OCZ Vendetta Review

Wouter.S 20 maart 2009, laatste update op 21 maart 2009, 1.659 views

OCZ Vendetta

Pluspunten

• Stil bij normaal gebruik
  • Goede koelprestatie

Minpunten

• Moeilijke installatie
  • Lijm van beschermingsfolie bleef kleven aan onderkant heatsink

Geluidsproductie (min) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Dit is mijn eerste review dus opmerkingen, tips en dergelijke zijn altijd welkom. Typo’s moet je mij ook maar laten weten. Hier komt ie dus.

De originele koeler van mijn pc was in idle stand bijna onhoorbaar. Onder full load was het een ander verhaal, dan was het geluid duidelijk hoorbaar en soms storend afhankelijk van wat je aan het doen bent. Twee jaar ongeveer heb ik het geluid verdragen maar ik heb hem nu uiteindelijk toch vervangen. Er kwam een OCZ Vendetta in de plaats. Deze kostte exact 25 bij pixmania.

Ruwe specs:
- Afmetingen: 97*79*134 mm
-Socket 775/754/939/940/ AM2
-3 koperen heatpipes
-Aluminium koelvinnen
-Fan: 92mm
-Fan snealheid: 1200-2800 tpm

Voor meer info kan je altijd kijken op:

Verpakking/accessoires/compatibiliteit
De koeler zit netjes verpakt in een doos met ventertje (zie foto) zodat je de fan kunt zien. Binnenin (zie foto) zit alles stevig in piepschuim zodat de koeler niet beschadigd raakt moest je de doos laten vallen. De koeler past zowel op Intel als op AMD moederborden door gebruik te maken van de juiste bijgeleverde montagekit. In de doos treffen we ook de fanbevestigingsrubbertjes aan. De fan kan hierdoor geen trillingen doorgeven aan de koeler, wat in theorie de geluidsoverlast zou moeten verminderen. Er is ook een zakje koelpasta aanwezig maar deze heb ik niet gebruikt, ik gebruikte Artic Silver. Een verloopstekker is ook aanwezig zodat je de fan ook rechtstreeks kunt aansluiten op een molexaansluiting in plaats van op je moederbord. Hier maak ik (zoals bijna iedereen lijkt me) geen gebruik van omdat je dan de temperatuurgeregelde fansnelheid verliest. Het is wel een mooi meegenomen dat je op die manier de fan kan gebruiken als gewone fan.

Installatie
Het is de eerste keer dat ik een koeler monteer en ik moet toegeven dat ik het toch wel onderschat heb. Voor de ervaren tweaker is het waarschijnlijk een eitje maar ik heb er toch mee gesukkeld. Dit was gedeeltelijk te wijten aan mijn onervarenheid maar OCZ heeft wel een zware fout gemaakt, hierover direct meer.

Het verwijderen van de stock koeler ging vlot en ook de koelpasta opkuisen ging snel. De juiste bevestigingsaccessoires monteren was ook kinderspel. Wanneer ik de beschermingsfolie die onderaan de koeler hing verwijderde viel mij echter iets raars op. Het leek alsof er een dun laagje op de base van de heatsink zat. Ik wreef er eens over en er zat inderdaad een laagje op. Het was de lijm waarmee de folie op de koeler zat die blijven hangen was (zie foto). In mijn ogen kan je die folie maar op n manier verwijderen en dat is aan het lipje dat eraan zat. Het lag dus niet aan mij maar aan OCZ. Na wat ‘schrobben’ en wat ontsmettingsalcohol later zag alles er al veel beter uit. Ik kan mij inbeelden dat een minder oplettende persoon gewoon die koeler met lijm inclusief op zijn cpu zwiert. Dit kan volgens mij niet goed aflopen…

Ik dacht goed, deze hindernis overwonnen en nu ploffen we dat ding op zijn plaats met vier simpele push-pins. In de handleiding staat dat je die 2 per 2 kruislings moet vastklikken. Goed, goed, beetje koelpasta op de processor mooi in een streepje zoals op de site van Artic Silver staat en proberen maar. Eerste poging, tweede poging, … ,poging 27… Het lukte mij absoluut niet om twee push-pins tegelijk vast te klikken. Ondertussen had ik ook al mijn hand een paar keer 'geraspt' langs de scherpe vinnen kortom, ik was niet blij… :(
Uiteindelijk na veel geduw, getrek en gevloek, klikte het laatste pushding eindelijk vast. Gedurende het inbouwproces heb ik wel ongeveer mijn moederbord in twee gebroken maarja…de koeler zat erop! Euforie alom! :D

Uiterlijk (subjectief…duh)
Bij de aankoop van de koeler heb ik even getwijfeld tussen de OCZ en een Arctic Cooler 7. Ik vond deze koeler er beter uitzien vooral omdat hij strakker is. Het is ook een gewone fan die erop zit zonder rare uitsteeksels zoals bij de Arctic Cooler.
De koeler is ook niet gewoon vierkant/rechthoekig maar is afgerond aan de zijde tegenover de fan. Een onopvallend strak logo van OCZ maakten voor mij het geheel af.

Koelvermogen
Ik heb de stock koeler niet vervangen omdat de temps te hoog werden toch kan een lagere temperatuur nooit kwaad. Om de temps te meten heb ik gebruik gemaakt van speedfan en coretemp 0.99. Deze gaven beiden dezelfde temp aan dus die temp zal wel kloppen. De tests werden uitgevoerd bij een omgevingstemperatuur van 19 graden.. De idle temp werd gemeten na 10 minuten bureaublad zonder activiteit. Om de processor te belasten gebruikte ik prime95 met optie ‘maximum heat’ geselecteerd. Na 30 minuten als de temp stabiel geworden was heb ik de load temp genoteerd.

STOCK
Idle: 27C
Load: 50C

OCZ:
Idle: 23C
Load: 42C

Aangezien temperatuur niet mijn primaire doel was, ben ik absoluut tevreden met deze temperaturen. Een e6600 is nu ook niet echt een hittemonster, zeker aangezien hij niet overclockt is, toch vind ik dit een goede prestatie. Hoe de koeler zou functioneren met een overklockte QuadCore kan ik dus niet voorspellen. Wel is het zo dat onder full load de fan bij mij draaide op 1700 tpm, de koeler heeft dus nog wel wat ademruimte aangezien de maximum snelheid 2800 tpm is. Waarschijnlijk zal hij het wel zwaar krijgen met een QuadCore en het is misschien beter om dan een OCZ Vendetta 2 te kopen, die heeft namelijk een 120mm fan en kan dus veel meer hitte afvoeren bij een lagere geluidsproductie (maar je betaalt natuurlijk ook meer).

Geluidsproductie
Bij normaal gebruik is de koeler compleet onhoorbaar. Het meeste lawaai is afkomstig van mijn Ati 4870 aangezien alle casefans op 7 volt draaien via een fancontroller. De maximale geluidsproductie (in mijn geval bij 1700 tpm) is hoorbaar als je echt gaat luisteren, je hoort namelijk een lichte ‘whoosh’ veroorzaakt door de luchstroom. In vergelijking met de stock koeler is het wel een andere wereld. Mijn opzet om een stillere koeler te kopen is hierbij dus geslaagd.

Over de prijs valt niet zoveel te zeggen. Er zijn goedkopere koelers, er zijn duurdere koelers. Ik ben iemand die nogal vaak voor de gulden middenweg gaat dus ik kan mij vinden in de prijs van 25.

Modbaarheid
Ik heb niets gemod dus ook niets te beoordelen.

Hoewel de installatie niet van een leien dakje ging ben ik toch tevreden over het totaalproduct. De koelprestaties en de geluidsproductie vallen ruim binnen mijn verwachtingen. Moest ik ooit nog een nieuwe koeler kopen dan ga ik met deze ervaringen rijker misschien toch voor een bevestiging met vijzen in plaats van push-pins.

Heb jij ook een OCZ Vendetta?

Mooie review voor een eerste, complimenten!
Wat ik wel meteen dacht toen je het over die 'lijm' had, er zijn koelers waarbij de koelpasta al is aangebracht op de base. Ik weet niet of dat bij deze ook zo is, maar dat zou best eens kunnen als ik je verhaal lees. Die zut is behoorlijk giftig, dus ik hoop dat je je handen in ieder geval goed gewassen hebt... :+
Ik ben er toch wel vrij zeker van dat het lijm was. Op de onderkant van de folie kon je namelijk zien dat de lijm verdwenen was op de plaatsen waar de heatpipes contact maakten met de folie. Bovendien voelde het ook aan als lijm nadat ik erover wreef :P

Dat ze soms koelpasta in de fabriek aanbrengen ken ik. Maar meestal is dit gewoon grijs en egaal verspreid toch ? Het zou trouwens ook stom zijn van OCZ om koelpasta mee te leveren in een zakje en al op voorhand aan te brengen op hun koeler.

@Atomicman1990
Het 'spul' was eigenlijk doorzichtig. De blauwe schijn kwam erin door het wrijven. Blijkbaar had ik in mijn kast wat stof opgepikt tijdens het inbouwen :+
Ckers een goeie review, hier en daar wat typfoutjes, maar boeien je hebt het goed verwoord ;) Ik denk niet dat het blauwe spul aan de onderkant koelpasta is (beetje te doorzichtig voor, maar het is zowiezo een goeie keuze om Artic Silver 5 ertussen te doen ;) Dat die CPU-koelers er lastig op gaan is vrij normaal, ik had ook aardig wat moeite om mijn Zalman CPS9700 LED erop te schroeven :X

Goed gedaan 8-) Hopelijk ga je meer reviews schrijven ;)