Samsung 850 EVO 250GB Review

DivadaviD 17 januari 2015, laatste update op 18 januari 2015, 7.463 views

Samsung 850 EVO 250GB

Er is een opvolger voor de welbekende SSD van Samsung's 840EVO (250GB), De 850EVO (250GB). Ik draaide ze beiden in een RAID0 configuratie op mijn LSI MEGARAID SAS 9265-8i Kit. De 850 bleek na verwachting sneller, op een vrijwel constant niveau. Voor zijn prijs/prestaties verhoudingen zeker een aanrader.

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit
  • Snelheid
  • Ondersteunging

Minpunten

In het bezit geweest van twee Samsung's 840EVO SSD's Na aankondiging van de nieuwe 850EVO's deze aangeschaft en de 840's verkocht.

De SSD komt in een doos met daarin de SSD, een handleiding, een garantie-kaart en een frisbee (zie foto 3)

Zoals de voorganger draai Ik ze op mijn LSI Mega RAID SAS 9265-8i Kit controller in RAID0. Waar de 840's in prestaties in HD Tune Pro nogal schommelen en een gemiddelde snelheid hebben van 494.0 MB/s hebben de 850's een vrijwel constante prestatie met een gemiddelde van 589.2 MB/s (zie foto's)

Samsung claimt dat de nieuwe 850EVO's 10% sneller zullen zijn dan de 840's en dat zijn, en in de test van HD-tune PRO komen zij hun woord zeker na. In het echte leven waren de 840EVO's al supersnel, en de 850's geven in de praktijk geen merkbare verbetering, maar een hogere 'benchmark' is altijd leuk en de schijven zijn qua prijs toegankelijk.

Heb jij ook een Samsung 850 EVO 250GB?

Hi,

Ik wil ook een ssd aanschaffen voor mn gamepc...maar heb een vraagje:
Is die 10% sneller tov de 840 evo ook echt merkbaar?? (tijdens games zoals bf4, dan bedoel ik de laadtijden) of is dat alleen in raid0??

Alvast bedankt...

oja, +1,5 (afgerond +2)
Hoi pwillemske,

Dat verschil ga je niet merken op je game machine. Eigenlijk is het alleen handig als je grote data heen en weer wil gaan schrijven of bv heftig videomateriaal wil gaan bewerken. Ik doe geen van beide dus Ik merk er in de praktijk ook niets van. Ik ben gewoon verwend en hebberig :)
Het heeft zo wel zijn voordelen!
Laden van een map in bijvoorbeeld Battlefield 4. toen ik nog geen SSD had kon ik een cigaret roken, als ik terug kwam kon ik beginnen ^^. Nu is het ongeveer 30 seconden.
Het installeren van spelletje's op je SSD is ook leuk.
+ Het opstarten van je OS is echt een genot :+ , mijn beeldscherm doet er ongeveer net zo lang over.
Met alles wat je daar zegt ben Ik het helemaal mee eens. Mijn antwoord was gebaseerd op de vraag of het verschil merkbaar was tussen een bepaald type SSD en de opvolger ervan.
Mijn reactie was niet zo bedoeld, ik ben het gewoon met je eens. ;)
Ik noem gewoon wat voordelen op van een SSD in een game pc.
En de 850 is inderdaad niet echt veel sneller, wel dacht ik dat het betrouwbaarder was. Alleen durf ik dat niet met zekerheid te zeggen

In ieder geval zou ik voor de 850 gaan, het 10'tje extra is niet erg veel over 110 euro die je toch al betaald.

[Reactie gewijzigd door Ploempie op 19 januari 2015 20:49]

Haha zo ben ik ook! Ik denk toch dat ik de 850 neem, gemiddeld een tientje duurder maar daar in tegenover staat wel 2 jaar extra garantie. Ik doe geen van allen behalve games erop zetten en windows 8.1....
Ondersteund je controller TRIM in RAID0? Dan is dat waarschijnlijk de verklaring van de minder goede resultaten. De 840 draait al een tijdje zonder TRIM denk ik zo.
Heel scherp van jou. De controller ondersteunt idd geen TRIM in RAID0. Ik heb wel de 840's volledig geleegd voordat Ik aan de test begon.
Dan zul je ook wel de nieuwste firmware voor de 840 hebben ge´nstalleerd?
Intel ondersteunt inmiddels wel TRIM in RAID0.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 19 januari 2015 20:52]

Deze heb Ik geinstalleerd toen Ik ze kocht. Als Ik op de website kijk gaat het om de firmware update die in December 2013 was uitgebracht. De firmware van Maart 2014 gemist ,het was vaag of die wel echt voor de 840EVO was en de fixes waren niet boeiend genoeg om 2 SSD's uit een raid-controller te halen en op een Mobo te zetten om de firmware te updaten.
reactie fout

[Reactie gewijzigd door DivadaviD op 19 januari 2015 21:10]