Specificaties 24,1" @ 1920x1200 (WUXGA) (IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2415 Zwart Review

br00ky 2 januari 2015, laatste update op 9 januari 2015, 3.651 views

Dell Ultrasharp U2415 Zwart

Mooi vormgegeven, fabrieksgekalibreerde monitor met dunne bezels met out-of-the-box fantastisch beeld.

Pluspunten

• Gekalibreerd afgeleverd
  • Dunne bezels
  • Goede responstijd
  • Weinig ghosting
  • Goede kijkhoeken
  • Mooie kleuren
  • Strak uiterlijk

Minpunten

• Onhandige plaatsing USB poorten
  • Touchbuttons onzichtbaar bij weinig licht

Alle plaatjes zijn clickable.

Hoewel ik niet per se in de markt was voor een nieuwe monitor, toch maar eens mijn 7 jaar oude pricewatch: Acer X223W Zwart de deur uit gedaan voor iets beters. Die oude monitor had immers slechts een resolutie van 1680x1050 en een beelddiagonaal van 22 inch.

Gezien de gewenning aan een 16:10 beeldverhouding, het feit dat ik eigenlijk nooit films kijk op mijn pc, maar wel graag een zekere mate van kleurechtheid wil in verband met activiteiten voor mijn werk (analyse van fluorescentiemicroscopiecoupes) zocht ik naar een IPS paneel. VA had ook nog gekund, maar ik verkies kleuren boven contrast. Verder game ik geregeld (uitsluitend single player), dus een relatief lage responstijd is mooi meegenomen, maar geen deal breaker.

Dan over de resolutie en grootte, full HD was toch wel een minimumeis. Gecombineerd met een 16:10 beeldverhouding komt daar dan automatisch 1920x1200 of 2560x1600 uitrollen. Gezien het budget dat ik wilde uitgeven (<300 euro) en de "beperkte" GPU kracht van een enkele 290 voor gamen op de native resolutie, was 1600p meteen geen optie, dus werd het 1200p. Qua grootte is er dan weinig anders te krijgen dan 24 inch, wat prima is.

Met deze eisen in de hand heb ik de Pricewatch geopend om te kijken wat er te krijgen is. Ten tijde van het kiezen bleven er 25 schermen over.

Daarvan spraken drie modellen mij gelijk aan:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart
pricewatch: Dell Ultrasharp U2415 Zwart
pricewatch: Iiyama ProLite X2485WS-B1 Zwart

Van de twee Dell's was toevallig een uitgebreide review geschreven op TFT Central, wat een schat aan informatie verschafte. Hoewel de Iiyama erg scherp geprijsd was op het moment van kopen, heb ik uiteindelijk voor de Dell 2415 gekozen. Vooral het feit dat die gekalibreerd wordt afgeleverd sprak mij erg aan. Voor de Dell 2412m geldt dat niet.

Unboxing
Aangezien de monitor al was uitgepakt ten tijde van deze review, geen foto's van de verpakking van de monitor in de doos.

De monitor komt in een stevige doos met aan de voorkant de eigenschappen en aan de zijkant een opsomming van de inhoud van de doos. De monitor zelf zit ingeklemd in dikke gevouwen kartonnen constructies die ervoor zorgen dat de monitor niet kan verschuiven tijdens transport. Om de monitor zelf zit een schuimen zak ter voorkoming van schade. Op het scherm zelf zit ook nog eens beschermingfolie.
De voet van de monitor komt er los bij en is met een eenvoudig klikmechanisme aan de monitor te bevestigen. Je hangt hem al het ware in twee beugeltjes op de voet waarna die vastklikt.
http://tweakers.net/ext/f/Y0HSNCrOYf0Jawv6EA5h5F8V/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/BW8xU6oI2Ig7zUacKdBSgBlj/medium.jpg
In de doos zitten verder:
  • Een voedingskabel
  • Interfaces: HDMI, miniDP, DP1.2
  • Kantelbaar: horizontaal, verticaal, roteerbaar
  • VESA compatibel
Uiterlijk
De U2415 is een rechthoekig ogende, zwarte monitor met grijze voet. Aan de voorkant zitten de menuknoppen die uitgevoerd zijn als touchbuttons. In het menu kan er gekozen worden voor een aantal presets (standaard, multimedia, movie, game, paper) en een handmatige instelling waar uiteraard de helderheid, contrast, kleur, en energie-instellingen kunnen worden aangepast. Alle knoppen zitten verwerkt in de behuizing, zonder uitstekende delen. De powerknop heeft een kleine, witte led in de onderrand. Bij weinig licht zijn de touchbuttons echter onzichtbaar, wat onhandig kan zijn.
De "fysieke" bezel , dat wil zeggen, het plastic gedeelte ervan, zijn zeer dun, echter is er een kleine zwarte balk van +/- 6mm rondom zichtbaar als het scherm aan is.

De achterzijde herbergt alle in- en uitgangen, die desgewenst afgesloten kunnen worden met een bijgeleverde klep. De USB aansluitingen zitten allemaal aan de achterzijde. Een in het achtervlak, vier anderen naast de USB-kabel. Vooral die laatste vier zijn niet makkelijk te gebruiken als de klep gemonteerd is, sterker, voor even het insteken van een USB datastick onbruikbaar. De overige videoaansluitingen zijn hier ook te vinden.
http://tweakers.net/ext/f/xcRo5fyeY99MQEHjRcaZJQs7/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/q12jgTcOBmM537v6Z7Hi5wHQ/medium.jpg
Fabriekskalibratie
Ik heb hier geen fancy apparatuur om objectief te beoordelen of dit goed gedaan is. Subjectief kan ik in ieder geval vertellen dat dit scherm een verademing is. De kleuren zijn levendig, het contrast een stuk beter dan mijn vorige scherm.

"Objectieve" test
Zoals gezegd heb ik geen fancy apparatuur in huis om de monitor aan een onderzoek te onderwerpen als TFT Central. Er zijn echter wel een aantal objectieve testjes te doen om te kijken of de monitor doet wat die belooft. Ik heb hiervoor de LCD monitor test genomen. Ik noem het "objectief" tussen aanhalingstekens, omdat de interpretatie geheel bij mijn eigen observatie ligt. De test bestaat uit een aantal eenvoudige stappen die uit moeten maken of het scherm ergens gebreken vertoond.

Contrast
Bij deze figuur moeten alle blokjes zichtbaar zijn en de overgang tussen de blokjes overal ongeveer gelijk. De blokken zijn allemaal duidelijk zichtbaar en ik heb niet het idee dat er er overgangen zijn die er duidelijk uitspringen.

Klok en fase
Bij deze figuur moeten er op korte afstand afzonderlijke pixels te zien zijn met een rode band aan de zijkant. Golf- of vierkantpatronen of bewegende strepen mogen niet. Deze monitor doet keurig wat het moet doen, de klok en fase zijn dus in orde.

Scherpte
Bij deze figuur moeten alle blokken even helder lijken van een afstandje. Bij een correcte gamma-instelling is ook de cirkel in het midden even helder. Van een afstand wordt de hele figuur inderdaad egaal.

Gamma kalibratie
Zoals beschreven wordt de U2415 gekalibreerd afgeleverd. Dat is in dit geval gebeurd met een Konica-Minolta Color Analyzer CA310. Gamma hoort hier ook bij. Op het oog ligt de overgang tussen donker en licht in deze figuur op 48%-2.25, 25% ook rond die grens en 10% ietsje lager. Dat zijn prima waarden.

Zwartniveau
Alle blokken in deze figuur moeten zichtbaar zijn. Dat zijn ze. In tegenstelling tot wat hier eerst stond, is zwart (255) goed zwart.

Witniveau
Alle blokpatronen in deze figuur moeten zichtbaar zijn ten opzichte van de achtergrond (255). Nummer 253 en 254 zijn niet zichtbaar op de achtergrond. Met mijn kennis kan ik dit niet verklaren. Ik weet ook niet of ik dit ooit zal merken.

GradiŽnt
Deze figuur dient zonder "banding" over te lopen. Dat doet het.

Pixel inversie
Deze figuur dient niet te flikkeren. Doet het dat wel, dan is de electrische spanning verkeerd ingeregeld. Bij mij staat alles zo strak als een huis.

Responstijd
Het analyseren van de responstijd is een lastige. De test die beschreven wordt laat pixels van licht naar donker gaan en van donker naar licht bij verschillende grijswaarden, waarbij vergeleken moet worden met een referentiekaart. De interpretatie is een verschil tussen de tijd die een pixel erover doet om licht te worden en de tijd die een pixel erover doet om donker te worden. Verder blijkt er nog een sloot natuurkunde achter te zitten, waar ik mij niet echt in ga verdiepen.

In de rijen met de meeste verschil tussen donker en licht (rij C en D) flikkert het blokje duidelijk, overeenkomstig met een verschil van respectievelijk -10 en 10. De exact responsietijd is echter zo niet te bepalen. TFT Central meette 8.3ms, in de fast mode 7.1ms, echter met overshoot tot gevolg. Met (semi)pro twitch shooters heb je weinig aan deze monitor, voor casual gaming dus ga je dit echt niet merken.

Met een klein ghosting testje (bewegend object met groot contrastverschil met achtergrond) heb ik vervolgens gekeken of er ghosting te zien was. Dit was niet het geval. Zowel het rode blokje als de gele tekst blijven goed strak

Kijkhoeken
Overbrengen hoe de kijkhoeken zijn is lastig. Ik zie eerlijk gezegd geen verschil als ik van heel schuin van de zijkant of van boven kijk. Om toch een idee te geven, drie foto's.
http://tweakers.net/ext/f/3JfR1zWOU408xiyGlcBt6ZqY/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/bBWTksVXIAT4HePkVfRyTFCk/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/Tb2VNnEG4JNr0WC5U8cuLLtP/thumb.jpg

Backlight bleeding
Een belangrijk item bij IPS schermen is altijd de backlight bleeding, verlichting van het scherm dat het duidelijkst is in het geval van zwart beeld, in het donker. Ook dit scherm vertoont wat backlight bleeding langs de randen.
Disclaimer: de foto is met een vrij matige compactcamera gemaakt en naderhand donker gemaakt, zodat de omgeving donker is en de backlight bleeding zichtbaar wordt.

Gebruikerservaring
Het scherm oogt en voelt erg degelijk. De voet is stevig en draagt het paneel makkelijk. Ook het verstellen van de monitor gaat soepel in alle richtingen.

Uit de doos zijn de kleuren fantastisch. Zoals gezegd kan ik dit alleen subjectief beoordelen, maar mijn vorige scherm verbleekt hier letterlijk bij.

Een uitgebreidere gebruikerservaring over hoe de monitor zich gedraagt in games etc. volgt nadat ik het scherm een tijd in gebruik heb.

Met de U2415 levert Dell een prima scherm af die door zijn fabriekskalibratie direct een mooi beeld tevoorschijn tovert. De kijkhoeken zijn erg groot, de kleuren spatten van het scherm. De "objectieve" testuitslagen zijn keurig en voldoen volledig aan de verwachting. Tot nu toe ben ik erg blij met de aankoop. De extra pixels in de hoogte zijn zeker een toevoeging, het geeft net dat extra beetje werkruimte wat voor mijn gebruik (voornamelijk desktop en gamen) erg fijn is.

De USB poorten zijn wat onhandig geplaatst, waardoor ik niet verwacht die veel te gaan gebruiken. Verder zijn de touchbuttons onverlicht, waardoor je bij weinig licht even moet zoeken waar ze zitten. Afgezien van de power button gebruik je ze zelden, dus voor mij is het geen punt. Het scheelt ook weer extra lampjes aan de voorzijde.

Desgewenst kan ik voor vragen benaderd worden.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2415 Zwart?

Goede review,

Misschien handig om erbij te vermelden dat de USB kabel die wordt meegeleverd een UP-stream kabel is. Wanneer deze kabel van het scherm naar de computer gaat, kan het scherm dienen als een USB-hub voor de computer. Als deze kabel niet naar de computer gaat, kan er enkel en alleen opgeladen worden via de USB-kabels.

Zelf sinds een paar weken in gebruik en ben er zeer tevreden over. Helaas is dat backlight-bleeding wel storend als je een film kijkt, maar gelukkig is het niet al te vaak puur zwart.
Resolutie: 1600x1200
Ehmm... :)
Als je er een prachtige foto bij doet van het "backlight" bleeding en een foto waarin wordt laten zien hoe de monitor presteert als je hem bekijkt onder bepaalde hoeken, dan krijg je een +2 :)
Mooie review. Ik kom zelf van een (3de maal) defecte Dell 2709W IPS-scherm af en vond het te duur om naar een 16:10 30" te moeten (27" is er alleen in 16:9 bij Dell).

Op zich een mooi scherm, maar een stuk harder wit dan de 2709W en de kijkhoek van boven- en onderaf is een stuk slechter. De dunne bezels zijn een beetje 'fake', er zit namelijk nog gewoon een zwartrand op het paneel zelf en daar had wat mij betreft beter een bescherming van kunstof (bezel) voor kunnen zitten.

Hopelijk gaat dit Dell scherm langer mee. De 2709W was uit 2009 en veel te duur om nu al de geest te geven...