Crucial MX100 512GB Review

royb3 12 januari 2015, 627 views

Crucial MX100 512GB

De Mx100 ssds zijn op dit moment de ssds waar je het meeste waar krijgt voor je geld. Ze zijn snel en stabiel en prima geschikt voor het draaien in een raid opstelling vanwege MLC geheugen.

Pluspunten

• Snelheid
  • Stabiliteit
  • 3 jaar garantie

Minpunten

• Veel andere ssds geven langer garantie

Toen ik mijn MacBook Pro had gekocht zat hier een hdd van 500GB in, hiervoor heb ik destijds zelfs bij moeten betalen. 500GB is op zich zat ruimte voor mij, maar een hdd is erg langzaam. Daarnaast blijven harddisks bij mij over het algemeen niet erg lang in leven, zeker niet in laptops. Die hard disk begon dan ook te falen. Hierop had ik besloten om een Samsung 840 EVO te kopen.

Van de samsung ssd had ik de 250gb uitvoering, dat was voor een tijdje nog wel genoeg, maar uiteindelijk begon ik me te ergeren aan deze lage capaciteit. Mijn iPhoto bibliotheek groeit maar, zeker sinds ik een dslr heb gekocht. Voor alles dat ik weer moest installeren moest ik weer iets anders verwijderen en ik had daarop besloten om meer ssd opslag te regelen.

Ik heb nog gekeken naar ssds van 1tb, maar toen stuitte ik op een video op youtube waar ze een Super MBP hadden gemaakt waar twee ssds in zaten. Ik besloot hetzelfde te doen met twee crucials van 500gb en ben daar tot en met de dag van vandaag erg blij mee.

Screenshot van mijn Raid config:

Speed test van black magic:

Ik heb deze setup nu een maand of 3 draaien en al meer dan de helft van mijn ruimte gebruikt. Het is heerlijk om geen rekening te hoeven houden met je opslagruimte.

Iets om rekening mee te houden is dat er een los programmaatje te verkrijgen is waarmee je TRIM kan inschakelen, dit heet TrimEnabler. Hiermee kun je ook S.M.A.R.T. gegevens over je ssds uitlezen.

Mijn setup:
MacBook Pro 13" 2011
i5 2415m 2,3ghz
8gb g.skill ddr3 1333
deze hdd caddy: http://hddcaddy.com/nl/23...book-pro-unibody-13-15-17

Heb jij ook een Crucial MX100 512GB?

MLC geheugen is voornamelijk goedkoper en in hogere capaciteit beschikbaar, SLC is voornamelijk sneller en betrouwbaarder. De reden om RAID te gebruiken bij SSD's kán handig zijn om in zware omgevingen de betrouwbaarheid te waarborgen en eventueel prestaties te verhogen, maar het type geheugen bepaald niet of het juist geschikt is voor wel of geen RAID.
...
Mijn iPhoto bibliotheek groeit maar, zeker sinds ik een dslr heb gekocht.
Pech bestaat, maar zou het ook niet aan jouw (mis)gebruik liggen? Iets voorzichtiger om gaan met gevoelige apparatuur? En een fysieke bibliotheek is toch ook niet portable, misschien niet handiger om het op een externe schijf te zetten en alleen de highlights elke/heel de mee te slepen?
Ik houd er over het algemeen niet van om op dezelfde plaats te blijven, dus ik loop vaak wat rond met mijn laptop. Bijvoorbeeld op school, of thuis. Een trap op stormen is niet goed voor een draaiende hard disk 😄.
Belangrijker vind ik het ontbreken van secure erase mogelijkheden en/of tool bij alle crucial ssd's :(