Specificaties Hexa (6) core @ 3,5GHz-3,7GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core i7-5930K Boxed Review

atlaste 18 december 2014, laatste update op 1 februari 2016, 2.182 views

Intel Core i7-5930K Boxed

Fantastische processor. Een waar volbloed van Intel, die zelfs prima stabiel is als je je fans wat langzamer laat lopen.

Pluspunten

• Bloedsnel
  • Superstabiel

Minpunten

• Stroomgebruik

Als software developer moet ik nog weleens wachten op mijn PC. Op een dag had ik daar genoeg van en besloot ik een bloed snelle PC te kopen.

Je kan je afvragen waarom ik het extra geld heb uitgegeven voor de 5930k ipv de 5920k. Omdat de meeste processen werken op een single core en omdat ik nog weleens wil spelen met hardware (ik heb bijv. een xeon phi liggen), was de keuze voor de i7-5930k duidelijk: we gaan gewoon niet beknibbelen op PCI express lanes of megahertzen. Bovendien moet het speelgoed toch wel een paar jaar meegaan, dus voor mijn 'hobby' wil ik best wat uitgeven.

Verpakking, instructies, etc, etc. waren allemaal eigenlijk wel prima, zoals ik van Intel gewend ben. Heb er een fatsoenlijke cooler van noctua (NH-D14) op gezet en het ding is fluisterstil geworden.

Videokaart interesseerde me niet zo veel, heb er een aardige ingezet en gaan. Voor het geheugen was er nog niet zo veel keuze, dat wordt later nog wel een keer vervangen.

Anders dan ik verwachtte, werd mijn laptop (een intel i5-4210u) compleet weggevaagd qua performance. Dat dit gebeurde met meerdere threads had ik wel verwacht - maar ook bij processen op 1 thread is het verschil niet alleen merkbaar maar gewoon lachwekkend.

De resultaten? http://www.3dmark.com/3dm/4348412 . Kijk vooral naar physics score, zoals gezegd: de grafische kaart is niet fantastisch - en dan merk je dat hij - zelfs zonder overclocken - prima meedoet met de hoofdklasse.

Heb jij ook een Intel Core i7-5930K Boxed?

Wat grafiekjes en componenten lijst was leuk geweest ;)
Alsnog, grappig om te lezen en mooi dat je er wat aan hebt ^^ +1
Heb net even de componenten voor je opgezocht :) :

Core™ i7-5930K 3,5 GHz (3,7 GHz Turbo Boost) 2011-3 processor
NH-U12S, Actieve CPU koeler (Excuus, had het gisteren verkeerd in mijn hoofd blijkbaar)
MSI N750Ti TF 2GD5/OC, grafische kaart
Corsair HX850i, 850 Watt voeding
X99 Extreme6, socket 2011-3 moederbord
32 GB DDR4-2133 Quad-Kit geheugen
Samsung 850 PRO 1 TB SSD

Wat voor grafiekjes zou je willen zien? :)
Bechmarks tussen je oude systeem en deze bv?
Je geeft aan dat het een mega verschil is, show uw? :D
uhja, die i5 is een mobile-series :P
Ja, dat snap ik, maar had niet verwacht dat hij meer dan 2x zo langzaam is op een single core met berekeningen. Klopt zeg maar niet met mijn boerenlogica 'max freq snelheid / niet heel veel mindere instructieset'.
Je geeft aan dat het stroomgebruik een nadeel is, maar dat je wel de fans langzamer kunt laten draaien. Dus dan klinkt dat alsof hij niet heel erg snel warm wordt, wat weer suggereert dat hij niet heel veel energie verstookt.

Dus in vergelijking waarmee is dat stroomverbruik een nadeel? En hoe heb je dit bepaald?
Is het voor enkel-core processen al hoog? Of alleen als je echt multi-threaded bezig gaat. Het is een hexacore met hyper-threading, dus ik kan me goed voorstellen dat hij wanneer hij volledig belast is inderdaad flink kan stoken. Maar zijn TDP is evengoed maar 140 W.
Dus stroomverbruik gedeeld door prestaties zal best prima zijn lijkt me zo.
Stroomverbruik... lang verhaal, ik meet gewoon iedere 5 minuten wat mijn huis verbruikt, dus heb een redelijk beeld van de devices :-) Maar eerlijk is eerlijk, dat is van het hele systeem, om het echt zuiver te doen zou ik het per component moeten meten en zo'n stroommeter heb ik niet liggen.

Heb net even gekeken in hwmonitor voor de temperaturen/fansnelheid.
Idle: CPU - 330 rpm, temperatuur systeem: 31'C, temperatuur CPU(TIN): 38'C.
100% single core: CPU - 390 rpm, temperatuur systeem: 31'C, temperatuur CPU(TIN): 41'C.
100% all cores: CPU - 450 rpm, temperatuur systeem: 31'C, temperatuur CPU(TIN): 46'C.

Valt mij heel erg mee, dacht dat het erger was.
Je verhaal gaat over de 5830 terwijl het product wat je wil beoordelen de 5930 is??
Sorry voor de verwarring, was gewoon een typfout. Het gaat over de 5930K (Haswell). De 5830K bestaat zo te zien niet eens...