Specificaties Quad core @ 4GHz-4,4GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i7-4790K Boxed Review

Vincent Dw 3 januari 2015, laatste update op 19 februari 2015, 2.451 views

Intel Core i7-4790K Boxed

Snelle processor. Verbeterde koelprestaties in vergelijking met de 4770k. Maar wordt nog steeds erg warm.

Pluspunten

• Snel
  • Overklokbaar

Minpunten

• Niet hoog overklokbaar door hoge temperaturen
  • Wordt erg warm
  • Slechte TIM tussen de die en ihs

Inhoud:

Specificaties
Prestaties
Overklokken
Warmte

Toen mijn oude pc (Oude betsie) erg traag aan het worden was werdt het voor mij tijd voor een nieuwe pc. Daar heb je natuurlijk ook een processor bij nodig. Mijn keuze was eerst gevallen op een 4690k. Maar omdat mijn vader zij "ik betaal wel 100 euro extra voor een i7" was mijn keuze duidelijk.

Specificaties

Trusted Execution Technologie ‡ No
Execute Disable Bit ‡ Yes
Anti-Theft Technologie Yes

Prestaties

Qua prestaties in games heb ik de processor niet getest. Ik heb wel 3dmark en peformancetest gedraaid.

De test in 3dmark Fire strike was: 11934 (met overklok: 12999).
het resultaat in Peformancetest was: 12737 (met overklok 12999).

Overklokken

De (Turbo boost) van de processor heb ik geoverklokt naar 4,6 Ghz. Hierdoor liep de warmte wel op naar 100 graden in de Burn in test van Intel. Voor de overklok heb ik gebruik gemaakt van Intel
Tuning utility.

Resultaten Met zonder overklok (3dmark).

Overklok naar 4,6 Ghz: 12999 physic.
Zonder overklok: 12314 physic.

Warmte

De processor wordt erg warm In de Burn in test van Intel op 'maximum load' is de processor (zonder overklok) 83 graden geworden (met overklok 100 graden). Ik heb al meegemaakt dat de processor ging throttlen onder deze temperaturen.

Over het algemeen is het een goede processor. Met hier en daar wat minpuntjes zoals: de hoge temperatuur en de prijs. Maar je krijgt er wel wat voor terug. op het gebied van gaming is dit eigenlijk de snelste i7 op de 5960x na. Het verschil in gaming is tussen deze twee processors nihili. En voor het prijsverschil kun je beter investeren in een snellere videokaart.

Heb jij ook een Intel Core i7-4790K Boxed?

Reviews door de redactie

Ik heb een vraag. Ik ben van plan om deze processor aan te schaffen. Ik lees veel dat deze erg warm wordt. Ik haal sowieso de standaard koeler eraf en zet er een Mugen Scythe 3 op. Weet er iemand of hij dan wel "koel genoeg" is? Of voorzien jullie nog steeds problemen met de warmte?

Ik gebruik hem vooral voor gaming, maar ook uitpakken van downloads en heel af en toe een (heel) licht photoshop projectje. Ik wil wel met enige regelmaat grotere video's gaan renderen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoord!

Alvast erg bedankt.
Zo heet word ie niet, zo lang je airflow goed is.
Ik heb hem in combinatie met de Mugen 4 en hij blijft idle op 35c en onder load 75c
Beste Tosie1987,

De cpu wordt tijdens het video renderen circa 75 graden. De koeler die ik gebruik is een Giled Tranquillo rev.2, deze is vergelijkbaar met de Scythe 3. Tijdens het gamen (GTA V) is hij gemiddeld rond de 60 graden. De maximale temperatuur bedraagt ongeveer 70 graden (kamer temperatuur 19 graden). Ook maakt het niet uit of de ventilator snel draait of wat langzamer, het temperatuurverschil is dan heel klein.

Zelf ben ik er dan erg tevreden over. Het enige nadeel vind ik de temperatuur. Deze had circa 15-20 graden lager kunnen zijn als Intel geen koelpasta had gebruikt tussen de Die en de ihs maar soldeertin. Wat sommige mensen doen is de cpu tussen een bankschroef zetten en een blok hout tegen de chip en dan met een hamer ertegen aan gaan slaan. Hierdoor komt de ihs (het metale kapje) op de chip los. Ten slotte vervangen ze de koelpasta door vloeibaar metaal. Dit geleid veel beter hitte dan koelpasta en zal de temperatuur drastisch verlagen. Meer hierover: https://www.youtube.com/watch?v=I_rji1Nx5qM

Met vriendelijke groet,

Vincent Darwinkel.
Vind de review niet heel erg betrouwbaar overkomen. Dat de processor 97 graden wordt kun je echt niet alleen wijten aan Intel. Ben eerder geneigd te zeggen dat het aan de mounting van de Gelid tranquillo ligt.

Ook vind ik de physics score wel erg laag. Met mijn relatief oude 2600k op 4.3 ghz haal ik een Physics Score van 10927. Lijkt er dus op dat de processor wel degelijk trottled.

Laatste puntje over de conclusie:
Prijs, alternatieven met dezelfde prestaties zijn er niet of zelfs duurder waardoor ik vind dat je de prijs niet direct als negatief punt mag beschouwen. Ook is het lang niet de snelste i7 er zijn nog een paar andere i7's op socket 2011 die misschien singlecore onderuit worden geschopt, maar multi weer veel sneller zijn.
Ik denk niet dat het aan de mounting van de Tranquillo ligt. Er zijn ook andere mensen met een Corsair hydro h100i die dezelfde temperaturen bereiken. De rede dat jij de physics score laag vindt is omdat jij het waarschijnlijk verkeerd hebt gelezen. Mijn score is namelijk: 103284 en die van jou 10927 daar zit nog een cijfer verschil tussen. En qua prijs natuurlijk snap ik dat ze geld moeten verdienen maar ze kunnen het echt wel goedkoper maken. Want zeg nou zelf 325 euro (wat ik ervoor betaald heb) is een hoop geld. ;)
Ik had het dan ook over de Physics score van FireStrike. Een verschil van ~90.000 kan natuurlijk nooit. Toch denk ik nog steeds dat physics score nog te laag is, kun je misschien linkjes van je resultaten posten?

Over die Ī325,- ben ik het eens, het is een hoop geld. Je krijgt er daarentegen wel een hoop voor terug. Vind de prijs/prestatie verhouding prima. Weet je nog van de eerste series i7?

Linkje naar score:

[Reactie gewijzigd door -Bas op 3 januari 2015 21:48]

Hoi, Bas.
Hier is een linkje naar mijn score: http://www.3dmark.com/3dm/5364607?

[Reactie gewijzigd door Vincent Dw op 4 januari 2015 18:21]

Mijn Core i7-4790K komt tijdens een stresstest niet boven de 60 graden uit... Weet niet wat er hier verkeerd gaat als ik jullie temperaturen langs zie komen, maar dat is een behoorlijk verschil.
Wat voor een koeler gebruik je? Water of lucht? En wat is je kamertemperatuur?
Ik gebruik een Be Quiet Dark Rock 3, en aardig wat Corsair AF120/140's voor een degelijke airflow. Kamertemperatuur varieert tussen de 15-25
hmm heb een physic score van 9060. Kan niet kloppen.
ik heb een vraag ik heb zelf deze processor maar ik wel een nieuwe cooler aanschaffen welke raden jullie mijn aan ik wil echt een maximale eruit halen
In principe is waterkoeling het best voor overclocken. Verder moet ik weten wat je core clock voltage is als deze namelijk al vrij hoog is dan is er niet veel ruimte meer om te overclocken (dit kun je makkelijk nagaan met een programmaatje zoals cpuz).

Daarnaast wil ik je budget weten en moet je zelf kijken hoeveel ruimte er in je kast is (als je een goede waterkoeler wilt hebben zijn deze meestal 240mm dit is gelijk aan 2 120mm ventilatoren)