Specificaties 5.1-kanaals met 95W versterker en 5x HDMI - Bekijk alle specificaties

Yamaha RX-S600D Zwart Review

FendtVario 25 januari 2015, laatste update op 26 januari 2015, 1.429 views

Yamaha RX-S600D Zwart

Pluspunten

• alle belangrijke features aanwezig
  • bediening via app

Minpunten

• vTuner website

Geluidskwaliteit Score: 4
Met de RX-S600D heeft Yamaha voor een vriendelijke prijs een zeer rijk uitgeruste surround versterker gemaakt. DAB+, DLNA, Airplay, internet radio, netwerk en niet te vergeten Spofity Connect zijn allemaal aanwezig. Het liefst had ik een 'simpele' stereo versterker gekocht met deze features maar die lijken niet gemaakt te worden. Deze versterker vervangt een NAD C720BEE stereo receiver/versterker die na jaren trouwe dienst in deze wereld van connected devices ietswat ouderwets geworden was. Zaken als AirPlay en Spotify koppelen aan de NAD zijn eventueel op te lossen door losse apparatuur maar zorgt alleen maal voor meer afstandbedieningen en gedoe.

Ik gebruik deze set in stereo opstellen met twee Kef Q5 150W speakers. Verder is aanwezig een Yamaha BD-S477 BluRay Speler, een Sony BluRay, AppleTV, TV tuner kastje van Xs4all en een TV (nog zonder fancy zaken als ARC). De speakers zijn BI-AMPing aangesloten (dit kun je instellen via het menu), daarmee vervalt de optie voor zone 2 speakers.

De RX-S600D heeft naar mijn weten dezelfde functionaliteit als de RX-S600 + DAB+. Veel receivers met DAB+ zijn er opvallend genoeg nog niet. Blijkbaar is deze technologie nog even wennen voor de fabrikanten. Over de geluidskwaliteit van DAB+ ben ik zeer te spreken. Er is hoorbaar verschil met het 'oude' FM. Hier wel een puntje van kritiek in de setup. Om DAB kanalen te kiezen moet eerste de lijst van beschikbare zenders worden opgehaald. Echter, na het instellen van de voorkeurzenders (30 stuks) zorgt het opnieuw initialiseren van deze lijst dan alle voorkeurzenders verdwenen zijn.

Met AirPlay en DNLA is het mogelijk om muziek op een ander apparaat af te spelen en de muziek via de versterker te horen. DNLA heb ik niet geprobeerd, AirPlay werkt zoals verwacht perfect. Via deze opties is het mogelijk om Spotify, Deezer, internet radio of andere bronnen via je versterker af spelen. Maar waarom zou je, als de versterker dit gewoon kan overnemen?

Spotify Connect activeren is simpel. Sluit de receiver aan op het netwerk, in mijn geval is dat met een kabel. Start vervolgens op een telefoon of tablet Spotify. In de beschikbare afspeelapparaten verschijnt de RX-S600D. Geen gedoe met gebruikersnamen en wachtwoorden of andere instellingen. Vervolgens is de bediening altijd en overal mogelijk, ook als je telefoon niet in het thuisnetwerk aangemeld is kun je van muziek wisselen. Bijkomend voordeel is dat je vervolgens op je telefoon/tablet filmpjes kan kijken, andere fragmenten beluisteren of gewoon bellen zonder dat de muziek stopt. Top!

Het luisteren van internet radio stations kan direct via de versterker. Stations zijn beschikbaar via de vTuner index. Om het selecteren van stations snel te doen kun je stations bookmarken. Dit kan via de website van vTuner. Door je aan te melden met het unieke nummer van de versterker kun je bookmarks bewerken. Dit werkt goed al mag de website van vTuner duidelijk een update hebben. Meer functies dan toevoegen en verwijderen van stations krijg je niet. De volgorde van stations in je lijstje kan alleen door je lijstje opnieuw te maken. Jammer. Het afspelen van stations werkt echter perfect.

Bediening is mogelijk via afstandsbediening of app op Android of iOS. Het gebruik van de afstandsbediening is goed voor het kiezen van de input en volume. Wisselen tussen HTDMI input kan ook als de versterker uit staat. Alle opties kunnen worden weergegeven in een menu op de TV. Zelf grijp ik eigenlijk altijd naar de iPad voor de bediening. Voor het kunnen in- en uitschakelen van de receiver is een speciale stand. Hierdoor gaat het stand-by vermogen wel wat omhoog. De app werkt vooralsnog uitstekend, zowel op Android telefoon als iPad. Via de app zijn ook netwerkschijven te doorzoeken om zo je muziek te vinden.

Geluidskwaliteit is naar mijn mening voor muziek goed. Met Spotify als bron heb ik er weinig op aan te merken. Bij het afspelen van films via de BluRay blijft stemgeluid soms wel iets achter, dit lijkt zachter dan ik soms zou willen. De versterker geeft 95W (60W 20Hz-20kHz, 2ch driven), in combinatie met BI-AMPing lijkt dit genoeg als zou er iets meer 'body' in het geluid mogen zitten bij een lager volumer. Tonen in het hoge bereik zijn zuiver. En ook op hoog volume blijft het geluid mooi.

Eindoordeel? Uitstekende feature set met prima geluid.

Heb jij ook een Yamaha RX-S600D Zwart?

Een beetje kort, maar verder prima review :) Ik mis nog wat foto's ;) (en wat typfoutjes, DNLA moet zijn DLNA bijv. ;) Sorry, iets met mieren en de liefde bedrijven...)
Zelf heb ik gekozen voor de Sony STR-DN1050. Qua feature set vergelijkbaar denk ik. Vind Sony qua bediening en uiterlijk net wat prettiger.

[Reactie gewijzigd door LCP op 26 januari 2015 11:53]

Thnx. Voor een eerste review, volgende keer foto's, maar die staan ook wel op de site van Yamaha en die zijn echt beter dan hoe ik ze maak. Die Sony is ook een mooi apparaat. Veel overeenkomsten, geen DAB+ voor de Sony. Maar ook prima keus ook zou ik zeggen.
In de spotify app op je desktop of in iOS kun je ook de bitrate instellen. Kan dat op je versterker ook? En merk je dan nog verschil?

Zou je deze receiver weer kopen als je hem nog niet had gekocht? Of had je dan een ander merk of zwaarder model gekocht, aangezien je aangeeft dat het center geluid soms wat tekort schiet?
Als de eisen hetzelfde waren als toen (dab, spotify, airplay) zou ik dezelfde kopen omdat er geen andere is (of was). In de praktijk blijkt dat ik Airplay en dab niet vaak gebruik, dus alleen spotify zou ook goed zijn. Als deze eisen (met name dab) vervalt is de keuze veel breder.
Het instellen van kwaliteit voor streaming via de versterker ben ik nog niet tegen gekomen.