TP-Link TL-WN823N Review

HallonRubus 29 januari 2015, laatste update op 31 januari 2015, 1.508 views

TP-Link TL-WN823N

Een zeer goed presterende USB WLAN adapter, die zich kan meten met een standaard ingebouwde netwerkkaart. Als 5 GHz geen vereiste is, zal dit voor de meeste gebruikers prima voldoen. Let wel op de luchtcirculatie bij plaatsing, om stabiliteitsproblemen te voorkomen.

Pluspunten

• Prestaties
  • Bereik

Minpunten

• Gebruikstemperatuur maar tot 40°C
  • Goedkope behuizing
  • Geen plek om het dopje te bewaren

Oorspronkelijk wou ik een pricewatch: TP-Link TL-WN881ND in mijn PC plaatsen, maar ik lette te slecht op om op te merken dat de twee vrije slots geen PCIe slots waren maar PCI slots (en mijn GPU zat over het vrije PCIe slot). Zodoende de WN881ND omgeruild voor een USB netwerkadapter van (bijna) dezelfde prijs: ¤14 (bij Mycom). Mijn beoogde gebruik zal bestaan uit browsen, bestanden binnen het netwerk delen en het synchroniseren van mijn cloud data.

Specificaties

Ondersteunde standaarden802.11b, 802.11g, 802.11n
Maximale snelheid300Mbps
ChipsetRealtek RTL8192CU

Voor meer, zie de TP-Link website.

Verpakking

De TL-WN823N adapter wordt geleverd in een compact stevig doosje. Binnenin het doosje zul je de adapter vinden, twee (!) 'Quick Installation Guides' (een met plaatjes, in het Engels, een zonder plaatjes maar wel in meerdere talen), een installatie CD voor de drivers, en een conformiteitsverklaring.

Hardware

De adapter zelf is ongeveer net zo lang als een compacte USB stick, maar wel iets breder, je zult er net geen twee naast elkaar kunnen plaatsen. De behuizing is van glanzend plastic gemaakt en de enige tekst erop is het TP-Link logo, de overige informatie is op het metaal van de USB plug geplaatst. Het glanzende plastic voelt erg goedkoop en is krasgevoelig, maar het voelt wel robuust aan, je zult het niet echt kunnen indrukken. Twee kleine extratjes zijn aanwezig, namelijk een WPS knop aan de ene kant, en een groene status-LED aan de andere kant.
Een indruk van de grootte van de adapter.
Het past net naast een standaard USB kabel.

Installatie

Om de adapter werkend te krijgen, is de eerste stap om deze in je computer te pluggen. Windows zal de drivers alleen automatisch kunnen vinden indien je al online bent via een andere weg (LAN of andere adapter). Vandaar de bijgeleverde CD dus. Nu heb ik geheel in 2015-stijl geen optische drive meer in mijn PC, en heb ik dus via mijn laptop de software naar een USB stick gekopiëerd, en zo probleemloos de drivers geďnstalleerd.* TP-Link zou anno 2015 best een QR-code naar de driver-download page op de handleiding mogen drukken (want op je telefoon is bijna altijd internet). Netjes van TP-Link is wel dat ze de optie bieden om enkel de drivers te installeren, en geen andere software (hulpprogramma's, of bloatware). Hier heb ik dan ook voor gekozen.

Prestaties

Voor het testen van de prestaties heb ik de adapter vergeleken met mijn laptop, welke voorzien is van een Realtek RTL8188CE netwerkkaart. Dit is zeker niet dé benchmark, maar voor mij even wel, aangezien deze een redelijk bereik biedt en een prima snelheid (althans, waar ik wel een fatsoenlijke lijn heb).

Ter referentie hier een layout van het netwerk. De afstand tussen router en PC bedraagt circa 10 meter. De PC staat onder het (multiplex) bureau, de laptop staat erop.
Voorkant PC
Allereerst heb ik de adapter in de voorkant van de PC geplugd.
Ingeplugd aan de voorkant
Achterkant PC
Vervolgens aan de achterkant.
Achterkant
Aan de laptop
Daarna heb ik de netwerkkaart van de laptop uitgeschakeld en de adapter hier ook op geďnstalleerd.
Dit heb ik ook gedaan op een andere locatie, met sneller internet:
Realtek RTL8188CE (laptop ingebouwd)
En dit is wat ik haal met de ingebouwde netwerkkaart van de laptop op mijn eigen netwerk.
En op het snellere netwerk buitenshuis:
Resultaten
Hieronder zijn bovenstaande resultaten samengevat.
Op mijn eigen internetverbinding:
En verbonden met de snellere verbinding:
Te zien is dat de TL-WN823N goed meekomt met de netwerkkaart van de laptop. Alleen de downloadsnelheid blijft iets achter, maar is alsnog redelijk te noemen. Erg knap is dat de snelheid nauwelijks inzakt als de adapter achter een stalen doos (namelijk de PC) wordt geplaatst.
Op het snellere netwerk zat ik vlak bij het AP, waardoor de range nauwelijks een rol speelde. Hier is de TL-WN823N zelfs sneller dan de ingebouwde netwerkadapter.
Lokaal
Vervolgens heb ik de lokale snelheid gemeten door een groot bestand via Windows verkenner van de PC naar mijn laptop te uploaden en andersom, een bestand van mijn laptop te downloaden. Hierbij behaalde ik de volgende snelheden (ruw gemiddelde):
Download350 KB/s (2.8 Mbps)
Upload5.7 MB/s (45.6 Mbps)
Bereik
Hier de eerste paar netwerken met hun signaalsterkte zoals gemeten met inSSIDer (laatste gratis versie) en Wifi Analyzer [Google Play] (hoger is beter). Let op, dezelfde rij betreft niet automatisch hetzelfde netwerk, ik heb ze simpelweg gesorteerd op signaalsterkte. In vet staat de positie van mijn eigen netwerk in de lijst aangegeven.
TL-WN823N (dBm)Referentie (laptop) (dBm)Sony Ericsson MT15i (dBm)
-60-52-49
-71-63-76
-72-64-78
-72-65-80
-72-69-85

Om het iets beter te kunnen interpreteren heb ik ook dit in een grafiek gezet:
De x-as geeft de positie van de netwerken in de rangorde van signaalsterkte weer, en is dus enigszins te correleren met de afstand. De TL-WN823N lijkt iets minder bereik te hebben dan de kaart in mijn laptop, maar behoudt dit bereik wel net zo goed. De telefoon heeft goed bereik op korte afstanden, maar verliest het bereik veel sneller.

Stabiliteit

Nadat ik de adapter achterin mijn PC had geplaatst en de verbinding flink leegtrok, stopte de data-overdracht af en toe. Omdat de PC onder een bureau staat en er dus eigenlijk alleen aan de voorkant koele lucht langsstroomt, wordt het aan de achterkant van de kast behoorlijk warm. Daarnaast produceert de adapter zelf ook wat warmte (net zoveel als een USB stick die wordt beschreven). Ik vermoedde dan ook dat hier de oorzaak lag. Na inspectie van de specificaties bleek inderdaad dat de gebruikstemperatuur slechts 0°C tot 40°C was. Het zou mij niet verbazen als de luchtuitlaat van de PC, plus de eigen warmteproductie van de adapter de lokale omgevingstemperatuur tot boven de 40°C kan stuwen.
Met de adapter voorin de PC geplaatst was het probleem inderdaad verholpen. Uiteraard blijft dit wel iets om rekening mee te houden, afhankelijk van de plaatsing van je PC.

Als je niet gezegend bent met een al te snelle internetverbinding is de TL-WN823N een prima manier om je computer aan het draadloze netwerk te hangen. De snelheid is op zichzelf al prima, en voor een dongle-formaat adapter zeer goed. Deze dongle is een prima alternatief voor een goedkope PCIe kaart of een slecht functionerende ingebouwde netwerkadapter.

*Je kunt de software ook gewoon downloaden van hun website: http://nl.tp-link.com/sup...L-WN823N&version=V1#tbl_a

Heb jij ook een TP-Link TL-WN823N?