D-Link DIR-868L Review

edwardo 23 december 2014, laatste update op 24 december 2014, 659 views

D-Link DIR-868L

Fantastische router voor klein prijsje!

Pluspunten

• Goede dual band AC router
  • Stabiel

Minpunten

• nog niet ontdekt

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Tip: Eindejaarskorting bij Wehkamp, de d-link-dir-868l nu voor 88 euro! Vind maar eens een betere voor dat geld

Door het slechte WiFi bereik van mijn Cisco modem/router van Ziggo was ik al tijdje op zoek naar een geschikte oplossing. Cisco modem instellen op 5 GHz gaf goed resultaat, maar niet elk apparaat hier in huis kan met 5 GHz overweg. Bovendien komt het 5 GHz signaal minder goed door muren heen waardoor er boven geen bereik was.

Eerst maar eens een range extender proberen dan, in de vorm van de TP-Link RE200. Deze is voorzien van WiFi clone knop waarmee de SSID van je huidige netwerk wordt overgenomen.
Hij zendt vervolgens tegelijkertijd uit op zowel 2,4 GHz als op 5 GHz. Werkt op zich prima, alleen wanneer ik van boven naar beneden loop moet ik toch regelmatig WiFi aan/uit zetten. Hij blijft te lang contact maken met de extender, ook wanneer ik dichterbij de router zelf ben. Denk dat elke extender dat doet, ik ben er dan ook niet zo’n voorstander van. Extender retour gedaan, op zoek naar een betere oplossing.

Op internet las ik hoe je eenvoudig een router achter het huidige modem/router van Ziggo kan hangen, Ziggo heeft hier gewoon een stappenplan voor online staan. Maar welke router te nemen? Ik wilde er sowieso niet meer dan 100 euro voor uitgeven, dus de absolute toppers als de Asus RT-AC68U of Netgear Nighthawk vielen daarmee buiten mijn bereik.

In eerste instantie gekozen voor de TP-Link Archer C7 V2 voor 89 euro (dec-14). Deze dual band AC 1750 router heeft 3 interne antennes voor de 2,4 GHz-band en 3 externe antennes voor de 5 GHz band. Installatie was eenvoudig en ook de meest recente software versie was makkelijk te installeren op de router. Resultaat was goed, maar dan vooral beneden. Boven had ik nog steeds weinig tot geen bereik op zowel 2,4 als 5 GHz. Ook de vaste verbinding naar mijn pc boven (10 mtr) bleek instabiel.
Als laatste vond ik het apparaat met de externe antennes (niet eens noodzakelijk) niet echt mooi om te zien. Lang leve het online kopen, ook deze weer retour binnen 14 dagen.

Nog eens goed allerlei router testjes gelezen, waarbij de D-Link DIR 868L er als goede en toch nog voordelige dual band 1750 AC router uitspringt. Een top ding voor slechts 93 euro bij Wehkamp (dec-14), met een kerstkorting ging daar nog eens 7,50 euro vanaf. Een koopje natuurlijk voor zo'n router.

Binnen 5 minuten werkte alles. Mede door de SmartBeam-technologie in de D-Link DIR 868L heb ik nu fantastisch bereik, zowel 2,4 GHz als 5 GHz overal in huis zonder hulp van een range extender. Hij ramt het signaal gewoon door de vloer (met isolatie), veel beter dan de C7 dat deed. Standaard staat de 2,4 GHz op 20 mhz, deze heb ik even aangepast naar Wide (auto 20/40 mhz). Erg tevreden met deze D-Link DIR 868L. Probleem opgelost! :)

Heb jij ook een D-Link DIR-868L?

Meer advertenties

Uiteindelijk een wat korte review met betrekking tot de D-Link :)
Wel meerwaarde met name voor degenen die (ook) een groter bereik zoeken.
Daar heb je gelijk in. Maar voor onder de 100 euro kan ik je die van harte aanbevelen. Kort en krachtig ;) Uitgebreide reviews incl metingen vind je oa hier;