Specificaties 28" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung U28D590D Zilver, Zwart Review

melek-taus 26 januari 2015, laatste update op 20 februari 2015, 1.991 views

Samsung U28D590D Zilver, Zwart

Samsung betekend in het Koreaans "drie sterren" en naar mijn idee betreft het hier meer dan 3 sterren.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Veel instel mogelijkheden
  • Heel mooi beeld
  • Gemakkelijk in gebruik
  • Mat scherm
  • Mooie levendige kleuren
  • Uitgebreid menu
  • Mooie kleur overloop

Minpunten

• Geen VESA mount, geen mogelijkheid tot muurbevestiging
  • Het beeldscherm is erg wankel op de voet
  • Geen mogelijkheden voor draaien of hoogte aanpassen
  • Brede en dikke bezel
  • HDMI 1.4a max 30Hz en DP 1.2 max 60Hz. Geen aansluiting voor meer Hz terwijl het een game scherm is

Review: Samsung U28D590

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
OSD
Gebruik

==================================================================================

Inleiding:

Via Hardware.info heb ik meegedaan aan de win actie voor een Samsung U28D590 beeldscherm.
Om dit beeldscherm te kunnen winnen moest je een uitgebreide review inzenden aangezien de winnaars een review over het beeldscherm moeten schrijven alvorens zij deze mogen houden. Ik heb de volgende review opgegeven Tt eSPORTS POSEIDON Z Illuminated – Blue Switch Edition, omdat ik deze al een dag eerder online had gezet. Aangezien ik de review een dag van te voren online had gezet had ik niet verwacht dat ik 1 van de 3 beschikbare beeldschermen zou winnen. Er werd immers ook vermeld dat reviews die geplaatst zijn na het artikel meer kans zouden hebben.

Wat was ik dus blij toen ik hoorde dat ik door middel van mijn review een van de beeldschermen had gewonnen. Dit had ik absoluut niet verwacht en was dus echt verrast, ook door de positieve reactie van Hardware.info over mijn review. Dit geeft mij toch echt het gevoel dat mijn werk gewaardeerd wordt, zelfs door professionals.

Om de Samsung U28D590 te mogen houden moest je dus binnen 2 a 3 weken een uitgebreide review online zetten. Om deze review ook met het publiek van Tweakers.net te kunnen delen had ik allereerst de inleiding aangepast zodat er geen vermelding werd gedaan naar de win actie op de andere website. Achteraf heb ik toch besloten de originele inleiding te gebruiken aangezien ik echt blij ben met het scherm en de lezers van deze review ook mogen weten hoe ik deze heb gewonnen. De reden dat ik de inleiding in eerste instantie had aangepast was omdat ik op voorhand het idee had dat links en vermeldingen naar een andere website misschien als ongepast zouden worden gezien. Ik hoop dus ook dat na deze wijziging dit nog steeds niet het geval is.

Ik ben zelf al enige tijd op zoek naar een ander scherm, mijn huidige 1080p 23.6” scherm vind ik namelijk toch iets te klein. De Samsung U28D590 komt dus als geroepen.
Ik heb zelf geen bureau en maak gebruik van een houten computerkast in de woonkamer. Hierdoor ben ik wel bang dat het beeldscherm misschien net niet past en hoop echt dat deze net wel past. Hier komen we echter maar op 1 manier achter.

Onlangs heb ik dus een mooi pakketje in ontvangst mogen nemen waar ik echt heel blij mee ben. Nogmaals bedankt Hardware.info crew.

Het beeldscherm zal ik in eerste instantie testen met een Club3D R9 280 royalKing. Zelf ben ik echter bang dat gamen op 4K voor deze kaart te zwaar zal zijn. Hierom heb ik besloten om een zwaardere videokaart met dit beeldscherm te gaan testen.
Door mijn goede ervaring met de Club3D royalKing serie heb ik mijn oog laten vallen op een Club3D R9 290 royalKing. Niet alleen ziet de kaart er gelikt uit met zwarte koeler en backplate, maar ook is deze kaart momenteel erg goedkoop te verkrijgen.Voor gemiddeld 275,- krijg je een hele mooie maar ook erg krachtige kaart.

Aan hand van veel foto’s zal ik het beeldscherm objectief beoordelen. Dat ik de monitor gewonnen heb zal mijn beoordeling natuurlijk niet beļnvloeden. Wel betreft het hier een gebruikers review, dus puur een beoordeling van het scherm in gebruik, dus geen technische testen en dergelijke aangezien dit niet iets is wat ik zelf interessant vind aan reviews. Mijn bedoeling is een review te schrijven met puur alleen de ervaringen van een veel eisende gebruiker.

Specificaties:

Hieronder de specificaties hoe deze op de website van Samsung staan.

Samsung U28D590D product pagina

Het betreft hier zoals we kunnen zien een 28” mat beeldscherm met een maximale resolutie van 3840 x 2160 met een beeldverhouding 16:9. Er wordt in dit geval gesproken over een UHD 4K beeldscherm, dit terwijl de resolutie lager is dan de aangegeven industrienorm voor 4K wat 4096 x 2160 is. Met 4K worden de horizontale pixels bedoelt, dit zijn er immers 4000.

De contrast ratio van het beeldscherm is 1000:1. Dit betreft het verschil tussen de witte en de zwarte elementen van het scherm. Er is hier dus sprake van de hoeveelheid kleurtinten die zich tussen wit en zwart bevinden. Een contrast ratio van 1.000:1 betekend dat er tussen het lichtste wit en het donkerste zwart, 1.000 verschillende kleurtinten zitten.

Ook is dit beeldscherm voorzien van een tweede soort contrast rating genaamd dynamische contrast ratio. Deze verhouding meet het maximale mogelijk kleur bereik tussen de lichte en donkere tinten. Het betreft hier een speciale functie in het beeldscherm wat de helderheid van het beeldscherm aanpast voor de beste beeldkwaliteit.

De responstijd van het beeldscherm is 1 ms GtG (Gray to Gray), wat vrij snel is, echter dit is bij gaming en TN beeldschermen toch vrij standaard. Deze waarde staat voor de snelheid waarin een pixel zou kunnen veranderen van kleur en in dit geval is dit getest van grijs naar grijs.

Het paneel zelf is een zogeheten TN (Twisted Nematic) panel. Het betreft hier de gebruikte techniek voor het paneel van het beeldscherm. TN panelen worden veelal in gaming monitoren gebruikt door de erg korte respons tijden en hoge helderheid. Dit soort schermen zijn erg goedkoop te produceren waardoor de verkoop prijs van een dergelijke monitor vaak erg laag is.
Natuurlijk hebben TN schermen ook hun nadelen en dit is voornamelijk de kleurverschuiving die zich voordoet als er onder een hoek naar het scherm wordt gekeken. Als er dus naar een TN scherm vanaf de boven, onder of zijkanten wordt gekeken zou er een duidelijke verkleuring aanwezig zijn. TN schermen hebben dus geen grote kijkhoeken, maar ook hebben TN schermen veelal last van minimale backlight bleeding. Dit houdt in dat er in de hoeken of zijkanten licht wordt doorgelaten.

De meeste monitoren geven 16.7 miljoen kleuren weer, dit scherm heeft echter de mogelijkheid om 1 miljard kleuren weer te geven. Dit zou ervoor zorgen dat het beeld levendiger en gedetailleerder wordt met mooiere overgangen.

De helderheid van het beeldscherm is 370 cd/m², deze waarde wordt aangegeven in candela per vierkante meter. Candela is Latijn en staat voor ‘kaars’, de helderheid van een candela staat ongeveer gelijk aan een normale zaklamp. Het scherm zou dus erg vel zijn, het belangrijkste vind ik zelf juist altijd in hoeverre dit terug te schroeven is.

Het beeldscherm is voorzien van 2 x HDMI 1.4 poorten en een DisplayPort 1.2 aansluiting. De vele aansluitingen zorgen ervoor dat er meerdere apparaten tegelijk kunnen worden aangesloten. Op HDMI 1.4 ondersteund het beeldscherm een resolutie van 3840 x 2160 op 30 Hz en op DisplayPort 1.2 wordt 3840 x 2160 op 60 Hz ondersteund. De Hz van het beeldscherm houdt in hoe vaak het beeld per seconde flikkert en dus wordt ververst. Des te hoger de Hz des te vloeiender het lijkt.
Doorgaans zien we bij 4K beeldschermen geen aansluitingen met meer Hz aangezien dit het technisch maximum is op een 4K resolutie en de fabrikanten deze aansluitingen er ook niet op doen voor gebruik op resoluties lager dan 4K.

Omdat het beeldscherm is voorzien van HDMI heeft Samsung ook een audio uit op de monitor geplaatst. Het is dus ook mogelijk een headset aan te sluiten als er geluid via HDMI binnenkomt.

Wat we verder niet vaak zien bij monitoren is een picture in picture functie. Hiermee heb je de mogelijkheid om vanaf twee verschillende bronnen beeld op het scherm te tonen.

Zo op papier liegen de specificaties er niet om, nu alleen nog hopen dat het beeldscherm deze waar kan maken.

Verpakking:

De buitenkant van de verpakking bevat zoals altijd informatie over de inhoud. Er wordt duidelijk vermeld wat voor beeldscherm erin zit en de belangrijkste specificaties zijn ook op de verpakking terug te vinden. Het gebruikte karton is aardig stevig en de zijkanten bevatten gaten welke kunnen worden gebruikt als handvaten, dit mag ook wel aangezien de doos aardig groot is. Verder is de gehele doos bedrukt met een donker grunge motief. Er is dus wel degelijk wat werk in de verpakking gaan zitten.

Maken we de verpakking aan de bovenzijde open zien we gelijk de twee delen van de voet en de adapter in het piepschuim zitten.

De beide onderdelen van de voet zijn ter bescherming nog verpakt met folie.

De adapter is een klein blokje met een vrije lange kabel.

Het beeldscherm zit ter extra bescherming in een zak van foam. Het piepschuim in de verpakking houdt het beeldscherm goed op zijn plek, verschuiven in de doos is dus niet mogelijk en krassen zouden in wezen ook niet kunnen ontstaan voor je het beeldscherm uitpakt.

Samsung levert het beeldscherm standaard al met een 1,5 meter lange HDMI 1.4 en 1.5 meter lange DP 1.2 kabel. Dit vind ik erg netjes omdat je deze kabels niet bij elk beeldscherm standaard erbij krijgt en ook kosten goede HDMI 1.4 en DP 1.2 kabels nogal wat.
In dezelfde zak zit ook de stroomkabel voor de adapter. Het betreft hier ook weer een 1.5 meter lange kabel met een platte stekker. Waarom er gekozen is voor een platte stekker weet ik niet, maar in mijn geval komt dit goed uit omdat mijn verdeeldoos niet veel ruimte had voor een grote stekker door alle andere kabels en dikke adapters die ik er al in heb zitten. Zelf vind ik dit soort adapters erg ideaal aangezien ze weinig ruimte in je verdeeldoos of stopcontact innemen. Ik denk namelijk dat ik net als anderen vrij veel elektronica bij de computer heb en dat de meesten dan ook 2 of meer verdeeldozen hebben aangesloten in verband met grote adapters die niet naast elkaar passen.
Boekjes vind ik zelf niet interessant, maar voor de lezers onder ons heeft Samsung er ook wat leesvoer bij gedaan.

Ook zit er een energielabel bij het beeldscherm om aan te tonen hoe energiezuinig het beeldscherm wel niet is. Sommigen onder ons zullen ook dit interessant vinden, zelf heb ik niet veel kaas gegeten van energiezuinigheid en de mogelijkheden hierin echter als ik zo naar het label kijk is het beeldscherm aardig energiezuinig.
Het beeldscherm valt in de B categorie door de 37 Watt die het verbruikt wat neerkomt op gemiddeld verbruik van 54 kWh per jaar. Dit is vergelijkbaar met een 40 Watt gloeilamp die ongeveer 57,6 kWh per jaar verbruikt wat neerkomt op ongeveer ¤13,- per jaar. Hiermee is het beeldscherm in mijn ogen erg energiezuinig.

Uiterlijk:

De voet bestaat uit twee delen en heeft een roestvrij stalen uiterlijk. De buitenkant is echter gemaakt van plastic, het betreft hier dus een plastic omhulsel die om de metalen voet heen zit.

Aan de onderzijde van de voet zien we de twee schroeven waarmee we de steun aan de voet kunnen vastzetten. Dezelfde twee schroeven kunnen worden gebruikt om het slot van het scherm los te maken zodat deze van de gehele voet kan worden losgehaald.
6 rubbertjes zorgen ervoor dat de voet stevig op de ondergrond staat en ook niet zomaar kan schuiven of de ondergrond beschadigen.

Na het monteren van de voet ziet deze er erg solide uit. De voet rammelt niet en is ook niet te buigen, deze kan duidelijk aardig wat gewicht houden.

Aan de rechter voorkant heeft Samsung de letters UHD op de voet gezet, dit staat natuurlijk voor Ultra High Definition. De voorkant van de voet heeft trouwens na het verwijderen van de beschermfolie een glimmend uiterlijk.

Het beeldscherm is met zijn 28'' formaat aardig groot en aan de onderzijde zien we de bevestiging voor de voet. Verder zien we nergens knopjes of dergelijke.
Wat ons natuurlijk wel opvalt is de erg brede bezel, meerdere van deze monitoren naast elkaar zou dus niet echt werken.

De bevestiging schuif je in de gleuf van de voet en dan hoor je een zachte klik waarna het beeldscherm vast zit aan de voet.

Het scherm gemonteerd aan de voet met alle accessoires die erbij worden geleverd.

Simpele handleidingen worden in verschillende talen meegeleverd en op de CD vinden we software en een uitgebreide handleiding.

Ter bescherming zit er plastic folie op de bezel van het beeldscherm. De voorkant van de bezel is zoals we bij veel beeldschermen zien gemaakt van plastic en is glanzend zwart.

De zijkanten van de bezel hebben een metalen kleur.

Het beeldscherm sluit mooi op de voet aan, het ziet er niet al te stevig uit aangezien de voet uit de onderkant komt, maar het ziet er wel erg gelikt uit. Let er wel op dat je tijdens het verzetten het beeldscherm vastpakt en niet de voet.

Op de bezel vinden we natuurlijk de naam Samsung terug.

Het beeldscherm ligt wel aardig diep in de bezel, in bepaalde posities en liggend aan de verlichting van de ruimte kan dit ervoor zorgen dat er een kleine schaduw ontstaat op de rand van het beeldscherm.

Aan de achterkant is de naam Samsung groots aanwezig en hieronder in het midden van de achterkant vinden wij de aansluitingen voor HDMI, DisplayPort, geluid en de adapter.

De achterkant is geheel zwart met een geborsteld metalen afwerking.

Het enige wat duidelijk mist is een VESA mount ofwel schroefgaten voor een muurbevestiging. Het is dus niet mogelijk het scherm tegen een muur te bevestigen of aan een stellage. Dit vind ik persoonlijk geen probleem echter is dit wel een groot gemis aangezien er veel interesse was van kennissen mits het mogelijk was het scherm aan een muur te bevestigen. De enige manier waarop je het beeldscherm kan plaatsen is dus de meegeleverde voet.

Zodat niet alle kabels kris kras door elkaar liggen is er aan de achterzijde een kabel klem geplaatst. Hier kan je de gebruikte kabels achterklemmen zodat deze netjes kunnen worden weggewerkt.

Nergens aan de voorkant zitten knoppen, alleen aan de achterkant vinden we een pook welke kan worden ingedrukt om het menu te benaderen. Door de pook een richting op te drukken kan je door het menu bladeren.

Helaas is het beeldscherm wel erg vingervlek gevoelig, niet alleen de bezel zit een uur na montage al helemaal onder de vingervlekken, maar ook het beeldscherm zelf zit er onder.

Gelukkig als een beeldscherm eenmaal staat wordt deze niet veel aangeraakt. Dus een keer de vingervlekken weghalen en dan zou je indien je het beeldscherm verder met rust laat ook geen vingervlekken meer zien.

Persoonlijk vind ik het beeldscherm een indrukwekkende verschijning. Het beeldscherm ziet er erg netjes, maar ook professioneel uit. Het scherm zou niet misstaan op een kantoor, maar ook niet op het bureau van een gamer. Nu nog kijken hoe het beeldscherm in mijn gaming kast staat.

OSD:

Het OSD menu is vrij simpel te benaderen door op de pook te drukken. Je hebt ook de mogelijk om in plaats de pook in te drukken deze direct een richting in te drukken, dan kom je namelijk bij de snel instellingen terecht waar je het volume, helderheid en contrast kunt aanpassen.

De pook is ondanks dat deze aan de achterzijde zit er gemakkelijk te bedienen zonder dat je ziet wat je doet. De pook is makkelijk te vinden door je hand tegen de rechterkant van het beeldscherm te zetten. Na een paar keer zoeken vind je de pook vrijwel automatisch en bedient dit erg prettig.

Het OSD menu is verder ook erg makkelijk te bedienen, je krijgt eerst 5 opties te zien welke je kan benaderen door de pook een kant op te drukken. Rechts is het directe menu voor picture in picture, links is het directe menu voor de scherm instellingen, door naar beneden te gaan schakel je het scherm uit, druk je de pook in verlaat je het menu (return) en als je naar boven drukt kom je in het menu zelf.

Het menu bevat 5 sub menu's: Picture, Screen, Options, Settings en Information.
Door de met de pook naar een van de functies te gaan en erop te drukken kom je in het desbetreffende menu.

Het "Picture" menu bevat alle functies welke betrekking hebben op het weer te geven beeld. Hier kan onder andere het contrast, de kleur, de helderheid en de scherpte van het beeld worden aangepast. Bepaalde functies zijn niet altijd beschikbaar en komen pas beschikbaar als je in plaats van DisplayPort de HDMI aansluiting gebruikt of als je in het menu een optie in of uitschakelt.

Wat ik zelf een erg mooie functie vind is de "lean back mode".
Normaal gesproken is het de bedoeling dat je op ooghoogte achter het beeldscherm zit. Dit houdt in dat je met je ogen op de hoogte van de bezel hoort te zitten. Aangezien ik gebruik maak van een computer kast in de woonkamer en dus niet achter een bureau zit, heb ik ook geen verstelbare bureau stoel. Ik zit dus op een mooie sučde eetkamer stoel voor het scherm waardoor mijn ogen ter hoogte van de onderkant van het midden van het scherm komen. Hierdoor kijk ik dus iets schuiner naar het scherm, waardoor alles iets donkerder oogt dan het hoort te zijn. Je kijkt immers van onder naar het beeldscherm.
Hier speelt Samsung dus op in doordat er een "lean back mode" aanwezig is. Door deze functie te gebruiken wordt het beeld op een correcte manier getoond als je er niet recht voorzit en dus van uit een lagere positie naar het scherm kijkt. Je zou dus kunnen stellen dat het beeld voorover wordt geleund. Zou ik dus nu recht voor het scherm zitten zoals het hoort, ziet het beeld eruit alsof ik er van schuin bovenop kijk. Er zijn hierin verschillende "lean back mode" opties aanwezig en liggend eraan hoe je achter het beeldscherm zit zou je deze kunnen gebruiken voor de beste weergave.

Samsung heeft verder ook een "game mode" toegevoegd, door deze in te schakelen worden bepaalde opties automatisch aangepast voor het beste beeld in een game. Ik heb deze standaard uitstaan en heb het beeld geheel zelf ingesteld. Dit vind ik zelf een stuk fijner aangezien ik zo alles zelf in de hand kan houden.

Via het "Screen" menu heb je de mogelijkheid het scherm aan te passen. Denk hierbij aan het formaat en de positie hiervan.
Ook kan je hier de picture in picture opties in of uit schakelen en aanpassen hoe dit op het scherm wordt getoond.

In het "Options" menu heb je de mogelijkheid de taal te wijzigen en de instellingen van het menu aan te passen. Strandaard wordt het menu transparant voor 20 seconden lang getoond. Dit houdt in dat het menu na 20 seconden als de pook niet wordt gebruikt weer verdwijnt.

In het "Settings" menu kan je de algemene instellingen van het scherm aanpassen, Zo kan je het scherm instellen op PC of AV mode en kan je ook de timer van het beeldscherm uitschakelen. De timer zorgt ervoor dat het scherm ongeacht gebruik na een bepaalde tijd wordt uitgeschakeld. Natuurlijk krijg je eerst een melding voor dit zou gebeuren.
Als je meerdere apparaten hebt aangesloten op de monitor kan je in dit menu ook instellen welke hiervan standaard wordt gebruikt.

Het laatste menu is "Information", hierin wordt vermeld op wat voor resolutie het scherm is ingesteld, hoe deze is aangesloten en op hoeveel Hz deze werkt.
Zoals te zien gebruik ik de monitor via de DisplayPort aansluiting op een resolutie van 2560 bij 1440 met 60Hz.

Gebruik:

Zoals eerder vermeld had ik er een hard hoofd in of het beeldscherm in mijn kast zou passen. Het beeldscherm moest ik eerst kantelen in verband met de sierlijst aan de bovenkant van mijn kast, maar zoals te zien past het scherm in de kast. Er zit niet veel speling tussen het beeldscherm en de kast en het past dus ook maar net met 4 millimeter.

Tegenover mijn oude opstelling is dit toch wel een hele grote vooruitgang.

Waar ik ook bang voor was is de stevigheid van de voet, dit valt mij echter mee. De voet staat erg stevig op de ondergrond en beweegt niet, alleen staat het beeldscherm niet stabiel op de voet zelf. Het beeldscherm is dus makkelijk te bewegen op de voet en staat naar mijn idee los op de voet terwijl deze dus vast zit. Hier had ik graag een stevigere constructie willen zien aangezien ik bij het verschuiven steeds bang ben dat het beeldscherm van de voet afvalt. Het mechanisme dat het beeldscherm met de voet verbind bevat dus duidelijk erg veel speling en is niet stevig.

Wat mij verder ook tegenvalt is dat er totaal geen verstel mogelijkheden zijn. Het beeldscherm staat erg hoog op de voet, maar kan niet draaien of zakken. Het is wel minimaal mogelijk om het scherm een beetje achterover te kantelen.

In eerste instantie gebuikte ik dit beeldscherm aangesloten via HDMI 1.4 op mijn Club 3D R9 280 RoyalKing videokaart. Na het aansluiten selecteert Windows automatisch de beste resolutie wat 4K in dit geval dus 3840 x 2160 is.
Persoonlijk is deze resolutie te hoog voor mij en moet ik goed kijken en een beetje voorover buigen om de Windows menu's te kunnen lezen. Alles wordt wel correct getoond en ziet er goed uit alleen door de hoge resolutie wordt de tekst binnen Windows 7 kleiner. Het lettertype van de tekst kan je binnen Windows 7 wel verhogen, maar dan heb je het probleem dat dit pixelig wordt. Dit is echter een Windows 7 eigen probleem. Bij gebruik van Windows 8 zou een 4K resolutie er beter uit zien aangezien Windows 8 beter is geoptimaliseerd voor 4K. Als gamer zijnde gebruik ik echter geen Windows 8 dus kan ik dit niet testen.
Ook kwam ik erachter dat niet alle programma's voor dergelijke resoluties zijn geoptimaliseerd. Er zijn dus genoeg programma's welke op een 4K resolutie niet correct worden weergegeven.

Na een beetje spelen met de beschikbare resoluties ben ik erachter gekomen dat het beeldscherm stukken duidelijker is in gebruik op een resolutie van 2560 x 1440. Alles is daarbij een stuk makkelijker leesbaar en ook zijn de iconen mooi duidelijk en overzichtelijk. Voor mij oogt dit een heel stuk rustiger. Natuurlijk is het gebruik van resoluties persoonsgebonden echter voor mij is 4K op een 28" beeldscherm te hoog.

Ik heb ook gespeeld met een resolutie van 1920 x 1080 echter deze kreeg ik op geen enkele wijze op volledig scherm. Er wordt dan standaard een stuk van het beeld weg gesneden. Dit gebeurt in Windows maar ook in games. Het lastige hiervan is dat de muis raar reageert als je in de buurt van de zwarte rand komt. Zo begon mijn muis tijdens een potje Call of Duty Advanced Warfare te flippen als ik op 1920 x 1080 speelde.
Blijkbaar is het probleem met een resolutie van 1920 x 1080 wat ik hierboven vermeld alleen van toepassing als je de HDMI aansluiting gebruikt. Via de DisplayPort 1.2 aansluiting kon ik zonder problemen 1920 x 1080 aansturen op volledig beeld.

Het beeldscherm heb ik met een R9 280 en R9 290 videokaart van Club3D getest.

Beide kaarten hebben geen probleem om 4K resoluties weer te geven, alleen tijdens het gamen merkte ik verschil. Op een 4K resolutie presteert de Club3D R9 290 royalKing aanzienlijk beter dan het kleine broertje de Club3D R9 280 royalKing. Waar ik bij de R9 280 gemiddeld 28 FPS haalde bij Battlefield 4 op 4K haalde ik bij de R9 290 gemiddeld 45 FPS. Met de R9 280 zou je dus Battlefield 4 niet op 4K met alles op high kunnen spelen, bij de R9 290 draait dit zonder problemen aangezien 40+ FPS goed speelbaar is.
Onder Windows merkte ik geen verschil tussen beide videokaarten, het beeld word in alle gevallen duidelijk, mooi en snel weergegeven, alleen is de resolutie te hoog voor mijn smaak.

Wel moet ik erbij zeggen dat gamen middels de HDMI aansluiting niet mogelijk is. HDMI 1.4 zit op hogere resoluties vast aan 30 Hz, waardoor je tijdens het gamen last kan hebben van flikkeringen, stotterringen of dat het helemaal niet soepel loopt.
Dit allen heb ik helaas moeten ervaren tot ik de Club3D R9 290 royalKing binnen kreeg. De Club3D R9 280 royalKing is namelijk niet voorzien van een volledige DisplayPort, deze heeft alleen de mini DisplayPort variant, waardoor ik het scherm enkele dagen via HDMI 1.4 op de Club3D R9 280 royalKing heb moeten gebruiken. Binnen Windows en games had mijn muis een flinke vertraging van enkele milliseconden, het scherm is niet vloeiend en tijdens benchmarks en games zag ik tussendoor zwarte flitsen in het beeld en speelt het gewoon niet soepel. 30 Hz is te laag om fatsoenlijk mee te gamen. Ik had graag een HDMI 1,3a aansluiting gezien zodat het scherm eventueel op een lagere resolutie met HDMI op een hogere Hz te gebruiken is. Zelfs op lagere resoluties kan het scherm middels de HDMI 1.4 aansluiting niet meer dan 30 Hz behalen.

Gelukkig bestaan hier oplossingen voor in de vorm van een mini DisplayPort naar DisplayPort adapter zoals deze van Club3D.

Via de DisplayPort 1.2 aansluiting wordt het scherm in elke resolutie met 60 Hz aangestuurd. Veel gebruikers zullen zeggen dat dit te weinig is aangezien je dan niet genoeg FPS zult zien echter dit is puur persoonlijk. De een vind 144 Hz vloeiender dan 60 Hz, terwijl de ander juist hoofdpijn krijgt bij 144 Hz en juist 60 Hz vloeiender vind. Ik had in dit geval ook graag een 144 Hz aansluiting gezien vooral omdat ik veel shooters speel.
Professionele gamers die dagen aan het gamen zijn of gamers die uren "first person shooters" spelen zullen wel verschil merken en doorgaans hebben dit soort gamers meer baat bij hogere Hz beeldschermen. Een gemiddelde gamer die een paar uurtjes per dag gamed of een normale gebruiker voor andere toepassingen zal doorgaans geen baat hebben bij een 144 Hz scherm. Dit is echter natuurlijk wel persoonlijke voorkeur. Mijn vorige beeldscherm was 75 Hz echter ik merk in gebruik geen verschil met dit 60 Hz scherm, het oogt net zo vloeiend en soepel in gebruik.
Het enige wat ik dus wel jammer vind is dat Samsung dit een game scherm noemt, maar dat deze geen aansluiting bevat voor bijvoorbeeld 144 Hz op een lagere resolutie. Op hoge resoluties zoals 4K zit je immers vast aan maximaal 30Hz op HDMI 1.4a en 60HZ op DisplayPort 1.2.

Tijdens het gamen op 4K is de resolutie gelukkig niet te hoog zoals dit onder Windows is. De ingame tekst en menu's zijn duidelijk leesbaar, dit ligt natuurlijk per game verschillend aangezien de ontwikkelaar dit voor de betreffende resolutie moet hebben ingesteld. Er zit tussen het formaat van het getoonde beeld weinig tot geen verschil tussen 3840 x 2160 en 2560 x 1440 of 1920 x 1080. De getoonde ingame beelden zijn even groot alleen is de 4K resolutie een heel stuk duidelijker en dus fijner.

2560 x 1440

3840 x 2160

Tijdens het spelen van een snelle shooter speel zoals Call of Duty AW merk ik wel dat ik meer baat zou hebben bij meer Hz. Het speelt niet zo soepel als bij Battlefield 4. Het speelt verder heerlijk, maar toch merk ik dat bij snelle bewegingen het er minder soepel uitziet. Dit is verder niet ergerlijk en het is ook niet zo dat het stottert of dat er vertragingen zijn echter soms op het moment dat je snel bezig bent merk je wel dat je vast zit aan 60 Hz. Het is ook niet zo dat ik hierom neer wordt geschoten of het niet lekker speelt, maar je merkt het wel.
Verder in gebruik verloopt alles lekker soepel en snel, het beeldscherm reageert direct op mijn acties en vertoont geen enkele vorm van vertragingen door bijvoorbeeld de beeld overdracht van uit de videokaart. Naar mijn idee is er dus verder ook geen input lag aanwezig.

Wat mij erg meevalt en wat juist erg mooi is bij dit scherm, zijn de getoonde kleuren. Je verwacht niet dat een dergelijk goedkope 4K monitor het beeld dermate mooi kan weergeven. Natuurlijk kan je dit niet vergelijken met een professioneel IPS of MVA beeldscherm, hier is de prijs ook niet naar, maar Samsung heeft naar mijn idee echt een heel goed en mooi beeldscherm uitgebracht. De weergegeven kleuren zijn veel helderder en levendiger dan een scherm in deze prijsgroep of van een TN scherm in het algemeen. Zelf heb ik echt nog nooit een TN scherm gezien met een prachtig beeld zoals deze.

In het menu heb je ook de mogelijkheid de kleuren handmatig aan te passen, maar ook kan je de warmte van de kleuren aanpassen. Zo kan je het kouder (blauwer) of warmer (roder) laten ogen. Door deze aanpassingen te doen worden beelden prettiger voor je ogen en lijkt het realistischer. Standaard is het te tonen beeld koud ingesteld en zelf heb ik dit omgezet naar warmer. Ik vind een rode gloed mooier ogen dan een blauwe gloed en voor mij ziet dit er realistischer uit.

Koudst

Normaal

Warmst

Zelf gebruik ik de optie die tussen normaal en het warmst inzit.

De helderheid van een beeldscherm bevat een heel technisch verhaal en dit kan met veel niet begrijpbare punten worden getest. Zoals eerder aangegeven schrijf ik een gebruikers review en niet een technisch verhaal. Ik zal in dit geval dan ook proberen te laten zien hoe helder het scherm is. Hiervoor heb ik het scherm in mijn computer kast zonder extra verlichting op 3 helderheid niveau's zonder flitser gefotografeerd.

Op 0% zien we dat er weinig in mijn computer kast wordt verlicht, de verlichting van mijn toetsenbord en muis is duidelijk zichtbaar. Het beeldscherm ziet er verder zo ook al goed helder uit.

Op 50% zien we dat de binnenkant van de kast al goed verlicht wordt, de verlichting van mijn toetsenbord en muis is nog wel zichtbaar en het beeldscherm is ook al erg helder geworden.

Op 100% is de kast vrijwel geheel verlicht, als ik zo door de kamer kijk is alles in de kamer ook erg helder en licht, De verlichting van mijn toetsenbord en muis is bijna niet meer zichtbaar en ook het beeldscherm is echt heel erg vel. Op 100% is het beeldscherm veel te vel voor mij, door de felheid krijg ik vlekken in mijn zicht, alsof je in een felle lamp kijkt. Alles om mij heen in de donkere kamer wordt ook door het scherm verlicht.

Het beeldscherm is heel helder en als deze ook op 100% herlderheid/ verlichting wordt gebruikt wordt je kamer dus verlicht en wordt jezelf verblind. Zelf heb ik de verlichting dan ook op 33% staan wat ook al erg licht is. Let er wel op dat de verlichting op 2 manieren wordt geregeld. Van 0 tot 30% wordt de verlichting middels PWM geregeld, dit houdt in dat stroompulsen voor de verlichting zorgen. Doordat de verlichting door middel van PWM wordt aangestuurd is het mogelijk dat sommigen onder ons dit als flikkeringen in het beeld zien. Zelf heb ik hier geen last van maar voor de zekerheid heb ik hierom de verlichting net boven de 30% ingesteld. Vanaf 30 tot 100% wordt de verlichting niet door middel van PWM aangestuurd en zou je hier dus geen last van hebben.

De picture in picture (PIP) functie is een erg leuke toevoeging aan dit beeldscherm en het betreft hier een functie wat we niet vaak zien bij een beeldscherm en al helemaal niet in deze prijsklasse. Om de picture in picture mogelijkheden te testen heb ik middels HDMI een Tronsmart MK908 Android stick aangesloten. De stick is voorzien van een Quad Core Rockchip RK3188 processor op 1.6Ghz met 2GB werkgeheugen en een Quad Core Mali 400MP videochip.

Eenmaal aangesloten moeten we binnen het OSD menu de PIP functie instellen. Binnen het OSD kan je op verscheidene manieren PIP instellen.

Zoals te zien zijn de PIP functies erg uitgebreid en ook is dit wel een ideale functie als je beeld van meerdere apparaten wilt laten weergeven op het scherm. 28" is aardig groot en uitermate geschikt voor PIP. Na het inschakelen van PIP kun je het formaat van het tweede scherm aanpassen maar ook kan je zelf kiezen in welke hoek dit wordt getoond.

Een nadeel van TN beeldschermen is de kijkhoek, deze zou zeer klein zijn. Bij veel reviews zal je foto's zien van allerlei blokjes met kleuren en dergelijke, maar aangezien dit beeldscherm bedoelt is voor gaming zal ik hiervoor de 5 kijkhoeken binnen een game fotograferen.

Zoals we kunnen zien is er weinig vervorming aanwezig als we het scherm vanaf de linker of rechter hoek bekijken. Natuurlijk zal er altijd vervorming van de kleur aanwezig zijn echt ik vind dit wel erg meevallen voor een TN scherm.

Pas als we het scherm van boven of onderaf bekijken zien we duidelijke vervorming van het beeld. De weergegeven kleuren komen niet meer overeen en het contrast is helemaal vervormd.

Hierbij nogmaals de kijkhoeken, maar dan op 4K tijdens een potje Call of Duty Advanced Warfare wat overigens met zowel de R9 280 als ook de R9 290 goed speelbaar is op 4K met alles op high.

Zelf vind ik de kijkhoeken van een beeldscherm niet zo interessant als bij een televisie of telefoon. Ik kijk immers altijd recht op mijn beeldscherm en aangezien deze in een kast zit is het ook erg lastig om het scherm vanaf een hoek te bekijken. Een beeldscherm hoeft voor mij geen grote kijkhoeken te hebben, maar over het algemeen vind ik de vervorming meevallen. Ik heb het weleens erger gezien bij een TN beeldscherm van een hogere prijsklasse.

Conclusie:

Ondanks de slechte punten ben ik erg positief over dit beeldscherm.

Het scherm is helaas erg wankel, maar als deze staat, dan staat ie. Hetzelfde geldt voor vingervlekken, wie raakt het beeldscherm dan ook constant aan? Het scherm is ook niet op HDMI voor gaming te gebruiken, maar daarvoor kan je de DisplayPort gebruiken. Het is verder jammer dat er geen aansluiting aanwezig is die meer dan 60 Hz geeft, maar hier zit je meestal aan vast bij een 4K scherm en al helemaal in deze prijsklasse.

Maar als je dan het beeld ziet, vergeet je al deze bovenstaande punten. Een vergelijkbaar 4K beeldscherm op 28" of al op 1440 met al de besproken functies zal je niet gauw in deze prijsklasse vinden en al helemaal niet met een dergelijke mooie kleur weergave. De opties in het menu zijn erg uitgebreid, je hebt de mogelijkheid alles naar eigen voorkeur in te stellen en ook zijn er extra opties welke we niet vaak bij monitoren zullen tegenkomen. Het weer te geven beeld ziet er echt prachtig uit en het scherm zelf ziet er ook erg goed uit.

Top

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een Samsung U28D590D Zilver, Zwart?

Erg goede review! Heb zelf een 290 RoyalAce en kon nergens terugvinden wat ik kon verwachten qua FPS dus dit was erg behulpzaam. Thanks for the info, en een zeer goede review!
Bedankt voor je reactie.
Hier een review van de RoyalKing variant van de R9 290
productreview: Club 3D Radeon R9 290 royalKing review door melek-taus
De 290 is echt nog een gruwelijke kaart.
Heel uitgebreide review, leuk hoe jij de verlichting hebt beschreven aan hand van foto's.
Ook is het netjes hoe je de voet bespreekt, dit zie je niet altijd terug in reviews. Door je foto is het ook erg duidelijk dat deze toch wel veel speling heeft.
Ik vind het een erg duidelijk en prettig geschreven review +3.
Mooie review +3 imo! d:)b
Bedankt, ik geniet ook nog dagelijks van het beeldscherm.
Kunt ge mij uw persoonlijke instellingen geven , ik game namelijk op de Samsung LU28E570DS en deze is ongeveer hetzelfde ,
Sorry voor de late reactie maar voor het gamen gebruik ik de game modus en pas ik verder niets aan.