Seagate Expansion Portable USB 3.0 2TB Zwart Review

_Garu_ 17 december 2014, laatste update op 17 december 2014, 3.253 views

Seagate Expansion Portable USB 3.0 2TB Zwart

Qua prijs één van de goedkopere USB 3 harde schijven met 2 TB opslag. Of de USB 3 ook garant staat voor verwachte snelheden is de vraag..

Pluspunten

• Relatief goedkope USB 3 drives
  • Qua afmetingen prima portable

Minpunten

• Schrijfsnelheden

Mobiliteit Score: 5
Motivatie om dit product te kopen
Ik heb een NAS waarop in RAID 5 mijn media en data staat. Bij het verplaatsen van grote media bestanden van mijn PC naar de NAS en omgekeerd haal ik ca. 80 MB/s, terwijl ik met mijn bestaande portable hard drives (nog USB 2) gemiddeld ca. 25 MB/s haal. Nu de NAS langzaam volloopt en de bestaande portable hard drives zowel hun beperking in grootte (opslagcapaciteit) als snelheid echt laten zien, zijn de USB 2 drives voor mij functioneel end-of-life. Door de aanschaf van USB 3 drives met een grotere opslagcapaciteit hoopte ik zowel de grootte als het snelheidsissue aan te pakken.

Toen ik online wat onderzoek deed naar de snelheid die deze drives leveren vond ik het tegenvallen wat ik hierover echt kon vinden, buiten de opmerking als .. “hij is echt snel”. Synthetische benchmarks doen me niet zoveel, omdat deze in mijn beleving weinig zeggen over de praktijk.
Wat ik in ieder geval aannam is dat er geen bottleneck zou zitten in de bussnelheid van de drives als ze maar minimaal SATA 300 (3Gb/s ≈ 384MB/s versus de ca 80 MB/s die de NAS levert) leveren. Dat was iets te kort door de bocht.. maar daarover later meer.

Programma van eisen kwam uit op:
  • Moet zonder problemen aangestuurd kunnen worden door PC zonder UEFI, ivm booten vanaf de USB Drive.
  • Bus powered (meer draden doen af aan de ervaring van ‘portable’)
  • USB 3
  • Minimaal SATA 300
  • Minimaal 2 TB
  • Minder dan 100 EUR per schijf, omdat ik er 4 wilde aanschaffen
Look and feel
Voor de look and feel verwijs ik graag naar de review van Eegee, die qua plaatjes niets te wensen overlaat. Schijven zien er 18 maanden later nog eender uit!

Gebruikservaring
Opslag
De geadverteerde opslagruimte is 2 TB, wat afhankelijk van wie je het vraagt klopt:
  • Metrische systematiek: 2 TB = 2 * 10003 Bytes
  • JEDEC standaard 2 TB = 2 * 10243 Bytes
Een verschil van ca. 9%, waarvan ik vooral de pijn weer voelde als ik onder Windows de capaciteit opvraag, namelijk 1.907.728 MB is, wat overeenkomt met 2000,3GB (Metrische systematiek). Officieel typisch een gevalletje.. niet zeuren.

Snelheid
Ik hoopte snelheden te halen van rond de 80MB/s bij schrijven, maar de praktijk laat hele andere getallen zien bij verplaatsen van PC naar USB drive:
  • Kleine bestanden zoals ePubs (ca 200kB per bestand) komt op ca 4 MB/s
  • Middelgrote bestanden zoals foto’s (ca 3MB per bestand) komt op ca 15 MB/s
  • Grote bestanden zoals films (> 200 MB per bestand) komt op ca 38 MB/s
Dit is nog geen 2 maal de USB 2 snelheden die ik eerder al haalde en wat mij betreft uitermate teleurstellend.

Ik heb een aantal tests uitgevoerd om te zien of ik de snelheden kon verhogen:
  • Kopiëren ipv verplaatsen verhoogt de snelheid tot max 45 MB/s bij het schrijven van grote bestanden;
  • Kopiëren / verplaatsen van bestanden van de NAS naar de USB drive zonder tussenopslag op de PC zorgde voor ongeveer vergelijkbare waarden als initieel gemeten;
Bij het lezen (kopiëren / verplaatsen) van bestanden van de USB drive naar de PC of NAS zijn vrijwel gelijk en lopen bij grote bestanden (> 200 MB per bestand) op tot ca. 75 MB/s.

Ik krijg niet precies boven water waarom de schijven bij schrijven in mijn optiek zo traag zijn.
  • USB transfer behoeft CPU power, maar:
     - Ik zie de CPU (i7-2600) geen gekke sprongen maken qua load in de task manager;
     - Ik kan me niet voorstellen dat CPU overhead zoveel invloed heeft op de schrijfsnelheid;
  • SATA-300 zou geen beperking mogen zijn qua bus, evenals de USB3 aansluiting;
Als iemand suggesties heeft.. ik hoor het graag!

Overige
De aansluiting op de portable hard drive is USB 3 micro, male – van de brede soort die je tegenwoordig ook op de moderne smartphones ziet. De kabel is inclusief connectors 46 cm en exclusief de connectors 37 cm lang en vrij rigide / stug qua buigzaamheid.

Binnen mijn budget heb ik geen alternatieven kunnen vinden die voldeden aan mijn eisen. Ik ben niet overtuigd tevreden over de schrijfsnelheden, maar voor backup doeleinden voldoet het net. ;)

Alternatief
Als je toch ca 8 TB aan data extern wilt opslaan en geen moeite hebt met een externe voeding/UEFI, dan zou ik zeker overwegen om te kijken naar een tweetal interne harde schijven van 4 TB en die door middel van een Sharkoon Quickport te koppelen aan je PC. Scheelt toch zo 60 EUR* en ik kan me niet voorstellen dat het langzamer zal zijn.

*2 x 130 EUR voor 4 TB harde schijven, 40 voor een sharkoon quickport = 300 EUR vs 4 x 89 = 360 EUR voor 4 losse USB drives.

• Intel Core i7 2600, 8GB RAM
  • MicroSoft Windows 7 Home Premium
  • QNAP TS-509, met 4GB RAM over Gigabit netwerk
  • WD Elements 500 GB, USB 2, bus powered
Edits:
17-12-2012 21:29 Alternatief is 8 TB ipv 8GB

Heb jij ook een Seagate Expansion Portable USB 3.0 2TB Zwart?

hEb je wel een (blauwe kleur) usb-3 poort op je pc !?
Zo ja, ff in bios/uefi kijken hoe dat enabled staat, of niet...
Ik heb zelf een seagate expansion, 2TB, die wordt af en toe niet gevonden, soms wel.
Ook die schiet spontaan in usb 2 mode, maar soms wel in usb 3 en dan haalt ie gewoon met grote bestanden 100~130 MBps...
Voor mij nooit meer ext. seagte schijven. (Na 2 jaar en vele klachten all over internet nog steeds geen nieuwe firmware bijv.)

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 17 december 2014 15:13]

Ik heb hier twee keer een 1tb versie liggen (de één een jaar later gekocht dan de andere), en heb eigenlijk verrassend goede prestaties, ik draai dan ook alleen maar op usb 3.0
Kun je aangeven hoe de prestaties zijn bij de verschillende grootte bestanden zoals ik gemeten heb, ff vergelijkingsmateriaal opbouwen :P
Mijn schijf is volledig geëncrypt dus dat gaat hem niet worden helaas, sorry :(
Wel weet ik dat met "gewone" files de snelheid tussen de 80 en 30 mb/s ligt. :)
Ok dank voor je toelichting in ieder geval!
Verwijs al naar zijn review voor plaatjes materiaal, maar is een prima review inderdaad.
Yup, alle drives alleen op de blauwe USB 3 poorten gebruikt. In Bios is USB 3 gewoon ingeschakeld. Ik ga nog een vergelijk houden op een andere PC, wellicht dat ik daar nog iets uit kan halen.

Typische is dat ik eigenlijk verwacht had dat bottleneck de NAS zou zijn. Bij kleine bestanden snap ik wel dat er meer overhead komt, maar zo ver omlaag..

Dank voor meedenken in ieder geval!

[Reactie gewijzigd door _Garu_ op 17 december 2014 21:00]

Puntje wat me opviel:

Alternatief
Als je toch ca 8 GB aan data extern wilt opslaan

Dat kan toch op een USB stick :)
(Ik snap wat je bedoelt 8)7 )
LOL ik bedoel 8TB, aangepast :)