Specificaties 250GB 2.5" (SATA-600) @ 540/520MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 250GB Review

V_Lichtenberg 12 januari 2015, 735 views

Samsung 840 EVO 250GB

Zie "uitgebreide beoordeling". Door de status van de schijf toen hij geleverd werd en hoe de klantenservice met me omgegaan is, vind ik Samsung SSD's niet meer betrouwbaar. Ik wilde in de algemene beoordeling de fijne snelheid meenemen, maar ik kan voor het totaalplaatje geen "voldoende" geven, vandaar twee sterren.

Pluspunten

• Snel

Minpunten

• Half-DOA geleverd
  • Performance degradatie
  • Slechte klantenservice

Toen vlak na de release van deze generatie SSD's een aantal reviews erg positief bleken, heb ik deze SSD ook gekocht. Meteen gedoopt als mijn primaire OS-schijf en aan de gang gegaan.
Vervolgens werd ik doodgegooid met BSOD's en na een maand ontstonden er ook wat performance problemen. Een fix werd echter al snel aangekondigd en daar heb ik dan ook op gewacht. Toen het eindelijk zover was, kreeg ik echter een BSOD tijdens het updaten van de firmware, en daarmee was de schijf dus officiëel kassie wijlen.
<rant>
Ik heb daarop meteen contact opgenomen met Samsung's customer service Benelux, en kreeg meteen iemand met een enorm Duits (Benedelux?) accent aan de lijn. De RMA-afdeling ging contact met me opnemen binnen een paar minuten. Na een halve dag niets gehoord te hebben, heb ik zelf maar eens contact opgenomen, en het bleek dat ze mijn email adres, ondanks twee keer spellen, verkeerd hebben geregistreerd. Slordig, dat ze daar niet over terugbellen.
Vervolgens stuurt de RMA-afdeling een DHL-pickup order uit, maar ook daar hoorde ik ruim een week niets van. Dan maar zelf naar DHL, maar het pakket werd niet geaccepteerd, en ik moest écht afwachten op de pickup. Toen maar weer met RMA contact opgenomen, waarbij me verteld werd dat DHL tweemaal langs is geweest, maar gewoon geen "gemist"-notice had achtergelaten. Nog een keer geprobeerd, en het lukte wel.
Een week daarna kreeg ik de SSD weer terug met een testrapport. Dat rapport was eigenlijk gewoon een template, waar niets was ingevuld. In ieder geval deed de SSD het wel weer, maar het begon al vlug weer BSOD's te regenen. Daarop heb ik weer een nieuw RMA verzoek ingediend en uitgelegd dat ik zelf ook een IT professional ben. Ze stuurden toen een formulier waarin ik uitvoerig uit kon leggen wat ik geprobeerd heb. Een week erna kreeg ik dan toch een nieuwe SSD terug, welke het tot nu toe prima doet.
</rant>
Na dit tafereel heb ik toch een wrange nasmaak overgehouden aan een SSD van Samsung. Enerzijds performt het ding heel goed zoals in reviews is beschreven, maar anderzijds is de samenwerking tussen Samsung's klantenservice, het RMA-bedrijf en DHL gewoon echt knudde. Verder vind ik het heel slordig dat men geen enkel initiatief toont contact met me op te nemen als er iets mis gaat. Op het moment dat mijn e-mail adres niet klopt, bel je toch gewoon even na? Als iemand niet thuis is, laat je toch weten dat je langs geweest bent? En als de klacht in detail beschrijft dat er random uitval en BSOD's zijn en je wil dit niet testen door er een paar duizend iops doorheen te gooien, dan stuur je toch gewoon een nieuwe op ipv dezelfde met een leeg testrapport? Door dit soort dingen ben ik gewoon langer dan nodig mijn SSD kwijt dan nodig is, waardoor mijn PC in principe niet te gebruiken is (nu valt dat voor mij mee omdat ik na een week wachten gewoon ook een nieuwe Crucial gekocht heb).

Toelichting criteria:
  • Prestaties
    Deze zijn, op dit moment in ieder geval, prima. Ik heb geen grafieken gemaakt, maar veel reviews komen ongeveer op dezelfde hoge lees- en schrijfsnelheden uit, en ik haal deze zelf ook.
  • Stabiliteit & betrouwbaarheid
    Moeilijk om me hier objectief over uit te laten. Er vanuit gaande dat ik aanvankelijk een misbaksel ontvangen heb, geef ik er niet één ster voor, maar twee. Mijn vertrouwen is echter wel geschaad, want ik vind betrouwbaarheid bij schijven de belangrijkste eigenschap.
  • Compatibiliteit
    Niets anders geprobeerd dan mijn eigen PC, dus hier kan ik geen uitspraken over doen.
  • Ondersteuning door fabrikant
    Het totaalplaatje van de samenwerking tussen Samsung's klantenservice, het RMA-bedrijf waarmee ze zaken doen en de DHL, vind ik echt waardeloos.
  • Prestaties
    De schijven worden beschouwd als de snelste in de mainstream-lijn, en ik zou de kleine meerprijs tov concurrentie van bijvoorbeeld Crucial om die reden dan ook met liefde betalen, ware het niet dat ik ze sinds dit incident te onbetrouwbaar vind voor aankoop in de toekomst.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?

Meer advertenties

een review zou ik dit niet noemen.
zou mooi zijn als hij wordt uitgebreid en dan stukje aftersales erbij zetten.

heb je de firmware bv al geupdate? ivm performance vermindering :)
Ik begrijp je reactie goed, maar er zijn al zo'n 10 reviews geschreven over de performance van de SSD en zoals ik al zei, is die ook bij mij gewoon prima verder. En mijn kopje heet in dit geval "rant" :p
Ik vond het juist goed om mensen op de hoogte te stellen van de klantenservice van Samsung. Het vormt voor mij altijd een belangrijk onderdeel tijdens de keuze in aanschaf van iets, en hiermee probeer ik dit voor anderen dus duidelijk te maken.
Firmware heb ik bij de nieuwe schijf ook weer geupgrade, en dit ging verder goed.
Ik heb deze zelf ook, mijnes heeft gewoon gewerkt vanaf begin tot eind. Echter ben ik er toch niet helemaal tevreden over, ik heb ze inmiddels vervangen voor Crucial MX 100's en deze geven meer waar voor je geld. De Samsung draait nu als een externe ssd :)
... "eind"? :p
Nee, inderdaad, de Crucials worden voor mij nu ook vaste prik. Het gaat mij eerlijk gezegd niet zozeer om die paar euro verschil, maar ik wil minimaal betrouwbaarheid. Mijn Samsung is nu een Steam-slaaf... met saves in de cloud ;)