Specificaties GF GTX 970 (1,178GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD Review

xdwarfx 4 januari 2015, laatste update op 16 februari 2015, 760 views

Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD

Spetterende kleuren met vloeiende weergave en hoge framerates.

Pluspunten

• Lightning Fast
  • Stil
  • Koel
  • Prijs / kwaliteit verhouding
  • Laag verbruik

Minpunten

• Geen

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Beste lezers,

Dit wordt mijn tweede review op Tweakers en ondanks dat er al een aantal mij zijn voorgegaan over deze fantastische Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD videokaart, hoop ik dat dit een goede aanvulling is op de al bestaande reviews. Ik zal weinig gebruik maken van foto's aangezien die overal op het net al te vinden zijn.

Ik kocht mijn systeem ongeveer 3,5 geleden met het idee jaren vooruit te kunnen. Dit bleek ook zo totdat mijn Asus HD6990 helaas overleed en ik daarom mijzelf wederom genoodzaakt zag om in het grafische kaart circuit op zoek te gaan naar een vervanger.

Het rode team (AMD) of het groene team (NVIDIA)

Al snel kwam ik erachter dat er niets veranderd was op de markt mbt concurrentie. AMD en NVIDIA wisselen nog steeds het welbekende stuivertje en aan deze wedstrijd lijkt nooit een einde te komen. Aangezien ik fan ben van beide fabrikanten met ieder hun sterke en zwakke punten, was het meest logische dan ook het opstellen van een wensenlijstje waaraan de kaart moest voldoen. Deze was voor mij dan ook leidend;
  • Stil
  • Zuinig
  • Goede prijs
  • Future ready
Na eindeloze reviews gelezen en gezien te hebben, koos ik ervoor om voor het groene team te gaan ondanks dat ik in mijn vorige systemen voor het rode team had gekozen.

Verandering van spijs doet eten zegt men weleens en ik kan jullie verzekeren dat ik hier geen spijt van heb gekregen.

De doorslag uiteindelijk gaf het verbruik van de kaart, aangezien ik in mijn woning alle apparatuur aan het omzetten ben naar energiezuinig en hier hoort dus ook de grafische kaart bij :)

Waarom dan kiezen voor Gigabyte en niet voor de andere aanbieders van deze kaart? Gigabyte kwam in diverse reviews zeer goed uit de test. Men schrijft dat de ASUS stiller is maar die gok durfde ik wel te nemen mede omdat ik de stofzuiger HD6990 gewend was. Daarnaast zat in mijn vorige PC een moederbord van Gigabyte en daar was ik erg tevreden mee.

Algemene indruk

De kaart wordt geleverd in een mooie doos (zie foto's) en zit netjes verpakt zoals het hoort. De postbode kan dus laten vallen wat hij wil maar er zal niets gebeuren. In de doos een cd met drivers (niet nodig want je pakt meteen de nieuwste van NVIDIA online). Tel daarbij op een aantal stroomkabeltjes en een korte technische uitleg en je bent klaar. Ten opzichte van de meeste andere kaarten dus niet veel aanwezig maar dat hoeft wat mij betreft ook niet. Geen poespas maar gewoon lekker direct.

De kaart zelf ziet er netjes uit. Een stevige backplate en de fans zijn niet te groot. Hij is eenvoudig te installeren en past prima in mijn Corsair Carbide 500R.

Ik heb de 1.0 versie van deze Gigabyte kaart en er bestaat ook een versie 1.1 maar tot op heden kan ik nog niet zeggen wat het verschil is. Zodra dit bekend is dan meld ik dat.

Gebruik

De installatie was simpel en het installeren van de driver ook.

Ik speel 99% van de tijd de Battlefield serie, de Total War serie of Civilization. Daarnaast het gewone office werk en de mailtjes.

Als eerste startte ik Battlefield 4 op, welke ik op mijn HD6990 speelde op de High setting. Met fraps schoot mijn FPS meteen omhoog naar een gemiddelde van 165!!! Ik was gemiddeld 120 gewend dus jullie begrijpen wel mijn reactie :)

Daarna in de game settings alles op ultra met 4xMSAA... Wederom in game gegaan en ik wist niet wat ik zag. Geloof mij dat ik eerst 5 minuten naar mijn scherm heb zitten staren, naar de omgeving en alles wat om mij heen gebeurde. Toen ik weer enigszins bij mijn positieven kwam :) gaf Fraps aan een variatie tussen 90 en 120 FPS. Ik was meteen verkocht!

De 2e game die ik probeerde was de nieuwste versie van de Total War reeks namelijk Rome 2 incl bekende expansion packs. Wederom alle settings zo hoog mogelijk en daarna een paar veldslagen gespeeld. Ongelooflijk wat een lust voor het oog om nu de volle potentie van deze game te mogen ervaren. Zo vind ik het persoonlijk erg leuk om de zwijnen te zien wegrennen van een grote groep aanstormende cavaleristen met het opwaaiende stof achter zich en getrokken zwaarden, welke inhakken op hun tegenstanders. De kleine details zijn verbluffend zoals bij Battlefield 4 het geval is.

De laatste game was Civilization V met de expansion packs. Hier draaide ik alles al op het hoogste maar toch wilde ik ingame nog checken of er veranderingen waarneembaar waren. Deze heb ik niet gevonden anders dat het net even wat soepeler draait.

Aangezien ik speel op 1 monitor in 1920x1080 kan ik geen oordeel vellen over meerdere schermen. Voor mij is dat ook persoonlijk niet nodig.

Er wordt door sommigen een vervelende coil whine genoemd bij gebruik onder load. Ik heb hier geen last van en wil melden dat er een grote kans bestaat dat men een PSU heeft van mindere kwaliteit of zelfs een wattage welke net onvoldoende is voor het gehele systeem. Ik heb dan wellicht een overkill maar dit zorgt er naar mijn mening wel voor dat ik van bovengenoemd probleem geen last heb.

Deze kaart is een verheldering in mijn PC en heeft het gamen een extra dimensie gegeven. Wat mij betreft een aanrader mocht je op zoek zijn naar een nieuwe kaart.

*Update 04-01-2015*
Het verschil tussen de 1.0 en 1.1 versie is dat bij de 1.1 versie van deze kaart andere onderdelen gebruikt zijn ivm stroomverdeling. De oorzaak zou zijn leveringsproblemen van de toeleverancier op dat gebied bij Gigabyte.

*Update 16-02-2015*
Naar aanleiding van de problemen omtrent de GTX970 wil ik berichten, dat ik tot zover geen geheugen problemen heb ondervonden met de games die ik speel namelijk; Battlefield 4 en Rome 2.

Voor meer informatie hierover verwijs ik jullie door naar onderstaande links.

nieuws: Nvidia GeForce GTX 970 kampt met prestatieproblemen bij hoog geheugenverbruik

nieuws: GTX 970 heeft minder L2-cache en minder rops dan Nvidia meldde

Heb jij ook een Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD?

Overklokresultaten?
Die heb ik op mijn systeem nog niet geprobeerd. Zodra dit het geval is zal ik een update plaatsen.