Specificaties 16GB CF I - Bekijk alle specificaties

Kingston CompactFlash Ultimate 600x 16GB Review

eelco74 6 januari 2015, laatste update op 11 oktober 2016, 143 views

Kingston CompactFlash Ultimate 600x 16GB

De Kingston is een UDMA-7 kaart met een geadverteerde (lees) snelheid van 90MB/sec. Dat haalt de kaart makkelijk, een beetje afhankelijk van de kaartlezer en/of de kamera. Met een schrijfsnelheid van bijna 50MB/sec en lezen met 101MB/sec in de Kingston USB 3.0 kaartlezer. Gezien de prijs een absoluut koopje.

Pluspunten

• Leessnelheid hoger dan geadverteerd
  • Schijfsnelheid
  • bouwkwaliteit

Minpunten

• geen voor deze prijs.

Ik was op zoek naar een nieuwe CF kaart voor mijn Canon EOS 7Dmkii. Voor Video is een schrijfsnelheid van 30MB/sec wel voldoende. Gezien de grootte van de RAW file is het wel fijn om een hoge leessnelheid te hebben om zo het importeren in lightroom een beetje acceptabel te houden.

Allereerst kwam ik er snel achter dat de snelheden waarmee leveranciers schermen de leessnelheden zijn en in de meeste gevallen de schrijfsnelheid soms wel 30% achter loopt. Ook kan de snelheid van een bepaalde kaart per kamera en per kaartlezer behoorlijk verschillen.

Om een voorbeeld te nemen de Sandisk Ultra CF kaart zou volgens de verpakking 50MB/sec doen, maar in de praktijk is dat alleen lezen en de schrijfsnelheid is volgens testen nog geen 30MB/sec. En dat is voor de 7Dmkii dan weer net krap aan. Dit is een trucje wat veel fabrikanten toepassen en iets om even op te letten.

Ik heb om mij te oriŽnteren dan ook eerst wat onderzoek gedaan en kwam de volgende site tegen:

Zo kwam ik op deze Kingston kaart uit. Normaliter zou mijn eerste keuze Sandisk zijn, omdat die met mijn vorige 40D uitermate betrouwbaar bleek te zijn. Maar de Sandisk Ultra is duurder en volgens de testen ook langzamer. Dan zou de volgende keuze de Extreme zijn, maar die kost bijna het dubbele en dan nog zou die volgens de test langzamer zijn dan de Kingston. Aangezien Kingston ook niet zuinig met garantie is, besloot ik dan toch voor de Kingston te gaan.

aanschaf en uitpakken
Informatique had 'm op voorraad voor 35 Euro en dat is dan al goedkoper dan wat de meeste fysieke winkels voor een 8Gb Sandisk Ultra vragen. De kaart komt met recovery software, een hoesje (top) en unlimited garantie. De bouwkwaliteit is fraai, niet geheel van plastic, maar op punten verstevigd met metaal.

benchmarks
In de USB3.0 kaartlezer van Sandisk bleek al snel dat de leessnelheid de 90MB/sec makkelijk oversteeg. Ik heb de volgende waarden gemeten:

Leessnelheid: 101MB/sec
Schrijfsnelheid: 50MB/sec

In de 7Dmkii heb ik (via de buffer legen) de volgende schrijfsnelheid geconstateerd: 98MB/sec

Kortom een kaart die in ieder geval de snelheden waar maakt en waar men niet de hoofdprijs voor vraagt.

Duurzaamheid
Daar kan ik nog weinig over zeggen, daarvoor heb ik de kaart te kort. Aan de bouwkwaliteit zal het in ieder geval niet liggen. Ik zal de review na een tijd op dit punt nog eens updaten.
Update op 11-10-2016, inmiddels bijna 2 jaar verder en geen enkel probleem ondervonden met deze kaart. Daarom ook nog een 32Gb als reserve erbij gekocht.

Heb jij ook een Kingston CompactFlash Ultimate 600x 16GB?