Specificaties 25" @ 2560x1440 (IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart Review

Sorki 29 januari 2015, 5.702 views

Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart

Minimalistisch design & heel veel waar voor je geld. Van amateur fotobewerker tot casual gamer, de meesten zullen dit scherm wel weten apprecieren.

Pluspunten

• Strak minimalistisch design
  • Prachtige kleuren & 99% sRBG
  • Ghosting amper warneembaar
  • Verstelmogelijkheden
  • DisplayPort 1.2 (doorlussen mogelijk)
  • Fabrieks gekalibeerd
  • Verbruik
  • Dunne lijst voor multimonitor setup

Minpunten

• Touch buttons
  • IPS Glow
  • Geen speakers

De keuze
Mijn scherm was aan vervanging toe, hij begon spontaan uit te vallen en maakt een piepend geluid.
Sinds ik de pracht van IPS te hebben ervaren op de laptop wou ik voor de desktop niets anders. Wat zoekwerk later kwam ik tot deze shortlist:
  • U2715H
  • U2414H
Na een tegenvallende U2715H (net iets te groot en dode pixel) toevallig op de U2515H gevallen in de Tweakers Pricewatch. Deze was slechts beschikbaar in één winkel. Zo goed als geen reviews te vinden op het net, maar de karige info die te vinden was leek in lijn te liggen met de U2715H. Dan wel veel goedkoper (+- 200¤ minder) en een geschikter formaat! Uiteindelijk diezelfde dag nog bij centralpoint.be besteld toen hij na de middag beschikbaar kwam. Een gok.

Specificaties
Gezien je deze review leest zal je waarschijnlijk de specs al wel kennen ;)
Voor de goede gang van zaken de belangrijkste hier nog even op een rijtje:
  • 25" IPS paneel met een resolutie van 2560x1440 (QHD)
  • Contrast 1000:1, Dynamic Contrast 2000000:1
  • 50 to 350 cd/m²
  • Response times: 8ms (gray to gray) in normal mode, 6ms in fast
  • DPI 117 (0.216 pixel pitch)
  • 99% sRGB
  • 2xHDMI, 1xMini DP, 1xDP, 1xDP-out, 1xaudio out, 5xports USB 3.0 hub
  • 35W (exl. usb)
Mocht je nog meer info nodig hebben kan je deze vinden bij dell zelf: linkje

In de doos
  • Monitor
  • Stand
  • Cable cover
  • Power cable
  • DisplayPort cable (Mini-DP to DP)
  • USB 3.0 upstream cable
  • Drivers & documentatie CD
  • Factory Calibration report
  • Quick setup guide
Alles zit zorgvuldig verpakt in ingenieus gevouwen karton. Stevig en praktisch, zo heb ik het graag.

Self test
Net zoals bij de vorige monitor is het eerste wat ik doe de build in-diagnostics. Op zoek naar eventuele dode pixels (fingers crossed)....
Geen defecte pixels deze keer, monteren dan maar!

Montage
De voet wordt achter op het scherm geklikt en kan met een druk op de knop weer los gemaakt worden. Done.
Voor de liefhebbers is een VESA (100 mm) mount mogelijk.

Op naar de vaste plek
één van de redenen waarom ik dit scherm gekozen heb is de video-in mogelijkheden.
Er is geen plaats verspeeld aan VGA- en DVI-aansluitingen, deze kunnen de resolutie toch niet aan.

Hier zal de 2 x HDMI en een DisplayPort aangesloten zijn. Tel daar nog de power cable bij en de USB 3.0 uplink en je krijgt al een hele boel kabels die je weggewerkt moet krijgen. Gelukkig heeft de voet een uitsparing waar de kabels door geleid kunnen worden. Alle beetjes helpen.

De "cable cover" is een plastic deksel dat je, indien gewenst, achter op je scherm kan klikken om zo de kabels wat meer weg te werken. Gezien ik gebruik wil maken van de usb 3 poorten heb ik dit weg gelaten voor een eenvoudige toegang.

Verder kan je het scherm in alle mogelijk manier verstellen:
  • Kantelen: voor en achter enkele graden.
  • Hoogte: onderste schermrand van 7cm tot 18cm boven het bureaublad.
  • Roteren: links & rechts tot 90° (portait mode)
  • Roteren op de voet: hoewel ik hier eerst het nut niet van in zag, blijk dit heel handig te zijn. M'n bureau staat tegen de muur, en door de voet gelijk met de muur zetten en het scherm te roteren, win ik enkele cm werkruimte waar anders de voet had gestaan.
De voet is redelijk zwaar en het scherm staat stevig op zijn plek.

Vormgeving
Strak is het woord denk ik. Er is een heel kleine rand aanwezig rond het paneel maar het geheel toont heel vlak. De lijst is 8 mm breed aan de zij- en bovenkant, aan de onderkant is dit +-2cm. De lijst onderaan steekt iets uit en heeft rechts de 5 touch knoppen en een witte power LED. Deze touch knoppen reageren goed, maar ze zijn niet verlicht wat het bedienen in het donker zeer moelijk maakt. Zelfs overdag zijn ze eigenlijk niet goed zichtbaar. Hier laat Dell duidelijk wat punten liggen.

De power-on LED is subtiel, ook in het donker "steekt" hij niet in de ogen.

Gebruik
Het scherm is op volgende apparten getest
  • Macbook Pro: Displayport - full resolution
  • Desktop GTX 660: HDMI - full resolution
  • Dell Latitude E6520: HDMI - max 2048x1152, het ziet er wat minder crisp uit maar nog best ok.
De beeldkwaliteit is duidelijk een stap vooruit, met z'n 117 DPI het het beeld veel cripser dan op m'n oude Samsung S23B350T (96).

Ter referentie:

2560x1440 @ 21" = 140 DPI
2560x1440 @ 23" = 128 DPI
2560x1440 @ 25" = 117 DPI
2560x1440 @ 27" = 109 DPI

Ook de kleuren zijn mooi verzadigd en het contrast is prima, zoals je verwacht van een IPS.
Windows interface schaling gebruik ik niet, lukt prima zo.

Standaard staat het scherm ingesteld op 50% helderheid. Ik heb dit verhoogd naar 60%, boven de 75-80% wordt het oncomfortabel. Dit heeft ook invloed op het verbuik, meer daarover later.

Kijkhoek
Valt weining over te zeggen, die is gewoon goed ;)

De IPS- en andere kwaaltjes

Wie IPS zegt denkt meteen ook aan IPS glow & ghosting.
Ghosting is aanwezig maar in de praktijk amper of niet waarneembaar (niet door mij allesinds). Aangezien een beeld meer zegt dan 1000 woorden heb ik dit filmpje gemaakt aan 400fps om een idee te geven.

Bij normaal gebruik toon het scherm vrij egaal maar als je aandachtig kijkt verre van perfect. In de 2de foto is het effect versterkt met een beeldbewerkingsprogramma. Op de laatste foto een foto van een "zwart scherm" met max helderheid, ook weer versterkt. In werkelijkheid is het blauw wat je ziet gewoon zwart, maar wel met de typische zachte glow, zeker onder een hoek.

http://i.imgur.com/r4blIth.jpg http://i.imgur.com/il64l6E.jpg http://i.imgur.com/m8aoR3V.jpg

Tot slot...

DDC/CI
De monitor ondersteund blijkbaar DDC/CI of "display data channel-command interface".
De instellingen van de monitor zouden via software kunnen aangepast worden. Hiermee kan je het "touch knop"-probleem voor eenvoudige zaken als brightness & contrast iets of wat omzeilen.

1080?
Op 2048x1152 valt het gevoel van 'dit is niet de juiste resolutie' nog mee.
Hoewel het verschil in resolutie minimaal lijkt, bij 1920x1080 is da gevoel wel aanwezig.
Ieder zijn mening maar voor mij is 1080 eerder een no go.

Verbuik
De helderheid van de backlight is in te stellen tussen 0 & 100. Dit zou overeen komen met 50 tot 350 cd/m² volgens de specs. Ik heb op 0,25,50,75 en 100 helderheid de het verbruik gemeten. Met men 60% helderheid zit ik op 25W.

Power off: 0W, m'n El Cheapo™ meter kan slechts waardes meten vanaf 2W.

Ik ben blij dat m'n eerste bestelde monitor retour is gegaan! Deze is percies wat ik zoek en nog betaalbaar ook. Het beeld is scherp en de kleuren duipen van het scherm. Perfectie bestaat niet, en zeker niet in deze prijsklasse, maar voor zijn geld levert deze monitor prima prestaties.

10/10 would buy again.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart?

1) Maar kan je in de afkoelperiode zowieso niet je scherm retourneren??

2) Is de resolutie van 2560 x 1440 niet ietwat teveel voor deze maat monitor (25 inch)? Wordt 1920 x 1200 ook netjes weergegeven? of is het meer 1920 x 1080 wat als resolutie onder de max resolutie zit??
Ja bij de meeste winkels kun je gewoon afzien van je aankoop zoals dat heet.

2) nee deze resolutie op 25 inch is juist heel fijn omdat dan alles echt haarscherp is. kijk ik zit nu op een 1920 x 1080 en 35 cm van mij scherm , mijn ppi is 96 en ik kan de individuele pixels nog goed net onderscheiden, maar bij een ppi van 117 zie je ze al bijna niet meer , dit heeft een heel scherp beeld.
Inderdaad, werkt heel fijn, als je ogen nog mee willen.
Voor m'n ouders is het allemaal wat te klein geworden (zonder interface scaling).

Wat de resoltie betreft: alles wat niet native is ZIE je, het is wat geforceerd allemaal. Tenzij het niet anders kan (zoals op de portable van het werk) draait hij altijd op 1440.
Nette review :) Ik krijg de monitor vandaag dus hoop dat de mijne ook geen dode pixels o.i.d heeft.

Hoe kan ik de self test doen?

Btw: Als het goed is heeft deze monitor 2 modes, normaal 8ms en game 6ms, tenmiste mijn 2415 heeft dit wel..

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 30 januari 2015 08:13]

Onderaan zijn er 5 knoppen 1 - 2 - 3 - 4 - power.
Voor de self diagnostics, gewoon knop 1 & 4 gedurende 2 seconden ingedrukt houden. Knop 4 om door de vershillende shermen te gaan. (Grijs, Wit, Rood, Groen, Blauw, Zwart, Text)

Er zijn idd 2 modi voor de reaction time: Normal(8ms) & Fast(6ms), het filmpje is genomen op fast.
Gebruik de snelle modus niet! Check de review op tftcentral, je wint bijna geen reactietijd maar krijgt wel flinke RTC lag erbij.
Beste,

Allemaal schitterende verhalen over de Dell u2515h.
Ben al tijdje naar deze monitor aan 't kijken en mijn vraag is, ik heb de AMD 10 A7700K processor met ingebouwd videokaart, zal deze videokaart de Dell ten volle ondersteunen, dus haalt ie de hoge resolutie van deze monitor.

Alvast bedankt voor een reactie, Asgar
Leuke review en natuurlijk geweldig schermpje.
Echter 1 ding, hoe heb jij het voor elkaar gekregen je review te publiceren op 1 januari 1970 als ik naar pricewatch: Dell U2515H Zwart ga?
Als ik jouw review aanklik zie ik bovenaan staan: " Nog niet gepubliceerd, laatste update op 29 januari 2015, 235 views"

How?! :D
Mooi review ;)

@Frozen

Ik gok ivm Foute links in Pricewatch voor Dell U2515H dat men heeft moeten werken aan de koppelingen en missen is de review ook herokoppeld ofzo ? 1 januari 1970 is een bekende tijd hoor, unixdata = 0
Hij heeft duidelijk een tijdmachine in zijn bezit, ik kan geen andere logische reden bedenken
Mooie review.
Ook ik heb de monitor "blind" besteld en hij bevalt mij prima met mijn MacBook Pro. Kan hem dan ook op de maximale resolutie draaien.
Alleen 1 ding: Mijn MacBook heeft geen discdrive. Online vind ik alleen de windows drivers, niets voor Mac. Wat mis ik hierdoor?
Niet veel, eigenlijk alleen dat je de monitor via de software kan instellen i.p.v de touch knoppen via OSD.
Er zijn verschillende tooltjes te vinden voor OSX, heb nog niet de tijd gehad ze te testen maar hier alvast enkele die snel te vinden waren:

BrightnessMenulet is an Mac OS X app that allows you to control display brightness via DDC/CI protocol"

DDC/CI Tools for OS X, control your monitor through software

Controlling Your Monitor with OSX: DDC Panel

DDC monitor controls for OSX command line

Er zijn er vast nog wel wat te vinden ;)

[Reactie gewijzigd door Sorki op 2 februari 2015 11:03]

Leuke review +2 alleen je spreekt over DDC/CI- voor zover ik weet, werkt dit niet goed onder Mac OS?
Waar is dat displayport 1.2 goed voor? En moet die aan of uit?

Hoe zit het met Fast modus, waarbij je 2 ms sneller zou moeten zijn. Moet die aan of uit bij gamen? Snap het even niet :-)
Goedendag allen,

ik heb dit display ook sinds korte tijd en gebruik hem met mijn MBP early 2011. Het lijkt me een heerlijk scherm maar wat ik ook doe, het lukt me niet om het scherm beeldvullend te krijgen: zowel horizontaal als verticaal staan er zwarte balken op het scherm. Dell geeft geen drivers voor Apple uit zag ik al...

heeft iemand een goeie tip? beeldscherm schalen/andere resolutie help lig niet.

Tx alvast!
Matthijs
Mooie review! Heb ook dit scherm en ben erg tevreden. Alleen heb een issue met de USB hub. Wanneer ik hier device op heb aangsloten (HD of USB naar ethernet) wordt dit apparaat regelmaat onderbroken door wat het lijkt een power issue. Ik het menu staat echter bij energy settings USB greyed out en lijkt het erop dat ik dit niet kan aanpassen :(.
Geen probleem mee.

Er is één usb poort die altijd powerd is ook als het scherm niet aan staat als ik me niet vergis.
Dat is de poort die appart staat op de achterkant van het scherm, niet in de hub bij de rest van de connections.
Zou jij voor mij de hoogte willen met inc bezels?
Zit te kijken naar 2 extra schermen naast mijn U2711 en die is 38,5 hoog, i.v.m. Nvidia moet ik 3 dezelfde resoluties hebben.