Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD Elements Desktop 1TB Wit Review

Puppypower 24 april 2012, 2.764 views

WD Elements Desktop 1TB Wit

Pluspunten

• Degelijk
  • Goedkoop
  • Doet wat 'ie moet doen
  • 'Netwerkbaar'

Minpunten

• Geen snelheidsmonster
  • Defect (maar reparabel)

Mobiliteit Score: 3
Een woordje vooraf

Na het lezen van de reviews hier en elders heb ik mezelf onlangs verblijd met deze externe harddisk. Aangezien het kennelijk een populair product is en bovendien goed verkrijgbaar voor een (naar mijn mening) schappelijke prijs waag ik er dus ook maar een review aan, in de hoop dat anderen er wat aan hebben. Daarnaast heb ik de drive 'genetwerkt' via mijn modem/router, een snood plan dat bleek te werken en waar ik anderen nog niet over gehoord heb (of ik heb niet goed gelezen natuurlijk......).!

Ik heb deze drive niet aangeschaft om er mee te gaan wandelen maar als backup-device. Het apparaat ligt dus keurig verstopt in een hoekje en wordt met de regelmaat van de klok van data voorzien. Omdat ik er niet mee rondloop heb ik dus eigenlijk ook geen mening over de mobiliteit van het beestje.

Eerste indruk

Tja, wat moet je er van zeggen? Een simpele doos met alles wat je verwacht: de drive zelf, de voedingsadapter, een vrij korte USB-kabel en een minimalistische gebruiksaanwijzing (die je ook absoluut niet nodig hebt bij een dergelijk simpel apparaat).

De drive zelf ziet er goed uit, lekker stevig, een ander noemt het misschien lomp maar ik vind het wel mooi. Geen glimmend plastic maar gewoon een lekker stevige 'zwarte doos' en dat schept vertrouwen!

Aansluiten op de PC en prestaties

Fluitje van een cent. Kabeltjes erin en draaien maar! HDTune herkent een WD10EACS drive en da's niet verkeerd natuurlijk want deze drive wordt goed beoordeeld.: http://tweakers.net/price...r-green-wd10eacs-1tb.html .... een goed begin dus.

De prestaties zijn - in vergelijking met interne drives - niet echt schokkend maar liggen wel in lijn met hetgeen ik er van verwachtte. Het bijgevoegde screenshot is wat dat betreft veelzeggend, waarbij ik wel even aanteken dat ik het testje meerdere malen gedraaid heb en dit screenshot de worst-case vertegenwoordigt. Met name de CPU-belasting van 37% viel me toch wel even vies tegen maar dat kan mede veroorzaakt zijn door een niet optimale testsituatie.

Geen snelheidsmonster dus maar dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht.

Aansluiten op het netwerk en prestaties

Huh? Nee, dat kan natuurlijk helemaal niet met een USB-drive maar toch draait de drive inmiddels in mijn netwerkje mee! Ik heb de drive namelijk aangesloten op de USB-poort van mijn KPN Experia-box (het zilvergrijze Siemens-model) en daar wordt het beestje out-of-the-box herkend. Even de instellingen van de Experia-box aanpassen en de schijf is voor iedereen in het netwerk toegankelijk geworden.

Een ideale oplossing dus, maar wel een langzame: verwacht geen wonderen qua snelheid. Schrijven naar de drive gaat met ongeveer 1100kB/s, lezen van de drive gaat met ongeveer 1600kB/s. Exacte metingen heb ik nog niet gedaan maar ik zal te gelegener tijd de review nog uitbreiden indien daar aanleiding toe is. Sneller is natuurlijk altijd beter!

Voor mijn doeleinden is de snelheid tot op heden in elk geval genoeg. Goed genoeg om bijvoorbeeld een file op DVD-formaat (.VOB) zonder dropouts te reproduceren.

Geluid en warmte

Geluid is wat mij betreft geen issue, ook niet als de drive pal naast me op mijn bureau ligt. Je hoort de schijf als 'ie druk is, zoals je iedere schijf hoort, maar het is absoluut niet storend. Nu de drive bij mijn Experia-box ligt (op een meter of acht van mijn werkplek en bovendien goed verstopt) is het beestje natuurlijk al helemaal onhoorbaar geworden.

De warmteontwikkeling van de drive zelf is minimaal, meer dan lauwwarm wordt de behuizing niet, ook niet na een intensieve schrijfsessie. De warmteproductie van de netadapter is ook bescheiden, het ding wil echt niet warm worden. Uit andere reviews blijkt dat de adapter wel degelijk warm kan worden, ik heb die ervaring dus helemaal niet, en dat terwijl 'ie toch echt 24/7 ingeplugd zit. Wellicht zijn er verschillende versies in omloop, dat zou een verklaring kunnen zijn, een andere heb ik in elk geval niet bij de hand.

Over het energieverbruik kan ik helaas (nog) niets zeggen omdat mij de apparatuur ontbreekt om dit te kunnen meten. Waarschijnlijk toch binnenkort maar eens een (k)Wh-metertje aanschaffen want ik wil het wel weten, zeker als een apparaat 24/7 ingeschakeld staat. Zodra ik het weet: update!

Prima apparaat. Meer kan ik er niet van zeggen. Doet precies wat ik er van verwacht en doet het ook nog eens in mijn netwerkje, wat wil je nog meer? Meer snelheid, ja, dat zou ik wel willen, maar laten we eerlijk zijn: het is geen NAS en het zal er ook nooit een worden.

Over de betrouwbaarheid kan ik nog niets zeggen, ik heb het apparaat pas een weekje in bezit. Tot nu toe ziet het er allemaal goed uit en het 'voelt' goed, laten we hopen dat dat ook zo blijft.

Wie een simpele externe drive zoekt en geen superprestaties of vestzakformaat verlangt is met deze drive goed bediend. Niets meer en niets minder.

Update 13-02-2012

De schijf is enkele dagen geleden "overleden". Ik zal binnenkort een autopsie uitvoeren en mijn bevindingen z.s.m. daarna posten. Beoordeling "betrouwbaarheid" gewijzigd in slecht, aangezien een drive toch makkelijk drie jaar mee moet kunnen gaan wanneer deze niet 24/7 gebruikt wordt.

Update 24-04-2012

Nader onderzoek heeft me inmiddels geleerd dat niet de schijf zelf defect is maar dat het probleem in de behuizing ligt, waarschijnlijk in het voedingsgedeelte: het arme ding krijgt gewoon geen prik meer, en dat terwijl de adapter nog wel degelijk functioneert. Schijf zelf en SATA<->USB interface functioneren nog prima in elk geval en alle data zijn er (gelukkig) ook nog. Geen ramp dus, wel slordig - maar gelukkig nog wel te repareren vermoed ik. Soldeerboutsessie volgt aanstaand weekend.

Heb jij ook een WD Elements Desktop 1TB Wit?

Sluit je HDD even dmv een SATA kabel aan op een desktop ofzo. Weet je 100% zeker of alles er nog op zit.