Specificaties 12,1" (1280x800), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NC20 KA01 Review

timsnepscheut 24 maart 2009, 1.976 views

Samsung NC20 KA01

Pluspunten

• Toetsenbord
  • Gewicht
  • Scherm
  • Accu

Minpunten

• geen 3d onder linux

De samsung nc 20, gekocht zaterdag 14 maart 2009. Bij de dixons.

De vormgeving van de netbook/laptop is erg goed, het 12.1” scherm met de resolutie van 1280x800 is perfect om op te werken. Geeft genoeg ruimte op het scherm terwijl het de netbook/laptop niet al te groot maakt. Het scherm spiegels wel in de zon maar het is geen echt groot probleem. Zeker niet omdat de helderheid van het scherm redelijk hoog kan(tenminste dat denk ik, maar ik ben geen expert.) In mijn mening is de grote van de laptop perfect, zeker door de grote van het toetsenbord. De normale letters zijn van goede grote en het schrijven van deze review op dit toetsenbord gaat perfect. Het toetsenbord voelt lekker aan wanneer men aan het typen is en ik ben wel van mening dat het goed te doen is om lange teksten op deze laptop te schrijven. Wat ik wel erg wennen vind is de pijltjes toetsen en de page up en down toetsen die daar boven zitten. Dit is erg wennen en ik maar nog geregeld de fout dat ik page up of down intoets in plaats van de pijltjes. Dit is echter een kwestie van wennen denk ik.

De muis werkt op zich wel goed, maar ik ben een laptop muis niet echt gewent en zit geregeld op het scroll vlak van de muis. Dit is waarschijnlijk ook een kwestie van wennen.

Omdat de netbook wat groter is dan andere netbooks is het gewicht ook hoger. Echter is de 1.5kg wegende laptop niet echt zwaar te noemen en voel je er weinig van wanneer je hem in een rugzak meedraagt. Ik verwacht wel dat wanneer het apparaat langer dan een paar minuten op een arm gedragen wordt dat het eigenlijk te zwaar is maar daar is deze netbook ook niet voor gemaakt. Wanneer je echter in de trein zit en je probeert een review te schrijven dan is het goed te doen. De laptop wordt niet echt warm, zeker niet wanneer je in het bios de fan continue op lage toeren laat draaien. Dit veranderd wel wanneer de laptop aan de stroom hangt. Waarom dit precies is weet ik nog niet, maar hier kom ik nog op terug bij het installeren van linux op het apparaat.

De batterij houd het voor zo ver ik tot nu toe kan merken ongeveer 4 uur uit. Dit is met de wifi uit en de helderheid van het scherm op stand 2, redelijk laag maar op zich nog wel te lezen. Dit is echter onder linux en waarschijnlijk zonder dat de cpu terug klokt.

De installatie van het apparaat. Standaard staat er windows op het apparaat. Wanneer het de eerste keer opgestart word gaat de installatie verder en kom je uiteindelijk in de windows omgeving. Er staat al een hoop software op voornamelijk van Samsuns zelf. Momenteel is er een 20 gigabyte partitie voor windows en een d partitie die de rest van de hdd in gebruik heeft. Dit kan echter worden aangepast na de eerste reboot. De laptop start dan automatisch de recovery tool van samsung op die een backup van het systeem maakt. Hierbij wordt de schijf anders ingedeeld. Bij geavanceerd kan worden ingesteld hoe de partities moeten worden ingedeeld. Ik heb windows 25GB, het minimum gegeven en de rest partitie d gemaakt. Daarna gaat de applicatie backupen. Dit duurde ongeveer 10 minuten. Uiteindelijk was er een partitie van ongeveer 6 gig aangemaakt voor de backup maar daar kan je niet bij. De D partitie blijft netjes leeg dus die kan je makkelijk weg gooien en linux gaan installeren.

Zelf gebruik ik altijd mandriva dus ik dacht laat ik de nieuwe release candidate maar eens gebruiken. Deze bleef echter hangen bij het opstarten dus dit was nog geen succes. Na nogmaals proberen met een andere dvd toch maar 2009, de laatste stabiele versie, erop gezet. Deze versie starte wel op en ik kwam ook in een grafische omgeving terecht. Alleen wel op een 800x600 resolutie en een vesa driver. Deze kon nog wel naar 1024x768 maar dat was het maximum. Na het proberen van andere ge´nstalleerde drivers tot de conclusie gekomen dat er nog geen goede driver bij de distributie was. Ik dacht geen probleem er is vast wel een driver uitgekomen die het al wel ondersteunt even een pakket zoeken en installeren en dan werkt het. Ik was er achter gekomen dat de openchrome driver de beste was en ging daar dus kijken. Echter was er geen nieuwe versie in pakket vorm beschikbaar. De laatste uitgegeven versie was al meegeleverd met mijn distributie. Toch maar de gok genomen en de laatste versie van de svn gehaald, deze had wat fixes waardoor het wel zou moeten werken, en ge´nstalleerd. Dit was relatief eenvoudig en even later kon ik een driver kiezen die eerder ook al in het rijtje stond maar die nu wel werkte. Er is nog geen 3d ondersteuning maar het werkt. Een tweede probleem was dat het er niet op lijkt dat de processor terug schakelt naar een lagere kloksnelheid wanneer deze niks te doen heeft. Dit heb ik nog niet opgelost maar zou met acpi moeten gaan werken. Als ik dit ooit zelf aan de praat krijg en er aan denk zal ik het nog eens toevoegen. Het zou kunnen dat het al wel werkt maar nog niet goed te zien is wat kan verklaren waarom de netbook warmer wordt wanneer deze aan de netstroom hangt.
Het terug schakelen van de cpu is ondertussen gelukt. En heeft denk ik wel wat invloed op de accu duur maar veel is het niet.

De snelheid van de netbook, das een goede. Ik heb momenteel nog geen test uitgevoerd om achter de snelheid van de netbook te komen. Ik kan wel zeggen dat hij niet zo snel draait als mijn desktop met dualcore amd en ssd. Dit is echter niet heel verwonderlijk. Mijn ervaring is dat het allemaal snel genoeg gaat. Sommige programma's duren even voordat ze opgestart zijn maar dat hoort er een beetje bij. Wanneer een programma eenmaal draait kan je er weinig van merken. Het apparaat blijft goed reageren. Ik heb het echter nog niet getest met veel applicaties open maar veel applicaties open is ook niet echt iets waarvoor je deze netbook gebruikt, Het is natuurlijk wel mogelijk want het scherm is groot genoeg. Misschien dat ik nog een keer een test uitvoer met open office, firefox, amarok en kopete tegelijkertijd aan maar tot nu toe is dat er nog niet van gekomen.

Ik heb al wel een beetje geprobeerd te kijken wat het apparaat doet met 720p kwaliteit hd materiaal. Het afspelen ging wel redelijk maar het geluid hield het nog niet bij. Hierbij moet ook weer gezegd worden dat het op linux is met drivers die geen versnelling ondersteunen. Ik ben er van overtuigd dat wanneer dat werkt het apparaat geen problemen heeft om het materiaal af te spelen. Het afspelen van Big Buck Bunny op 1080p verliep niet helemaal goed. Het beeld ging buiten het scherm en ook hier leek het geluid niet in sync te blijven. Dit is natuurlijk minder belangrijk omdat het geen apparaat is waar het nuttig is om full hd materiaal mee te bekijken.

Over het algemeen ben ik wel tevreden met mijn aankoop. Het apparaat doet wat ik er van had verwacht en zeker met het toetsenbord ben ik erg blij. De accu duur mag voor sommige mensen tegenvallen maar voor mij is vier uur meer dan genoeg. Als je langer dan 4 uur er mee moet werken zonder in de buurt te komen van een stopcontact zoek een andere netbook of koop een grotere accu. Zoniet dan is het een prachtige netbook waarmee ik veel plezier heb en waarschijnlijk nog meer mee ga krijgen.

Heb jij ook een Samsung NC20 KA01?