Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Rapoo VPRO V900 Review

Foritain 2 januari 2015, laatste update op 26 mei 2017, 4.621 views

Rapoo VPRO V900

Rapoo zet met de VPRO V900 een degelijke en goed uitgevoerde all-round muis neer. Prestaties zijn keurig in orde, zo ook de interne bouwkwaliteit. Software toont echter een beetje karig, en het lukt de RGB verlichting niet om correct wit weer te geven, maar daar houdt het klagen wel op.

Pluspunten

• Goede componentkeuze: Goede sensor (A9800), goede switches, goed scrollwiel.
  • Een mooie muis voor het oog
  • Prettige en keurige materialen; iets grover plastic van boven, grips aan de zijkant, gevlochten kabel.
  • Vormgeving lijkt opvallend, maar in de hand toch redelijk klassiek: Prima bruikbaar bij verschillende gripstijlen en zowel grote als kleine handen
  • RGB LEDs zien er goed uit en maken hem goed te matchen met andere apparatuur
  • Software wat basic, maar werkt vlot biedt wel de cruciale features: macro's, knoppen- DPI- en lift-off distance aanpassen
  • Verpakking en presentatie dik in orde
  • Prijs-prestatieverhouding klopt

Minpunten

• RGB LEDs lukken het niet goed om geheel wit weer te geven, blijft een licht roze gloed zichtbaar.
  • Software niet zo uitgebreid als sommige concurrenten
  • Doet bijna alles goed, maar mist wat echt onderscheidende elementen.
  • Lijkt symmetrisch, maar is toch echt voor rechtshandigen ivm duimknoppen.

Review: (Rapoo) VPRO V900

- In de Praktijk
- Sensor / Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ vpro-gaming.com

VPRO zal niet iedereen direct wat zeggen, maar Rapoo zal de meeste van jullie niet onbekend in de oren klinken. Het Chinese merk is in Nederland (en vermoedelijk België) duidelijk aanwezig in grote 'winkelstraat winkels' als de Media Markt en MyCom, maar ook grote hardware winkels als Alternate en Informatique hebben ze tegenwoordig op display. Wat ook geen publieksgeheim is is dat producten in de “gaming” categorie erg interessant zijn voor fabrikanten. Cooler Master heeft CM Storm, Thermaltake heeft Tt eSports, Corsair heeft sinds kort Corsair Gaming, en Rapoo heeft besloten met hun subdivisie VPRO precies die markt in te stappen. Uiteraard heeft VPRO-gaming weinig te maken met de Nederlandse publieke omroep , al zou ik persoonlijk wel geïnteresseerd zijn als ‘onze’ VPRO een muis uit zou brengen.

Onderschat Rapoo niet, het is een gigantische gevestigde club in China en één van de grootste randapparatuur bouwers ter wereld. Ze stappen dus zeker niet zonder ervaring deze gaming gear markt in. Dat doen ze tevens ook niet zonder wat kabaal te maken, want op Gamescom waren ze dusdanig duidelijk aanwezig dat je de beurs niet in kon zonder ze te zien of horen. Wat producten betreft blijft het vooralsnog redelijk bescheiden: Ze stappen de markt in met een drietal muizen, één mechanisch toetsenbord, en één combi-set van muis en toetsenbord samen, enik heb een vaag vermoeden dat er binnenkort nog wel mee aan toegevoegd zal worden.

Een klein legioen Duitsers bij het grote podium van AMD en VPRO op Gamescom 2014.

Vandaag neem ik hun V900 muis onder de loep, binnenkort is het mechanische toetsenbord aan de beurt. De VPRO Laser Gaming Mouse V900 kost op dit moment ca. 60 euro

De specificaties en features van de VPRO website:

Game muizen is niet een marktsegment waar grote stappen vooruit van de merken de leiding heeft. Sensoren zijn leidend voor de prestaties, en de sensoren meeste komen bij een zeer beperkt aantal fabrieken vandaan. De meeste van die sensoren van zijn vervolgens weer matig, oftewel de keuze voor een fabrikant die een game muis wil maken is beperkt. Het doet daarom goed om te zien dat Rapoo heeft gekozen voor een bekende sensor met een keurige reputatie: De Avago ADNS-9800, een sensor die ik in meerdere eerdere reviews al heb besproken. Deze sensor heeft een maximale DPI van 8200, dus voor de mensen die denken dat meer DPI direct een betere muis maakt, hoera! (Voor alle duidelijkheid: Zo werkt het dus niet) Deze sensor staat bekend om aanpasbaarheid via de software, dus dat de lift-off distance naar wens aan te passen is komt dan niet als een verrassing.

De behuizing er om heen is met zijn afmetingen “gemiddeld” te noemen, en het gewicht van 115 gram is nipt, maar echt nipt, lichter dan het gros van de concurrentie. De kabel is gevlochten en de USB kabel is gold-plated zoals we in deze prijsklasse gewend zijn, en ook een leuke RGB LED feature is aanwezig, oftewel je kan de verlichting naar wens kleuren.

De VPRO V900 is compatible met alle Windows versies vanaf XP.

Op papier is de VPRO V900 tot nu toe in orde. Een vertrouwde sensor, de features die je zou verwachten in deze prijsklasse, en wat leuke LED functionaliteit. Ook de eerste indrukken van het product op tafel zijn echter uitstekend, want de verpakking is dik in orde. Stevig karton, mooie print, klapt open, en ook het binnenwerk zit prettig in elkaar. Het misstaat zeker niet als een cadeautje. Meteen even een sneak fototje van het V700 toetsenbord waar ook nog een reviewtje van gaat komen. In de verpakking vinden we onder andere een klein mapje met daarin een driver-cd en een handleiding. Wederom keurige indrukken en een bovengemiddelde presentatie van het product.

Ook de gold-plated USB aansluiting, de gevlochten kabel, en het klittenband om hem netjes op te vouwen zien er keurig uit.

En dan de muis zelf. Deze maakt absoluut een goede indruk. Wat we bij o.a. ROCCAT ook al zagen is een combinatie van verschillende materialen die samen een mooi plaatje vormen. Het gros van de V900 is mat typisch kunststof (met een niet te fijne afwerking wat hem niet te glad maakt), wat grippy-delen aan de zijkant voor de duim, ringvinger, en pink (tenzij jij zo’n vage grip hebt met je ringvinger op de rechter knop ;) ), en enkele hoogglans delen voor een beetje shine. Twee duimknoppen sieren de zijkant, en maken duidelijk dat het echt een muis voor rechtshandigen is ondanks de slechts beperkt gevormde behuizing.

De metalen strip over de rug herinnert ons er aan dat het een Rapoo muis is, en de DPI knop bovenop kan je haast niet missen. Aan de onderzijde ziet de V900 er ook keurig uit. Sensor in het midden en vooral erg mooi afgewerkt.

De V900 laat dus een goed gevoel achter wanneer hij uit de verpakking is, want de muis ziet er uitstekend uit, voelt solide aan, en ook de afwerking laat weinig te wensen over.

Normaal gesproken schroef ik muizen niet uit elkaar. Soms omdat de specificaties toch al bekend zijn (fabrikanten laten graag weten wanneer ze goede componenten gebruiken), maar ook omdat niet alle muizen zich even makkelijk laten herstellen (denk aan: lijm). Met de kerstvakantie (nou ja, "vakantie") kwam een beetje vrije tijd, en dus leek het mij leuk om bij uitzondering eens een muisje uit elkaar te halen.

De V900 laat zich niet heel eenvoudig open maken, maar met een beetje ‘vogelen’ (lees: het betere duw en trekwerk) was het te doen en kon ik een kijkje nemen op het binnenwerk. Er zitten schroefjes onder de kleine glijders aan de onderzijde, en een ander deeltje zat vastgelijmd, dus het is niet aan te raden dit zonder noodzaak uit te voeren.

Intern zien we veel zwart, inclusief zwarte PCB’s, en dat ziet er natuurlijk wel goed uit.

In het midden zien we (onder het Rapoo kapje) de sensor, daarnaast zit de processor die het gros van het werk uitvoert (Rapoo V-Power3). Onder het kapje vinden we de sensor zelf: de Avago ADNS 9800, oftewel A9800, zoals we inmiddels al wisten van de specificaties. Een bijzonder compacte sensor, en eigenlijk maar een beetje suf om te tonen. Onder het kleine laser-gaatje en op de bodem van de muis zit het lensje.

Een muiswiel stelt ook niet zo gek veel voor: Een stukje plastic met een rubber rand er om. Wel lijkt het geheel redelijk in elkaar te zitten, op vergelijkbare wijze als we bij vele andere A-merk muizen zien. De TTC Switch van het muiswiel is een degelijke (één van de betere) en ook populaire oplossing die we zien bij muizen van CM Storm, SteelSeries, Razer, etcetera. De switches van de duimknoppen worden door Kailh gemaakt (je weet wel, die ook de clones van Cherry MX mechanische switches maken voor Razer, VPRO, Tt eSports, etcetera mechanische toetsenborden).

Erg belangrijk zijn de switches van de primaire knoppen (links en rechts). Omron is daar een beetje het bekende merk voor, en het geeft dan ook vertrouwen deze switches hier terug te zien. De D2FC-7-7N(10M) hebben een levensduur van minimaal 10 miljoen ‘clicks’, wat een prima keuze is. Er bestaan varianten voor 20 miljoen, maar die zijn zeldzaam in deze prijsklasse (en zoals ik mij laten vertellen onnodig duur), en het is zelfs niet ongebruikelijk om muizen met een 5 miljoen variant te zien rond dit bedrag. Oftewel: keurig.

Je kan zien dat de componentkeuze goed is uitgevoerd en dat ook de uitvoering van de binnenkant er goed uit ziet. Over het binnenwerk zelf valt niets te klagen maar het open schroeven van de muis lastiger is dan had gehoeven. Maar laten we eerlijk zijn: Wie doet dat nu? En als je al zo handig bent dat je wat met het binnenwerk kan dan kom je er vast wel uit.

De software kan je installeren via de meegeleverde cd, of direct van de VPRO website downloaden. Deze is niet vereist om de muis te laten werken, maar geeft wel toegang tot extra functies. Meteen valt op dat de software er strak uit ziet. Geen poespas, geen flashy stuff, gewoon overzichtelijk. Een handleiding is niet vereist, want het leidt zichzelf. Uiteraard ontbreekt de optie om meerdere profielen op te slaan niet.

In het eerste scherm kunnen we de knoppen naar wens aanpassen, zo kunnen we o.a. een key-combination binden (bijvoorbeeld shift-, control, of alt- nogwat), of specifieke Windows 8 functies binden.

Onder de tab “Control” kunnen we met de muis prestaties stoeien. We kunnen de DPI naar wens aanpassen, bepalen hoe veel DPI instellingen we door heen schakelen met de DPI knop (1 tot 4 max). Dit laatste is een broodnodige feature, want de muis bevat maar één DPI knop, dus je kan niet kiezen voor "DPI up" of "DPI down", je moet elke keer het klokje rond wat hinderlijk is als je 4 DPI settings hebt en er slechts 2 wilt gebruiken. Ook kunnen we hier de lift-off distance aanpassen en indien nodig de Polling Rate.

De LED-feature van de V900 biedt de optie om een kleur te kiezen uit een preset, of zelf een RGB waarde in te stellen. Vervolgens kan de verlichting geheel ingeschakeld, uitgeschakeld, of met een breathing-effect worden ingesteld. Hierbij gaat de verlichting rustig van zacht tot sterker. APM breathing mode laat dat effect versnellen wanneer je fanatiek aan het klikken bent, oftewel een hoog aantal Acties Per Minuut (APM) uitvoert. Wel vraag ik mij af of je als fanatieke StarCraft gamer met een top APM ook maar een moment naar je muis kijkt, maar dat terzijde.

Bijna alle merken met RGB LEDs claimen dat je tig miljoenen kleuren kunt kiezen, maar in de praktijk is dat zelden zo, en is dat eigenlijk ook totaal niet relevant. Laten we eerlijk zijn, een handje vol kleuren zal voor het gros voldoen. Wat belangrijk is is dat je je muis kan matchen met tal van andere apparatuur, maar waar het soms mis gaat bij RGB-LED features is bij het weergeven van puur wit, oftewel 255,255,255 RGB. Ook de V900 laat hier een steekje vallen, en wat puur wit zou moeten zijn bevat een lichte roze gloed welke vooral zichtbaar is in het scrollwiel. Je kan dat een beetje compenseren door het rood wat te verminderen, maar dan krijgen de zijkanten weer een lichte groen/blauwe tint. Hier heb je geen last van als je echt een kleur kiest, maar is wel jammer als je de V900 wilt combineren met een wit backlit toetsenbord.

Een gifje met wat kleuropties:

Ook een Macro functie ontbreekt niet mocht je dat zoeken.

Als je met de V900 aan de slag gaat dan zal de vorm je niet direct opvallen. Sterker nog, heel weinig elementen vallen echt op. Dat maakt het werken met de V900 voor mij wel wat lastig te beschrijven, maar een uitdaging gaan wij uiteraard niet uit de weg ;) . De muis is niet opvallend licht of zwaar, groot of klein, niet overdreven sterk gevormd naar de rechterhand (dus ook best even links te gebruiken als je een beetje af wilt wisselen, al mis je dan je duimknoppen), of sowieso vreemd gevormd dat je stil staat bij wat je in je handen hebt. De knoppen geven een prettige feedback en een subtiele klik (zoals we van Omron switches gewend zijn), de duimknoppen zitten goed gepositioneerd (sommige muizen zitten ze wel eens te ver naar voren of achteren) en tevens voelen de materialen prettig, glijdt de muis (dit maal gelukkig wel opvallend) soepel over zowel de houten tafel als de muismatten, en doet het scrollwiel zijn werk op een eveneens goede manier: niet te licht, duidelijke stappen, maar ook niet te zwaar voor fanatiek scrollwerk.

Eigenlijk doet de VPRO V900 in gebruik niets fout, en als echte all-rounder doet hij het zelfs uitstekend. Gemiddelde tot grote handen kunnen hem prima met een fingertip grip gebruiken, maar met praktisch alle handen kan je er ook gerust je hand mee vullen, de lengte van de muis, met vrij lange muisknoppen, in combinatie met een beperkte hoogte en gewicht maakt hem op tal van manieren inzetbaar. Liefhebbers van een echt ergonomische muis waarbij je vingers precies in bepaalde gootjes of vormen vallen zullen er wat minder blij mee zijn, want de aanwezige vormen zijn verre van sterk genoeg om dit een ergonomische muis te noemen. Maar los daar van kan je stellen dat de V900 een echte allemansvriend is.

In mijn voorgaande reviews is de Avago ADNS-9800 sensor meerdere keren naar voren gekomen. Deze sensor is gewoon “goed”, is niet gevoelig in de zin dat het uit maakt of je een muismat gebruikt of een willekeurig tafel oppervlak gebruikt, en vertoont ook geen hinderlijke afwijkingen zoals jitter of prediction. Sterker nog, als het op laser sensoren aan komt is het één van de betere, en tevens heel erg aanpasbaar.

Toch zien we die aanpasbaarheid niet bij alle fabrikanten terug komen, maar hoewel de VPRO software niet bovengemiddeld is, vinden we de twee meest cruciale elementen hier gelukkig wel terug: DPI aanpassingen, en lift-off distance control. Vooral dat laatste is een mooie feature van de Avago ADNS-9800 en met de instelling op laag zien we dan ook een zeer lage lift-off distance, waarbij de muis praktisch direct stopt met tracken wanneer je deze op tilt. Een gewilde feature van veel gamers. Rapoo claimt een LOD van 1 mm, maar hoewel dit lastig is voor mij om heel nauwkeurig te meten lijkt het wel aardig te kloppen.

Het enige wat deze sensor inherent zou moeten hebben is een beetje positieve acceleratie, oftewel je muis legt iets meer pixels af als je hem snel een haal geeft dan wanneer je hem rustig beweegt. Toch wisselt die ervaring wel tussen verschillende muizen met de ADNS-9800 sensor, want bij de SteelSeries Sensei Wireless was het direct goed te meten, bij de CM Storm Mizar moest je er grotere moeite voor doen, en ook bij de ROCCAT Tyon en de Attitude One Rapira Elite merkte je het eigenlijk vooral op hogere DPI waardes. Dit komt door de firmware en de implementatie van de sensor door de fabrikant, waar ook weer verschillen in zitten.

Net als de drie laatst genoemden lijkt ook de VPRO V900 slechts een beperkte inherente acceleratie te hebben, wederom lijkt het iets makkelijker waar te nemen op hogere DPI waardes, al is dat ook niet onlogisch gezien je dan makkelijker erg snelle bewegingen kan maken. Bij 800 / 1200 DPI (1200 is mijn CS:GO instelling) is die acceleratie praktisch te verwaarlozen.

Technisch gezien is de sensor keuze dan ook meer dan prima. De betere optische sensoren bieden in de regel een iets puurdere ervaring, maar als het op laser sensoren aan komt kan je met een 9800 zeker niet verkeerd. Vanuit een praktisch perspectief is er in elk geval weinig op aan te merken en doet de sensor het uitstekend.

De VPRO V900 is absoluut een goede muis. Ik krijg het gevoel dat hier een team achter heeft gezeten met de gedachte van “hoe zorgen wij dat alle kritieke elementen van deze muis in orde zijn”, en dat doel is ook bereikt want op papier is de V900 een muis zonder nadelen. Om te beginnen hebben ze dat gedaan met goede onderdelen: Een goede en vertrouwde sensor, degelijke materialen, gevlochten kabel, gold-plated USB aansluiting, mooie verpakking, degelijke Omron switches (10m clicks) en ga zo maar door. Ze hebben absoluut goede keuzes gemaakt bij wat ze van de planken hebben getrokken.

Ook de functionele vormgeving verdient wel een positieve notitie, want het zal weinig mensen tegen staan en praktisch iedereen zal er direct mee uit de voeten kunnen. Hij glijdt goed, klikt goed, en voelt goed in de hand met verschillende grip-stijlen, al zullen echte fanatieke palm-grippers met extreem ergonomische muizen afvallen. De software werkt vlot en is overzichtelijk, maar mist wel wat echte gaming-flair. Het is wel functioneel, strak vormgegeven, en hoewel het echt opvallende “wow” features mist ontbreken kritieke functies gelukkig niet. De uitstraling van het geheel verdient wel een dikke pluim, want de V900 ziet er absoluut keurig uit, en de LED verlichting in tal van kleuren maakt het in elk geval een leuke muis om te zien, al is het wel jammer dat het weergeven van wit licht niet vlekkeloos lukt.

Je voelt de “maar” in het verhaal wellicht al een beetje hangen, want hoewel het een compliment waardig is wanneer een fabrikant een product neer zet zonder steken te laten vallen (zeker wanneer ze een nieuwe (sub)markt in stappen), is dat niet direct voldoende om het product tot een onovertroffen winnaar te benoemen. De game muizen markt is namelijk goed gevuld, en dan moet je zoeken naar de echt onderscheidende features om de top te bereiken. Sommige merken doen dat met een extreem sterke prijs-kwaliteitverhouding, en hoewel 60 euro een redelijke prijs is voor het product is het zeker niet het goedkoopste alternatief. Andere merken doen dat met enorme focus op een sexy uitstraling, en hoewel de V900 er heel goed uit ziet is het zeker niet het enige mooie muisje op de markt. Andere aspecten, zoals een aparte (al dan niet ergonomische) vorm of speciale features kan je op dezelfde manier beoordelen: goed, maar niet de enige op de markt die dat goed doet.

Er mist dus ergens een stukje innovatie, of eigenlijk een overduidelijk onderscheidend aspect, maar anders dan dat is het een uitstekende uitgevoerde allrounder en een positieve start van Rapoo met hun VPRO Gaming divisie op de markt van gaming randapparatuur. Ze hebben met de V900 wel degelijk een goede kaart in handen, en ik vermoed dat het vooral aan hun eigen inzet zal liggen of ze het tot een verkoop succes zullen maken. Als VPRO met hun V900 net zo beschikbaar wordt in bijvoorbeeld de Media Markt als Rapoo momenteel al is met hun niet-gaming apparatuur, dan zal hij vermoedelijk wel een mooi aantal gebruikers naar zich toe trekken. We moeten de onderscheidende feature “beschikbaar in shops om eens te voelen en te testen” namelijk niet onderschatten, zeker wanneer deze wordt gecombineerd met de uitstekende indrukken die de V900 vanaf dag 1 al achter laat, zowel voor het oog als in de hand.

Nog één gifje dan ;)

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Rapoo VPRO V900?

Prima review en de muis uit elkaar halen = Tweaker waardig :)
Wederom dank :D Is weer eens wat anders om te zien nietwaar. Ga niet al mn muisjes uit elkaar schroeven overigens hoor, ze werken niet allemaal mee en de kans op schade is vaak groot :'(
Ik vind deze muis behoorlijk aan de prijs voor hetgeen ik er voor krijg. Heb betere gezien voor minder euries!
Mwah, vind het zelf wel meevallen. Als ik even kijk naar vergelijkbare modellen met deze sensor die goedkoper zijn springen er slechts 2 echt in het oog. De eerste is de Sharkoon Drakonia, maar die is wat materiaal, bouwkwaliteit, software (en daarmee functionaliteit) duidelijk een stap terug.

De tweede is de CM Storm Mizar, en hier krijgt de V900 het iets zwaarder. De Mizar is voor mij nog altijd een echte topper is wat pure prijs-kwaliteitverhouding betreft. Als je op de euro gaat kijken is bijna 20 euro toch een stevig verschil, en als je dat geld goed kan gebruiken dan zal de keuze snel gemaakt zijn. Aan de andere kant kan je daar je LOD enkel aanpassen via firmware updates (maar hoe vaak doe je dat?), krijg je wel wat kleuropties maar geen RGB LED en een iets eenvoudigere uitvoering van verlichting, de primaire switches zijn iets minder van kwaliteit (5M vs 10M Omron) en de Mizar is in de uitstraling en uitvoering wel een stukje soberder. Gezien die verschillen vind ik de meerprijs dan nog wel te overzien. Het is een echte prijs-prestatievechter vs een iets hoger gepositoneerde degelijke allrounder met wat leuke extra's en wat meer aandacht voor de uitstraling. De V900 is niet de goedkoopste, maar het prijskaartje klopt gezien het totaalplaatje m.i. wel.

Uiteraard ben ik nu erg benieuwd, welke muizen denk je dan aan?

[Reactie gewijzigd door Foritain op 2 januari 2015 16:15]

Ik kom dan op de Roccat Savu met een prijs van ¤ 39,95 of, en die is
een ietsje duurder, Thermaltake Black "Combat White" van ¤ 42,00
Vooral deze laatste kan het gevecht met de Rapoo gemakkelijk aan.
Overigens chapeau voor de review, lekker uitgebreid en met vele foto's!

[Reactie gewijzigd door marineman op 5 januari 2015 12:20]

Tt eSports black heeft echter geen RGB LED feature en een iets mindere sensor (A9500). Ik ken hem niet, dus ik zal geen conclusie trekken over de foto's die ik zo kan vinden via google, maar het lijkt erop dat hij op materiaal ook een stapje minder is.

De Savu lijkt dan een steviger stukje concurrentie. Goede optische sensor, ook RGB verlichting (maar dan aan de achterzijde, beetje apart, maar nog niet in het echt gezien), en een tientje goedkoper. Enige echte verschillen die opvallen zijn de kwaliteit van de omron switches (5M in de Savu vs 10m in deze), en dat de Savu een stuk lichter is. Ziet er zo 1-2-3 wel wat soberder uit, maar ook die muis ken ik zelf niet inhoudelijk. Die muis misschien maar eens opzoeken om te testen, dat lijkt mij geen slecht idee.

En uiteraard dank voor de complimenten!
Mooie review +3

Omdat je puur al de muis alleen open hebt gemaakt geef ik je daarvoor +3 ;d

Nog een vraag, hoe kom je aan zoveel spullen? Zie dat je heel veel review hebt spullen, maar hoe kom je eraan? Puur uit nieuwsgierigheid.

Verder ben ik opzoek naar de "

De RV05 is een mooi kastje. Ik vond deze in je review 'batman' style ook erg opvallend. "

review, kan hem helaas niet vinden:(
Dank je :D

Wat bedoel je je kon hem niet vinden, de review of het product?
productreview: Silverstone RAVEN RV05 (Window) review door Foritain
pricewatch: Silverstone RAVEN RV05 (Window)

'closed' versie lijkt vooralsnog niet leverbaar of ook maar ergens -ooit- geweest te zijn.
Geweldige review, leuk met dat gif plaatje en de plaatjes geven de muis duidelijk weer. Erg mooie muis ook, helaas niet draadloos dus niets voor mij.
Dank :D Degelijke (lees: degelijke sensor) draadloze muizen blijven inderdaad vooralsnog vrij zeldzaam, bijzonder duur, of gekoppeld met een laadstation wat ze verre van mobiel maakt. Hoop serieus nog eens wat leuke opties in het 40-80 euro segment te zien :'(
Ik gebruik een MS Sidewinder X8 op 1000 DPI. De sensor is inderdaad niet perfect, wel goed bruikbaar op 1000 DPI. Goede draadloze muizen zijn helaas schaars, hoop toch wel ooit een goede vervanger te vinden.
Ik zou zelf echt iets zoeken met een beetje game-capable sensor. De Sensei Wireless zou geweldig zijn, maar dat laadplatform is gewoon te groot voor mobiel gebruik. Logitech lijkt wat dat betreft de enige redelijke optie.
Die Logitech heb ik vaker in handen gehad. Steelseries laad dock is erg groot, dat vind ik nogal overdreven. Hoop dit jaar op iets van ROCCAT wat bij mijn keyboard en koptelefoon past.
Opvallend he, je zou juist verwachten dat ze toch -iets- van draadloze muizen aanbieden. ROCCAT heeft enkel de Pyra, maar die is EO, CM Storm heeft helemaal niets draadloos. Zowie heeft niets draadloos, Dan kom je dus uit bij SteelSeries (platform =/= mobiel, maar het zijn dan ook eigenlijk draadloze muizen voor bij een desktop pc), zelfde bij Razer, even los van de prijzen van die dingen. Mad Catz is ook aan de prijs maar is dan nog wel een optie. Wel een design wat je aan moet spreken.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 8 januari 2015 10:58]

Prachtige review (jaloers!) = +3
En echt vet dat deze muis verschillende kleuren kan "aannemen". Ga het direct aan m'n baas vertellen, dit moeten wij ook in de winkel hebben - hoewel we voorheen niet echt te spreken waren over de kwaliteit van Rapoo (fabriek Trust - brol, troep, snel kapot, batterijen van draadloos snel leeg, etc), maar deze muis ziet er zeker goed en degelijk uit.
Dank je! :D

Het is inderdaad een mooi dingetje. De vergelijking met Trust doet gewoon pijn in mn hart ;) Geen sprake van hier, al geloof ik best dat met hun giga assortiment er meuk tussen zit. Maar goed, meer merken die mooie en matige dingen maken.
Zeer fijne review en op basis van jouw ondervindingen en gedetailleerde omschrijvingen (ook andere reviews, maar de jouwe gaf de doorslag), de muis aangeschaft. Heerlijk apparaatje voor niet al te veel geld. Fijne klik, mooie kleuren (LED, hoewel absoluut niet accuraat), en niet teveel poespas.

Dank!

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 31 mei 2016 12:45]

Op youtube zag ik helaas dat deze muis juist wordt afgeraden om te kopen. Onder gebruiker Rocket Jump Ninja. "Sensor lag" wordt er genoemd, en hij had ook al een 2de gebruikt. De support service van Rapoo zou slecht zijn. En andere gebruikers in de comments hadden er geloof ik ook een en ander op aan te merken. Er was iemand met 5 keer een v900 en 1 keer een v300 en ze waren allemaal binnen een paar weken stuk.
Ken die video niet, en die persoon niet, maar ik ken het princiepe wel. Aan de andere kant wens ik iedereen veel succes om de lag van dergelijke sensoren daadwerkelijk te ervaren; de V900 voelt in geen opzicht anders of trager dan welke adns 9800 muis die we hier hebben. Het is voor 95% van de gebruikers meer een theoretische discussie dan een praktische. Als je per sé ultieme sensor prestaties en snelheden wilt dan zal je sowieso bij een andere sensor uitkomen, daar heeft Rapoo verder weinig mee te doen. Geen ervaring met hun service overigens, daar kan ik niks van zeggen.

Ik heb verder niets met Rapoo hoor, maar als iemand zegt dat ze 5x een V900 in een paar weken kapot hebben 'gekregen' vind ik dat erg knap. Ik heb er 2 gehad en daar was echt niks mis mee iig. 5x in een paar weken klinkt mij als interessantdoenerij, overdrijven, of iemand die zijn muis niet op normale manier gebruikt. Denk je niet?
Diegene had de muis geloof ik niet heel vaak gebruikt, en 1 van de keren was het de kabel die snel stuk was.
De videomaker over de muis zei geloof ik dat deze muis ook storend was bij gewoon Windows gebruik.

Ikzelf zou de muis niet voor gamen gebruiken, en probeer gewoon een goed werkende muis te vinden om m'n oude logitech muis te vervangen. Jammer dat veel van de bedrade muizen van die lange kabels hebben. Dat is niet erg praktisch voor bij een laptop.
Ik heb pas ook nog gedacht aan een draadloze, maar zie daar denk ik vanaf. Die kunnen mogelijk klein vallen, de usb kan onhandig zijn, eventuele storingen tijdens gebruik en je moet batterijen wisselen. Nou heb ik muizen gezien met batterijen van 18 maanden of dergelijke (hangt er natuurlijk ook vanaf waar dat op gebaseerd is), maar dan moet je ook maar afwachten hoe zo'n batterij het bij warm weer uithoudt, als je zoals ik van plan bent naar een warm land te vertrekken (India).

Ik denk zelf uiteindelijk voor de Rapoo n6200 te gaan. Deze heeft een kabel van 120 cm, geen ieniemini muis en als het goed is een inklikbare scrollwheel, als de draadloze versie hetzelfde is. Heb jij de Rapoo n6200 muis misschien in handen gehad? Ik zou zelf ook graag een scrollwheel hebben die niet van die luide klikgeluiden maakt tijdens het scrollen, zoals bij m'n huidige oude (en goedkope) logitech.