Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Beyerdynamic Custom One Pro (Zwart) Review

RobinHood 28 december 2014, laatste update op 31 januari 2015, 1.809 views

Beyerdynamic Custom One Pro (Zwart)

Zeker niet de goedkoopste, maar allround een erg leuke en goede koptelefoon. Geschikt voor een breed genre aan muziek, stevig gebouwd en zeer comfortabel. Ook geschikt als oorwarmer.

Pluspunten

• Biedt veel waar voor je geld.
  • Custom Sound Slider maakt hem wat veelzijdiger.
  • Erg comfortabel
  • Klinkt goed, met veel details, vooral in hoog en laag
  • Veel vervangbare onderdelen en gebruik van degelijk metaal

Minpunten

• Ietwat duur in zijn klasse [maar biedt wel meerwaarde]
  • Ietwat irritant snoer, van wat lage kwaliteit
  • Oren missen wat ventilatie, waardoor ze wat warm kunnen worden.

Proloog
Omdat ik alweer jaren naar een pricewatch: Philips SHP2000 (Zwart) luisterde, welke overigens helemaal niet zo dramatisch is als de prijs doet vermoeden, maar ik toch wel eens iets goeds op mijn kop wilde hebben, wezen kijken voor een mooie vervanger. De eisen waren, van belangrijk naar minder belangrijk:
  • Goed voor mijn muzieksmaak: veel metal, maar ook wel ander spul
  • Comfortabel: ik zal hem namelijk vaak uren op hebben.
  • Gesloten: Hij zal de wijde wereld ingaan, en die wijde wereld wil ik dan zo min mogelijk horen.
  • Vervangbare kabel: hoewel ik de kabel van mijn Philips nooit gesloopt heb, wil ik het risico niet lopen
  • Degelijk: hij zal de nodige tikken krijgen.
  • Aan te drijven door mijn telefoon: Mijn Sansa Clip+ kan wel overweg met de meeste koptelefoons, mijn telefoon waarschijnlijk wat minder.
En als dit allemaal te verwezenlijken was voor rond de 150 euro, was ik helemaal happy.

Een paar koptelefoons kwamen al snel naar boven, maar elk had zo zijn nadelen. Op deze na. In reviews was men lovend over het geluid en comfort, iets wat gebruikers onderschreven. Hoog comfort, goed geluid, ook voor mijn muziek, degelijk, gesloten, vervangbare kabel (en nog wat andere dingen) en dat in mijn budget. Hebbuh! :o

De doos:
Een relatief simpel ding, met een raampje erin zodat je je aankoop direct kan bewonderen. Als je de flap opent, welke goed dicht zit met klittenband, worden een paar dingetjes verteld over hoe geweldig deze koptelefoon wel niet is, met wat dingetjes waar ik later wel op in ga.

In de doos zit, zoals je al kon zien door het raampje, je nieuwe aanwinst. Een simpele kartonnenhouder houdt de koptelefoon op zijn plek, maar beschermt hem niet echt. In de houder zit een garantieboekje, een handleiding, een Allen Key en de kabel met een 6.35 adapter.

Eerste indrukken:
Behoorlijk zwaar, als je een plasticfantastic koptelefoontje gewend bent. Hij voelt zeker degelijk, geen gekke rammeltjes. Het nepleer van de hoofdpand en oorkussen voelt niet goedkoop, en vrij degelijk. Het is zeker geen flashy koptelefoon, maar ook zeker geen lelijke. Zijn functie-over-vorm looks vind ik zelf mooier dan de überstrakke dingen van bijv. Beats. Wel zit er wat speling op het schuifsysteem, of dit zo hoort weet ik niet. Ook schuift hij niet echt egaal, hij gaat nogal met horten en stoten in en uit.

De kabel is lekker dik, en voelt niet al te goedkoop. De connectors aan de uiteinden zien er jammer genoeg wel wat goedkoop en kwetsbaar uit. Afwachten dus hoelang de kabel het overleefd.

Koptelefoon op, en het eerste wat opvalt is dat hij duidelijk gesloten is, de wereld is direct heel wat stiller, alsof je een zware, zware verkoudheid hebt, en je wacht tot je oren ploppen. Verder zit hij ook lekker comfortabel en zacht.

Eerste luistersessie:
Vrij snel maar mijn trouwe Clip+ erbij gepakt, en de COP erin gepropt. Zoals ik al verwachtte, heeft de Clip+ totaal geen moeite met deze koptelefoon. Om snel een beeld van deze koptelefoons te krijgen, maar even wat verschillende stijlen muziek opgezocht. Wat mij vrij snel opviel was dat de COP, net als mijn Pistons, niet echt vergevingsgezind is. Waar de oude Philips slechte productie/opname behoorlijk kon verbloemen door altijd een tikje wollig/zacht te klinken, laat de COP bepaalde nummers keihard op hun bek gaan, vooral bij het hoge, of bij een falende bass.
Maar, nummers die gewoon goed waren, klonken ook duidelijk anders dan met de Philips, er was veel meer ruimte voor detail, waardoor Megadeth's Holy Wars opeens een stuk scherper was, en Iron Maiden kreeg opeens alle ruimte bij nummers zoals Dream of Mirrors.

Al met al in het eerste uur nog geen problemen, maar, ging dat veranderen?

Tweede, langere, luister- en game sessie.

Nee.

In de avond, na het kerstdiner, nog eens heel gezellig op mijn kamer muziek wezen luisteren, ditmaal aangesloten op mijn Kenwood A-47 uit hetzelfde bouwjaar als mij. Gezien hij Iron Maiden zo goed kon verdragen, maar eens Pink Floyd opgezet, want ja, in mijn wereldje lijkt dat soms op elkaar, en.... ik aanschouwde iets wat op perfectie leek, met mijn oren. .

Waar andere artiesten vooral opgepoetst klonken, ging er bij Pink Floyd als het ware een deur open. Alle verschillende laagjes in hun muziek, alle afzonderlijke details, klonken veel duidelijker, en ik hoorde dingen welke mij nooit eerder opgevallen waren in nummers welke ik al tientallen keren gehoord had.

Gezien ik ook vrij veel game, en dat ook vrij veel doe met een koptelefoon op, ook eens geluisterd hoe goed dat gaat met dit ding. Ook dat gaat gewoon prima, vooral dankzij die mooie verstelbare baspoorten ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[daarover straks meer] en goede weergave van details. Positionering van geluid is ook prima. Wel klinkt hij compleet anders dan de gemiddelde gamingheadset. Die geven voor mijn gevoel een veel grotere nadruk op mid/hoog, waardoor voetstappen en schoten veel luider, maar minder gedetailleerd zijn. Ook vind ik de bass daar vaak veel minder nauwkeurig, en is het vooral modderig gerommel in de verte.

Overigens komen ook een paar ietwat opvallende nadelen om de hoek kijken. Zo moet ik behoorlijk wennen aan het feit dat de kabel maar aan 1 kant zit, waardoor hij mij soms een beetje in de weg zit als ik achter de pc zit. Zelf vind ik Y-kabels, die gewoon over je borst lopen, een stuk prettiger werken.

Een groter nadeel vind ik de manier hoe de 3,5mm naar 6,35mm adapter werkt. Je schroeft namelijk de kabel van je koptelefoon in deze adapter. Dat is aan de ene kant heel leuk: zo zit ie lekker stevig vast, en gaan je contactjes in de adapter misschien wat langer mee, want ik heb al een hele stapel goedkope gesloopt. Een nadeel is alleen dat het schroefdraad vrij krap zit, waardoor bijv. mijn oude Philips niet past, en ik dus alsnog een nieuwe adapter moet kopen wil ik die blijven gebruiken. Misschien nog wel irritanter is het feit dat je telkens je koptelefoon moet losschroeven als je je koptelefoon ergens anders wilt gebruiken. Hiervoor moet ik hem dus eerst uit de versterker trekken, ding losschroeven, adapter weer er in pluggen, en zodra ik weer bij mijn pc ben, het riedeltje overnieuw doen. Kost misschien 10 seconden per keer, maar ik vind het toch omslachtig. Iets als een bajonetsluiting lijkt mij veel prettiger.

De dingetjes waar ik het later over zou hebben.

Een van de opvallendste en meest unieke dingen van deze koptelefoon is het feit dat je doormiddel van schuifjes de bass makkelijk kan aanpassen, wat Beyerdynamic liefdevol Custom Sound Slider (roepnaam CSS) noemt. Het werkt heel simpel: je kan in 4 stapjes de grootte van de baasreflexpoort aanpassen. Hierdoor krijg je, aldus Beyerdynamic de volgende effecten:

Positie 4: meest open: Heavy bass
positie 3: Vibrant bass
positie 2: linear bass
postie 1: meest dicht: light bass

Bij het meest open heb je dus het meeste bass, zelf vind ik dat vaak zo veel, dat het niet mooi meer is. Het begint knap modderig te klinken, en is veels te nadrukkelijk aanwezig. Klinkt wel vrij leuk bij Eminem en stoner metal zoals Fu Manchu, gezien zij sowieso al een erg vette bass hebben

Standje 3 gebruik ik tot nu toe het meest, geeft net een kleine bass-bump voor mijn gevoel, zonder irritant te wezen. Prima voor ongeveer alle muziek.

Standje 2 vind ik wat prettiger klinken voor muziek zoals Pink Floyd, het geeft wat meer ruimte in het midden en hoog, waardoor je meer hoort, en alles dus meer in balans ligt.

Standje 1 gebruik ik niet. De bass is dan bijna helemaal weg, waardoor de hele muziekbalans voor mijn gevoel weg is. Ik denk dat het voor klassieke muziek wel goed is, maar, dat heb ik nog niet geluisterd.

Een ander voordeel, volgens het boekje, is dat je koptelefoon ook meer open wordt naarmate je je baspoorten meer open zet. Dit klopt natuurlijk wel, denk ik, al hoor ik het zelf niet omdat, zeker op standje 4, de bass er vrolijk doorheen toetert. Ook klinkt de COP voor mij niet meer gesloten dan de oude Philips en mijn Pistons

Ook kun je het uiterlijk van deze koptelefoon behoorlijk veranderen, andere covers, earpads, andere ringen, andere kabeltjes, andere hoofdband, het is allemaal mogelijk, en zeker bij die covers is het vrij makkelijk, denk ik, om je eigen te maken, van bijv. je favo band. Toch wel voor de creatieve medemens.

De vervangbare kabel is waarschijnlijk iets belangrijker dan hij hoort te zijn, er zijn namelijk genoeg verhalen te vinden over de discutabele kwaliteit van het standaard snoertje, welke snel kabelbreuken zou hebben, en hij is met zijn 1,5m toch wel aan de korte kant voor sommige gevallen.

Dankzij de vervangbare kabel kun je er ook nog een microfoon in proppen, waardoor je een echte headset krijgt. Wel moet je die mic uiteraard los erbij kopen.

Wat kan ik na enkele dagen, en vele uren over de Custom One Pro zeggen?
Zo te zien vrij veel, meer dan 1400 woorden tot nu toe.

Het comfort is erg hoog. De hoofdsteun voel je nauwelijks zitten is niet zweterg, eigenlijk voel ik hem nu vooral zitten omdat ik erover nadenk. Ook de earpads zorgen niet voor een zweterig gevoel, wel krijg je lekker warme oren van deze koptelefoon, want echt ademen lijken de pads niet te doen. De druk op het hoofd is voor mij prima, hij zit lekker strak rond je oren, maar zeker niet storend. Liggend is het wat minder, gezien hij toch wel vrij groot is, maar, met welke koptelefoon gaat dat wel lekker? Inmiddels ben ik al grotendeels gewend aan het snoer, al blijf ik een Y-snoer echt fijner vinden.

Met het geluid zit het ook prima. Lekker veel details over het hele spectrum, al lijkt het midden iets minder aanwezig te zijn dan het hoog of de bass, zeker met de sound slider op 3, een lichte V vorm dus, erg geschikt voor heavy/thrash/speed/power-metal en hardrock, de slider een standje lager en progressive rock/metal klinkt prima. Standje hoger en alles waar een vette bass aanwezig mag zijn klinkt prima.

De geslotenheid: hij is lekker gesloten. Met de muziek niet al te hard hoor ik mezelf al nieteens meer typen, de muziek nog een tikje harder en ik hoor mensen niet meer praten. Prima voor het gebruik in het OV dus, als je mensen niet wilt horen praten over wie er nou met zo'n koptelefoon in de bus gaat zitten. Wel wordt er wat geluid van de draad meegegeven, als je erover wrijft hoor je dat vrij duidelijk in je linkeroor.

Prijs/Prestatie: Bij mij altijd belangrijk, al is het nogal lastig meten bij dit soort gekke, subjectieve producten. Een videokaart kan meetbaar sneller, koeler, stiller en wat nog meer zijn, een koptelefoon, tja. Als ik andere reviews mag geloven, is de geluidskwaliteit vergelijkbaar met zijn Beyerdynamic broertjes zoals de pricewatch: Beyerdynamic DT 770 PRO 80 Ohm (Grijs, Zwart) en een concurrent zoals de pricewatch: Audio-Technica ATH-M50X (Zwart). Hij is dus een tikje duurder, maar heeft telkens wel wat streepjes voor. Daarom vind ik zijn prijs/prestatie prima. Hij is wat duur in zijn klasse, maar vooral de Custom Sound Slider heeft zeker meerwaarde.

Hoe portable kan een dikke koptelefoon zijn?

De doos zegt dat dit ding geschikt is voor use with portable and professional devices, nu zegt dat uiteraard niet heel veel, maar, gezien de drivers van 16ohm, zullen ze wel bedoelen dat je smartphone er ook mee overweg kan.

Dat mijn Clip+ ermee overweg kan, is al eerder in de review duidelijk geworden, hij klinkt daar grotendeels hetzelfde als mijn versterker, wat goed nieuws is, maar mij weinig verbaasde. De Clip+ staat bekend om het feit dat ie goed klinkt, en dat hij koptelefoons en IEM's behoorlijk goed kan hebben. Niet slecht voor een dingetje van een paar tientjes.

Maar, op smartphones dan? Die staan nou niet echt bekend om hun oomph, dus, gaat dat wel goed? Ik pakte mijn trouwe Lumia 820, en probeerde het uit.

Ja, het werkt. Maar ik kan niet zeggen dat ik happy ben met het geluid. Het klinkt allemaal een stuk minder goed dan als op mijn versterker of Clip+. Het geluid klinkt wat platter, minder dynamisch. Alle mooie details die ik eerder roemde, zijn eigenlijk weg. Eigenlijk klinkt de COP nu net als de oude Philips, niet slecht, maar zeker niet geweldig. Vooral opvallend is dat de bass veel minder aanwezig is, zelfs op standje 4 was hij nog erg bescheiden, beetje vergelijkbaar met standje 2 op de versterker.

Het volume is overigens wel prima, op 15 (van 30) klonk het prima, 30 is niet direct oorverdovend, maar wel erg luid.

Maar, waar het matige geluid zelf aan ligt? Eigenlijk heb ik geen idee. Het kan komen dat de Lumia toch wat kracht mist om de koptelefoon echt voldoende prik te geven, of, waarschijnlijker, de audiochip is minder dan die van de Clip+ en mijn computer. Een manier om daarachter te komen, is eens een headphone-amp te kopen, mocht die er komen, zal ik er zeker over schrijven, maar voor nu geef ik lekker de audiochip van mijn Lumia de schuld.

Wat overigens een klein nadeel kan zijn, mocht je de COP toch met je smartphone willen gebruiken: het snoer heeft geen fancy drukknopjes om bijv. het volume aan te passen, of om de telefoon op te nemen. De aankomende Plus versie van de COP zal dat verhelpen, door een extra kabel te leveren, met daarop wel knopjes. Overigens begint de naam dan wel ietwat vreemd te worden: Custom One Pro Plus klinkt nou niet echt geweldig.

En wat nou na een dikke maand gebruiken
Een slordige maand, en heel veel luisteruren later, wat kan ik over dit ding zeggen?

Dat die schroef-adapter nog steeds een stom ding is welke ik echt ga vervangen. Het is gewoon vreselijk irritant om telkens als ik mijn koptelefoon mee in bed neem~~~~~~~~~~~~~~~[koptelefoons hebben ook liefde nodig!]], bijna iedere dag dus, ik dat ding moet losschroeven, om de volgende dag hem weer vast te schroeven, en wat uurtjes later weer losschroeven. Het is onhandig, en omdat ik telkens die adapter eruit moet halen, raak ik hem nog eens kwijt. Ook maakt het de jack van de koptelefoon zelf onnodig lang waardoor er meer kracht op de uitgang van mijn MP-3 speler komt te staan, en dat vind mijn lieve Clip+ niet leuk.

Ook heb ik nog af en toe ruzie met het snoer die maar aan 1 kant vast zit, het is gewoon onhandig, een Y-kabel is naar mijn mening een stuk logischer en prettiger, zeker voor portable gebruik, want dan maakt het niet uit waar je muziekdoos zit, nu heb ik een kabel diagonaal over mijn lichaam loopt, en dat zit niet echt lekker, het feit dat het een goedkoop ding is helpt niet echt.

Ja, die kabel is een goedkoop onding. Hij is net wat te kort om prettig te zijn voor achter de pc, maar te lang voor prettig portable gebruik. Op mijn bureau krijg ik hem gewoon niet lekker weggewerkt, puur omdat hij te kort is. Daardoor zit hij of in mijn oksel, of onder mijn arm. Ook is hij te stug om flexibel te zijn, en te flexibel om stug te zijn. Kun je er een strakke bocht in maken? Ja. Springt hij dolgraag terug naar bijna helemaal recht? Ja. Het materiaal voelt en ziet er ook nog eens spotgoedkoop uit. Al met al durf ik met zekerheid te zeggen dat de kabel van mijn SHP-2000 een stuk beter is, ja, dat is een koptelefoon van een tientje.

Enfin, genoeg gecopuleerd met beestjes uit de familie Formicidae, het gaat immers vooral over geluid bij een koptelefoon, en dat is gewoon nog vreselijk lekker. Ik zal nu zeker 150 uur muziek met dat ding geluisterd hebben, en hij lijkt wat beter te klinken. Bass is wat minder aanwezig, waardoor al het andere wat beter klinkt. Die CSS gebruik ik vooral om te switchen tussen muziek en gaming, want de basspoorten vol open klinkt bij gaming echt heerlijk, van racers tof shooters, het klinkt een stuk levendiger.

Over de comfort heb ik verder ook niks te klagen, echt te warme oren krijg ik niet, en ook in bed zit deze koptelefoon meer dan prima. Hem uren dragen kan gewoon zonder problemen, zoals het hoort.

Ik ben dus nog zeker blij met dit ding, en ik kan hem ook menig persoon aanraden, maar, alleen, die kabel, die gaat vrij snel nog vervangen worden.

Epiloog
Tot nu toe kan ik hem dus zeker aanraden, voor zowel muziek als voor gaming. De komende tijd zal deze review op totaal willekeurige tijdstippen nog bijgewerkt worden met bijv. foto's, hoe hij na heel wat speeluren klinkt, of de kabel al dood is, en al het andere wat mij het vermelden waard lijkt.

Na een test op mijn Lumia 820 twijfel ik een beetje aan hoe geschikt dit ding voor smartphones is. Het geluid was matigjes op mijn telefoon, zelf denk ik dat dit aan de audiochip van de telefoon zelf ligt, dus niet echt iets van de koptelefoon zelf. Het zegt wel dat deze koptelefoon goed genoeg is om zulke verschillen bloot te leggen.

En na een ruime maand ben ik er nog steeds blij mee, al ga ik het snoer zeker vervangen. Het is zonde om zo'n goede/leuke koptelefoon zo'n vervelend en goedkoop snoer te geven.

Vragen/suggesties/whatever, gooi het in de comments

Gebruikt, getest en vergeleken met:
pricewatch: Sandisk Sansa Clip+ 8GB Zwart
pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3
pricewatch: Philips SHP2000 (Zwart)
pricewatch: MusicBee
Kenwood A-47 versterker (AUX aangesloten op mijn mobo met een Koos Merkloos tulp-jack stekkertje]
pricewatch: Nokia Lumia 820 Zwart
Xiaomi Pistons V2
Muziek: FLAC en voornamelijk 320kbps MP-3

Updates:
31-12-2014: Test met Lumia 820 toegevoegd, kleine foutjes verwijderd.
31-01-2015: Ervaringen van na meer dan een maand gebruik neergezet.

In de planning: foto's en wat meer over gaming

Heb jij ook een Beyerdynamic Custom One Pro (Zwart)?

Ik heb zelf geen ervaring met de CoP, maar de 770 Pro zou comfortabeler moeten zijn en een wat beter (getrouwer) geluid produceren.
Staat tegenover dat je de CoP lekker 'hip' kan maken en dat die veel beter geschikt is voor gebruik on the go.
Ik heb deze koptelefoon ruim 2 weken geleden ook aangeschaft. Ik vond het geluid via de telefoon (Nexus 5) ook tegenvallen. Las goede verhalen over koptelefoonversterkers en heb toen een fiio e11k besteld (rond de 60 euro). Dit maakt een behoorlijk verschil in mijn oren. De muziek klinkt dan weer vrijwel hetzelfde als via de versterker (ik heb een Anthem MRX 510). In ieder geval een stuk beter dan rechtstreeks via de telefoon.
Verder ook meteen een setje velour ear pad gekocht, deze zitten net wat minder warm, dan hou je het toch net wat langer vol.

Verder nog mijn complimenten voor je review, een voorbeeld voor vele andere review :)
Dankjewel.

Ik ga eerdaags, volgende maand dus waarschijnlijk, een FiiO E6 halen voor mijn Clip+ en telefoon, ook om te kijken of het verschil gaat maken, waarschijnlijk dus wel.

Zelf heb ik geen last van te warme oren door de leren earpads, dus ik laat ze er lekker op. Vind ze wel mooi staan namelijk.

Veel plezier nog met je COP.
Let wel op dat de E6 slechts 100mW aan output geeft op 16 Ohm, waar de E11 K2 450 mW aan output geeft. Wellicht kun je beter even doorsparen en voor de E11 gaan. Dat was voor mij in ieder geval de reden om voor de E11 te gaan. Vooral als je headphone meer weerstand heeft dan de COP (16Ohm) moet je zorgen dat je Amp sterk genoeg is.

Verder zouden de velours oorkussen ook een wat mooier geluid geven in het mid-hoog/hoog. Dit heb ik niet echt zelf getest, want de kussen vervangen is toch een klusje wat ik niet te vaak wil doen, ben bang dat de kussens na een paar keer niet zo goed meer blijven zitten. Dus laat de velourkussen er lekker op zitten.
Zelf vind ik de "leren" kussens prima, misschien dat ik ooit eens de velours dingen ga uitproberen, maar voor nu blijf ik lekker bij het leer.

Wel komt er eerdaags zo'n mooie V-Moda kabel aan, omdat ik de standaard kabel lichtelijk afgrijselijk vind.

Qua amp, ik moet gewoon even kijken, ik merk dat nu hij ingespeeld is/ik eraan gewend ben, hij ook erg lekker op de Clip+ klinkt, en dat ding zal denk ik altijd wel beter blijven klinken dan mijn telefoon.
Die pleaher kussens zitten inderdaad ook prima, misschien zelf nog wel iets zachter dan de velours kussens. Maar van de leren kussens kreeg ik net iets te warme oren, dat is niet fijn na een half uurtje...

Ik denk ook wel dat een dedicated media play (clip+) wat beter geschikt is dat een telefoon. Toch verwacht ik dat de geluids kwaliteit/beleving omhoog gaat als je er een amp tussen zet. Wellicht dat er een keer 1 van iemand kunt lenen/ uitproberen om te kijken of je het de moeite waard vind.
Zie je helaas niet zo vaak op tweakers, een fatsoenlijke review van een fatsoenlijke headset. Maakt een hoop duidelijk zonder overdreven lang te worden.
Super, ik was erg aan het twijfelen over deze headphones omdat ik hem niet hebben kunnen proberen en onder de indruk was van de regelbare bass. Ik kon niet echt een keus maken, maar nu wel. Dank voor je review, ik ben overtuigd.