Logitech Harmony One Advanced Universal Remote Review

klaaz 18 maart 2009, laatste update op 18 maart 2009, 1.406 views

Logitech Harmony One Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Mooi, uitgebreid en degelijk. Mooie software voor onervaren gebruikers.

Minpunten

• Knoppen op touchscreen vereisen een blik op de remote terwijl normale knoppen vaak blindelings bedient kunnen worden. Vaak de verkeerde knoppen ingedrukt op het touchscreen. Alleen IR apparatuur aansturing mogelijk, geen 2 weg communicatie.

Configuratie Score: 3
Ook ik heb de One recentelijk aangeschaft in de hoop dat mijn AB perikelen eindelijk eens een keer opgelost zouden worden. En twee weken later weer verkocht, maar daarover later meer :)

Dit wordt geen uitgebreide review, daarvoor kan je beter de review van Wicked!Fricked! lezen. Ik ben het in de hoofdlijnen eens met zijn bevindingen. Ook ik heb de Harmony One aangeschaft in de hoop mijn afstandsbedieningen eens in de kast te kunnen leggen.

Mijn situatie
Ik heb een remote voor mijn TV, versterker en Vista MCE computer (originele MS MCE remote). In de dagelijkse praktijk wordt de MCE remote het meest gebruikt, de rest alleen voor het in en uitschakelen van de desbetreffende apparatuur. De MCE remote heeft een eenvoudige duidelijke indeling, waar je al gauw blindelings mee kunt werken.

Mijn bevindingen
De Harmony One werkt zonder meer met alle door mij gebruikte apparatuur. Installeren en configureren via de meegeleverde software was een eitje. Zelden heb ik zoveel gebruiksgemak meegemaakt.

Ik wil echter een paar punten uitlichten die mij irriteren terwijl je ze zelden in reviews over de One tegenkomt:
  • Bij het inschakelen van een activity waarbij de TV wordt gebruikt laat de Harmony One de TV bij inschakelen stapsgewijs vanaf source1 naar de voor de activiteit benodigde instelling (HDMI1) lopen, een proces die voor elke source minimaal een seconde nodig heeft. Aangezien ik mijn TV alleen als monitor gebruik voor de MCE kijk ik dus een seconde of 6 tegen sneeuwbeelden aan alvorens de juiste instelling is geselecteerd. Terwijl de TV na inschakelen gewoon op de juiste source blijft staan voor de volgende keer. Irritant.
  • Mijn Yamaha versterker dient afhankelijk van de gebruikte source een andere volume instelling te hebben. Zo heb ik voor de MCE een veel luidere instelling nodig dan bijvoorbeeld voor de in de Yamaha ingebouwde tuner. De Harmony One kan dit niet in een activity aansturen, waardoor handmatig ingrijpen nodig blijft.
  • De Harmony One kan prima de benodigde functies toepassen die bijvoorbeeld voor een MCE benodigd zijn. Deze worden op het touchscreen afgebeeld. Probleem is echter dat voor het volledige functie overzicht van de standaard MCE remote meerdere pagina's nodig zijn op het touchscreen. Afgezien van het ongemak dat je moet kijken welke knop je indrukt is het ronduit onhandig om te moeten bladeren naar knoppen die je vroeger blindelings kon vinden.
  • Wanneer om welke reden dan ook een apparaat de aansturing als onderdeel van een activiteit heeft gemist is het een heel gedoe dit apparaat apart aan te sturen. Vaak is het handiger de hele zaak weer uit te zetten en opnieuw in te schakelen. Dit gebeurt natuurlijk omdat apparaten geen feedback terug geven over hun status. M.a.w. de One kan niet "zien" of een actie is geslaagd. Hij vraagt echter wel of dit het geval is (uitschakelbaar). Menigeen zal deze vraag negatief beantwoorden waarna de remote zelf alternatieven gaat bedenken om de "fout" te corrigeren

Mijn conclusie
Het is een pracht apparaat die gezien de beperkingen van HIFI/TV apparatuur zijn taak prima volbrengt. Van al mijn Alles in Een AB's is het de absolute winnaar tot dusver.

Snel en makkelijk een basis configuratie maar wil je echter de zaak goed configureren dan ben je toch al gauw een tijdje bezig.

Voor mij zijn bovengenoemde punten de reden geweest het apparaat weer snel te verkopen. Het niet blindelings kunnen gebruiken is de belangrijkste reden geweest. Kijken welke knop je moet indrukken is erg vervelend wanneer je een apparaat veel gebruikt.

Mijn ideale remote beschikt over de basis MCE knoppen, uitgebreid met functionaliteit waarmee de basis functies van andere HIFI/TV apparaten bediend kunnen worden. Liefst met radio technology of WIFI. Totdat die apparatuur bestaat houdt ik het wel bij de originele remotes!

Heb jij ook een Logitech Harmony One Advanced Universal Remote?

Ik herken de perikelen die jij beschrijft precies. Echter; als je verder kijkt dan alle standaard (automatische) instellingen kun je zo goed als al de problemen die jij omschrijft verhelpen. Bijvoorbeeld het aanpassen van de indeling van de toetsen op het scherm-ik hoef zelden te bladeren door de functies heen. En het aanmaken van macro's. In het geval van mijn TV (Samsung) is het schakelen van sources zelfs veel prettiger geworden aangezien de Samsung remote alleen kan wisselen van ingang en de Harmony (wederom na wat zoeken en aanpassen) direct naar de gewenste source kan schakelen. Eigenlijk alleen het aanpassen van de afwijkende volume instelling is lastig. Echter; als je de juiste apparaten aan de juiste activiteiten hangt is het een kwestie van volume up of down indrukken.

Ik vind het werkelijk een ideaal apparaat en zou nooit terug willen. Mijn enige nadeel is het feit dat het laadstation niet aan de muur is te hangen-buiten bereik van mijn zoontje, stuiteren gaat denk' weer minder met de Harmony dan de oude AB's ;)
Activities zijn overrated... Ik gebruik aangepaste/gecombineerde device layouts, zou heb ik er 1 voor mijn xbox,(de oude met xbmc) waarin ik als basis de mce layout heb. Hier heb ik een aantal weinig gebruiktje functies naar het schermpje gezet en functies van mijn tv en versterker toegevoegd.
Zo kan ik zonder moeilijke activities die net niet doen wat je wil, zonder te switchen het volume van mijn versterker, tv en xbox regelen vanuit 1 device. ook kan ik de kanalen van de tv en versterker in dezelfde device layout kiezen. en nog wat dingen (zoom van de tv etc)
Activities zijn voor mij juist perfect; ik heb een TV, Beamer, Switchbox (voor de aansluiting van de verschillende apparaten naar de TV danwel Beamer), Mediacenter, Xbox, Versterker en Digitale TV ontvanger. In totaal heb ik activities per TV en per Beamer. Werkt echt uitzonderlijk goed!

(zelfs de help knop is handig. Als ICT'er en fanatieke tweaker maak ik er regelmatig gebruik van (terwijl ik meestal zulke functies schuw). Heeft een apparaat even het signaal gemist of staat het apparaat in de verkeerde instelling? Gebruik de help knop en je bent in twee/drie stappen klaar. Mijn vrouw was geen fanaat van het gebruik van de serie van 8 a 9 AB's in het verleden. Nu doet ze alles en is de salontafel niet bezaaid met zappers...)

Staat een apparaat toch niet correct ingesteld - druk je op de apparaten knop - kies je het apparaat en geef je de juiste commando. Daarna druk je op de 'huidige activiteit' knop en je kunt weer verder.

Echt veel respect voor het ontwerp van de One - goed over nagedacht. Je moet echter WEL even gaan zitten om alles in te stellen na de standaard setup.

(het gemis van WiFi/Radio - tja - dat is waar - maar two way communication hoeft van mij echt niet - ik heb zo'n side geval remote geprobeerd bij een kennis - totale ramp (naast een leuke one-off gimic) en het apparaat was 3 voudig de prijs van de One.)

[Reactie gewijzigd door 1-0-Ed op 19 maart 2009 09:39]

Ik heb hier een 885 liggen. Daarbij kan je wel het volume aanpassen, je kan namelijk een aantal toetsaanslagen laten uitvoeren na activity selectie. Ik vind het jammer dat er 1 instelling is voor apparaten aan/ uit na activity. De helpdesk is wel goed, zei kunnen je online account/ instellingen zien en helpen goed.
Als je iets meer tijd had genomen en eventueel contact had opgenomen met de helpdesk had je de meeste zo niet alle ergernissen kunnen verhelpen en had je waarschijnlijk nog steeds veel plezier gehad van deze remote. Ik heb zelf een harmony 895 en gebruik deze ook in combinatie met een MCE, alle knoppen zijn blindelings te vinden en de meestgebruikte functies die ik niet aan een knop kon koppelen heb ik op volgorde van meest tot minst gebruikt in het LCD gezet zodat je niet voor elke veelgebruikte functie door de LCD pagina's hoeft te bladeren.