Specificaties HTPC - Bekijk alle specificaties

Zalman HD160Plus Zilver Review

earithramir84 19 maart 2009, laatste update op 19 maart 2009, 1.806 views

Zalman HD160Plus Zilver

Pluspunten

• Erg mooi design, wat zo tussen de andere hifi past.
  • Goede ventilatoren, erg stil maar genoeg koeling ook op 5volt.
  • Nette afwerking zowel in als buiten de behuizing.
  • Stealthed DVD drive
  • Volume knop (draai knop buiten kant)
  • IRTrans software/hardware, ik gebruik bijvoorbeeld ook mijn Sony remote om de media center te bedienen, de IRTrans software kan handelingen leren ook van onbekende remotes, alles dat werkt via IR.

Minpunten

• Mee geleverde cardreader geen brede kaart ondersteuning.
  • Persoonlijk vind ik dat een media center bijna elke kaart zou moeten kunnen lezen en vind het zeer kwalijk dat een behuizing van deze prijs een minimale ondersteuning bied.
  • VFD contrast te licht of het plaatje te donker waar het achter zit.
  • Geen air intake fans, voor mij was het geen probleem maar denk dat enkele tweaker hier toch problemen mee zal krijgen.
  • documentatie van IRTrans ontbreekt, ik heb via internet moeten opzoeken hoe ik de remote moest programmeren voor het in/uitschakelen van system.
  • Outdated drivers meegeleverd, welke bovendien instabiel zijn.
  • De lak had van mij van iets betere kwaliteit mogen zijn, voorzicht zijn met uitpakken dus

Waarom de Zalman HD160
De rede dat ik deze behuizing koos is de vormgeving en accesoires.
De Vormgeving
Het mooie design van deze geheel alumium behuizing doet ogen als een reciever of andere hifi apparaat, aangezien ik al een sony versterker had welke exact de zelfde kleur heeft en bijna het zelfde oogt misstaat deze behuizing helemaal niet, vele bezoekers zien niet eens dat er een media center is !
De afwerking van de ingebouwde card reader (achter een klepje) en de weg gewerkte (stealthed) Optische drive maken het geheel af.
Ook is de layout over genoeg van een oude reciever o.i.d. wat er voor zorgt dat hij heel mooi staat onder mijn versterker en het display zit precies waar het hoort te zitten.
Ook de air-intake is mooi weg gewerkt zodat het niet erg opvalt, aan de bovenkant kun je zelfs de lucht uitlaat (recht boven CPU) vergroten/verkleinen om nog minder last te hebben van het geluid.

Accesoires
Ik heb de behuizing inmiddels al enkele jaren staan en ben nog steeds dik tevreden.
afstandbediening
De bijgeleverde afstandbediening werkt nog 100% en je kan er zelfs de pc mee in/uit schakelen.
Het is in princiepe een dood normale MCE remote (kopie van de microsoft OEM remote).
Werkt helemaal zoals je zou verwachten, zowel in Vista als XP MCE niets te klagen.
Na juist configureren in IRTrans Software is de remote te gebruiken om pc mee in te schakelen.
Bereik van de remote is optimaal en hij heeft nooit geweigerd en eet bovendien ook geen baterijen.
Display
De VFD vind ik persoonlijk vrij weinig meerwaarde geven, gebruik het eigenlijk nooit maar het maakt het wel af!
Het display geeft weer wat je aan het afspelen bent bij.
Volgende word weergeven:
TV: kanaal (bijv RTL4) en programma uit EPG (bijv Nieuws)
DVD: Hoofdstuken en speelduur.
Radio: Helaas bij de radio geen Data (dts etc) De naam van het station, indien opgeslagen als favo, anders de frequentie.
Meeste van de tijd staat er Welkom op Media Center.
Het VFD word aangesloten op de ATX 20/24pins kabel zodat het altijd 5volt toevoer heeft en op de interne USB.
De stroomtoevoer zorgt er voor dat de computer aan gezet kan worden met remote.
Cardreader
De bijgeleverde cardreader vind ik een beetje jammer, er word bij deze behuizing een standaard 10in1 cardreader geleverd welke geen XD kaarten leest.
De cardreader heb ik dan ook meteen vervangen, wat gemakkelijk gaat.
Wel werkt het zoals het hoort te werken.
Aangesloten op een interne USB.

Koeling
De koeling van de behuizing is erg optimaal, heb 3 jaar lang op 5 volt met de standaard meegeleverde fans (2x80mm achterkant, uit).
De ventilatoren zijn niet hoorbaar als de zon op de voorkant staat kan ik niet eens zien of hij aanstaat en moet ik mijn oor tegen de behuizing houden (of achterkant voelen of ventilatoren blazen) om te horen of hij aanstaat, alleen bij meer opnamen hoor je soms de harddrive.
3 jaar lang heeft er een pentium 530 , icm een passive gekoelde geforce 7950gt en als cpu zalman 7700 (120mm ook op 5volt), systeem werd nauwelijks warm.

Installatie
In de behuizing is genoeg ruimte voor harddrives en overige hardware.
4x 3,5inch intern.
1x 3,5inch extern, waarin de standaard geleverde cardreader zit.
1x 5,25inch extern, kan alleen gebruikt worden voor optical drive omdat de bay niet geheel extern is maar stealthed is en alleen de lade naar buiten kan en het knopje mooi is weg gewerkt.
Installatie van hdds
Het installeren van HDDs gaat niet heel gemakkelijk je moet verschillende dingen los schroeven (rack waarin de drive word gemonteerd).
Er speciale schroeven en rubbers meegeleverd zodat de schijven bijna geruisloos aangesloten kunnen worden.
Om een harddisk er in te bouwen is even werk maar het resultaat is bijna geruisloos.
Optische drive
Om de optische drive goed te krijgen op zn plek is veel geduld nodig, zodra de dvd in de juiste plek zit moet hij nog precies vergenoeg van de buitenkant van de behuizing af zodat het knopje nog ingedrukt kan worden, na installatie is het resultaat wel erg mooi en word de drive een met de behuizing.
3,5inch externe bay
In het zelfde rack als de optische drive zit ook de cardreader, welke gewoon vervangen kan worden door een andere 3,5inch drive.
De drive is verborgen achter een klepje maar is verder niet weg gewerkt.
Voeding
De voeding word eerst gemonteerd op een plate en deze plate word dan vast geschroeft in de behuizing, de voeding kan de lucht direct uit de kamer halen aan de zijkant is een blow hole gemaakt voor de voeding.
Er worden rubbers meegeleverd zodat de voeding geruisloos word.

Heb jij ook een Zalman HD160Plus Zilver?

Vreemde maar wel grappige review.
Moet zeggen dat ik het verhaal niet echt lekker vind lopen, er missen hier en daar woorden, en de zinsopbouw is niet helemaal top.

Verder heb ik het gevoel dat je review nog niet af is (a.k.a ik mis een conclusie en een eventuele samenvatting hierin).

Verder wel grappig dat je deze kast heb gekozen, zou hem zelf dus niet heb gekozen vanwege de vormgeving.
Maar daar zal je zien dat alle smaken verschillen.

Succes met je kast!
Nou de kast past juist goed bij z'n andere apparaten, dus ik kan wel begrijpen waarom ie deze heeft gekozen :). Tnx voor deze review, wat magertjes en idd wat Merethil zegt, maar niet verkeerd.

Ik ben ook op zoek naar een goeie HTPC behuizing!
Woorden missen , zins opbauw en spelling zijn niet mijn sterkste kant.
Heb namelijk disleksie en de spellingscontrole weet niet bij alles wat ik bedoel ;)
De keuze voor dit apparaat was inderdaad omdat deze behuizing heel netjes tussen de andere apparten past!