Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP Turbo Station TS-212P Review

Kenju 13 januari 2015, laatste update op 19 januari 2015, 241 views

QNAP Turbo Station TS-212P

Voor de prijs een prima optie. Ziet er redelijk uit, kan twee schijven herbergen en de software is redelijk gebruiksvriendelijk.

Pluspunten

• Ziet er redelijk uit.
  • Staat stabiel door de goede voetjes.
  • Gebruiksvriendelijke software

Minpunten

• Oplossing met de SATA-kabel bij het installeren van de bovenste schijf is een beetje klooien
  • Plastic behuizing

Ik zit serieus al jaren eraan te denken om een NAS aan te schaffen. Hiervoor heb ik meerdere opties overwogen, maar uiteindelijk kwam ik altijd tot de conclusie dat ik er eigenlijk gewoon helemaal geen nodig had, en dat een simpele netwerkschijf voor mij prima werkte. Toch bleef altijd het idee hangen dat ik gewoon eens wat meer ervaring met dergelijke apparatuur moest opdoen. Wie weet zou het wel wat toevoegen en zou ik na wat ervaring te hebben opgedaan niet meer terug willen. Via iBood deed zich de mogelijkheid voor om voor een op dat moment lage prijs van 100 euro een QNAP TS-212P te kopen. Voor een relatieve n00b als ikzelf op dit gebied leek dit me een prima mogelijkheid om mijn eerste ervaringen op te doen.

In gebruik

De QNAP TS-212P is een 2-bay NAS welke bedoeld is voor thuis- of smallbusinessgebruik. Je moet dan denken aan simpele taken als generale opslag, netwerkopslag, data backup. Verder zou je wat media-gerelateerde functies kunnen uitvoeren met de TS-212P, zoals het transcoden van materiaal voor gebruik van Plex via je mobiele apparaat.
Op de TS-212P staat QNAPs eigen QTS OS ge´nstalleerd. Sinds afgelopen juni is deze op versie 4.1 beland. QTS staat bekend als een gebruiksvriendelijke NAS-interface en de gemiddelde gebruiker met een beetje PC kennis zal niet al te lang nodig hebben om basics omtrent de gewenste instellingen en bestandsbeheer door te hebben. Denk dan aan zaken als hoe het syncen van bestanden werkt tussen computers en mobiele apparaten, je bestandsindeling kan instellen en de relevante toegangen.

Het weergeven van bestanden en media wordt extra makkelijk gemaakt door de beschikbaarheid van specifieke apps daarvoor: Qfile/Qfile HD, Qvideo, Qphoto, Qmusic. Check de Google Playstore voor een goede omschrijving ervan (ik heb geen iOS-apparaten dus daar kan ik niets over zeggen). Voor andere mobiele OS' wordt helaas geen ondersteuning geboden. De Android-apps werken op mijn Blackberry Z10 ook prima.

Behalve voor het weergeven van bestanden is er ook een app beschikbaar gemaakt voor het managen van downloadtaken met Qget en een notes app met Qnote (waarmee je notes kan koppelen tussen alle met de NAS gekoppelde apparaten zodat je niet afhankelijk hebt van externe diensten). Tenslotte is er de Qmanager-app waarmee je de algemene eigenschappen kan monitoren en managen. Denk dan aan zaken als het in de gaten houden van de read/write snelheid, beschikbare systeembronnen, de status van de huidige downloadsnelheid, welke backup taken aan staan en welke services aan staan.

QTS Interface

De QTS-interface ziet er vanaf het eerste moment, overzichtelijk uit. Het ziet er een beetje uit als hoe tablets tijd geleden er allemaal uit moesten zien. De verschillende icoontjes geven duidelijk aan waar ze voor dienen, en wat je ervan kan verwachten.

Er is online een hoop informatie beschikbaar over de werking van de QTS-interface. Het kan wat tijd kosten, maar voor alles is wel een uitleg.

Dit betekent echter wel dat je zelf moet gaan zoeken. Een hoop mensen zullen dit niet doen. Deel van de groep waar QNAP zich waarschijnlijk op richt, zijn mensen die helemaal niets weten van netwerkstorage. Ik denk dat het handig zou zijn om voor hen de absolute basisfunctionaliteit uit te leggen. Niets met scannen van media, maar gewoon opslag/downloaden en sync. Als je dat op een duidelijke manier uitlegt, kun je een gat in de markt hebben. Iets als deze QNAP is voor mij misschien een prima oplossing, maar wanneer ik denk aan bijv. mijn moeder... Die gaat hier nooit wat mee doen. Vanuit dit opzicht was het wellicht ook een idee geweest om een handleiding mee te leveren; op zijn minst een CD of DVD met een PDF.

Ergernissen

Persoonlijk vond ik de applicaties die bedoeld zijn voor het managen van je video, muziek en foto's wat verre van intu´tief werken. Ze werken op een andere manier dan ik van Windows-oplossingen en mediaspeler-gerichte oplossingen (YAMJ) gewend ben. Ik had hier graag gewoon een duidelijke wizard gezien. Ik moet wel zeggen dat dit bij de muziek-app een stuk makkelijker ging dan bij de film app. Bij de muziek app duurt het weliswaar even, maar uiteindelijk zie je al je materiaal wel. Bij de film app is het geen kwestie van effe scannen duurt het gewoon erg lang. Als het importeren van muziekbestanden (drie albums) al zo veel tijd inneemt, kun je alleen maar nagaan hoe lang het duurt voor bestanden die zo groot zijn als HD films.

Dit is natuurlijk gerelateerd aan het gegeven dat het hier om een apparaat met een trage processor gaat, maar geef dan gewoon de filmbestanden weer als filmbestanden; zonder library informatie. Of biedt die hele optie gewoon niet, aangezien een oplossing als Plex tien keer beter werkt.

Een andere ergernis was het Nederlands in de app center (bij de beschrijving van apps) en hoe de Android-apps vertaald zijn. Duidelijk machinaal vertaald en niet door iemand die het Nederlands daadwerkelijk machtig is, gecontroleerd. Lijkt me een kleine moeite.

Afgezien van deze twee zaken, die mijn inziens overkomelijk zijn, heb ik geen echte ergernissen opgemerkt. De genoemde zaken zijn overkomelijk, omdat de applicaties in QTS zelf gewoon prima eruit zien. Zo vaak ben je niet in de app center bezig. Verder is de slechte library-werking te omzeilen door iets te gebruiken dat wŔl werkt. Iedereen heeft wel een muziekspeler op zijn PC of Android-apparaat alsmede een file manager. En voor video is Plex een ideale oplossing.

Deze QNAP is een gebruiksvriendelijk apparaat, zelfs voor iemand die met weinig kennis erin gaat. Ik denk wel dat middels Wizards bepaalde functionaliteit duidelijker had kunnen worden uitgelegd en er misschien meer gedacht had kunnen worden aan de absolute basisgebruiker die je langs gebruiksvriendelijke begeleiding (eigenlijk wederom die wizards) kan introduceren in het gebruik van een NAS.

Heb jij ook een QNAP Turbo Station TS-212P?