Specificaties 1TB 2.5" (SATA-600) @ 540/520MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 1TB Review

eppo16 17 januari 2015, laatste update op 19 januari 2015, 547 views

Samsung 840 EVO 1TB

Een mooie snelheidwinst met veel opslag voor weinig geld

Pluspunten

• Snelheidswinst
  • Garantie [3 jaar]
  • Goedkope prijs
  • Zowel desktop als laptop variant

Minpunten

• Geen

~~~~~~~[Stukje geschiedenis]
Ik heb een Asus N56VB-S4016H laptop waarbij de standaard harddisk in mijn ogen langzaam begon te worden. Een nieuwe installatie van WIndows bood geen oplossing en alles kon toch wel een stuk sneller naar mijn idee. Misschien ben ik ook wel ongeduldig of start ik teveel (zware) applicaties naast elkaar op maar dat achterwege gelaten.

De zoektocht
De zoektocht begon op onder andere tweakers en hardware.info waarbij al snel het merk Samsung in beeld kwam. Mijn ouders hebben een Samsung 120gb versie in de computer zitten en die zijn daar tevreden over. Ook een maat van mij heeft een Samsung Evo 840 120gb variant in zijn laptop. Met een lichte voorkeur keek ik ook naar andere merken maar een echte overtuiging kreeg ik niet. Daar speelde mee dat ik Samsung kon testen (via mijn ouders en mijn maat) en de overige merken niet.

~~~~~~~[De keuze]
Uiteindelijk, na het nodige gelezen en geprobeerd te hebben, gekozen voor een Samsung 840 Evo model. Alleen hoeveel gb zou ik nemen? Via vraag en aanbod een mooie deal kunnen sluiten om voor een ''prikkie'' de 1tb variant te kopen. Een afspraak gemaakt en zo blij en trots als een zeehond met flaporen reed ik naar huis om meteen de ssd in te bouwen.

Het verschil
Het verschil is ongekend groot en goed merkbaar tussen de standaard harddisk en de SSD. Alleen met opstarten scheelde het al een dikke 2 minuten. Opstarten, installeren van programma's, downloaden met 10 mbps en daarnaast nog uitpakken is kinderspel geworden.

Gebruikte hardware
Asus N56VB-S4016H + WIndows 8.1 X64 Enterprise
Samsung 840 Evo 1TB
Seagate 750GB 5400RPM SATA2 (standaard harddisk)

Mochten jullie testen willen zien, brand los :-)

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 1TB?

Meer advertenties

Niet slecht bedoelt, maar dit is niet echt een review. Normaal gesproken verwacht ik bij een review meer over het product te weten te komen. Nu weet ik niet veel meer dan dat het product goed bevalt en dat het snel is. Ik weet na het lezen van de review dus eigenlijk niets meer als voor het lezen.