Antec VCool Review

tjboschl 29 juni 2009, laatste update op 17 november 2015, 2.640 views

Antec VCool

Pluspunten

• Goedkoop
  • Het product werkt goed
  • Het plastic lijkt tegen de hitte van mijn 4850 te kunnen

Minpunten

• Het kost je twee sloten
  • De kleur van de blauwe leds past niet bij de rest van mijn kast (witte leds)
  • Door een klipje op het verlengstuk past de VCOOL niet in de kast
  • Hij kan niet nog langzamer draaien (fan is hoorbaar)

Geluidsproductie (min) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Sinds begin Februari dit jaar heb ik een zelfgebouwde stille game-pc in een oude AOpen kast die ik nog had staan (het is een ruime zwarte kast uit 2003). Ik heb echter twee fouten gemaakt:
  • Ik heb een moederbord gekocht met het PCIe slot voor de videokaart erg laag
  • Ik heb een passieve ATI 4850 gekocht voor dit moederbord
Het probleem lijkt mij duidelijk. De kaart wordt regelmatig meer als 100 graden Celsius heet bij het spelen van Unreal Tournament 3 (patch 1.3, 1280x960 in de hoogste kwaliteit).

Door de kast hier en daar dicht te plakken kreeg ik er wat graden af, maar het was niet genoeg om veilig de eerste hittegolf van de zomer tegemoet te gaan. Volgens een moderator op het ATI forum was alles tot 104 graden goed. Ook zit er in de ATI Catalyst driver een overclock tool die de kaart tot 109 graden laat gaan dus ik ga er van uit dat 104 graden goed is.

Na wat nadenken en zoeken kwam ik met drie mogelijke oplossingen:
  • Ik had nog een klein allergie filter ventilatortje liggen. Deze kon achter de kast koele lucht naar binnen blazen
  • Je hebt van die USB ventilatoren met een veer in de steel, leek mij echter nogal risicovol met alle kabels die achter de kast lopen
  • Een 2-slot koeler die koude lucht tegen de videokaart blaast!
Nou blijkt Antec zo'n 2-slot koeler in het assortiment te hebben! Ik heb er meteen een extra, stille 80mm fan van Recom bij gezet. Samen besteld bij Yorcom. Er zitten nu twee achter en een voor onderin (afgezien van de voeding die ook goed meehelpt onder belasting).

De resultaten zijn verbluffend. Werd de GPU eerst 95-102 graden onder belasting. Nu wordt hij 60-63 graden (na zes keer spelen van UT3). Op de laagste stand van de koeler. De middelste stand lijkt weinig meer uit te halen hier bovenop. De snelste stand heb ik niet geprobeerd omdat de middelste stand me al te luidruchtig is.

Het volume op de laagste stand is voor mij net niet irritant. Ik zou zeggen dat hij tussen die van de AMD stock cooler zit (95 Watt Phenom, idle) en de Antec NeoPower 550 bij volle belasting.

Omdat we nog geen hittegolf hebben heb ik de molex van de VCOOL er weer uit getrokken, en de oude bekende temperaturen van boven de 95 graden keren weer terug. Net nog even gekeken of de VCOOL niet smolt onder deze hitte, dit bleek niet het geval. Ook geen verbrande plastic lucht of zoiets geroken. Ik zou mijn passieve 4850 nu kunnen overklokken (zolang de VCOOL blijft werken).

Nog een tip, er zit een klipje op het verlengstuk van de VCOOL dat precies boven een PCI slot uitkomt. Hierdoor paste de kaart eerst niet. Klipje eraf en hij past wel :)

Update 28 maart 2009: Na nog eens goed kijken is de snelheidsschakelaar geen weerstand, maar iets met drie draadjes (transistor?). Op de hoogste stand is alles bij elkaar 10K ohm en op de laagste stand 14K ohm. Ik overwoog een weerstand van 4K ohm in de molex kabel te zetten maar ben toch bang dat er iets stuk gaat waardoor de fan niet meer werkt of kortsluiting maakt met de kast. Uiteindelijk heb ik de hele VCOOL er maar weer uit gehaald en nog eens goed alle gaten in mijn kast nagelopen en zo nodig afgeplakt of weer vrij gemaakt.

Net heb ik UT3 op drie verschillende mappen gespeeld achter elkaar en de GPU werd nu slechts 90 graden Celsius! Ik denk dat de extra 80mm recom fan (1900 rpm) achterin hiermee veel te maken heeft. Per map variŽert de temperatuur sterk, zonder dezelfde map te spelen valt hier dus niet veel over te zeggen.

Het patent wat ik verder noemde bij de negatieve eigenschappen heeft waarschijnlijk te doen met dit bericht http://tweakers.net/nieuw...ent-op-fans-met-leds.html . Dus zonder lichtje zouden andere fabrikanten dit ook moeten mogen maken (ik heb liever zonder omdat het zo'n groot en log geval is).

Update 1 april 2009: Ik realiseer me dat 2,4 Watt en 5 12 Volt een weerstand oplevert van (144/2,4) == 60 ohm op de laagste stand. Met een weerstand van 4K ohm staat de ventilator dus stil. Daarom beoordeel ik de Antec VCool als slecht modbaar. De koper zal met het lawaai moeten leven (wat op de laagste stand trouwens net aanvaardbaar is voor in een stille pc).

Update 29 juni 2009: Ik heb eindelijk een fatsoenlijke kast gekocht (Antec Performance One P183). Er is nu ongeveer 10 graden celsius af bij de GPU vergeleken met de kast hiervoor. Ik heb midden voorin een 120mm TriCool fan gezet. Helaas zat de stekker van de grafische kaart te dicht bij de bay in het midden waardoor ik de fan niet daarvoor kon monteren.

Buiten is het nu 24 graden, dus ik ben niet echt ontevreden met deze nieuwe temperaturen :) De VCOOL kan voorlopig in de kast blijven liggen! Einde review.

Heb jij ook een Antec VCool?

1 van je positieve punten is:

ik zou er een grotere weerstand in kunnen zetten in plaats van de schakelaar

Maar in de review staat:
Ik vind dat dus niet echt kloppen :o Je hebt het niet geprobeerd dus je weet niet of het werkt...

En dan ook een "punt" bij de negatieve punten:

er staat groot 'Patent Pending' op de VCOOL dus ik vrees dat hij niet nagemaakt kan worden door andere fabrikanten

Dat is toch niet een negatief punt van DIT product?

Je doet een review van dit product, maar toen ik het stuk aan het lezen was sprong deze cooler er niet echt uit, het gaat meer over de grafische kaart. Maarja daar is deze cooler ook voor gemaakt.

PS. Een paar hoofdletters en punten in je pos/neg eigenschappen doen wonderen voor de leesbaarheid.

[Reactie gewijzigd door Len op 28 maart 2009 19:54]

De molex naar mijn voeding heeft twee draadjes. Daar heb ik de weerstand van gemeten.

Deze twee draadjes gaan naar het midden van de koeler en deze is met drie (niet twee) draadjes verbonden met de 3-staps schakelaar achterop.

Als ik de weerstand binnenin kon plaatsen was de kans op kortsluiting geringer. Maar ik weet niet welke van de drie draadjes ik hier moet hebben. De schakelaar gedraagt zich ook niet als een weerstand. Mijn kennis schiet hier dus te kort!

Je suggestie van hoofdletters in pos/neg neem ik mee, bedankt! FYI, dit is mijn eerste review op tweakers :)
jammer dat je een 4850 passief gekoeld hebt gekocht, ik heb de 4850 van MSI (actief gekoeld) word onder het spelen van grid met hoogste settings en de kaart nog is overgeklockt maar 51 Graden. ik heb hem wel in een antec 1200 zitten dus dat kan ook wel wat verschil leveren maar dan nog vind ik dat jou kaart heel warm word zonder de nieuwe cooling erbij.
Mooie review. Wel jammer dat je dan 'zoveel' extra geld heb uitgegeven aan een passieve 4850...
Ik heb wel weer een goedkoper moederbord want ik wilde eigenlijk deze http://tweakers.net/price...byte-ga-ma790gp-ds4h.html :) Hiermee had mijn videokaart weer een slot hoger gezeten wat net het verschil kan betekenen tussen goed en slecht gekoeld worden. Ik heb het MSI moederbord genomen omdat ik toch geen SLI/CF wilde gebruiken. En omdat hij goedkoper was natuurlijk :)
als hij 100 grade wordt is er duidelijk wat mis ik heb ook een gigabyte passive kaart maar als hij over de 58 grade gaat is het een wonder Nou is mijn model wel wat ouder maar lijkt me niet dat er zoveel verschil in moet zitten want ik neem aan dat ze de koeling ook verbeterd hebben met de snellere kaarten.

heb je geen fans in de voorkant van je kast of andere fans voor air flow in je kast zitten ???
En waarom zou een chip niet 100 graden Celsius aankunnen?

Je had ooit AMD Athlon XP's die 90 graden aankonden [Model 6 hoofdstuk 6].

Met Intel Pentium 4's uit dezelfde periode hoefde je dat niet te proberen [bron].

Het is een trade-off voor de ontwerper. De 4800 serie kan warmer worden dus hoeft deze pas later gekoeld te worden waardoor je pc stiller is. Bovendien heeft Gigabyte iets als Ultra Durable 2 zodat de rest van de kaart ook beter tegen deze hitte bestand is.
Natuurlijk kan hij wel 100 grade worden maar of het goed is en normaal dat is een andere zaak.

ik bedoel mijn gigabyte kaart wordt bij lange na niet zo warm 38 grade normaal als ik zit te internetten bij filmjes 41 grade zware games 58 soms na uren lang gamen ik heb hem nog nooit boven de 60 zien komen dus het verbaast me gewoon dat de jouw dat wel doet.
Mijne is ook Ultra Durable 2

meer hitte van je videokaart betekend meer hitte in je kast wat dus ook de andere hardware weer warmer maakt

Ik probeer mijn cpu en video kaar zo onder of rond de 35-40 grade te houden als effe kan zodat het langer mee gaat.
Snap eigenlijk niet waarom je niet gewoon een ventilator op je videokaart hebt geschroeft (stille 8cm ofzo). Wel leuk om hier nu eens een revieuw van te hebben natuurlijk :P
Jammer dat hij dus vrij lawaaiig is anders een goede oplossing voor 10e.
Volgens mij had je veel beter gewoon een actief gekoelde kaart kunnen kopen waar een sensor/fancontroller op zit en dan het geluid van de fan m.b.v. hitteprofielen of een constante rpm laag houden of desnoods de fan aan een Fanmate kunnen hangen. Hoewel ik je oplossing wel creatief vind, en snap dat je niet een gloednieuwe kaart wilde kopen, kan ik me nauwelijks voorstellen dat dit efficiŽnter of stiller werkt dan een actief gekoelde kaart.
Zo heb ik een 8800GT die net als de 4850 een top TDP van 110W heeft, waarvan ik de fan softwarematig constant op 40% laat draaien. Dit maakt hem vrijwel onhoorbaar. De temperaturen zijn dan zo'n 50 graden idle en 75 stressed.
Achteraf had ik dat wel beter kunnen doen :) Aan de andere kant lijkt mij de VCool een handige accessoire voor mensen zoals ik waarbij de videokaart net iets te heet wordt. Iedere kast met inhoud is toch weer anders. Ik heb hem er nu ook gewoon weer uit gehaald in afwachting van warmere dagen.

En gelukkig verouderen videokaarten erg snel en is het dus niet heel erg als hij eerder stuk gaat (al wil ik er wel een paar jaartjes mee doen). Ik heb ook altijd nog een IGP, hoewel ik daar geen nieuwere games mee kan spelen (ik heb het moederbord gekozen vanwege de SB750 southbridge).
Ik heb nu pas gegoogled op de Fanmate, maar helaas, de Fanmate 2 past niet op de molex van de Vcool. Wel vond ik in een andere review een weerstand van 56 Ohm van Zalman. Hier heb ik om dezelfde reden ook niet veel aan maar misschien dat iemand anders er iets aan heeft.

Het lijkt mij vooral een probleem als er teveel ampere door de weerstand gaat waardoor die te heet zou kunnen worden.

Bovendien doet mijn allergie ventilator het erg goed :)