eQ-3 Set van 1 Review

cschaake 27 januari 2015, laatste update op 28 januari 2015, 1.779 views

eQ-3 Set van 1

Prima thermostaat. Eenvoudig in gebruik en voelt redelijk degelijk aan.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Eenvoudig te programmeren

Minpunten

• Redelijke kwaliteit
  • Maakt geluid bij open/dicht draaien radiator

Kwaliteit Score: 3
Gekocht als vervanging van een defecte radiator kraan. De oude was een standaard hand thermostaat uit de nieuwbouw. Deze was afgebroken.
Dit was een goedkoop alternatief en kon zo meteen kijken of een automatische thermostaat bevalt.
De installatie ging erg eenvoudig. De oude er af draaien en de nieuwe er op. Water hoeft er niet af, de klep zelf blijft namelijk zitten.
Na installatie kijkt de thermostaat zelf hoe ver de klep ingedrukt moet worden voor openen en sluiten. Wanneer de thermostaat (nog) niet goed vast zit, geeft deze netjes een foutcode.
Hierna is de thermostaat direct actief met een standaard programma. Dan staat hij op 17 graden, behalve tussen 07:00 - 09:00 en 17:00 - 23:00 dan staat hij op 21 graden.
De temperatuur kan gewijzigd worden door het draaiwieltje. Ook vakantie stand kan ingeschakeld worden met één knop.
Programma kan 7 schakelmomenten per dag aan. Je kunt per dag, per weekdag/weekend of hele week programmeren.
Wanneer er warmte nodig is gaat de kraan open. Dit gaat met een motortje welke hoorbaar is. Overdag is dit niet erg, maar 's avonds als het stil is hoor je hem wel. Dit duurt overigens maar een paar seconden. Heb nog niet gemerkt dat hij steeds open en dicht gaat.

Update 28 jan. 2015
Een 3-tal foto's toegevoegd. Eerste foto is de nieuwe thermostaat. 2e foto de is oude. De nieuwe is 2 cm langer en iets-wat dikker. Onderin gaan 2 AA battarijen. Er zitten 2 verloopstukjes bij voor de aansluiting op de radiator kraan. Deze had ik niet nodig gezien ik een standaard radiator heb. Ombouwen is eenvoudig. Gewoon de oude ring los draaien zodat de oude thermostaat los komt. Hierna de nieuwe met de bijbehorende ring weer vast draaien.

Heb jij ook een eQ-3 Set van 1?

Volgens de beschrijving ondersteund deze het KNX protocol.
Dit zou betekenen dat hij met de eq3-MAX! apparatuur te bedienen is.
Weet iemand of dit klopt?
Scheelt namelijk best met de EQ-3MAX! radiatorkraan van 30 euro.

[Reactie gewijzigd door agraaff op 28 januari 2015 10:40]

Helaas kan ik niets vinden in de handleiding over het eq3 protocol. Ik denk dat de prijs ook te laag is om deze radiografisch te laten besturen.
Thx, dat vermoeden had ik al. de info bij de specs op pricewatch klopt dan gewoon niet.
Dit klop inderdaad niet. Andere modellen van hun ondersteunen dit wel, maar niet deze goedkope variant.
Kun je eens een zelfgemaakte foto posten, waarop je kunt zien hoe dit apparaat bevestigd is? En dan met name interessant hoever hij uitsteekt...
Zie update van mijn review. Hij is in totaal 10,5 cm lang, 2 cm langer als mijn oude thermostaat knop.
Dus je moet voor alle radiatoren zo'n ding hebben?
Voor elke radiator die je wilt regelen 1. Ik de woonkamer regels de kamerthermostaat. Deze gebruik ik alleen op de slaapkamer.
Ik ben wel nieuwsgierig hoelang je batterijen het vol houden...
Goeie review verder

[Reactie gewijzigd door Angelus1753 op 10 maart 2015 14:29]

Ik vraag me ook af hoe lang de batterijen meegaan. Verder lekker duidelijk
Nu ongeveer een jaar verder. Nog steeds orginele batterijen. Hij schakeld 4 x per dag. S'morgens van 17 naar 20 en dan weer van 20 terug naar 17. En s'avonds hetzelfde.
Dankjewel, dan wordt het deze denk ik!
Als er in een kamer warmte behoefte is, kan deze thermostaat dan communiceren met de ketel? Geeft ie de ketel dan een signaal dat ie iets moet doen. En als de warmtevraag voorbij is, geeft ie dan de ketel een signaal dat ie kan stoppen?
Nee deze goedkope versie kan niet communiceren. De duurdere versie zou dit wel kunnen maar dan heb je denk ik ook een Q3 kamer thermostaat nodig.