Specificaties 2.5" of 3.5" behuizing met USB3.0 - Bekijk alle specificaties

König 2.5" / 3.5" HDD USB 3.0 Docking Station Zwart Review

trm0001 18 juni 2014, laatste update op 18 juni 2014, 985 views

König 2.5" / 3.5" HDD USB 3.0 Docking Station Zwart

Pluspunten

• Uitstekende Betrouwbaarheid
  • Hoge doorvoersnelheden
  • Relatief lage kostprijs

Minpunten

• Geen verzwaring in de bodem.
  • Geen uitwerpmechanisme
  • Stroomverbruik voor USB3 is hoger dan (USB 2 en 1)
  • Geen aan uit schakelaar op de voeding
  • Zwarte ipv blauwe kabel

Mobiliteit Score: 3
KONIG USB 3.0 HDD Docking Station (MOBDOCK40)

De bestelcode sticker:

Reden van aanschaf

Snelle en betrouwbare externe USB 3.0 prestaties voor wisselbare Sata HDD's en SSD's.

USB 3.0 Overwegingen

Wat niet iedereen weet is dat goede USB 3.0 prestaties minder voor de hand liggen dan je zou denken.
Wat bij USB 1, USB 1.1 en USB 2.0 eigenlijk altijd wel goed werkte werkt ineens bij USB 3.0 niet meer altijd even goed.

Dat komt o.a. door de bizar complexe USB 3.0 kabels,

.....maar ook door de gebruikte USB 3.0 chips op moederborden. Kort gezegd heb je een ouder bord zonder NEC chip dan geeft dat aanleiding tot problemen. Deze kunnen zich uiten in o.a. dataverlies, datafouten en compleet tot stilstand komende dataoverdracht verbindingen.

Na het nodige online speurwerk ben ik erachter gekomen dat NEC chips en goede kabels de minste kans op de bovenstaande problemen geven.

Nota bene: voor de USB 3.0 vertaling van en naar SATA is altijd een aparte chip (al dan niet geintegreerd) nodig.
Deze Konig MOBDOCK40 heeft een NEC chip ingebouwd :9

Beschrijving

De verpakking bevat het USB 3.0 docking station, een voeding, een USB 3.0 kabel en een gebruiksaanwijzing.

Aansluiten

De aansluitingen zijn simpel, docking station plaatsen, adapter in het stopcontact, voeding in het dock plaatsen, USB 3.0 kabel tussen de PC en het dock aansluiten, HD of SSD plaatsen en de aan en uit switch op aan zetten. De software doet de rest.
Het betreft een plug en play apparaat dus onder W7 en W8 zou alles automatisch moeten worden herkent qua software.

In het gebruik

Eigenlijk werkt alles heel erg eenvoudig en betrouwbaar.
Doordat ik nogal met stroombesparing bezig ben heb ik wel wat extra maatregelen moeten nemen om alles uit te kunnen zetten.

Het wisselen van HD gaat doordat een verzwaring in de bodem ontbreekt lastiger dan exemplaren met verzwaring.
Het effect zonder verzwaring is dat je het dock mee omhoog tilt wanneer je de HD eruit wil halen. Omdat er ook geen uitwerpmechanisme aanwezig is dien je in feite de HD uit het dock te trekken. Op zich werkt dat prima maar elegant is het allemaal niet. Overigens valt een HD dock meestal te verzwaren aan de onderkant, mocht je dat toch erg missen.

Het dock bevat ook nog een knop voor backups maar die heb ik nooit gebruikt. Deze knop zit op de plaats waar bij andere docks het uitwerpmechanisme zit dus dat is wat verwarrend. Nadat ik deze knop een paar keer per ongeluk had ingedrukt gebeurde er gelukkig niets. Je zal voor het maken van automatische back-ups ws eerst software moeten installeren.

De software (bij mij W7) pakt feilloos een wissel of nieuwe HD op en is met ongeveer 10 seconden bruikbaar.

Stroomverbruik

Eigenlijk nooit echt gemeten omdat ik altijd mijn externe drives (in Docks) uitzet na gebruik.
Aangezien alleen het dock zelf een aan uit switch heeft heb ik de voedingsadapter in een schakelbare contrastekker geplaatst, zodoende kan ik ook de voeding uitschakelen.
Wel zal iedere externe USB 3.0 variant ten opzichte van USB 2.0 in de regel meer stroom verbruiken.

Destijds (ruim 3 jaar geleden) heb ik voor beide docks 27 euro inclusief verzenden per stuk betaald.
Daarmee is 35 euro inclusief verzenden op dit moment best wel een stevig aan de prijs.
Gezien de crisis kan ik een dergelijke forse prijsstijging ook echt niet verklaren.

Prestaties

De prestaties zijn ronduit uitstekend.
Ik heb nog nooit een dataoverdracht gehad die langzamer ging lopen laat staan tot stilstand kwam.
Kort: de doorvoer blijft rond de maxima liggen van de gebruikte HD of SSD combinatie.

Voor en Nadelen

Voordelen:
Veel hogere snelheid tov USB 2.0.
Aan / uit schakelaar op het dock
Relatief voordelig
Kabel inbegrepen

Nadelen:
Geen verzwaring in de bodem
Geen uitwerpmechanisme
Geen aan / uit schakelaar op de voeding.
USB 3.0 is duurder dan USB 2.0 (algemeen)

Wil je zekerheid en snelheid voor je USB 3.0 dataoverdracht dan zit je met dit dock gebeiteld.

Twee stuks in gebruik onder W7 en vista sinds ruim 3 jaar (N.B. dat is dus voor de eerste prijsvermelding :? )

Heb jij ook een König 2.5" / 3.5" HDD USB 3.0 Docking Station Zwart?

Wat is opslag limiet van de HD?
Ik zou het niet weten...... :?
Zelf heb ik alleen HD's tot 2TB en die geven geen problemen.
Ik zou echter geen reden kunnen verzinnen waarom grotere types tot bv 10TB niet zouden werken.
Zoals ik het zie is het alleen een SATA-USB 3.0 Interface zonder dat een (OS) systeem de data zelf hoeft aan te spreken of te beheren.