Sony BM10 Review

AmbroosV 24 december 2014, 272 views

Sony BM10

Supersimpel in gebruik, erg hoge kwaliteit én het voelt gewoon als een lekker robuust bakje aan. Echt de moeite!

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Probleemloos pairen, zowel met als zonder NFC
  • Voelt heel robuust aan
  • Kan niet makkelijker!

Minpunten

• Geen?

Geluidskwaliteit Score: 5
Ondertussen heb ik dit stukje hardware iets meer dan een half jaar in huis, en het is echt wel een leuk ding. Zowel met aptX als SBC klinkt alles heel erg goed. Wanneer ik er via mijn computer en aptX wat muziek van Spotify naar stuur is het resultaat eigenlijk niet te onderscheiden van een CD. Met een ervaren/kritisch oor kan je bij SBC wel merken dat het wat minder is. Vergelijk het met een MP3 van iets lagere kwaliteit.

Bij het uitpakken was er al een aangename verrassing: het kleine apparaatje lijkt van een stevig metaal gemaakt te zijn! Er zit wel wat gewicht aan, het is geen leeg plastic blokje, en dat zorgt er echt wel voor dat het aanvoelt als kwaliteit. Aansluiten is natuurlijk ook poepsimpel, de meegeleverde micro-USB-adapter erin, RCA aansluiten op een ingang van je versterker/receiver en je bent klaar.

Pairen kan op twee manieren. Via NFC of het klassieke Bluetooth-pairen (zonder PIN). NFC is superhandig, vooral omdat je dan op je telefoon niet moet gaan speuren naar Bluetooth-instellingen. Bij een feestje met vrienden was het zelfs nog leuker, je zegt één keer hoe 't werkt en iedereen is er direct mee weg. De hele avond kon iedereen muziek spelen via z'n telefoon, en ze waren allemaal aangenaam verrast door het gebruiksgemak. Pairen zonder NFC is ook geen uitdaging. Er staat één knopje op het apparaat, hou het ingedrukt tot de LED begint te "ademen" en je kan gewoon pairen vanaf je computer of NFC-loze telefoon.

De tien laatst gepairde apparaten kunnen verbinden zonder opnieuw NFC te moeten gebruiken of het apparaat opnieuw in pairingmodus te moeten zetten.

Eens verbonden is alles erg stabiel. In dezelfde kamer (max afstand 6 meter + door een houten kast) is het signaal altijd perfect, zelfs met je telefoon op zak. Één kamer verder hangt het wat van het apparaat af. Door een muur (steen, redelijk dik) lukt als er weinig andere objecten tussenzitten. Met een MacBook Air geraak ik redelijk ver, met een telefoon moet ik wat meer opletten.

In het algemeen heel erg tevreden van. Klein, discreet, kwalitatief apparaatje dat exact doet wat het moet doen - en nog heel erg goed ook!

Gebruikt met: MacBook Air (2013, aptX), Sony Xperia Z1 (aptX), Sony Xperia Z2 (aptX), Sony Vaio Z (2010, Bluetooth-driver van Broadcom nodig, SBC), Sony Xperia Tablet Z (SBC), iPhone 5 (SBC), Sony Xperia ZR (SBC) - allemaal probleemloos.

Heb jij ook een Sony BM10?