PNY Wave Attaché 3.0 64GB Aluminium Review

BlackiE1982 17 januari 2015, 1.041 views

PNY Wave Attaché 3.0 64GB Aluminium

Een USB-stick van 64GB is altijd wel handig. Ik heb deze gekocht voor ¤19,90 bij een bedrijf met een rood thema. Maar deze ga ik mooi terugbrengen. Zoals bij de andere reviews is het niet de snelste, maar het kan ermee door. Rond de 50MB/s en 25MB/s.

Pluspunten

• Schuifmechanisme
  • Goedkoop

Minpunten

• Snelheid absoluut geen USB3.0
  • Binnen 3u moeten herstellen

Uiterlijk
Het aluminium is gewoon plastic en voelt wat goedkoop aan. DIt vind ik zelf geen probleem. Het is maar een USB-stick. Deze hoeft niet zwaar aan te voelen. Alleen waarom PNY er aluminium er achter vermeld? Het gaat om de kleur, al heb ik maar 1 kleur in de winkel gezien. Marketing...

Snelheden
De snelheden halen net theoretisch USB2.0. Met een simpele kopie op Windows 8 waren de schrijfsnelheden rond de 25MB/s met een bestand van ongeveer 2GB. Bij het lezen vanaf de stick zat de piek op 50MB/s. Bijgevoegd een screenshot met HD Tune. Hierin zijn niet veel andere waardens te zien. Dit is nog wel te doen, als je af en toe wat moet kopieren. Ook niet te veel dan... :O

Stabiliteit
Ik had een ander doel voor de stick. Ik wilde deze stick permanent gebruiken voor mijn nieuwe thuisserver, die in avond aanstaat. Aangezien een SSD in de oude server was overleden, wilde ik de nieuwe SSD wat onbelasten en geen SATA poort ervoor opofferen met een oude schijf.
Het idee was dat de download-bestanden op deze stick tijdelijk komen te staan en vervolgens met uitpakken op de harde schijven. Dus minder schrijfacties voor de SSD en de harde schijven blijven langer deactief.
Na ongeveer 3 uur begaf de stick het. Windows 8 herkende de USB-stick niet meer en ik had geen toegang meer tot de bestanden. In een andere pc moest de stick worden hersteld. Vervolgens werkte de stick weer, maar ik had dit wel eventueel verwacht na 1 jaar actief gebruik. Niet op dezelfde avond van aankoop! De download-snelheid was vopor het defect ook al niet heel stabiel, maar erna wisselde het van 250KB/s tot 4MB/s. Te laag wat ik normaal haal.

Heb jij ook een PNY Wave Attaché 3.0 64GB Aluminium?

Damn, Zoals je ook in mijn review kan lezen van dezelfde stick ben ik nog steeds tevreden. Heb sterk het vermoeden dat er verschillende versier in omloop zijn en dat er een goede en een slechte batch tussen zit.

Misschien kunnen we dit uitzoeken en ergens een algemene review/post maken.

Ik heb in ieder geval 2 goede sticks :P
Heb je hem nfts geformateerd?

Dat had bij mij een positieve invloed op de snelheid
Ja. Dat heb ik meteen gedaan.
Normale USB sticks hebben in tegenstelling tot SSD's geen controller die de schrijfacties verdelen over de flash chips/addressen. Resultaat is dat een stick na een 1000-5000 schrijfacties op hetzelfde block versleten is, afhankelijk van je gebruik (het snelst gaat bestand schrijven, verwijderen en opnieuw schrijven, dus bv. als je hem als temp drive gebruikt).
Je review geeft weer een keer aan dat je usb sticks niet moet misbruiken voor dit soort doeleinden ;)
Ah, bedankt voor de technische info. Ik ben er in de praktijk achtergekomen. Ik had wel verwacht dat de usb snel defect zou gaan, alleen niet op dezelfde avond.
Is dat tegenwoordig nog steeds zo?
Ik wil namelijk deze stick gebruiken voor een Ubuntu installatie die ik nodig heb om bij een ict bedrijf te werken. Ik wil namelijk niet mijn laptop hoeven herpartitioneren(waar met 250gb ssd al niet veel ruimte vrij op is) en ik wil dezelfde installatie ook op mijn desktop thuis kunnen gebruiken, mocht ik thuis ook eens iets moeten uitzoeken.

Gaat zo'n stick daarmee snel kapot???
Klinkt als een typisch USB 3.0 Controller probleem en is daarmee ws te wijten aan de chip in jouw PC.

Stagnerende USB 3.0 verbindingen, copieer fouten, langzame verbindingen, onbetrouwbare verbindingen bij USB 3.0 zijn bijna altijd terug te voeren op de Controller chip en niet op het medium.

Meer info hier:
productreview: Konig 2.5" / 3.5" HDD USB 3.0 Docking Station Zwart review door trm0001