Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP Turbo Station TS-212P Review

kpvNewbie 7 januari 2015, laatste update op 7 januari 2015, 194 views

QNAP Turbo Station TS-212P

Op dit moment ben ik nog geen onoverkomelijke minpunten tegengekomen. Wat mij betreft een NAS met hele goede prijs-kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• Solide behuizing
  • Rubberen pootjes
  • Voldoende ruimte tussen twee schijven
  • Overzichtelijke en uitgebreide software

Minpunten

• Behuizing heeft aantrekkingskracht voor stof en vingerafdrukken
  • Geen papieren handleiding (wel een overzichtelijke via internet)
  • SATA kabel aan de korte kant
  • Geen hot-swappable trays

Kwaliteit voeding Score: 4
Vooraf
Na meerdere jaren met een Netgear Stora NAS te hebben gestoeid, werd het nu tijd voor wat anders, wat beters. Een NAS met meer snelheid, en waarmee ik remote kan backup-en (van NAS naar NAS).
Mijn voorkeur ging uit naar een Synology of een QNAP, omdat deze twee vergelijkbare goede software leveren.
Met een prijs die normaal rond de 150,- ligt, heb ik niet lang na hoeven denken toen iBood met 99,- op de proppen kwam.

Uitpakken
Te vinden in de doos is:
- een adapter
- een SATA + voeding kabel (om een 2e schijf aan te kunnen sluiten)
- een netwerkkabel (cat 5e)
- een hoop schroefjes
- de NAS zelf natuurlijk

Wat ik wel mis is een handleiding. Het enige wat erbij geleverd wordt is een klein papiertje met de melding om de schijven te installeren en vervolgens naar start.qnap.com te gaan. Achteraf gezien had ik beter direct naar de website kunnen gaan, aangezien hier veel meer informatie op staat (waaronder het installeren van de HDD’s).
De NAS ziet er wel erg plastic-achtig uit en heeft een hoge aantrekkingskracht voor vingerafdrukken en stof. Behalve dat voelt de behuizing erg solide aan.

Installeren
De harde schijven installeren gaat relatief snel, al had ik liever hot-swappable trays gehad. De meegeleverde SATA kabel is wat aan de korte kant, waardoor er wat gewurmd moet worden om een en ander op z’n plek te kunnen krijgen.
De installatie procedure is duidelijk en overzichtelijk. Je kunt ook nog kiezen om je registreren op de myQNAPcloud, zodat je je apparaat ook buiten je lokale netwerk om makkelijk kunt benaderen.
Als de firmware ge´nstalleerd is en het OS opgestart, is te zien dat er erg veel configuratie mogelijkheden beschikbaar zijn. Daarnaast is ook uitgebreide informatie te zien over de status van het systeem. Zo zijn van de harde schijven o.a. temperaturen en gedetailleerde SMART info te zien.
Ook het aanmaken van gebruikers en toewijzen van privileges gaat gemakkelijk en is overzichtelijk.

Heb jij ook een QNAP Turbo Station TS-212P?