Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

LG 24GM77-B Zwart Review

HaruHaru 9 december 2014, 1.975 views

LG 24GM77-B Zwart

TN-Paneel? Is dat niet iets wat we vroeger gebruikten?

Pluspunten

• Scherp beeld
  • Reactie tijd erg goed
  • Heel veel instellingen zijn aan te passen

Minpunten

• Kleuren net iets te vel

Ik was in volle twijfel voordat ik deze monitor kocht. Wil ik dit nu wel? Ja, ik ben een gamer, maar ga ik ook daadwerkelijk verschil zien?

Hier is mijn korte review/ervaring met LG 24GM77-B.

Unboxing:

Alles is netjes verpakt en stevig. Meegeleverde kabels zijn: DVI, VGA en Stroomaansluiting. Helaas geen DisplayPort kabel meegeleverd. Voor een prijs van 350 euro, had ik dat namelijk wel verwacht.

Out of the box + settings:

Ik schrok even van hoe helder het beeld was. Aangezien ik het naast een monitor zette met IPS, schrok ik enorm veel van de kleuren. Ik was meteen al overtuigd dat ik het wou retouren. Ik vond het behoorlijk tegenvallen.
Ik begon te spelen met zijn instellingen. Er zijn vele mogelijkheden. Heel veel voorgeprogrammeerde instellingen voor gaming en zwartwaardes.
Geen één van die instellingen heb ik in gebruik genomen. Beeld bleef naar mijn idee te helder. Kleuren te vel en zwart leeg wel grijs.

Na iets langer dan een uur bezig te zijn geweest om het naar mijn smaak in te stellen, begon zwart ook zwart te lijken, kleuren minder vel. Scherm minder helder en scherper. Ik was opgelucht. Kleuren heb ik warmer gemaakt, rood-waardes heb ik laten zakken tot 30. Toen pas zag ik het echt dan het ergens op begon te lijken. Het is uiteraard niet zo mooi als een IPS scherm dat zwart ook echt zwart is. Maar dit is een TN-Paneel, je verwachtingen moeten niet hoog zijn voor kleuren. Het is een gaming monitor, dus al het geld zit in het refresh rate en reactie tijd. Ik was dus erg negatief over hoe deze out of the box kwam. Nu stuk meer tevreden. Geef het dus nooit op ;)

Refresh van 144hz en 1ms reactietijd:
Toen ik me IPS scherm er naast hield dacht ik dat ik geen verschil zag met een 144hz en een 60. Totdat ik even bleef verder gamen. WOW wat een verschil Games lijken vele malen soepeler te gaan.
Ik zie en voel gewoon dat het veel sneller gaat. Ik heb het tot zover alleen getest met Battlefield 4. Zowel als in helikopters en vliegtuigen om snel langs gebouwen en objecten heen te vliegen, zag ik geen enkel vertraging. Ik ben niet zo een uitgebreide tester met reactie tijden en ben ook niet echt hoogeisend, dus is dit voor mij erg goed.

Films & Foto's:

Op een TN-Paneel film kijken raad ik wel af. Vooral dat vele van ons nu een TFT/IPS paneel is gewend, zullen de meesten dit gewoon verschikkelijk vinden. Kleuren van foto's zien er ook niet goed uit. Ook al zet je de instellingen in Cinema modus of doe je hard je best om het mooi te maken, blijven de kleuren van foto's gewoon lelijk om het maar even zo te noemen.

Tekst bewerking:

Dit is wel weer goed. Wanneer je bezig bent met Word / Outlook, programmeren, tekst ziet er gewoon goed uit. Vooral in settings van monitor kan je het instellen op Reader. Dan word helderheid stuk minder en komen de letters mooi naar voren.

DAS modus en Motion240 en Blackstabilizer:
Deze opties zijn in te schakelen op de LG 24GM77. Das zorgt voor snelle synchronisatie met beeld en gebeurtenissen in een game. Ik moet eerlijk zeggen, ik zie het niet. Wellicht voor de expert.

Motion240 zorgt voor 1ms reactie zijn. Wel moet je game in zijn gesteld op maximaal 120hz vernieuwingsfrequentie. Anders kun je deze instelling namelijk niet instellen/aanzetten.

Blackstabilizer:
Dit is handing als je veel games speelt waar het telkens donker is, Skyrim bijvoorbeeld. Eigenlijk is dit niets meer dan een extra feature dat zwartwaardes gewoon grijs maakt. Je ziet dan wat er zit/staat/loopt/beweegt in donkere hoeken van de dungeons.

Dit was mijn korte review en ervaring over LG 24GM77.
Mocht je er 1 hebben gekocht en wil je mijn instellingen weten zodat de kleuren beter uitzien? Stuur mij een bericht of reageer op mijn review.
Jullie reactie en feedback zijn zeer welkom.

Bedankt voor het lezen.

Gr Coskun

Heb jij ook een LG 24GM77-B Zwart?

Gisteren mijn LG 24GM77-B ontvangen, helaas de interne speakers defect. Apparaat kan weer retour.
Zoals je zelf al aan geeft merk je erg veel verschil geen gekke hapering alles lekker snel en streeploos. Nu moet ik wel zeggen dat mijn andere monitoren 60 hz zijn met 5 ms. baal alleen dat de audio in de monitor defect is en nu weer retour moet sturen.
Hoi Flytezero,

Ik gebruik de interne speakers niet. dus heb ze niet eens getest.

Ik merk heel veel verschil met mijn 7ms 60z monitor in Battlefield 4. Ik ben er blij mee. Ik heb de zwartwaardes en kleur waardes zodanig aangepast dat het er nu wat natuurlijker uitziet ipv alles vel en uitgeschoten er uit ziet :)
mocht je de instellingen willen hebben, let me know.
Ben wel heel erg benieuwd naar je instellingen, de kleuren op mijn 5 ms 60hz zijn erg fijn. Speel zelf niet veel shooters meer mmo etc. Het scherm is nu naar LG verwacht het binnen een weekje terug (had de doos niet bewaard waardoor ik hem niet meteen kon wisselen)
ik vind dat je dozen niet hoeft te bewaren :D anders had ik ondertussen een 2de huis.

Is goed, ik zal ze delen met je. momenteel op werk. vanavond kijk ik voor je.
ik krijg mijn internespeakers toch ook niet werkende,tenzij ik er ook over kijk
Basis instellingen:

Brightness 50
contract 70

Extra
Das mode ON
Gamma 0
Color temp Cool
Black Stabilizer = 40
Supper ! wanneer ik het scherm weer terug heb ik laat ik je weten hoe het gaat !
yes is goed, en uiteraard zijn het wel persoonlijke instellingen wat ik het fijnst vind :)
Beste HaruHaru,

Dank je voor de instellingen, is inderdaad een stuk plezieriger om naar te kijken, zojuist heb ik van de leverancier gehoord dat er helemaal geen speakers inzitten. Ben jij bij mogelijkheid om te kijken of de interne speakers bestaan of niet ?