Crucial MX100 256GB Review

Daffie 24 december 2014, 1.688 views

Crucial MX100 256GB

Ongeloofelijke bende. Zie uitgebreide review.

Pluspunten

• Prijs?

Minpunten

• Onvoorspelbaar
  • Werkt niet, al de tweede voor mij

Ongeloofelijke bende. Ik heb een 120GB exemplaar en sinds gisteren een 256GB exemplaar om meteen de originele HDD te vervangen die in mijn nieuwe Lenovo Flex 2 zat. Hij is gewoon instant stuk. Als ik Windows 8.1 Pro installatie wil starten vanaf USB stick met deze SSD gekoppeld is hij gewoon letterlijk 27 minuten bezig. Met een Samsung SSD geen enkel probleem. Beide SSD's zijn vlam nieuw. De 120GB variant in mijn desktop loopt ook random vast... NOOIT meer Crucial voor mij.

Heb jij ook een Crucial MX100 256GB?

Ik heb 2 Crucial's in mijn MacBook Pro zitten en dat werkt al een maand of 4 zonder enige problemen. Hoe lang heb jij ze al?
De 120GB variant voor een extra PC'tje heb ik nu enkele maanden, maar de eerste problemen daarmee kwamen al binnen een week naar boven; Windows blijft gewoon compleet hangen, maar alle toetsaanslagen etc. queue'd hij wel. Na een seconde of 8 voert hij vervolgens alles achter elkaar uit.

En de 256GB variant die ik voor m'n Lenovo had, heb ik gisteren gekocht, tesamen met de laptop zelf. En hier zijn de problemen meteen te zien.

Ik snap achteraf niet waarom ik niet meteen voor Samsung ben gegaan. Niet dat Crucial slecht is (schijnbaar) want er zijn ook tig positieve reviews. Maar ik heb een 840 EVO 500GB in mijn hoofd PC, een 840 EVO 256GB in mijn game laptop en een 256GB 840 (non-evo) in mijn HTPC, nooit problemen mee gehad.

Vanzelfsprekend gaat deze Crucial dus ook terug naar 4Launch en koop ik een Samsung 840 EVO terug voor ongeveer 14 euro meer...
De evo zou ik mijden vanwegen het TLC geheugen, ga dan voor een PRO. Die heeft MLC geheugen. Ik heb mijn 250 evo's juist voor de mx100's vervangen.

Ik ben blij dat ik nu geen problemen heb, en moet je nagaan: ik loop extra risico omdat ik mijn hele systeem op een raid 0 set draai :)
Ik geloof best dat die MLC techniek beter is, toch geeft Samsung een langere garantie op zijn Evo schijven
Ik van de week voor een collega een nieuw PC gebouwd met deze SSD erin. Vooralsnog geen problemen, maar ik houd het in wel in de gaten voor je.
Daffie, jij hebt blijkbaar echt pech! Ik heb de MX100 512Gb gekocht in Sept 2014, draait geweldig in mijn asus laptop. Opstarten in 8 seconden!!

De 840 Samsungs hebben bekende problemen, dus ook Samsung is zeker niet heilig.

@Lex, flauwekul tip natuurlijk. Zonder werkende PC valt er niks te flashen en sterker nog....een nieuwe SSD moet uit de doos meteen goed werken!
Toevallig is nu wel een nieuwe firmware beschikbaar voor de MX100's. (MU02). Na de update startte mijn laptop wel een stukkie langzamer op helaas...
Ik heb mijn 256Gb vorig jaar augustus gekocht met als voornaamste reden sneller te kunnen werken met videobestanden. Op een Sandisk 128Gb heb ik W8 staan.
Toen W10 Preview uitkwam, heb ik deze op de Crucial gezet tezamen met video editing software.
De Sandisk alleen nog voor de mail. De Sata kabel prikte ik dan even om.
W10 met editing software liep prima tot vorige maand, Boot failure.
Repair lukte niet vanwege het frozen zijn van de SSD. Ik heb al meerdere malen een SSD uit deze status moeten halen, bijv mbv Parted Magic. Alleen bij de Crucial lukte het mij niet.
Ook niet op een andere sata poort, ook niet in een andere PC. Lezen lukte nog wel, dus met Data recovery de laatste bestanden nog kunnen redden. Inmiddels in kader van garantie een nieuwe Crucial. Maar gezien de minder goede reputatie van dit merk in het verleden, heb ik nu een zekere angst hoelang dit nieuwe exemplaar meegaat.
Hebben jullie wel eens van een firmware update gehoord?

Ik heb het gevoel dan jullie de SSD hop uit de doos in de computer hebben geramd en meteen een Windows of een ander OS. hebben ge´nstalleerd.

FOUT

Altijd eerst de Laatste Firmware downloaden deze vooraf installeren.

Weer eens een goede tip van Lex

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 2 maart 2015 08:47]

Crucial MX100 SSD (all form factors)
No firmware updates
Goede tip zeg, had ik dat eerder geweten! |:(