Lytro Camera 8GB Grijs Review

smiba 24 december 2014, laatste update op 10 februari 2015, 951 views

Lytro Camera 8GB Grijs

De Lytro is een kleine vierkante camera die niet zo als alle anderen is, het is namelijk een lichtveldcamera. Dit betekend grofweg dat hij de richting van de lichtstralen ontvangt waardoor je later de foto kan scherpstellen. Zeker de moeite waard om naar te kijken.

Pluspunten

• Compact
  • Zeer stevig gebouwd
  • WiFi voor het uploaden van de foto's vanaf je mobiel
  • Veel innovatie

Minpunten

• Geen uitbreidingsmogelijkheden
  • Klein en slecht schermpje

Uitbreidbaarheid Score: 1
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4

De Lytro lightfieldcamera - Speelgoed of volwaardige camera?

Nadat ik het nieuws had gelezen over de iets wat dure Lytro Illium was ik opzoek gegaan naar de kleine en vele malen goedkopere variant. De "Lytro" die ik in deze review heb gebruikt heb ik voor $50 ($80 incl verzending en importkosten) gekocht vanaf eBay. Het betreft een refurbished model, maar dat betekend wel dat ik een noulijks gebruikte camera heb voor een zacht prijsje.

Na 2 weekjes wachten kwam hij binnen en mijn eerste impressie was uitstekend, de camera is mooi afgewerkt en beschikt over een aluminium behuizing en voelt daardoor erg robuust aan.

De camera bestaat uit een geheel van aluminium en rubber

Op de bovenkant van de camera zitten kleine ribbeltjes, hiermee beheer je de optische zoom van de lens. Deze kan tot 8x, wat meer dan genoeg moet zijn. Deze ribbeltjes voelen goed afgewerkt aan, enkel komt het vaak voor dat ik een stuk van mijn hand er op leg en de zoom heen en weer gaat. Na een paar uur in gebruik heb je een groede grip gevonden en komt dit nauwelijks meer voor.

De ribbeltjes

Het schermpje van de camera is niet bepaald goed, de kijkhoek is ook grofweg triest te nomen, als je niet binnen een straal van 15 zit worden de kleuren al snel vaag of bewerkt. Dat is jammer, maar je hebt het schermpje niet altijd nodig. Het scherpstellen kan namelijk altijd later nog.

De interface is simpel en makkelijk te begrijpen en heeft toch aardig wat functies op dit moment. Zo kan je naar rechts vegen om de oude foto's te bekijken, naar boven vegen voor de modus - WiFi - settings en naar beneden om te sluitertijd in te stellen mocht je dit aan hebben in de instellingen.

http://screenshots.bartstuff.eu/DSC_0323_1A4AEAB4.jpg http://screenshots.bartstuff.eu/DSC_0321_screen_1A4AEC39.jpg http://screenshots.bartstuff.eu/DSC_0324_screen_1A4AEDA0.jpg http://screenshots.bartstuff.eu/DSC_0325_1A4AF985.jpg

Klik op de foto om naar de lytro website te gaan, hier kan je hem refocussen

De Mobiele applicatie - iOS

De mobiele applicatie is soms nog wat onstabiel maar kan al pittig wat, zo heb je voor het uploaden van je foto's geen computer meer nodig en word je mobiel steeds meer een laptop vervanger. Je kan je Lytro verbinden door op het WiFI icoon te drukken en dan te verbinden met het netwerk dat de Lytro opzet. In je scherm zou een SSID en Wachtwoord moeten verschijnen.

Na het verbinden kan je de foto's op de camera bekijken en deze ook uploaden. Met het laatste had ik in het begin wat problemen maar wat blijkt is dat mijn iPhone liever met mijn thuisnetwerk wou verbinden en daardoor verloor hij de verbinding met het WiFi van de camera. Simpel niet te dicht bij je router zitten of zelfs even deze verwijderen verhielp het probleem.
Vanuit de mobiele app kan je ook gaan spelen met je foto's door te klikken op je focuspunt. Met 2 vingers een cirkelvormige beweging naar binnen of naar buiten maken veranderd de aperture, waardoor alles scherp kan worden of juist niet.

http://screenshots.bartstuff.eu/Photo_24-12-14_12_20_30_1A4AF55A.png http://screenshots.bartstuff.eu/Photo_24-12-14_12_21_25_1A4AF5CE.png http://screenshots.bartstuff.eu/Photo_24-12-14_12_21_46_1A4AF5F7.png

De lytro is een leuke camera om mee te experimenteren, zijn compacte en wat bijzondere vorm maakt hij makkelijk om mee te nemen en je ontvangt soms ook bijzondere blikken van voorbijgangers. De meeste weten echter niet dat dit een camera is, enkel als je dichterbij kijkt verraad zijn grote lens 'm. De batterijduur is opzich goed, maar meer dan een paar uur schieten komt er ook niet uit. De camera word ook merkbaar warm na een tijdje, maar als je buiten loopt in de wat koudere tijden kan dit ook wel goed uitkomen. Mijn conclusie is dan ook dat dit een doen was voor $80, het is leuk om eens mee aan de slag te gaan. Mocht je het niets vinden krijg je hem makkelijk voor het zelfde geld of misschien een paar euro minder weer weg. Of ik er 199 euro voor neer zou leggen weet ik niet, hangt er af hoe druk je bezig bent met fotografie.

Dit is trouwens mijn eerste volwaardige review, tips en adviezen hoor ik graag!

EDIT 10-02-2015: Kleine grammaticale verbeteringen

Heb jij ook een Lytro Camera 8GB Grijs?

Reviews door de redactie

Als je camera onderste boven houd is schermpje soms beter onder een hoek af te lezen.