Specificaties Quad core @ 3,7GHz-4GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Athlon X4 860K Boxed Review

Japiegsxr 22 januari 2015, laatste update op 30 maart 2015, 4.882 views

AMD Athlon X4 860K Boxed

Erg leuke cpu om met een laag budget toch te kunnen overclocken en ben nog geen toepassing tegengekomen waar die tekort schoot.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Zeer goede overclocker
  • Blijft lekker koel

Minpunten

• Geen level 3 cache

Ik schrijf eigenlijk nooit een review maar wil toch graag mijn ervaring delen over deze cpu

Allereerst wat info over de cpu

Cpu specs

Socket FM2+

Aantal cores Quad Core

Snelheid 3,7GHz

Maximale turbo frequentie 4GHz

Procestechnologie 28 nm

Onderbouwing keuze en gebruikte hardware.

Heb onlangs onderstaand systeem gebouwd met als kloppend hart de Amd Athlon X4 860K
Het doel van mijn systeem was met name gaming en overclocken.
Ik had nog even getwijfeld of ik niet een setup van het intel kamp wilde met een Intel G3258 en het Asrock Anniversery mobo maar heb mede vanwege de prijs en het feit dat je 2 cores meer heb toch gekozen voor de fm2 setup.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal 685,99

Aan de slag

Na een noodzakelijke biosupdate naar 1.4 kon ik aan de slag met deze cpu .
Out of the box presteert de cpu al prima op 3.7 tot turbo 4 ghz en blijft ook behoorlijk koel onder mijn CM Seidon.
Temp is onder load rond de 50 graden , prima dus en het betekend voldoende overhead om over te clocken.

Overclocken

Het overclock potentieel van deze cpu is uitstekend.
Had via de OC Genie van mijn mobo al snel de cpu op 4.2 ghz draaien en zodoende haalde ik al een passmark rating van rond de 2900 punten .

Na nog wat tweaken draaide de cpu op 4.5 ghz op stock voltages en dit is nu ook mijn 24/7 OC .
Hiermee scoor ik 3229 punten met passmark.
Dit is echt een zeer goede score voor een cpu van deze prijsklasse.
Temperatuur tikt onder load net de 60 graden aan wat nog steeds erg netjes is.

Er zit verder nog wel rek in vooral omdat de cpu na een half uur prime nog steeds niet over de 60 graden gaat .
Ook met de voltages valt er vast nog wel wat extra`s uit te persen maar daar ben ik tot op heden voorzichtig mee.

Een vaak gezegd iets op de forums is dat de single thread performance bij lange na niet kan tippen aan intel en het komt vaak over alsof Amd daar erg zwak in is .
Kijk naar de laatst bijgevoegde foto en kom tot de conclusie dat dit echt wel overdreven word.

Deze cpu staat zijn mannetje tussen al het intel geweld.

Mijn eindoordeel is dat ik deze cpu aan iedereen kan aanbevelen die voor een laag budget een game pc wil en/of leuk wil overclocken .

Heb jij ook een AMD Athlon X4 860K Boxed?

Best leuke score's zo te zien. Zojuist ook maar zo'n ding besteld voor een budget game-pc'tje. Heb jij toevallig ook even met de stock koeler gewerkt om te zien of die prestaties voldoen zijn voor niet-overklokken/enkel boost speed? De 760k die ik voorheen had had zelfs bij standaard boost snelheid al moeite om niet te warm te worden.
Hey Foritain.

Ik heb eigenlijk meteen de stock koeler aan de kant gegooid dus kan je daar helaas weinig over zeggen.

Heb wel een vergelijkbaar systeem gebouwd voor een vriend en heb toen de stock koeler gebruikt .
Hij ondervind geen problemen met temperatuur en geluid ,dus op stock snelheden is het prima te doen .
Heb overigens wel de vooraf aangebrachte koelpasta verwijdert en Artic Silver 5 gebruikt.
Top, da's fijn te weten. Zal eerst even testen met de stock koeler, mocht het niet gaan dan pak ik nog wel een ding van de plank. Geen gebrek aan koelers iig :D Dank voor hetvlotte antwoord.
Geen dank en ik kijk uit naar de review :P
Van de 860K? Was dat niet van plan eigenlijk. Het meeste wat mij passeert komt geen review van, anders zou ik geen tijd meer over hebben ;)

860K + 260X combi overigens, zal wel een leuk bakkie worden. Misschien dat ik van de Corsair 100R waar het in komt nog een reviewtje maak, maar CPU's vind ik wel een zware hap meestal.
Was wel beetje gekscherend bedoeld inderdaad .
Lees altijd met veel plezier de reviews die je schrijft in ieder geval.
Maar dan kijk ik uit naar de review van de 100R _/-\o_ haha
:D "Misschien" he ;) Maar er staat nog wel eea op de planning. Moet sowieso nog verder met die 7650K overklokken en dual-GPU met een R7 250X, ook een leuke combi, maar er lag een goedkope 260X voor het oprapen vandaag.
Ben ook wel zeer benieuwd wat dual graphics doet inderdaad .
Weet dat het met de 5800k in het verleden niet zo heel veel performance boost gaf.
Wellicht nu we wat generaties verder zijn dat het wel een interessante optie kan zijn om goedkoop meer performance uit je apu te persen

Vraag me ook af of met dual graphics dan de snelheid van geheugen nog veel uitmaakt .
Stand alone Apu heeft er wel veel baat bij in iedergeval.
860K met stock koelertje in gebruik nu. Zit in een Corsair 100R (2 120mm fans met de 3-staps fancontroller). Onder stress blijft hun 17-18 graden van de thermal limit wat AMD Overdrive aan geeft (niet in absolute termen gekeken). Dus dat is prima voor gamen zonder overklok, en hij blijft overigens ook opvallend rustig. Zeker niet overdreven luid. Ik ben gelukkig.
Bedankt voor het delen van je eigen resultaten met de stock koeler.
Handig om te weten .
Thanks.
Mooie review en leuke build ook!
Lekker in balans en zeker met die koeler een degelijke oplossing.

Recent zelf de APU variant van deze CPU in een build gedaan met ook zelfde mobo en koeler. Klant wou eerst op budget en later uitbreiden naar een R9 280x (bijvoorbeeld). Wbt temp is de APU wel warmer dan deze X4. maar dat is ook niet zo raar.
Dank je wel voor je feedback .

Wat ik zelf ook wel leuk vond om te zien is dat de single threat performance ook meer dan goed is , terwijl je vaak hoort dat Amd hierin tegenwoordig tekortschiet.

Hij is daarin bijvoorbeeld sneller als Amd`s eigen fx8350
En hij rent ook rondjes om de mobiele i7`s

Bang for buck heet dat ;)
Hey, ik vroeg me af of je foto's met de benches op stock of overclocked zijn uitgevoerd?
Dit is met overclock.
Maar wel mn 24\7 oc dus stabiel en koel.

Groet japiegsxr
Beste Japiegsxr,

Ik zit al een tijdje te kijken naar een budget/middenklas CPU, en ik denk dat deze het wordt. Ik heb alleen nog wel een vraag: Is de koeling bij de CPU goed genoeg,of is het verstandiger om een andere koeling erbij te kopen? Mocht dit een domme vraag zijn (ik heb niet erg veel verstand van zelf PC's bouwen 8)7 ) hoor ik het graag van je ;) . Ander advies is altijd welkom! :)

Vriendelijke groet,
TweakerTopper
Hoi .

Ik heb deze cpu ook in een pc van een vriend gebouwd en die gebruikt de stock koeler en die blijft nog behoorlijk stil en koel.
Heb daar overigens wel de vooraf aangebrachte koelpasta verwijdert en een drup Artic silver 5 gebruikt.

Voordeel van een andere koeler zoals de Gelid Tranquelo rev 2 van een paar tientjes is dat je hem prima op 4.2 tot 4.4 ghz kan clocken en dan nog goed binnen de marges blijft qua temperatuur.

Als je een scherp budget heb dan zou ik lekker beginnen met de stock koeler , upgraden kan altijd.
Beste Japiegsxr,

Bedankt voor je snelle reactie _/-\o_
Ook bedankt voor je duidelijke antwoord, daar kan ik in ieder geval wat mee.
Vriendelijke groet,
TweakerTopper
Hey Japiegsxr,

Ik heb zelf ook een Athlon x4 860k in mijn systeempje zitten. Alleen mijn vraagje is, wat is het standaard aantal voltage die out of de box komt? Mijne zit op 1.30 volt op 3,7 ghz. Graag wil ik hem overclocken naar 4ghz voor betere performance met mijn gtx 960 4gb. Ben alleen een beetje bang dat als ik ga overclocken en de voltage omhoog gooi, ik de cpu sloop. Ik heb een cooler master tx3 evo en 2 fans in m'n case zitten en op idle ligt de temperatuur rond zo'n 70 graden celsius en op load rond de 85 graden. Ik heb echter geen idee hoe deze temperaturen zo hoog kunnen zijn en heb er al veel aan geprobeerd. Weet jij misschien raad? En weet je ook misschien welke voltage ik nodig heb voor 4ghz? Ik hoor het graag van je!

Groetjes xGigabyte (Hugo)
Hoi Hugo.

De temperatuur idle is verre van normaal , vooral met zon tx3 veel te hoog.
Heb je de koeler juist gemonteerd met verse koelpasta ?
Je voltage is normaal die fluctueert vanaf 1.2v tot 1.4 maar je temps zijn dus niet goed.
Zou dus eerst kijken of je het met een herplaatsing van je cooler kan oplossen.

Verder laten veel temperatuurprogramma`s zoals Aida , hwmonitor , coretemp etc niet de juiste temp zien in combinatie met amd .
kijk es in je bios wat je temps zijn of met een programma die bij je moederbord werd geleverd.

Als je gaat overclocken moet je je voltage vastzetten en de turbo modus uitzetten .

Ik ben begonnen op 1.3v en dan gooi je gewoon je multiplier omhoog .
Begin maar es met een mulitplier van 40 op 1.3v .
Dan draai je een strestest en gaat dat goed dan ga je met je multiplier naar 41 enz .
Op het moment dat het systeem crasht ga je met je voltage met kleine stapjes van 0.1 tot 0.2v omhoog todat de pc wel stabiel draait.

Op lucht zou ik niet veel hoger gaan dan 1.4v.
Op water kun je makkelijk naar 1.5v

Een snelheid van 4.2 kon de mijne overigens draaien zonder voltage verhoging .

Belangrijke melding is wel dat je geluk moet hebben met de chip , de ene clockt makkelijker en verder dan de andere .

Succes

[Reactie gewijzigd door Japiegsxr op 1 juli 2016 21:21]

Dankjewel voor je snelle reactie! Ik heb mijn computer in elkaar laten zetten door Informatique, ik heb echter geen idee wat ze met mijn cooler/cpu hebben gedaan. Wel zie ik dat die uitstekende pins van de heatpipes wat beschadigt zijn. Ik weet alleen niet of dat invloed op koeling heeft. Ik wilde wel een keer mijn cooler herplaatsen om nieuwe koelpasta aan te brengen, maar toen ik de gebruiksaanwijzing van die cooler ging lezen en wat tutorials ging kijken op youtube, leek het me een te lastig karweitje.

De temperaturen van de bios van m'n moederbord zijn hetzelfde als programma's als HWMonitor en CAM. De temperaturen op Amd overdrive (de thermal margin) zijn echter wel anders.

Ik hoef ook niet hoger dan 4,2 ghz overclocken, eerst vind ik 4 wel prima. De stock core van deze cpu is 3,7 ghz en de turbo core 4ghz. Op amd overdrive zie ik dat 4ghz op 1.3750 volt loopt, zou dit goed zijn voor 4ghz? Volgens mij wel want zo runnt hij altijd op de turbo core.

Zou ik bij het overclocken de turbo core uitzetten via amd overdrive of via je bios? En hoe doe je dit dan?

Ik hoor het wel van je.

Hugo