Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP Turbo Station TS-212P Review

XavierRoemer 13 januari 2015, laatste update op 14 januari 2015, 419 views

QNAP Turbo Station TS-212P

Gebruiksvriendelijke NAS. Het is mijn eerste NAS die ik eigenlijk als impulsaankoop bij iBood gekocht heb. Ik ben er echter erg blij mee. Een ideale oplossing voor iemand die niet te veel geld wil uitgeven, maar wel wil kunnen downloaden zonder dat er een computer aan hoeft te staan.

Pluspunten

• De NAS ziet er goed uit
  • Gebruiksvriendelijke software waar veel info over te vinden is

Minpunten

• De oplossing voor de buitenste/bovenste schijf met de SATA-kabel is wat onhandig
  • Een stevigere body. Plastic kan toch minder tegen stoten

Algemeen

Meermaals heb ik erover nagedacht om een NAS te kopen, echter kwam het er steeds maar niet van, omdat het vaak prijzige apparaten zijn, en ik daarnaast geen zin had om het vooronderzoek erin te stoppen dat nodig is.

Via iBood kreeg ik de kans om deze TS-212P voor 100 Euro aan te schaffen. "Ach, waarom niet" dacht ik.

Na wat vertragingen kreeg ik na ongeveer een maand, de NAS dan toch thuis.

In de doos vind je eigenlijk alleen het essentiŰle:

- De NAS
- SATA-kabel voor de tweede schijf
- schroefjes om de schijf mee vast te schroeven
- netwerkkabel

De software benader je met een vast IP-adres. Het is een beetje jammer dat QNAP niet de optie heeft genomen om gewoon een vast programma te schrijven waarmee je de NAS kan benaderen en managen vanuit Windows. Je kan met Qfinder wel wat beperkte instellingen maken, maar het liefst zou ik een heel pakket zien waarin ik de downloads zou kunnen zien, file management, apps installeren, etc.

De standaard programma's die op QTS (het besturingssysteem van QNAP dat op de NAS staat) werken allemaal prima en houden ÚÚn lijn aan. Maar in principe kun je vanuit Windows al die zaken zelf ook regelen met de reguliere programma's.

Ik kocht deze NAS vooral voor het kunnen downloaden. De downloadmanager van QTS zelf werkt eigenlijk best gebruiksvriendelijk. Maar uiteindelijk heb ik toch liever een uTorrent-achtige interface omdat ik dat gewend ben. De QTS download manager heeft een soortgelijke insteek, maar biedt wel minder opties. Met Transmission Control (nadat je op de QNAP Transmission ge´nstalleerd heb) kun je alles vanuit Windows bedienen (er is ook een mobiele app) met meer instel en inzage mogelijkheden.

Prestaties

De prestaties zijn niet zo belangrijk voor mij. Als mijn downloadsnelheid maar niet beperkt wordt, en ik zonder problemen mijn content kan streamen naar mijn apparaten. Toch maar even getest met NAS Perfromance tester:
NAS performance tester 1.7
Running warmup...
Running a 100MB file write on N: 5 times...
Iteration 1: 42,11 MB/sec
Iteration 2: 41,29 MB/sec
Iteration 3: 42,67 MB/sec
Iteration 4: 40,76 MB/sec
Iteration 5: 42,95 MB/sec
Average (W): 41,96 MB/sec
-----------------------------
Running a 100MB file read on N: 5 times...
Iteration 1: 112,28 MB/sec
Iteration 2: 110,34 MB/sec
Iteration 3: 108,47 MB/sec
Iteration 4: 116,36 MB/sec
Iteration 5: 114,29 MB/sec
Average (R): 112,35 MB/sec
-----------------------------
OK, met 100 MB krijg je dus wat vreemde resultaten :)

Met 800 MB dan:
Running a 800MB file write on N: 5 times...
Iteration 1: 40,91 MB/sec
Iteration 2: 40,81 MB/sec
Iteration 3: 41,64 MB/sec
Iteration 4: 41,15 MB/sec
Iteration 5: 41,81 MB/sec
Average (W): 41,26 MB/sec
-----------------------------
Running a 800MB file read on N: 5 times...
Iteration 1: 62,76 MB/sec
Iteration 2: 64,64 MB/sec
Iteration 3: 56,34 MB/sec
Iteration 4: 70,55 MB/sec
Iteration 5: 63,32 MB/sec
Average (R): 63,52 MB/sec
-----------------------------
Ok, dit ziet er wel redelijk in lijn uit met wat ik vanuit Windows presteer als ik bestanden over en weer sleep naar de NAS.

Ik kocht de NAS hoofdzakelijk voor het downloaden. Dit doet hij naar behoren en derhalve heb ik weinig te klagen over de werking. Het was misschien fijner geweest wanneer het een wat steviger apparaat was geweest, van metaal. Dat koelt geleid de warmte makkelijker weg, en geeft het apparaat een steviger profiel waardoor hij beter bestand is tegen stoten.
Ik ben tevreden over mijn aankoop.

Heb jij ook een QNAP Turbo Station TS-212P?

"jammer dat QNAP niet de optie heeft genomen om gewoon een vast programma te schrijven waarmee je de NAS kan benaderen en managen vanuit Windows."

Je bedoelt de Qfinder ;)

Mis toch je ervaring betreft ingebruikname van de apps en mogelijkheden die het apparaat bied. o.a. waar je hem zelf voor wilt gebruiken, downloaden.
Ik heb deze ook even in mn handen gehad voor onderzoek naar Onedrive sync wat helaas niet lijkt te kunnen.
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde gewoon een tool waarmee je feitelijk alles kan doen dat je vanuit QTS kan doen. Aangezien je QTS via de browser gebruikt, blijft dat toch minder snel en fijn werken dan iets van wanneer je het vanuit Windows doet.

Zal het in de review even verduidelijken.

[Reactie gewijzigd door XavierRoemer op 14 januari 2015 14:49]