ook kan (Domain Controller . DHCP, etc). Er zijn via de verschillende WHS forums prima handleidingen te vinden voor dit soort dingen. Lees deze eerst voordat je bv zomaar van je WHS een Domain Controller maakt. Je kan de WHS software `beschadigen´..
Die drie dingen zou ik niet verwachten in een home server omdat het gros van de consumenten het niet zou gebruiken.
Als je thuis een stuk of 3, 4 computers hebt staan, meer zal het niet zijn in een gemiddeld huisgezin, kost het meer moeite om deze dingen centraal in te regelen als ieder systeem apart te onderhouden IMHO.
Niet helemaal mee eens wat betreft de moeite die het kost.
Even zelf server opzetten kost nix en je kan alles zelf beheren.
Ja echter mis je dan de gebruiksvriendelijkheid weer.
De software achter WHS doet zijn werk super, geen enkel onderhoud (nou ja bijna dan).
Negatieve eigenschappen: Te weinig features..

Ben ik het eigenlijk niet mee eens, de features kunnen uitgebreid worden dmv. zog. Add-Ins. Maar dan moeten ze er wel zijn natuurlijk, het leuke is dat de WHS community meestal wel leuke ideeŽn op pakt.

En voor een simpele mailserver zijn er prima (gratis) alternatieven. 2 ervan zijn bijv.: MailSite en Axigen.

Axigen werkt erg leuk! Ik heb het getest en is vrij makkelijk te installeren. Mailsite ben ik nog niet aan begonnen want ik heb het even iets te druk op het moment met een ander WHS project. :)

De review zelf vind ik iets-wat te mager. Maar ik ga er van uit dat je daar niet zoveel ervaring mee hebt? (Ikzelf ook niet hoor!). Maar het zou leuk zijn als je wat meer basis info zou uitdiepen.

Evt. wil ik wel helpen hoor, PM me maar als je wil.
Mooie review, kan me eigen er wel mee vinden...

Wat ik mis aan de WHS is eigenlijk wel dhcp, zoiets simpels mag er wat mij betreft wel in zitten...

Het is wel toe te voegen, maar was wel makkelijker als het er al in zou zitten...

Wie weet komt het nog...

Heb eigenlijk nog wel een vraagje...
Zo's mailserver alternatief als Axigen, Draait dat ook op WHS? Wat ik er zelf zo over lees, denk ik van wel, iemand ervaring?

[Reactie gewijzigd door Remko Pooters op 20 mei 2009 14:59]

In principe moet dat wel werken, het blijft een Windows OS.
Maar let wel: het is er niet voor gebouwd.
Ok, dank je wel...
Ga het is proberen....
Kijken hoe ver we komen...
Hoop dat ik zo ons eigen e-mail adres kan maken.... zou leuk zijn...

Neem aan dat ik niet mijn eigen domein(een .nl domein) kan gebruiken in die mailserver... of zou het kunnen en dan in het control panel van de site de mailserver het (A) record daarheen verwijzen?
Hoe wilde je anders je mail gaan krijgen, zolang je je A Record in je DNS instellingen laat verwijzen naar het ipadres van die server dan komt je mail daar binnen.
Zeer Nette review als ik dat zo mag zegge,

mijn eigen ervaring met WHS is dat ik DCHP mis. verder ben ik tevreden