Specificaties Rad. R9 290 (975MHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Club 3D Radeon R9 290 royalKing Review

melek-taus 16 februari 2015, laatste update op 9 augustus 2016, 1.140 views

Club 3D Radeon R9 290 royalKing

Club3D heeft als slogan "Play your cards right" wat we letterlijk mogen nemen met een kaart zoals deze.

Pluspunten

• Erg goede prijs prestatie verhouding
  • Voorzien van geheel zwarte backplate
  • Goede koeling door middel van twee ventilatoren
  • 3 dikke koperen koelbuizen
  • Mooi design
  • Erg goede prestaties op 1440p en 4k

Minpunten

• Fan draait al snel hoge toeren waardoor deze veel geluid maakt
  • Waarden binnen RoyalFlush software wordt niet correct getoond. (kan een software issue zijn)

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Review: Club3D R9 290 royalKing

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Gebruik

================================================================================

Inleiding:

Onlangs heb ik een review geschreven voor een Samsung U28D590 beeldscherm. Dit beeldscherm heb ik in eerste instantie getest met een Club3D R9 280 royalKing. Aangezien ik bang was dat gamen op 4k te zwaar zou zijn voor deze kaart heb ik besloten een zwaardere kaart te gebruiken.
Ik mijn oog hierom laten vallen op een Club3D R9 290 royalKing. De R9 290 royalKing is een flinke stap krachtiger dan mijn R9 280 royalKing, ik verwacht dus ook dat deze kaart stukken beter presteert op 4k.
De R9 290 ziet er met de zwarte koeler en backplate erg gelikt uit, maar ook is deze kaart momenteel erg goedkoop te verkrijgen.Voor gemiddeld 300,- krijg je een hele mooie maar ook erg krachtige kaart. Dit vind ik voor een kaart in dit segment geen geld, Club3D speelt dus duidelijk goed in op de huidige markt.

Tijdens het schrijven van deze review was de prijs van de R9 290 gezakt naar 265,-. Helaas is deze prijs ook al weer gestegen.

Door mijn positieve ervaringen met deze kaart heb ik dus ook maar eens besloten om een review hierover te gaan schrijven.

Helaas is de verpakking van de kaart niet meer compleet.

Aan hand van veel foto’s zal ik de R9 290 royalKing in vergelijking met de R9 280 royalKing objectief beoordelen. Wel betreft het hier een gebruikers review, dus puur een beoordeling van mijn ervaring met de videokaarten en dus geen technische testen en dergelijke aangezien dit niet iets is wat ik zelf interessant vind aan reviews. Mijn bedoeling is een review te schrijven met puur alleen de ervaringen van een veel eisende gebruiker met natuurlijk de bijbehorende benchmarks.

Specificaties:

Hieronder de specificaties van de R9 290 royalKing zoals deze is te zien op de website van Club3D

Club3D R9 290 royalKing product pagina

De R9 290 royalKing is zoals de naam al doet vermoeden een kaart van AMD. Het betreft hier een videokaart gebaseerd op de Hawaii Pro chip. Dit is een nieuwere generatie videochip van AMD en de XT versie hiervan wordt in de R9 290X gebruikt.
Met een maximale Core Clock van 975 GHz draait de kaart iets sneller (3%) dan de standaard boost tot 947 GHz die AMD hanteert,

De kaart maakt gebruiken van een PCIe 3.0 interface, maar is natuurlijk ook zonder problemen te gebruiken op PCIe 2.0.

Standaard is de kaart voorzien van 4 GB aan DDR5 geheugen op een 512-bit interface met een snelheid van 5000 MHz wat resulteert in een geheugenbrandbreedte van 320GB/s. De kaart heeft dus meer dan genoeg geheugen voor veel bewerkingen en kan dit ook snel en efficiŰnt toepassen.

De kaart is voorzien van een zoals Club3D het noemt CoolStream Active Dual Fan. De kaart wordt dus door 2 ventilators gekoeld. De koeling is verder voorzien van 3 dikke koperen heatpipes voor de warmte afvoer.
Door de dikte van de koeling neemt de kaart 2 PCIe sloten in beslag, wat ook nodig is aangezien dit soort kaarten aardig warm kunnen worden.

Het betreft hier een kaart van 270 mm lang bij 125 mm breed met een hoogte van 34 mm. Let er dus wel goed op of je genoeg ruimte hebt in je behuizing.

De kaart is verder voorzien van HDMI 1.4a, DisplaPort 1.2, en 2 x dual DVI-D. Er zijn dus aansluitingen genoeg zelfs voor hoge resoluties van bijvoorbeeld 4k.
Let er wel op dat HDMI 1.4a alleen ondersteuning biedt voor hoge resoluties zoals 4K op 30 Hz.
Middels de DisplayPort 1.2 biedt de kaart ook ondersteuning voor MST wat inhoudt dat je met een speciale Multi Stream Transport (MST) Hub zoals deze 6 beeldschermen kan aansturen.

Als je meerdere van deze kaarten wilt gebruiken is het niet nodig om een CrossFire bridge te gebruiken en de kaart biedt ondersteuning voor QuadFire.

Het maximale aan wattage dat de videokaart van je voeding zal trekken is 250 W, als de kaart verder niet wordt belast zal deze rond de 20 W trekken. De kaart wordt dan ook aangestuurd door een 6 en 8 pin PCIe stroom connector.
Club3D geeft bij de systeem vereisten aan dat er een voeding moet worden gebruikt van minimaal 850 W. Let er wel op dat dit iets is dat een fabrikant aangeeft en je dit vaak met een korreltje zout kan nemen. Zou de kaart maximaal 250 W van je voeding trekken heb je bij een 850 W voeding dus 600 W over voor de rest van je systeem. Een normale desktop zal echter nooit 600 W trekken dus een 850 W voeding is nogal overdreven. De kaart wordt in dit geval dan ook gebruikt met een erg goede 520 W Seasonic voeding.

Voor de ge´nteresseerden een link naar de specificaties van de Club3D R9 280 royalKing.

Club3D R9 280 royalKing product pagina

In het kort is de Club3D R9 280 royaKing is gebaseerd op de Tahiti PRO2 chip en in wezen is dit een snellere en aangepaste versie van de AMD HD 7950. De kaart bevat hogere clock snelheden van 960 MHz, 3 GB aan DDR5 werkgeheugen geclocked op 5 GHz met een geheugeninterface van 384-bit. Hierdoor kan de kaart ook meer stroom van je voeding trekken met een maximum van 250 W.
Ook deze kaart wordt dus aangestuurd door een 6 en 8 pin PCIe stroom connector.

Hieronder een vergelijkingstabel van Anandtech over de grafische chips zoals deze door AMD zijn uitgebracht.

Zoals duidelijk is te zien is er aardig wat verschil tussen de specificaties van de R9 290 en R9 280. De R9 290 maakt niet alleen gebruik van een nieuwere chip, maar ook is er meer geheugen aanwezig en heeft deze een geheugen interface van 512-bit. De rest van de specificaties geeft ook duidelijk aan dat dit een sterkere, maar ook nieuwere generatie kaart is.
Wel trekken beide evenveel van de voeding en zullen deze maximaal 250 W van je voeding kunnen gebruiken.

Beide kaarten vallen onder de nieuwe PokerSeries van Club3D, hierom zijn deze ook als Poker kaarten benoemd. Met de PokerSeries biedt Club3D de beste gaming kaarten aan met de nieuwste features en beste koelers/ De PokerSeries zou het voldoen aan de hoogste eisen van Club3D.

Verpakking:

Zoals vermeld heb ik niet de gehele verpakking in mijn bezit en missen we dus dit deel van de review. Wel kan ik zeggen dat de verpakking alle informatie over de inhoud bevat en ook is het Club3D en poker logo is groots aanwezig. De belangrijkste specificaties worden dus duidelijk op de doos vermeld.

Aan accessoires krijg je natuurlijk zoals bij elke PokerSeries kaart een software CD, wat boekjes en een "niet storen" deur hanger erbij.

Uiterlijk:

Zo uit de doos valt het gelijk op dat we hier een aardig grote kaart in handen hebben voorzien van 2 flinke ventilatoren.

De koeler is geheel zwart en de behuizing van de koeler is een beetje futuristisch vormgegeven. Vooral bij zwaardere en duurdere kaarten zien we dat er toch wat werk aan de vormgeving van de koeler is gedaan. Vaak zien we immers simpele of juist kale koelers, echter bij deze kaart wordt vrijwel de hele koeler bedekt met een mooi uitziende behuizing.

Achter de ventilatoren zien we de het grote aluminium koelblok en koelvinnen.

Vanaf de zijkant zien we pas goed hoe groot het koelblok is. Een groot koelblok zegt natuurlijk weinig over de koeling, echter je kan er dan wel doorgaans van uit gaan dat de kaart aardig goed wordt gekoeld.
Ook zien we aan de zijkant de 3 mooie dikke koperen koelbuizen die onder de koeler vandaan komen. Deze zorgen er natuurlijk voor dat de warmte van de chips nog beter weg kan komen. Des te dikker de koelbuizen des te beter de warmte bij de chips weg kan komen. Hierom heeft Club3D ook gekozen voor 3 koelbuizen in plaats van 2 of geen wat we weleens bij andere merken tegenkomen. De R9 290 staat er immers bekend om dat deze aardig warm kan worden.

Het VRM van de kaart is voorzien van eigen koelblokken zodat deze ook niet te warm kunnen worden.

De kaart wordt voorzien van stroom via een 6 pin en 8 pins PCIe voeding connector. Deze aansluitingen vinden we aan de voorkant van de kaart. Ik noem het hier de voorkant aangezien dit het eerste is wat je ziet als je de kaart in de behuizing ziet. Je zou dit ook de rechter zijkant kunnen noemen.

De PCB van de kaart is bedekt met een zwarte backplate. Er is nogal wat onenigheid of dit daadwerkelijk de koeling bevordert. Een ding is zeker en dat is dat een backplate de kaart wel een heel stuk mooier maakt. Een backplate zou dus in wezen zorgen voor een betere koeling, maar ook voor stevigheid van de kaart zodat het PCB niet gaat hangen. Dit kan namelijk bij grote kaarten met zware koelers weleens het geval zijn.

Tussen de backplate en de PCB zien we een koelpad, Deze is aan de andere kant van het VRM geplaatst zodat het geheugen nog beter kan worden gekoeld. De achterkant van de PCB wordt immers ook warm en door hier geleidend materiaal op te doen kan je warmte onttrekken.

Aan de achterkant zien we de aansluitingen van de kaart. Deze worden in eerste instantie bedekt met een bescherm kapje. Verder is de PCI bracket voorzien van de benodigde luchtgaten zodat de kaart de warmte goed kwijt kan.

Leggen we de R9 290 royalKing naast zijn broertje de R9 280 royalKing zien we dat de behuizing van de koeling verschilt. De R9 280 heeft een rechthoekige behuizing terwijl de R9 290 meer een futuristisch design heeft.

Beide kaarten zijn verder even groot, dit verbaasde mij aangezien de R9 290 in eerste instantie toch erg groot leek en dit ook een sterkere kaart is.
Standaard is de R9 290 royalKing ook voorzien van de PokerSeries "K" sticker. Deze is er echter af gehaald zodat dit niet afsteekt in de build.

Zoals de R9 290 royalKing is de R9 280 royalKing ook voorzien van een mooie zwarte backplate. Het grootste verschil is dat er bij de R9 280 het Club3D logo uit de backplate is gesneden en de naam Club3D met de tekst "play your cards right" erop is gedrukt.

Beide kaarten zijn in dit geval een mooi aanzicht en zouden niet misstaan in een computer.

Naar bepaalde producten kan ik uren blijven kijken. Videokaarten zijn onder andere dit soort producten. Ik zorg er altijd voor dat ik een videokaart koop die bij mijn computer past en niet afsteekt. De kleur van de koeling en PCB vind ik dus nogal belangrijk als ik een videokaart koop. Mijn computer is zwart van kleur met blauwe verlichting en ik zocht dus in dit geval ook een geheel zwarte videokaart met backplate. Ik ben dus ook bereidt om enkele Euro's meer te betalen voor een soortgelijke kaart als deze er beter uitziet, mits deze natuurlijk wel correct wordt gekoeld.

Dit is dan ook de reden dat de Poker Series van Club3D goed op mij aansluit. De kaarten zijn voornamelijk zwart en hebben geen opvallende kleuren die afsteken en ook zijn deze kaarten voorzien van een mooie backplate en zien er gewoon prachtig uit.

Van alle kaarten die ik ooit heb gezien vind ik deze R9 290 royalKing wel de mooiste. De koeler ziet er erg gelikt uit en ook de mooie dikke koperen koelbuizen sluiten mooi bij het geheel aan. De zwarte backplate past er goed bij en maakt het geheel af. Er zijn geen storende elementen aanwezig en in een behuizing met een raam komt deze kaart toch echt goed tot zijn recht.
Ditzelfde geld ook voor de R9 280 royalKing al is de R9 290 wel een stuk mooier door de behuizing van de koeler.

Gebruik:

Om de kaart goed te kunnen testen ben je ook een aardige computer nodig. De computer waarmee ik beide videokaarten heb gebruikt bevat de volgende onderdelen. Het betreft hier ook mijn game pc.

Zoals vermeld adviseert Club3D voor beide kaarten minimaal een 850 W voeding te gebruiken. Ik heb al uitgelegd dat beide kaarten maximaal 250 W van je voeding kunnen trekken waardoor er nog meer dan genoeg overblijft als je een 500 W voeding van een goed merk zou gebruiken. Het is immers niet meer dan normaal dat slechtere voedingen niet de stroom kunnen leveren wat op papier staat. Ik verwacht hierom ook dat Club3D een 850 W voeding adviseert. Dan zit je altijd goed ongeacht merk.
Seasonic is een van de betere merken en de voeding die ik gebruik kan ook daadwerkelijk 520 W afgeven. Dus in wezen als de kaart 250 W van de voeding trekt dan zou ik 270 W overhebben voor de rest van mijn systeem. We zullen zien of dit genoeg is voor mijn computer.

Om de kaarten correct te kunnen testen voer ik meerdere benchmarks uit en voer ik ook elke benchmark meermaals uit om hiervan het gemiddelde te nemen. Het is immers mogelijk dat er verschil in zit.

Zoals te verwachten zien we een duidelijk verschil in de prestaties tussen de R9 280 en R9 290. Dit nogal logisch aangezien de R9 290 een vrij zware kaart is. Toch presteert de R9 280 erg goed in vergelijking met zijn grote broer de R9 290. Beide zetten ook erg nette scores in de benchmarks neer, vooral op 1440p valt met dit niet tegen van de kaarten.

Aangezien de normale benchmarks en de Firestrike demo geen 4k optie bevatten heb ik de kaarten ook in twee games op verschillende resoluties naast elkaar gelegd. Hieraan kunnen we dan ook zien of de R9 280 ook enigszins mee kan komen op een 4k resolutie.

De Thief benchmark is natuurlijk op normal uitgevoerd, en het resultaat valt niet tegen. Beide kaarten doen het in dit opzicht in beide resoluties aardig goed. Wel is duidelijk te zien dat beide kaarten aardig wat te verduren krijgen op een 4k resolutie al zou het wel redelijk speelbaar zijn vooral met de R9 290.

Battlefield 4 heb ik getest door met Fraps de FPS in de gaten te houden. Zelf speel ik alleen de multiplayer versie van Battlefield 4 en heb ik dit op beide resoluties op high getest. Om een goed oordeel over de FPS te kunnen treffen heb ik natuurlijk meerdere sessies van verschillende mappen gespeeld.
Met beide kaarten kon ik Battlefield 4 aardig goed op 4k spelen. Natuurlijk speelt het met de R9 290 een stuk vloeiender aangezien deze standaard al boven de 30 FPS uitkomt en de R9 280 enkele keren onder de 30 FPS uit kwam wat voor haperingen zorgt. Ik kwam met de R9 290 tijdens de potjes totaal geen haperingen tegen en kan alleen concluderen dat Battlefield 4 aardig goed draait op de R9 290 met een 4k resolutie op high.

Tijdens het uitvoeren van de benchmarks en tijdens het gamen heb ik de temperaturen van beide kaarten gemeten met GPU-Z . Samen met de temperatuur die de kaarten standaard hebben als deze niet wordt belast heb ik een grafiekje opgezet.

In alle gevallen wordt de R9 290 royalKing iets warmer dan de R9 280 royalKing, dit komt natuurlijk ook doordat de R9 290 een heel stuk krachtiger is. De kaart wordt gelukkig niet dermate warm dat we ons druk hoeven te maken. De kaart valt dus nog ruim binnen de marges wat betreft de temperatuur. Het valt mij eigenlijk juist mee hoe warm de R9 290 kaart wordt. Het is duidelijk dat de CoolStream Active Dual Fan van Club3D zijn werk goed doet.
Ik had in eerste instantie verwacht dat er nogal wat verschil zou zitten tussen de temperaturen bij een 1440 resolutie en op 4K. Dit is dus echter niet het geval, tussen de behaalde temperaturen zit ongeveer 5 graden verschil wat ik erg weinig vind.

De R9 290 presteert naar mijn menig toch aardig goed op 4k dus heb ik nog wat extra benchmarks uitgevoerd met de kaart op twee resoluties.

Zoals we kunnen zien behalen toch erg speelbare FPS met de R9 290 op 1440p en 4k met Grid 2 en Dirt 3. De spellen voelen verder ook echt vloeiend aan en ik kwam helemaal geen haperingen niets tegen.

Call of Duty heb ik ook weer getest door Fraps te gebruiken op twee resoluties met de hoogste instellingen. Aangezien in Call of Duty AW alleen op muliplayer speel heb ik in beide resoluties meerde potjes gespeeld en hiervan de gemiddelde resultaten genomen. Volgens de behaalde FPS is de R9 290 uiterst geschikt om Call of Duty AW op 4k te spelen echter tijdens het gamen zal dit anders worden ervaren. Het langzamere speeltype van Battlefield 4 speelde zo vloeiend op 4k en dit is lang niet zo vloeiend bij het snelle speeltype van Call of Duty AW. We zien op 4k in het beeld bij snelle bewegingen met je exo suit dat het lang niet zo vloeiend loopt als je niet je exo suit gebruikt. Tijdens het rennen en normale snelle acties heb je hier geen last van maar bij gebruik van je exo merk je duidelijk dat het niet geheel vloeiend verloopt.

Op high was Battlefield 4 aardig goed speelbaar met een 4k resolutie. Toch was ik ook benieuwd hoe de R9 290 op ultra zou presteren en heb ik dus enkele potjes op ultra met een 4k en 1440p resolutie gespeeld. De resultaten vallen mij niet tegen, de kaart reageert goed op 1440p en op 4k is het ook nog enigszins speelbaar.
Battlefield 4 is op ultra met een resolutie van 1440p erg goed speelbaar, alleen op 4k kan de kaart op bepaalde momenten het niet meer bijhouden en dropt de FPS tot 25. Dit gebeurde vrijwel alleen als er veel gebeurt met explosies en dergelijke. Voornamelijk had ik 30+ FPS en speelde en voelde een potje vloeiend aan.

Skyrim is een speel dat al een tijdje op de markt is en ik was erg benieuwd hoe speelbaar dit is op een 4k resolutie met de hoogste instellingen. Op zowel 1440p als op 4k presteert de kaart gelijk en heb ik een constante 60 FPS. Wel vind ik dat Skyrim niet vloeiend aanvoelt als ik dit op 4k speel. Het ziet er aardig goed uit maar toch speelt het gewoon niet vloeiend met 60 FPS op 4k. Dit kan natuurlijk aan Skyrim zelf liggen.

The Elder Scrolls Online speelt in zowel 1440p als ook in 4k aardig soepel. De game ziet er erg goed uit en speelt ook uiterst vloeiend. De R9 290 heeft in beide resoluties geen problemen met dit spel en behoud constant een speelbare FPS. Als je huizen binnen treed vliegt de FPS een stuk omhoog. Het verbaasde mij dat TES online zo goed speelbaar was op 4k.

Wat ik wel een minpunt vind is dat de koeling van de R9 290 royalKing vrij snel op hoge toeren zit, waardoor er veel geluid vanaf komt. Met heel snel bedoel ik dat als ik Call of Duty Advanced Warfare of Battlefield 4 alleen al start en in een laad scherm zit dan draaien de ventilatoren al op 75%. De koeling doet het verder erg goed wat betreft het koelen van de kaart echter de koeler van de R9 290 maakt meer lawaai dan de rest van de componenten in mijn computer. Het is niet zo dat dit ergerlijk is, maar let er wel op dat deze kaart nogal wat lawaai meebrengt.

Laten we nu eens kijken of we de koeling van de R9 290 royalKing kunnen aanpassen zodat deze niet teveel lawaai maakt, maar de kaart wel nog genoeg blijft koelen.
Het aanpassen van de ventilatoren doen we natuurlijk met de door Club3D meegeleverde software genaamd "Royal Flush". Ja dit is inderdaad een erg toepasselijke naam.

Vreemd genoeg wordt de "Royal Flush" software niet meer correct getoond op mijn scherm. Voorheen op mijn oude scherm welke middels een DVI kabel was aangesloten werkte deze software probleemloos. De "Royal Flush" software heb ik meermaals opnieuw ge´nstalleerd en ook heb ik dit op 1080p en 4k getest, maar in alle gevallen ziet het er zoals hieronder uit. Je weet duidelijk niet wat je aan het doen bent aangezien de waarden niet leesbaar zijn. De waarden worden vreemd genoeg niet in het bestemde vakje vermeld. Wel moet ik hierbij zeggen dat "Royal Flush" alleen te installeren was via de meegeleverde Club3D CD, de software blijkt niet meer op de website te staan. Het kan dus zijn dat dit inmiddels al bij Club3D bekend is en dat ze hieraan werken.

Doordat de "Royal Flush" niet correct weer wordt gegeven op mijn scherm heb ik Afterburner moeten gebruiken om een fan profiel aan te maken. Hierin heb ik aangeven dat de kaart tot 80 graden maar 60% van de fan snelheid mag toepassen. Vanaf de 80 graden laat ik de fan snelheid stijgen naar 100% zodat de kaart niet te warm kan worden.

Zoals te zien is er meer dan genoeg ruimte om de snelheid van de fan aan te passen. Voorheen draaide de fan op 80+ % zodra de kaart boven de 60 graden uitkwam. Nu is de kaart vrijwel geruisloos met 60% fan snelheid wat duidelijk meer dan genoeg is om de kaart goed koel te houden Dat we verschil zien in de warmte is niet meer dan normaal aangezien de fan dus een heel stuk langzamer draait echter nog steeds zijn de temperaturen niets om ons druk over te maken.

Houd er wel rekening mee dat per kast en per opstelling de temperaturen nogal kunnen verschillen. Ik maak gebruik van een grote kast met veel interne ruimte en 7 ventilatoren waardoor de componenten wel aardig goed worden gekoeld.

Ik gebruik nooit de overclock mogelijkheden van een videokaart, de kaart moet naar mijn idee al snel genoeg zijn zonder dat een overclock nodig is. Hierom heb ik dus verder ook geen overclock testen met de kaart uitgevoerd.
Wel heb ik eenmaal geprobeerd te overclocken echter met een core clock op 1100MHz en het geheugen op 1350MHz viel mijn computer direct op zwart beeld en heb ik het verder niet weer geprobeerd. Zelf was ik bang dat voor het overclocken van de kaart mijn voeding waarschijnlijk een probleem zal zijn. Op het moment dat je gaat overclocken zal de kaart namelijk meer stroom nodig zijn wat in mijn geval met een 520 W voeding waarschijnlijk net te weinig is. Door wat informatie van andere gebruikers bleek dat het probleem niet in de voeding te liggenn, maar in het voltage van de kaart. Om een dergelijke overclock te behalen zou ik het voltage moeten verhogen en ook is het te adviseren met kleine stappen te beginnen.
Echter zoals vermeld vind ik het overclocken van een videokaart geen meerwaarde. De kaart moet uit fabriek al snel genoeg zijn en wil je een snellere kaart kan je over fabriek overgeclockte kaarten kopen. Wel wordt de kaart naar mijn idee dermate goed gekoeld dat het overclocken naar alle waarschijnlijkheid wel ruim mogelijk is. Dit zal je echter zelf moeten ondervinden.

Conclusie:

De kaart ziet er echt prachtig uit en zo mooi als die eruit ziet doet hij ook wat hij moet doen. De kaart heeft totaal geen problemen met de door mij gespeelde spellen en zelfs op 4K kan je redelijk gamen.
Het enige echte nadeel is de koeling van de kaart die nogal snel lawaai begint te maken. Maar zoals we hebben gezien kan je als je geen overclock gebruik de koeling een heel stuk aanpassen waardoor deze minder lawaai maakt, maar wel een stuk warmer wordt. Verder zijn er door de goede koeling ook genoeg mogelijkheden wat betreft het overclocken van de kaart.
De kaart overvond geen problemen in mijn systeem met een 520 W voeding wat dus inhoudt dat je niet zoals Club3D vermeld minimaal een 850 W voeding nodig bent.
Al met al heb je voor een gemiddelde prijs van 300,- een erg mooie maar ook sterke kaart in handen. Voor deze prijs krijg je in mijn ogen geen vergelijkbare kaart als het gaat om uiterlijk gecombineerd met kracht en koeling.

Top

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een Club 3D Radeon R9 290 royalKing?

Reviews door de redactie

Mooie review! Ik mis voor mij nog een ding: Hoe luidruchtig is de kaart idle? Ik zit nogal veel op mijn desktop te werken (2D office) en irriteer mij nogal aan het gebrom van mijn huidige kaart.
Bedankt voor je compliment.
Idl heb ik niet vermeld dat klopt. De fan is niet luid als de kaart in idle staat. Ik zal vanavond kijken hoeveel RPM de fan op idle maakt. Maar laat ik zo zeggen mijn systeem fans maken dan meer lawaai en dat zijn 120mm fans op 800 rpm.

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 17 februari 2015 12:01]

Een uitstekend geschreven review, heel verzorgd en netjes. Alle punten worden netjes beoordeeld en ook goed met plaatjes onderbouwd.
Het is dat ik al een kaart heb en nog niet toe ben aan een nieuwe. Wie weet de volgende keer misschien.