Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart Review

aap 12 december 2014, laatste update op 2 november 2015, 42.846 views

Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart

Prachtige monitor. Mooie kleuren en komt al vanaf de fabriek gekalibreerd, dus geschikt voor de amateur foto/videobewerker. Er kan ook prima op gegamed worden, zolang je geen pro bent.

Pluspunten

• Paneel met prachtige kleuren
  • Wordt gekalibreerd afgeleverd
  • Robuuste voet op alle denkbare manieren verstelbaar
  • Ondersteunt doorlussen van DisplayPort
  • Strak design: vlakke voorkant en dunne lijst
  • Ghosting in de praktijk nauwelijks zichtbaar

Minpunten

• Zwart is niet echt donker (IPS glow)
  • Uniformiteit kan beter
  • Touch buttons

edit 17-12-2014: hoofdstukje en foto's over zwartwaarden toegevoegd

De Specificaties
Kort samengevat: we hebben het hier over een IPS monitor van 27 inch met een resolutie van 2560x1440 pixels, die door Dell gekalibreerd afgeleverd wordt. De complete specificaties ga ik hier niet herhalen, maar die kun je hier vinden:De keuze
Ik heb onlangs een nieuwe PC aangeschaft en toen kon de monitor natuurlijk ook niet meer: ik had nog een CCFL TN scherm en dat is inmiddels niet meer van deze tijd. Ik vond het lastig een nieuw scherm te kiezen, omdat het lijkt dat ieder scherm zowel zijn voor- als zijn nadelen heeft en er geen scherm lijkt dat in bijna alle opzichten superieur is. Aanvankelijk was ik wel gecharmeerd van de Dell Ultrasharp U2414H, maar ik zag er tegenop om terug te gaan van 1920x1200 naar een lagere verticale resolutie. Toen waren er opeens de geruchten over de op hande zijnde Dell Ultrasharp U2415, dus ik besloot daar op te wachten, aangezien deze alles in zijn mars leek te hebben wat voor mij belangrijk was: goede kleurweergave, snel genoeg om casual mee te gamen en dezelfde resolutie als mijn oude monitor. Toen echter tegelijk deze U2715H aangekondigd werd, begon ik toch te twijfelen of ik niet een stapje hoger zou gaan. En je weet hoe dat gaat, als je een aantal maanden moet wachten tot e.e.a leverbaar is, dan heb je tijd genoeg om te luisteren naar de stemmetjes in je hoofd die je naar de grotere monitor praten!
Kortom, zo gauw als de U2715H voor een redelijke prijs leverbaar was (lees: door andere leveranciers dan Dell zelf), heb ik hem ongezien besteld. Ik heb immers nog geen reviews kunnen vinden, maar heb ik stomweg op vertrouwd dat deze monitor simpelweg nog beter zou zijn dan zijn voorgangers.
Terwijl mijn monitor naar mij op weg was, kwam het nieuws door dat Dell nu ook nauwelijks duurdere 4K schermen in de pijplijn heeft. Aangezien Windows nog niet goed klaar lijkt te zijn voor hoge DPI en er nog geen betaalbare videokaarten zijn die die resolutie aankunnen, heeft me dat toch niet bewogen de monitor met kerende post terug te sturen.

Uitpakken
De monitor wordt bij mij afgeleverd in een stevige kartonnen doos met een afbeelding van de monitor erop.

Als je de doos openmaakt dan zit er van binnen een mooi kartonnen origamiwerk waarin het display en alle andere onderdelen robuust verpakt zijn. Er komt geen piepschuim aan te pas. Het scherm is afgedekt met zo'n foamen matje en ook de voet is zo krasvrij verpakt. Op de hoeken van het scherm zit ook nog beschermende tape geplakt. Op sommige foto's hieronder kun je het nog zien zitten.

Los in de doos vind je ook het kalibratierapport van het scherm. Uit dat rapport moet blijken dat de gemiddelde kleurfout minder dan 3.0 is, waar dat bij de voorganger U2713HM nog tot 5.0 mocht zijn. Als ik zo naar mijn rapport kijk, dan schat ik dat de gemiddelde fout zelfs dichter bij de 1 dan bij de 2 moet liggen.

Verder bevat de doos nog:
  • de voet
  • een afdekklepje voor het aansluitingenpaneel
  • een velletje met aansluitinstructies (alleen plaatjes)
  • wat papierwerk over garantie
  • het netsnoer
  • een mini-Displayport-naar-Displayportkabel
  • een USB kabel
  • en een driver CD
Een echte handleiding zit er niet bij, maar die kan eventueel hier gedownload worden.

Montage en aansluiten
De voet wordt eenvoudig achter op het scherm geklikt en kan ook met een druk weer los. Indien gewenst kan het scherm ook op een VESA-beugel gemonteerd worden, maar dan moet er eerst een dekseltje losgeschroefd worden.

De aansluitingen zitten in verticale riching achterop, zodat alle kabels recht naar onder toe weg lopen zonder bochten. De volgende aansluitingen zijn aanwezig:
  • 2 x HDMI
  • Mini DisplayPort
  • DisplayPort 1.2
  • DisplayPort out - voor het doorlussen naar een tweede monitor
  • Audio uit - voor speakers; volgens handleiding niet geschikt voor hoofdtelefoons
  • 1 x USB 3.0 in
  • 5 x USB 3.0 uit, waarvan één op de achterkant en de andere vier naast de videoaansluitingen
VGA- en DVI-aansluitingen ontbreken, waarschijnlijk omdat die de native resolutie van het scherm toch niet aankunnen.
De DisplayPort poorten staan standaard op 1.1 ingesteld vanwege compatibiliteit met oudere videokaarten en kunnen via het OSD menu op 1.2 gezet worden. 1.2 heb je nodig om de doorlusfunctionaliteit te activeren. Ik heb maar een monitor, dus ik heb hem vooralsnog op 1.1 laten staan.
Meegeleverd is een mini-DP naar DP kabel van ca. 160 cm lengte. Slim bedacht van Dell, want zo kun je hem altijd aansluiten op je videokaart, of die nu mini- of normale DP-aansluitingen heeft. Aangezien mijn videokaart alleen een normale DP aansluiting heeft, heb ik de kabel met de mini-DP kant aan de U2715H aangesloten.
Als de kabels vastzitten, dan is er nog een plastic dekseltje dat over het kabelcompartiment gaat om e.e.a. ook van de achterkant netjes eruit te laten zien. Het nadeel daarvan is wel dat vier van de vijf USB poorten daarmee praktisch onbereikbaar worden, dus wie veel devices via de monitor wil aansluiten moet of dat klepje weglaten of de devices permanent aangesloten laten. De ruimte voor de USB stekers is trouwens sowieso beperkt: dikke memorysticks of wifidongles passen alleen in de ene poort op de achterkant. Maar het aansluiten van bekabelde apparaten zoals toetsenborden en muizen is natuurlijk geen probleem.

De voet heeft een gat waardoor je de kabels naar achteren weg kunt leiden. Dit gat - en dus de kabels - is wel goed zichtbaar, tenzij je de monitor in de laagste stand zet. Verder is de voet in alle mogelijke manier verstelbaar:
  • In de hoogte: in de hoogste stand zit de onderste schermrand 17 cm boven je bureaublad, in de laagste minder dan 5 cm. 12 cm verstelbereik is echt groter dan het klinkt!
  • naar voren en naar achter kantelen. Ik heb mijn geodriehoek niet bij de hand, maar ik kan zeggen dat hij naar voren verder kan kantelen dan zinvol is. Naar achteren is het beperkter, maar dit wordt denk ik ook nauwelijks gebruikt
  • roteren: het scherm kan zowel links- als rechtsom in de portretstand gezet worden. Dat kan nuttig zijn als je twee van deze schermen verticaal naast elkaar wil zetten met de dunne randen (de bovenkant) naar elkaar toe, zoals dit:
  • De voet kan ook nog om de vertikale as draaien. Je kunt natuurlijk ook gewoon ook de basis van de voet draaien, dus dit is meer "omdat het kan"

Het scherm is mooi vormgegeven. De voorkant is vlak en als het scherm uit staat, zie je niet waar de lijst overgaat in het scherm. Het scherm ligt dus niet verzonken in de lijst zoals bij veel monitoren het geval is. De lijst is 8 mm breed aan de zijkanten en de bovenkant en 18 mm aan de onderkant. De onderkant steekt ook iets (ca. 2 mm) naar voren t.o.v. het scherm. Ik weet niet of er een praktische reden voor is, maar ik had het mooier gevonden als het helemaal vlak geweest was. In het midden staat het Dell logo en verder staan er geen type-aanduidingen, energiecertificaten of andere versierselen op. rechtsonder zitten de touch-knoppen voor het bedienen van het OSD. De aan-uit knop heeft het gebruikelijke symbool, maar de andere vier knoppen zijn met alleen een rond puntje aangegeven, in een grijze kleur die je in het tegenlicht van het scherm al niet meer kan zien.

Gebruik
Komende van een TN scherm vallen mij meteen de prachtige kleuren op. Verzadigde kleuren zijn er echt "vet" uit en het contrast is geweldig. Op mijn oude monitor moest ik bij het instellen van de gamma altijd kiezen of ik contrast bij wit of bij zwart wou hebben, maar hier kun je bij zowat alle standen van de gamma-slider het verschil zien tussen de grijsschakeringen.

De resolutie van 2560x1440 is heerlijk. De DPI is iets hoger dan bij full HD 24" schermen, hetgeen ik zelf lekker vindt, maar mijn vriendin stond erop dat ik in Windows 125% schaling aanzette om de tekst en icoontjes niet te klein te maken.
Mijn GTX970 videokaart is snel genoeg om mijn favoriete spel World of Warcraft nog steeds op Ultra te draaien in de native resolutie, dus ook daar alleen maar vooruitgang.

Uniformiteit
Ik heb natuurlijk meteen gecheckt of er pixeldefecten waren. Die waren er niet. Maar bij de effen patronen die gebruikt worden om dit te checken valt wel op dat de uniformiteit over het paneel niet helemaal fantastisch is. Onderstaand is een foto van een effen wit scherm, met daarnaast de verschillen versterkt m.b.v. Photoshop.
Te zien is dat langs de bovenkant het scherm wat lichter is, en juist wat donkerder in de bovenhoeken. Bij een effen scherm is dit niet te negeren, maar bij foto's, films desktop met een patroon of gaming zie je er niets van. Ook is er absoluut geen sprake van backlight bleeding.

Zwartwaarden
Het scherm lijdt helaas wel aan zgn. IPS glow: een zwart scherm ziet er niet donker zwart uit, maar er ligt een soort satijnen, grijzige gloed over het scherm. Recht van voren valt het nog wel mee, maar onder een hoek valt het nog meer op. Ook als je een breedbeeldfilm kijkt met zwarte balken, dan zien de balken er niet mooi effen zwart uit.

Hier is een foto van zwart scherm en daarnaast diezelfde foto, maar over de linkeronderhelft heb ik daar een foto gemonteerd van het scherm dat uit staat, genomen met dezelfde belichtingsinstellingen:

Zoals gezegd, onder een hoek is het effect opvallender:
En hier een foto van een film waarbij vooral in de bovenste balk de grijze gloed zichtbaar is:
Merk op dat bovenstaande foto's in een donkere kamer genomen heb en daarbij overbelicht heb om het effect te benadrukken. Het filmbeeld ziet er daarom ook witter uit dan het er met mijn oog uitzag,

Kleurenkalibratie
Ik beschik over een Datacolor Spyder 3 Express waarmee ik het scherm kan kalibreren. Daarvoor moet het scherm wel in de 6500 K-modus gezet worden (dit is een eis van Spyder, niet een beperking van de monitor) en dit is niet de standaard, gekalibreerde modus. Onderstaand zie je foto's van voor en na kalibratie en een foto van de standaardmodus (zonder kalibratie met de Spyder):

Je moet natuurlijk dit zelf op een gekalibreerde monitor bekijken om het op waarde te schatten!
Mijn goedkope uitvoering van de Spyder kalibreert alleen, maar geeft helaas geen kwantitatieve vergelijking van de voor- en na-situatie. Als ik m.b.v. de Spyder software schakel tussen ongekalibreerd/gekalibreerd, dan lijkt er ongekalibreerd een subtiele gele zweem te zijn, die na kalibratie weg is. Het is niet goed mogelijk om snel te schakelen tussen de standaard (door Dell gekalibreerde) modus en de met de Spyder gekalibreerde 6500 K modus, dus die kan ik niet goed met elkaar vergelijken. De verschillen zijn in ieder geval dusdanig subtiel dat ik ze zo niet kan ontdekken, dus ik werk voorlopig even door met de standaardmodus.

Kijkhoeken
De kijkhoeken zijn bij IPS schermen altijd goed en dat is hier ook zo. Zelfs als je bijna scherend op het scherm kijkt, blijven de kleuren hetzelfde. Je gaat dan wel meer last krijgen van spiegeling van het scherm.

Ghosting
IPS schermen hebben de reputatie meer last van ghosting te hebben dan TN schermen. Bij enkele sessies van mijn favoriete spel World of Warcraft is me hier niets van opgevallen, maar als ik met mijn camera foto's maak van testanimaties, dan is inderdaad wel ghosting te zien. Het scherm heeft een "normal" en een "fast" modus, maar de verschillen zijn mij niet direct duidelijk (links: normal)

Helderheid
Bij het eerste aanzetten valt me meteen de helderheid van het scherm op. De standaardinstelling is 50%, wat al heel helder is, maar op zich snel went. Op 100% krijg je instant hoofdpijn. Op 0% is het scherm nog niet helemaal donker, maar ziet het eruit als de power-save modus van een laptop.
Het stroomverbruik schaalt ook lekker met de helderheid:
Waarbij zwarte schermen onderaan de aangeduide range zitten, geheel witte schermen bovenaan en gekleurde ertussenin.
Als de monitor uit staat, maar ook in de power save modus, geeft mijn metertje 0 W aan. Dat komt omdat de meter onder de 2 W niet goed kan meten, maar volgens opgave van Dell zou het verbruik in beide toestanden minder dan een halve Watt moeten zijn, dus ik moet ze het voordeel van de twijfel geven dat ze dat inderdaad waar maken.

Reflectie
Het scherm is mat, met een anti-reflectie coating. Dat wil niet zeggen dat er helemaal niets reflecteert: op een donker schem zie je heldere lichtbronnen als een lichte vlek weerspiegeld in het scherm. Maar de reflectie is vervaagd, dus het is zeker niet zo dat het scherm als een spiegel fungeert.

Hieronder een foto van het scherm met een zwarte achtergrond, terwijl ik daar mijn telefoon met de Tweakers.net homepage naar het scherm richt, op ca. 75 cm afstand. De reflectie kun je zien onder en licht rechts van de "start de test" knop

OSD
Het OSD bedien je met de touch-knoppen op de lijst. Ik ben geen fan van zulke knoppen, omdat je niet voelt of je ze goed indrukt. De power-LED zit aan de onderkant van de lijst (i.p.v. op de lijst) en ik heb nog steeds de neiging om daar te drukken om hem aan/uit te zetten. Zoals ik al zei, de knoppen zijn zeer subtiel gemarkeerd en in een niet goed verlichte ruimte zie je het gewoon niet door het tegenlicht van het scherm zelf. Je zit dus maar een beetje op de gok te tasten waar je moet zijn.
Eenmaal in het menu dan zitten daar zo'n beetje de instellingen die je verwacht van een monitor in deze klasse en niet meer en niet minder: je kan helderheid en contrast instellen, de kleurtemperatuur of enkele voorgeprogrammeerde modi (zoals "movie" en "game"), waarvan verder niet toegelicht wordt wat ze precies doen. Je kan natuurlijk de bron kiezen en DisplayPort 1.2 ondersteuning activeren.

Vergeleken met het TN-scherm waar ik vandaan kom, is dit scherm het paradijs. De kleuren, maar met name het contrast zijn fantastisch. Het scherm is echter niet volmaakt en lijdt wel aan algemene IPS-kwaaltjes zoals slechte zwartwaarden en (lichte) ghosting. Ook kan wat mij betreft de uniformiteit beter, hoewel ik geen referentie heb van wat acceptabel mag heten.
Ondanks deze imperfecties, zou ik toch zeggen dat dit scherm zijn geld dubbel en dwars waard is, ware het niet dat je voor ongeveer dezelfde prijs binnenkort ook 4K IPS schermen kunt hebben. Het zal moeten uitwijzen of die schermen hetzelfde kwaliteitsniveau van de U2715H kunnen behalen.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart?

Meende eigenlijk dat de Spyder 3 niet geschikt was om LED-backlights te calibreren. Of hebben ze een offset table voor LED schermen uitgebracht?
Ik was me hier nog niet van bewust, maar Google geeft inderdaad een hoop hits naar forums en blogs die claimen dat de Spyder 3 niet goed werkt met LED displays, maar ik vind ook links die juist beweren van wel, zoals bijv. deze: http://www.gamutprints.co...d-profiling-your-monitor/

Ik kan geen direct statement van Datacolor over de Spyder 3 vinden, maar wel indirect:
Datacolor zegt nl. zelf dat de Spyder 2 ongeschikt is voor LED displays, maar beveelt dan de Spyder 3 juist aan: http://support.datacolor....lable-on-the-market-today
Spyder2express uses an earlier generation of Spyder technology. It is excellent for calibrating CRTs and typical LCD displays. For laptops with very narrow viewing angles, LCDs with gloss finishes, and new LCD technologies such as LED backlight and Wide Gamut displays, we recommend Spyder3-based products, such as Spyder3Pro.
Mijn - tot nog toe eenmalige - ervaring was dat de kleuren wel degelijk iets beter werden na kalibratie met de Spyder 3, maar dat is puur een subjectief oordeel met mijn eigen ogen. Er waren in ieder geval geen desastreuze kalibratiefouten, want die zou ik dan gezien moeten hebben.

Ik hoop voorlopig dus maar dat de verwarring op internet gebaseerd is op verwisseling van de Spyder 3 met de 2, maar ik zal voor de zekerheid mijn Spyder 3 kritischer bejegenen.
Hoewel gamutprints het dan weer over een versie 4.0 van de software heeft. Mogelijk dat die de offset tables voor LED ingebouwd heeft?

Overigens heeft PRAD ook een test gepubliceerd van deze monitor: http://www.prad.de/new/news/shownews_tft8102.html
Ik heb versie 4.0.1 van de software. Dus de versienummers van het apparaat en de software lopen niet gelijk op.
Hallo aap,

Mag ik vragen waar je deze monitor aangeschaft hebt. De meeste webshops hebben hem nog op niet leverbaar staan en pricewatch geeft ook maar 2 webshops aan waar ik verder geen ervaring me heb.

mvg,
Tsegers
Ik heb deze monitor sinds vorige week vrijdag 12 december, en had hem besteld bij Micro Mail Zeewolde. Ik zie dat hij daar inmiddels niet meer op voorraad is, maar zij hebben hem keurig op tijd geleverd.

Over de monitor zelf ben ik heel erg tevreden, van de IPS glow die Aap noemt heb ik geen last gehad, maar ik moet hem ook nog onder wat meer omstandigheden testen.

Wat me wel opviel toen ik hem uitpakte, hoe klein hij is! Ik had hiervoor een 24 inch TN monitor met een stuk dikkere rand, en daardoor lijkt de U2715H niet veel groter dan mijn voorganger. Om het te controleren heb ik het nog nagemeten, maar de diameter was echt 68,5 cm :)
Ja, dat van het formaat viel mij ook op. Ik heb hem even met mijn oude Samsung 24" monitor op één bureau hebben staan en de monitoren waren praktisch even groot (als je goed keek, was de Dell toch niet een heel klein beetje groter).

Maar die dunne rand maakt hem wel lekker compact. Bij ons staat hij in de woonkamer, dus het is fijn dat het niet zo'n lomp geval is.

Ik ben wel benieuwd of die IPS glow van exemplaar tot exemplaar verschilt (de naam suggereert toch dat dit typisch voor IPS schermen zou zijn) of dat ik iets kritischer ben dan jij.
Ik heb een foto gemaakt van een effen zwart scherm, die je hier kunt vinden. Ik had de ruimte volledig verduisterd, dus alleen het scherm gaf licht. De foto is gemaakt met een sluitertijd van 4 sec. en dan kun je inderdaad zien dat het beeld niet helemaal egaal is.

Maargoed, dat maakt voor mij niets uit, want is met mijn (menselijk) oog niet zichtbaar.
Ik heb naar aanleiding van je reactie de review uitgebreid met een hoofdstukje over zwartwaarden, inclusief foto's.
Ik zie het, het effect van de satijnen laag die op het scherm ligt is bij mij precies hetzelfde. Ik deel je conclusie dat de zwarte balken niet helemaal donker zijn, en heb het idee dat de glimmende laag meer debet is aan die 'glow' die je ziet dan het scherm zelf.
Interessant!
Ik heb momenteel een 8j oude 22inch syncmaster van samsung. Ik zou willen overstappen op deze monitor of de kleiner 25inch versie die uitkomt.
Ik zit wel maar op 60cm van mijn scherm. Is 27inch te groot of valt dit reuze mee? Anders ga ik voor de 25inch versie maar release datum is unknown.

Wat ivm scherpte van dit scherm? Zie je pixels op 60cm kijkafstand? Anders ga ik liever over op 25inch.
Ik had hem bij Afuture besteld. Hij stond daar twee weken terug voor 515 euro in de boeken.

Afuture staat nu niet meer op de Pricewatch voor deze monitor. Volgens hun website kun je hem wel degelijk bestellen, maar alleen dan voor een niet zo interessante prijs...

Dell heeft zelf een aanbieding voor 580 euro, die loopt tot 28 december.

Ik had zelf wel gewacht totdat een webshop met meer dan twee sterren hem aanbood. Ik heb blijkbaar geluk gehad en op het juiste moment toegeslagen!

[Reactie gewijzigd door aap op 16 december 2014 11:19]

Ik zag dat hij op redcoon wordt aangeboden voor 500 euro, maar omdat alle andere webshops hem als niet leverbaar markeren was ik een beetje onzeker over de betrouwbaarheid van de door redcoon aangegeven levertijd. Ik zal eens contact opnemen met de klantenservice van redcoon. Hartelijk dank voor de reactie!
Dank voor de snelle en uitgebreide review in de korte tijd dat je de monitor hebt! Je geeft aan dat de zwart waarden tegen vallen. Hoe zie je dit zoal terug?
Heb deze monitor ook twee weken in bezit gehad en dat van die zwart waarden viel mij gelijk bij het aansluiten op. Mijn achtergrond was nog 1920x1080, dus die kreeg een zwarte rand er omheen en daar was de glow (grijsachtig) heel erg goed te zien.

Ik dacht zelf aan backlight bleeding, want in het midden leek het gewoon goed te zijn bij een pixeltest, maar als ik er van een andere hoek in keek zag ik die glow ook in het midden.

Helaas had de monitor een helder pixel defect en had Dell geen nieuwe monitors meer op voorraad, dus heb ik hem terug gestuurd.

Het is wel echt een fantastische monitor. Het design is mooi en 1440p is echt geweldig als je van 1080p afkomt.
Donkere scenes in films, donkere plekken in games, opstarten van je pc etc. Denk de standaard dingen.
Ja, inderdaad, dat soort dingen.

Ik heb het natuurlijk ook opgezocht: bekijk een zwart scherm in een donkere ruimte en je ziet dat het scherm eerder een grijze gloed heeft dan een donker zwart.

In situaties waarin je zwart naast felle kleuren hebt, dan valt het niet zo op, omdat je ogen zich automatisch aanpassen. (Vergelijk het scherm in de bioscoop: voordat de film begint is het het lichtste object in de zaal, maar als de film eenmaal begonnen is, lijkt het zwart genoeg voor de donkerste nachtscenes of ruimtevaartachtergronden).
Klinkt goed, ik zat zelf te denken aan een 2713H, maar deze lijkt vervangen te zijn voor dit model? Scheelt in ieder geval wel in de kosten. Ben zelf ook een WoW speler, dus goed om te horen dat een 970 in staat is om alles op ultra te laten draaien.
Als ik het goed begrijp moet de U2715H gezien worden als de opvolger van de U2713HM.
De U2713H ondersteunt 10-bits kleurdiepte en is daarom vooral gericht op (semi-)professionals voor wie de sRGB kleurenruimte niet voldoende is.

De naamgeving door Dell is wat dat betreft verwarrend.

Zie hier de ankondiging op TFTcentral waar ze daarop ingaan: http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/31.htm#dell_u2715h

[Reactie gewijzigd door aap op 12 december 2014 14:21]

Maar de hm versie is niet echt 10bits als ik de een aantal reviews mag geloven...je videokaart moet het daarbij ook nog ondersteunen.. Dit schijnt meestal niet zo te zijn.. Mijn advies is even goed te kijken of de 10bits wel ondersteunt wordt door je videokaart en of je een review kan vinden doe beide panelen naast elkaar laten zien..danwel met kleurafwijking getallen.. Het scherm is ook al gekalibreerd dus tjah...dat zal je al merken..
Dat had ik al gezien idd, maar de pricewatch shops hebben in een aantal gevallen de verwijzing voor de 2713H aangepast, als ik naar de webshops toega, kom ik op de pagina van de 2715H uit.

Ik doe wel wat dingen met fotografie, en draai momenteel op een Eizo FS2331 23'' scherm, wat ook ongetwijfeld niet perfect zal zijn qua kleurreproductie, ik vraag me dus eigenlijk ook af of ik een 10 bits paneel wel nodig heb voor het werk dat ik zo af en toe eens een keer doe.
Ik heb vorige week de een asus scherm teruggebracht omdat de zwartwaarden nog slechter waren dan op mijn 7jaar oude TN 22" samsung paneel. Details waren niet meer zichtbaar door de slecht weergave van donkere beelden. Is dat bij dit scherm ook het geval dat details niet meer zichtbaar zijn bij donkere scenes ?
Nee, dat is hier juist niet zo. Ondanks de niet-zo-perfecte zwartwaardes is het verschil tussen tinten zeer goed te zien, zowel bij donkere als lichte scenes.
Halverwege de review moet ik het toch even direct vragen: heeft deze Dell nou wel of niet een matte afwerking?
Ik heb bij mijn vorige werkgever 3x een Dell gehad (24") en die hadden een glorieuze baggerafwerking m.b.t het scherm. Je moet 't mooi vinden denk ik, maar ik kon in mijn donkere IDE's gewoon via de schermen kijken wat mijn achterbuurman deed of ik zag de auto's op 't scherm door 't raam buiten rijden... dat moet ik niet weer hebben. :)
Het scherm is mat of in ieder geval heeft het een anti-reflectie coating.

Maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet reflecteert: als ik in een donkere kamer een zwarte achtergrond kies en dan mijn telefoon met wit scherm naar de monitor toekeer, dan zie ik wel een witte vlek gereflecteerd in de monitor. Maar de reflectie is wel wazig; zeker niet zo dat je in de reflectie het telefoonscherm nog kan lezen of zo.

Ik heb aan de review een foto toegevoegd van een zwart scherm waarin mijn telefoonscherm reflecteert.
Top man, bedankt voor de aanvulling - ik weet genoeg! _/-\o_
Leuke review, aap!
Ik worstel met hetzelfde, weinig reviews te vinden nog omdat het een recent geïntroduceerde monitor is. Enige wat ik mij nog afvraag is wat response tijden en inputlag werkelijk zijn, aangezien ik altijd zweef tussen (amateur-)fotobewerking en een beetje fps gaming, maar heb het vermoeden dat jouw review ook het stemmetje in mijn hoofd aan het beïnvloeden is :+
Over lag en responstijd durf ik niet goed uitspraken te doen. Subjectief merk ik geen traagheid t.o.v. mijn vorige TN monitor. Maar ik speel dan ook geen FPS shooters of andere tijdkritische toepassingen.

Ik zou ook niet weten hoe ik lag kan meten zonder specialistische apparatuur. Als iemand weet hoe, dan houd ik mij aanbevolen.
Het aap ,

Ik ben zelf liefhebber van IPS schermen.
Heb zelf de 2713 en de prachtige hp3060 LP

Response meten doe je zo : een oude vga monitor aansluiten en de beelden dupliceren.
Een stopwatch op het scherm afspelen en een foto van maken . Het verschil in tijd is de response en inputlag
De 2730 had gemiddeld 32ms response en inputlag , mijn HP 30inch maar 15ms.
Dit kwam omdat mijn HP geen scaler on board heeft.
Goede tip, bedankt!

Helaas heb ik al jaren geen CRT monitor (ik neem aan dat je dat bedoelt) meer, anders zou ik deze test nog wel uitvoeren.
Woon je dicht bij België ? Ik heb ook een hogesnelheidscamera ben zelf benieuwd.
@Venator
X2
Zit in volledig dezelfde situatie en met dezelfde vragen.

Bedankt aap voor de review. Hoe presteert het scherm bij afspelen van films met zwarte banden? Zie je belichting dicht tegen de randen/hoeken? Zijn de banden mooi zwart?

[Reactie gewijzigd door SIII op 13 december 2014 23:00]

Ik kan helaas niet zeggen dat de zwarte balken mooi zwart zijn. Ze hebben toch een duidelijke gloed, tegen de bovenrand van het scherm nog iets meer dan dichter naar het midden toe.
Ok thanks.
Eerst had ik dit scherm op oog: pricewatch: Samsung S27D590P Zwart

Kost minder of de helft of dit scherm. Zou dit bijna een gelijkaardig beeld geven (mocht resolutie dezelfde zijn) of is dit echt een wereld van verschil? Ik weet dat samsung wel zeer goed is in zwartwaarden
Ik ken dat scherm niet, dus daar durf ik niets over te zeggen.

De resolutie van de Samsung is dus inderdaad maar Full HD, dus dat is al een belangrijk verschil.
Inderdaad. Kan je eventueel een screenshot nemen van je scherm hoe klein alle logo's/tekst zijn op qhd resolutie? Bv werkbalk/windows explorer/...zou super zijn. Vind het hatelijk dat alles veel te klein is. Vooral in 4k is dit ergerlijk maar miss dat qhd nog net ok is!
Zo'n screenshot had je vast wel ergens op internet kunnen vinden.
Maar goed, ik ben de kwaadste niet: http://tweakers.net/ext/f/Sm3L1oXnn0pLAQ7WKDC44Dl9/full.png
Thx voor de pic. Damn dat is echt wel immens klein...hopelijk werkt de windows upscaling goed...ik wil de pixeldichtheid van een qhd/uhd scherm maar de grootte van iconen/fonts/kaders van een full hd scherm
Het is inderdaad een stukje kleiner dan een 24" Full HD scherm, maar het is ook niet wereldschokken: de ppi van dit scherm is maar 19% hoger.

Als je in Windows 125% schaling instelt, dan ziet het weer ongeveer gelijk uit als een Full HD scherm. Maar de meeste programma's ondersteunen de schaling niet goed of niet volledig: je ziet bijv. menubalken en dialoogvensters wel geschaald zijn, maar het hoofdscherm niet. Je ziet ook dat icoontjes niet mooi schalen.

Mijn vriendin klaagde eerst even dat alles te klein was en toen heb ik de schaling dus op 125% gezet. Ik vond het zelf echter zonde van de resolutie en na een paar dagen heb ik het teruggezet naar 100% en volgens mij heeft ze het niet eens gemerkt O-)

Ik heb ook voor een 1440p scherm gekozen en niet voor een UHD scherm, onder meer zodat het niet nodig is om de schaling in Windows te gebruiken.
Inderdaad ik zou ook liever voor qhd scherm dan uhd
* goedkoper?
* minder rekenkracht nodig
* grotere tekst/iconen
* marginaal scherpheidsverschil.

Ik zie dat ze een 25inch versie van deze gaan lanceren, lijkt me ideaal!

Interessant. De PPI gaat natuurlijk dan nog weer een stukje verder omhoog.
Sorry hoor, maar Full HD of dit scherm is een wereld van verschil. Dit is appels met peren vergelijken, dan moet je Full HD tegen Full HD vergelijken qua prijs.

Ik heb nu een oude Full HD monitor staan, maar ik peins er niet over om deze te vervangen voor een andere 24" Full HD scherm. Ik stap dan over naar 27"+ met een hogere resolutie.

Alleen moet ik dan eerst de loterij winnen, want ondanks een schappelijke prijs van 500,- voor deze monitor vind ik het prijsverschil tussen 24" Full HD en dit soort monitoren nog te groot.

Helaas :)
Het is inderdaad een forse prijs. Maar als je kijkt naar het aantal pixels in dit scherm, dan heeft dit scherm bijna 2x zo veel (1,78 om precies te zijn) pixels als een Full HD scherm, dus de prijs per pixel valt nog wel mee.

Misschien dat de prijzen nog gaan zakken als de betaalbare UHD monitoren meer gemeengoed worden?
Dan is er nog de optie voor de kleinere broer van de U2715H...
de U2515H (25inch) en qua prijs en kwaliteit te verkiezen boven een 'normaal' HD scherm. Ook 2560x1440 en naar wat ik gelezen heb net wat beter als deze 27" versie o.a. vanwege de dpi dichtheid.
Jammer dat deze niet genoemd is in de review.

Het WOW gehalte van deze 27" en 25" is echt verbluffend qua helderheid, kleur en desktop werkoppervlak.

[Reactie gewijzigd door BazerK op 17 december 2015 14:56]

Ik zal het je nog sterker vertellen: ik heb inmiddels de U2515H op mijn bureau staan! Zeer tevreden over, voor dacht ik 300,- een sweet spot qua prijs/kwaliteit.

Bijna niet groter dan mijn oude 24" mer dikke randen, maar wel bizar veel meer werkoppervlak.
Wow prachtig scherm! Mooie dunne bezels ook! Zal ik mijn 2713hm verkopen...? Twijfels twijfels.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 12 december 2014 01:00]

Ik zou het niet doen! De IPS glow is echt zeer irritant op verschillende modellen van Dell van afgelopen jaar. Ik heb zelf mijn 2415U (volgens mij) met 16:10 weg gedaan en nu weer terug op een nieuw maar ouder model 2713H(niet HM). Helemaal perfect!!
Voor de 2415U had ik de 2709W, dat was ook een heerlijk scherm maar drie van versleten in veel te korte tijd (twee onder garantie, refurbished terug gekregen met zelfde euvel naar verloop van tijd).

Edit: oei, dit zijn hele oude posts! Sorry voor de inmiddels nutteloze toevoeging 8)7

[Reactie gewijzigd door rookie no. 1 op 16 december 2015 23:28]

Geeft niet! Alsnog bedankt voor je toevoeging! Het is altijd fijn om standpunten vanuit meerdere hoeken belicht te zien.
Fijne review, bedankt (+3 gegeven)
Waarom heb je dit scherm gekocht i.p.v. de BenQ BL3200PT Zwart? Die is nog geen 50 euro duurder, heeft een A-MVA paneel in plaats van IPS, is 5 inch groter in diagonaal en heeft een betere voet.

[Reactie gewijzigd door symphoon op 13 januari 2015 10:22]

Vraag je dat uit interesse of moet ik me voor mijn keuze verantwoorden? :?

Hoe dan ook, ik was op zoek naar een monitor in de 24-27 inch range. De computer staat bij ons in de huiskamer, dus het scherm moet niet te aanwezig zijn. Die BenQ zou vanwege zijn formaat niet door mijn zoekfilters gekomen zijn; sterker nog, ik wist nog niet dat dat ding bestond en als ik het geweten had, zou ik hem evengoed niet overwogen hebben, omdat ik het scherm te groot vind.
Ik vroeg het uit interesse :) . Ik begrijp gewoon niet waarom het prijsverschil zo klein is tussen die 27 inch schermen en die 32 inch BenQ. Het scherm lijkt van dezelfde bouwkwaliteit te zijn als de 27 inch 1440p schermen, toch volgens reviews van andere sites.
Ik pretendeer niet te begrijpen waar de productiekosten van een monitor in zitten, maar ik zie wel dat de prijs meer af lijkt te hangen van de resolutie dan van het formaat. Je ziet bijv. ook dat 27" Full-HD monitoren niet heel veel duurder zijn dan 23/24" monitoren met dezelfde resolutie.
De reden waarom ik over die grotere schermen begon is omdat een 1440p resolutie op een 27" scherm te groot is voor mij. Die 32" BenQ zou op 1440p te vergelijken zijn met mijn oude 24" met een 1920x1200 resolutie. Zoals je zelf zei in jouw review:
Aangezien Windows nog niet goed klaar lijkt te zijn voor hoge DPI ... mijn vriendin stond erop dat ik in Windows 125% schaling aanzette om de tekst en icoontjes niet te klein te maken.
Zijn er geen programma's die op 125% DPI te grote en lange zinnen hebben die niet in de venstertjes passen? Bij mij als ik 125% scaling aanzet, dan scaled mijn hele Firefox browser mee. Zelfs de afbeeldingen in webpagina's zouden dan op 125% staan 8)7 . En dat is blijkbaar niet perfect te fiksen in de config van firefox. Zucht.
ach, die 125% heb ik na een paar dagen stiekem weer teruggezet naar 100% en ik heb er nooit meer iets over gehoord O-)

De hogere dpi went heel snel en ik vind het nu prettiger dan de dpi van mijn vorige 24" scherm.