Specificaties 16,1MP, Full HD filmen, 60x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-FZ72 Zwart Review

Blazeke0608 15 december 2014, 2.616 views

Panasonic Lumix DMC-FZ72 Zwart

Super camera, geweldige zoom, alles automatisch, heel veel scenes (alleen macro mis ik), als je dan op P en macro zet, is de kwaliteit matig, ook vergeet ik vaak mijn flits open te zetten, hij kan het zelf niet. Maar het is een geweldig toestel!!

Pluspunten

• Zoom
  • Doet gigantisch veel automatisch
  • Snelle reactie
  • Geweldige (anti-ruis)microfoon
  • Veel scenes

Minpunten

• Macro is iets minder
  • Zelf flits openen

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Deze (super)zoomcamera is echt een aanrader,
De camera doet namelijk alles vanzelf op de stand 'Intelligent Auto' hierop steunt hij ons met 'Auto-Bracketing' 'iHandhelf Nite Shot' 'iHDR' enzovoort...
De kleuren zijn waanzinnig mooi, er is zelfs een functie om de camera zelf panorama's te laten maken, die geweldig mooi zijn, er zijn ook 3 'eigen opslagvakken' waarin je je eigen instelling kan plaatsen en ze de volgende opnames alleen maar aan te duiden stand 'C', in de creatieve modus 'Creative Control' kun je vele thema's kiezen zoals: 'sepia' 'low key' 'high key' 'retro' 'expressive' 'star filter' 'one-point collor' enz..
Ook zijn er waanzinnig veel scenes in de 'Scene Mode' zoals: 'Handheld Night Shot' 'Portrait' 'HDR' 'High Sens.' 'Soft Skin' 'Glass Trough' 'Starry Sky' '3D', Starry Sky is een geweldige scene om sterren te trekken hierbij kun je makkelijk een sluitertijd aanduiden van 15,30 en 60 seconden... zonder waas (ENKEL OP STEVIG STATIEF).
De (antiruis)microfoon werkt ook geweldig bij wind..
Ook de video's zijn van hoogwaardige HD-kwaliteit!
Maar bovenop al deze goede commentaar zijn er ook wel wat minpuntjes zoals
er is geen macro-scene, ook de ingebouwde flitser moet je zelf openen (ik vergeet het vaak), ook de 'Burst Shooting' op '2AF' , '5AF' en '9' beelden per seconden, werkt veel te traag, 3 tot 4 seconden houdt hij '2AF' vol maar na 3/4 seconden trekt hij nog maar 1 foto per seconde heel groot minpunt...

Maar zoals je ziet zijn er VEEL meer pluspunten dan minpunten, ook op andere test heeft dit toestel een hogere scoren dan een 'DSLR' van 600+ euro!! Dus voor de prijs/kwaliteit is dit een geweldig toestel!!

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ72 Zwart?

Nog iets over het batterij gebruik?
De batterij kan gemakkelijk 2 dagen mee gaan met intensief gebruik... Natuurlijk niet als je hem 2 volle dagen laat aan staan of in stand-by... Ik heb zelf wel een 2de batterij voor noodgevallen!
Hopelijk weet iemand deze vraag te beantwoorden:
Hoe verhoud de FZ72 zich ten opzichte van de FZ38 m.b.t. de kwaliteit van de foto's?

Volgens menig review(site)s zou de FZ38 hierin beter uit de verf komen.

[Reactie gewijzigd door born4trance op 17 augustus 2016 07:36]