Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

DrayTek Vigor 2920n Review

gubyan 8 januari 2015, 438 views

DrayTek Vigor 2920n

De Router doet niet waar men mee adverteert! Pas op! 2e WAN poort connect op Gbps maar levert maximaal 100Mbps !!! Misleidend.

Pluspunten

• configureerbaar

Minpunten

• WAN2 (gigabit) haalt maximaal 100Mbit door hardwarematige beperkingen!!! Dus eigenlijk koop je een dual WAN 100Mbit max. En dus geen WAN 1 (100Mbps) plus WAN 2 (1Gbps

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 2
Aankoopadvies van het jaar 2015, koop geen draytek! Wij hebben dit enkele jaren geleden gedaan. De DrayTek Vigor 2920n. Bereid op de toekomst! Met een Gigabit Wan poort extra (dus 2 WAN, 1 van 100Mbit en 1 van een Gigabit). Prachtig zou je denken toch? Neen, helaas pindakaas. Want de hardware die ze er ingezet hebben kan de pakketjes niet snel genoeg doorsturen. Dus de Wan2 blijft hangen ronde de 100Mbit...

Hoezo verneu*** van je klanten?

Voor ons nooit meer Draytek, wat een overprijsde troep is dat.

Zegt het voort, zegt het voort! Waarschuw iedereen die je kent voor dit soort praktijken.

Oh ja, commentaar van Draytek hierop:

"U kunt met de WAN verbinden op Gigabit snelheid, echter u kunt maximaal 100mbit halen door hardwarematige beperkingen. Het zelfde geldt voor de combinatie met de USB dongle Vigor N61. U kunt verbinden tot 300Mbps, echter de processor kan het nooit en te nimmer zo snel afhandelen. "

Te schofterig voor woorden dit soort praktijken.

Oh ja, op de vraag aan Draytek wat ze hier aan konden doen, werd doodleuk gezegd dat ik contact moest opnemen met de webwinkel waar ik hem gekocht had en dat zij dan weer contact moesten zoeken met Draytek... jaja echt handig zeg maar.

Misschien is dit een praktijk die alle router fabrikanten hanteren, echter het is de eerste keer dat ik er tegenaan ben gelopen en iets verkopen onder het mom "klaar voor de toekomst" en dan slechts maximaal 10% van de snelheid kunnen halen is absurd, belachelijk en nog belangrijker zwaar onproffesioneel!

Dus, mijn advies nogmaals : "Koop nooit meer Draytek!"

Heb jij ook een DrayTek Vigor 2920n?

Mwoah.. Je had het kunnen vinden als je specificaties van de 2920n zochtte. Aangezien er duidelijk staat dat er maximaal 150mbps aan gerouteerde verkeer verwerkt kan worden.. in de praktijk is dat meestal 100~130mbps. En situaties gezien waar het apparaat feilloos 120mbps doet kun je hiervan uitgaan dat de 2920n doet wat beloofd is. Wat beter moeten laten informeren was het advies.

Ik heb juist een vigor 2130n gekocht m.b.t. WAN -> LAN <- WAN snelheden van 900mbps. Momenteel heeft het apparaat geen problemen met de 180mbps van Ziggo. Dus tot nu toe doet het apparaat wat beloofd is. Wetende dat het draadloos van de 2130n niet de snelste is, maar wel een goed bereik heeft (bereik > snelheid voor mij m.b.t. wifi) en idd.. het apparaat heeft bijna overal 80% of meer signaalsterkte door de huis.

Je had eigenlijk moeten gaan voor een 2130n ipv 2920n. de 2920n is meer een bedrijfsrouter dan een consumenten router. (aangezien dual wan, 40mbps firewall tunnels, etc, allemaal wat een thuisgebruiker niet nodig heeft).

Je had je beter moeten laten informeren. En vind dus deze flame nergens op slaan. 't was niet zo dat deze informatie niet beschikbaar was. Dit was voor juist mij reden om voor een 2130n te gaan ipv 2920n.
Op alle sites wordt vermeld Gbps, inclusief tweakers. Helaas is het dus nodig dat je voor een aanschaf al je "feitjes" moet checken door alle handleidingen te lezen ipv een vermelding op de buitenkant van de doos met de werkelijke doorvoersnelheid. Waarvoor heb je dan nog vergelijkingssites zoals tweakers? Ennuh, hoeveel tijd gaat zoiets wel niet kosten?

In mijn ogen dient een consument aan de buitenkant te kunnen zien (overdrachtelijk) wat er binnen in een apparaat mogelijk is. Even lekker overdreven de volgende vergelijking. Men kope een auto. Rijd er mee naar huis en is tevreden. later wil men een grote reis maken en kiest voor de snelweg. Wat blijkt nu ? Op pagine 131 subparagraaf 3 lid 2 sectie 7 staat een in kleine letters vermelde mededeling dat helaas pindakaes deze auto niet harder rijd dan 50km per uur... ondanks het feit dat de verkoper zoete broodjes gebakken heeft over hoe fijn de auto wel niet is.

Ik heb destijds met Draytek gebelt ! voor de aanschaf en telefonisch is toen gezegd dat het inderdaad om een Gbps poort gaat die hogere snelheden aankan. Ook nu nog vermeld tweakers de WAN2 als zijnde 1Gbps poort (heb de tekst laten aanpassen maar die aanpassing moet nog worden goedgekeurd door tweakers.

Puntje bij paaltje, het blijft misleidend imo. En dat je het diep in een handleiding kunt vinden is natuurlijk heeel erg fijn ... Ik blijf het bullshit vinden om zo je waar aan de man te brengen. Shame on Draytek!
Ik ben het helemaal met je eens, ik ben hier al eerder achter gekomen.

Routers hebben al jaren 100 mbit WAN poort. Maar zo'n 5 jaar geleden was de doorvoer WAN->LAN ongeveer 20 mbit (ook vaak maar 10 mbit )

Je leest 100 mbit WAN poort, maar het is eigenlijk slechts 20 of 10.

Dat is bij alle routers zo niet alleen bij Draytek. Helaas is dat niet duidelijk als je niet goed oplet.

Ik vind het eigenlijk misleiding, maar ja probeer je gelijk maar eens te halen.
Begrijp dat je teleurgesteld bent maar om dit nu een review te noemen....
Lijkt meer op een klacht.
Bovendien rijkelijk laat aangezien je dit product, naar eigen zeggen, al enkele jaren in bezit hebt.
Hallo Wijbro,

Dat is makkelijk gezegd maar we liepen hier pas tegenaan toen de snelheid van onze provider eindelijk boven de 100mb kwam. Hier wachte we al een tijdje op maar denk dat de investeringen uitbleven tot nu door de "crisis".

Enfin, 300 euro lichter, terwijl de eerste de beste router voldoende had geweest. Dus rijkelijk laat is het niet, wel rijkelijk "gelicht".
Mmm, mag ik je aansporen om in elk geval contact te leggen met de webwinkel waar je dit ding kocht? Ik zou me ook bekocht voelen bij zulke wervende teksten, mits je het kunt aantonen: staat het met zoveel woorden in de handleiding of doos of folders? Je zou kunnen proberen (een deel) van de aankoopprijs terug te vorderen. Van een router uit deze (prijs)klasse mag je zeker wat verwachten: dit lijkt mij een product met een levensduur van 5 jaren, daar zou ik in elk geval mijn verzoek tot compensatie op baseren (en dat mag in de vorm van een korting op een passender product).

Ik ben benieuwd wat de reactie van je winkelier is.
kijk eens hier:

Daar kan je zien dat het wel vaker is

bv:
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

welke met 122.7 doorvoer zit ( op een 1 gbit poort hebt ).

Zo zijn er vast wel meer te vinden. Het is niets iets van Draytek, maar van alle router fabrikanten. Overigens denk ik dat de winkelier zoiets wel weet. Maar ja die zegt dat is nog ruim voldoende (en dat is ook als je er 3 jaar mee kan doen).

Allemaal routers met een geclaimde snelheid van 1Gbps WAN. En waarschijnlijk haalt nog niet de helft deze snelheid. Tijd voor Tweakers om een grote test te doen om de leugenaars door de mand te laten vallen. Moet eenvoudig te realiseren zijn.

Bedankt voor de link, die throughput zou ook bij Tweakers in de selectie lijst moeten zitten.

Mvg
Hallo aardvark,

Ik zal eens kijken of ik hier uurtjes aan ga besteden. Die webwinkel handelt in mijn ogen ook slechts ter goede trouw imo ligt het aan Draytek. Die suggereren iets wat niet klopt.

Mocht ik een relevant antwoord krijgen van Draytek of de webwinkel dan post ik het hier.

Mvg,
Waar ik op doel is je te beroepen op nonconformiteit. Je wilt de koopovereenkomst ontbinden (maar al je geld terugkrijgen is onredelijk): https://www.consuwijzer.n...oopovereenkomst-ontbinden. Ook al heeft Draytek de zaken in hun communicatie erg rooskleurig voorgesteld, jouw aanspreekpunt (de plek waar je genoegdoening kunt vorderen) blijft je leverancier.