AOpen QF50A Review

Admiral Freebee 31 maart 2006, laatste update op 7 september 2012, 4.512 views

AOpen QF50A

Pluspunten

• De prijs
  • De mogelijkheid tot het plaatsen van een 120mm exhaust fan
  • Het uiterlijk
  • Voldoende installatiemogelijkheden
  • Goede voeding
  • De meegeleverde 120mm fan

Minpunten

• Soms scherpe randen
  • Geen mogelijkheid tot het plaatsen van een fan bij de harde schijven
  • Fullsize ATX bord past er maar net in

Kwaliteit voeding Score: 4

Ik gebruik de Aopen QF50A al een geruime tijd voor mijn klanten wanneer ik een computer voor hen bouw. Het grote voordeel van deze kast is de prijs; ¤50 voor een degelijke kast met een voeding die voldoet voor basissystemen is zeker niet slecht.

Afwerking

Heel slecht is de afwerking van de kast niet: de behuizing voelt niet gammel aan en de backplate is makkelijk te verwijderen. Helaas heeft de behuizing hier en daar scherpe randjes wat vandaag nog eens gedemonstreerd werd. Ik heb m'n handen opengehaald met het installeren van een DVD brander en het is niet de eerste keer. Daarom krijgt de QF50A toch de beoordeling "slecht". Ik hoop dat Aopen dit probleem verhelpt in toekomstige versies.

Installatiemogelijkheden

Plaats is er genoeg in de kast, toch tenminste voor een basissysteem. Met 4 5.25" bays is er genoeg ruimte voor twee optische stations en dan is er nog ruimte over voor een fancontroller of een harde schijf in een geluidsdempende behuizing. Ook zijn er drie 3.5" bays wat voldoende voor de meeste mensen is.

Koeling

De mogelijkheid tot het monteren van een 120mm koeler vanachter in de behuizing wordt zeker gewaardeerd. Tegenwoordig steekt er in plaats van een 92mm fan al een 120mm fan standaard bij. Deze laatste is ook vrij stil. Helaas is er geen mogelijkheid tot het plaatsen van een fan voor de 3.5" bays maar met wat creativiteit kan men toch wat airflow aan de harde schijven bekomen. In een basissysteem heeft men zoiezo geen extreme koelingsmogelijkheden nodig.

Ook handig is de airguide die in het linkerpaneel van de behuizing zit waardoor de CPU fan direct verse lucht van buiten kan aanzuigen. Ik heb eens getest en het gebruiken hiervan gaf een temperatuursverlaging van 3°C, toch niet slecht.

Uiterlijk

Over smaak valt niet te twisten maar persoonlijk vind ik dat deze behuizing best wel mooi is. Niet opvallend of zeer smaakvol maar gewoon sober met zwart en zilver.

Installatiegemak

Qua installatiegemak krijgt deze kast van mij een voldoende. Er zijn geen speciale voorzieningen zoals thumbscrews of gliders maar dit is in mijn ogen ook niet per se nodig. Ik heb een schroevendraaier en m'n twee handen en dat werkt ook. Een minpuntje is dat een fullsize ATX bord nogal moeilijk tussen de achterkant en de 5.25" bays past. Het gaat wel maar het is nogal nipt waardoor je moet oppassen dat je het moederbord bij het plaatsen er niet in laat vallen.

Voeding

De voeding is van het merk "Component Pro" en doet het goed in basissystemen. Hij presteert zeker beter dan de Sweex, Q-Tec of anderen die je vaak in goedkope behuizingen ziet. Met een simpel systeem op basis van een AMD Athlon 64 met een mid-range videokaart, één harde schijf en één DVD-brander blijven de voltages bij volle belasting nog netjes binnen de ATX standaarden. Gewoonlijk meet ik tussen de 11.85V en de 12.25V voor de 12V lijn en tussen de 4.85V en 5.12V voor de 5V lijn wat zeer netjes is!

Het blijkt dat deze voeding vanbinnen eigenlijk van het merk "Fortron" is wat een zeer respectabel merk is. Hier zouden dus zeker geen problemen mogen ontstaan bij "redelijke" systemn.

In conclusie vind ik de Aopen QF50A een nette simpele kast voor een héél nette prijs! Een iets betere afwerking van de scherpe randen had wel gemogen want Admiral Freebee raakt door zijn voorraad pleisters heen!

15/12/2005: Kleine toevoeging over de voeding en een prentje toegevoegd
08/09/2012: Dikke spelfout verbeterd :D

Heb jij ook een AOpen QF50A?

Keurige kast. Zeker voor zakelijk gebruik.

Tot voor kort zat er altijd een Aopen voeding in (350watt volgens de specs), en die doet het altijd keurig voor zakelijk gebruik (hij is temp controlled, dus lekker stil vond ik).

Echter hadden de vorige versies geen 120mm fan of fanduct, maar vaak heeft een kantoor-pc dat ook niet nodig.

Voor het wat echtere werk pak ik btw liever een dikke LL.

Keurige kast voor keurige prijs (ik vind ze net zo goed als de chieftec dragons die 3 tientjes duurder zjin).
350watt? Ik heb ook een kast van ongeveer een half jaar oud ofzo, met de 92mm fan, maar die is 300watt :)
Voor zo ver ik weet zit er al lang een Component Pro voeding van 300W in hoor. En deze voedingen zijn best wel degelijk én de fan is ook temperature controlled dus je hoort ze niet zo hard :)

Ze zijn in ieder geval zeer geschikt voor het gewone werk, de lijnen zijn vrij stabiel bij gemiddelde systemen (dus zonder dikke videokaart en met één harde schijf), een zwaarder systeem heb ik er nog niet op proberen te draaien.

En de 120mm fan wordt echt wel gewaardeerd aangezien de gemiddelde huis tuin en keukengebruiker ook wel wat stilte kan waarderen. Er is niets irritanter dan een computer die klinkt als een stofzuiger :)
Ik vind het ook een zeer nette kast.

Alleen ik zou graag wat info willen over de voeding.

- Heeft het een 24 pins ATX moederbordstekker?
- Zitter er s-ata voedings connectoren aan?
- Is er een 4 pins P4 aansluiting aanwezig
- Heeft het een 24 pins ATX moederbordstekker?
Ja. Bij de oudere modellen is dat een vaste 24-pins stekker, bij de nieuwere (pakweg sinds een half jaar tot een jaar ofzo) een 24-pins stekker met afneembaar 4-pins blokje zodat je de voeding ook eenvoudig op een ouder 20-pins ATX-moederbord kunt gebruiken.
- Zitter er s-ata voedings connectoren aan?
Bij de voedingen met afneembaar 4-pins blokje in de voedingsstekker is er één SATA-voedingsaansluiting voorzien. Bij de oudere geen. Een beetje karig, maar tot op heden werkt alle consumer SATA-hardware ook zonder de extra 3.3V lijn zodat je eenvoudig meer SATA-apparaten van spanning kunt voorzien met Molex-naar-SATA-adapters die je vaak in overvloed bij je moederbord krijgt.

AOpen opwaardeert de inhoud van de kast nogal regelmatig, dus de kans is groot dat het aantal SATA-voedingsaansluitingen in de toekomst toeneemt.
- Is er een 4 pins P4 aansluiting aanwezig
Ja.

Een PCI-Express voedingsblok is niet aanwezig, maar ook hier kun je eenvoudigweg adapterkabeltjes gebruiken die vaak bij de beeldkaart geleverd werden.

Je kan er anders ook eens mijn review AOpen QF50 serie: Veel voor weinig op nalezen. Dat is - al zeg ik het zelf - een ietwat uitgebreidere review van de QF50-serie in het algemeen waarbij ik dieper in ga op punten als afwerking, installatie, voeding en koeling.
nette survey :7

ik raad sinds kort ook deze kast aan door de uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Voor dit geld heb ik nog niks beters gevonden...
Same here, nette kast voor weinig geld. Echt zo'n kast wat je als basis voor elke computer gebruikt als de klant geen specifieke wensen heeft. Het valt me inderdaad op dat dankzij de 120mm fan de kast erg stil is, dat is mooi meegenomen. De oude versie van de kast, dus zonder 120mm fan en een fanduct aan de zijkant vond ik een stuk minder interessant. Die werd nogal warm.

Ik snap overigens nog steeds niet waarom fabrikanten niet gewoon 6 3,5inch plekken maken, vaak is de ruimte onder de bestaande 3,5 plekken gewoon loos, wat is erop tegen om dit tot de bodem door te trekken. Ik had eerst ook een el-cheapo kast, maar daar kan ik wel mooi mijn hardeschijven verdelen zodat de warmte beter weg kon. (nu heb ik 9 3,5" ;))
Nog bedankt voor de informatie. Heb die kast besteld en alles zat netjes aan de voeding behalve dan de pci-e voedingskabel, had toch niet zo'n zware video kaart ;)

Alleen had ik een Maxtor diamondmax 10 en daar kon je ALLEEN maar een s-ata connector op aansluiten. Toch raar terwijl er nog zat ruimte over was voor een gewone molex. Verder leuk en stijlvol kastje met gewoon een goede voeding. Nog geen problemen mee gehad in ieder geval
We leven bijna in 2014 en ik gebruik deze kast nog steeds voor mijn game pc zelfs ;) nog steeds sta ik er van voor paal datie na 6jaar nog een zware viedeokaart als de gtx 580 en een i7 2600k kan coolen.
Uhm ja de enige nadeel punten zijn toch idd dat full size atx moederborden nog maar net er in passen en dat de randjes scherp zijn.