Sandisk Extreme Pro microSDHC 16GB Review

Opinion 8 december 2014, 1.259 views

Sandisk Extreme Pro microSDHC 16GB

De prijs van bijna § 1,90 / GB is behoorlijk fors, maar de sequentiŽle lees- en schrijfsnelheden zijn fenomenaal. De overige prestaties zijn niet buitensporig

Pluspunten

• SequentiŽle lees- en schrijfsnelheid is fenomenaal;

Minpunten

• Erg duur per GB;

Ditmaal een beknopte review, maar ik geloof dat de belangrijkste informatie aanwezig is :). Mochten er nog vragen / wensen zijn hoor ik het graag, dan zal ik mijn best doen om dit nog toe te voegen.

Eigenschappen
Onder verkenner heb ik gekeken naar de eigenschappen van dit geheugenkaartje:
SanDisk Extreme Pro microSD 16GB eigenschappen
Van de 16GB is 14,8GB beschikbaar. Dit verschil komt omdat fabrikanten rekenen dat 1 GB gelijk is aan 1.000.000.000 bytes, terwijl je feitelijk 1.073.741.824 bytes nodig per GB. Andersom kan je stellen dat 1.000.000.000 bytes gelijk staat aan 0,931 GB.

Standaard is het geheugenkaartje geformatteerd in FAT32, maar persoonlijk gebruik ik exFAT omdat FAT32 niet met bestanden groter dan 4GB kan omgaan.

ChrystalDiskMark
Een gigantisch overzichtelijke benchmark is ChrystalDiskMark. Zoals het programma standaard is ingesteld worden 5 rondes ter grootte van 1.000 MB aan lees- of schrijfacties verricht. De resultaten geven de gemiddelde snelheid per soort actie aan:
SanDisk Extreme Pro microSD 16GB ChrystalDiskMark1

SanDisk Extreme Pro microSD 16GB ChrystalDiskMark2
De ervaring leert dat het verstandig is om benchmarks meerdere malen te draaien, omdat de prestaties nog wel eens fluctueren. Beide malen zijn de prestaties echter nagenoeg hetzelfde, dus kan je er vanuit gaan dat deze resultaten valide zijn.

Met name de sequentiŽle lees- en schrijfsnelheden zijn vele malen beter dan die van een 'normaal' micro-SD kaartje. Bijvoorbeeld class 10 garandeert een minimale leessnelheid van 10MB/sec. Dit SD-kaartje presteert maarliefst negen maal zo goed!

SanDisk belooft een sequentiŽle leessnelheid tot 95MB/sec en deze wordt nagenoeg gehaald.

Hoewel de kleinere bestanden een stuk minder snel verwerkt worden, is dit te verwachten en ook die prestaties zijn helemaal niet gek.

Prestaties in real-life scenario's
Benchmarks zijn erg handig om prestaties van verschillende producten te vergelijken, maar het allerbelangrijkste zijn de prestaties bij real-life scenario's. Op de verpakking staat dat deze micro-SD kaart ideaal is voor mobiele telefoons of tablets. Met name voor foto's, video's en apps zou dit geheugenkaartje uitstekend geschikt moeten zijn volgens de verpakking.

Ik heb het geheugenkaartje in mijn telefoon (Samsung Galaxy Note 3) gedaan. Mijn ervaring is dat Full HD films ook op trager geheugen (denk aan class 6) prima afspelen, dus het mag geen verrassing zijn dat dat prima werkte. De grote snelheidswinst is te merken als je foto's en apps op dit geheugenkaartje zet. Met enkele honderden foto's op het geheugenkaartje voelt de gallery app razend snel aan. De thumbnails zijn vrijwel direct zichtbaar en foto's worden sneller geladen dan dat ik kan wisselen tussen de foto's. Ook apps voelen gigantisch responsief aan, ik heb daar simpelweg niets op aan te merken.

Ook het maken van een 4K video of een 1080p bij 60 FPS is geen enkel probleem met dit geheugenkaartje.

Overig
De verpakking is redelijk gehavend en is geen foto meer waard. Wel staan er een aantal classificaties en beloften van SanDisk op de verpakking die de moeite waard zijn om hier op te schrijven:
- Formfactor: Micro SDHC;
- UHS 1 speed class;
- Class 10;
- Water proof;
- Temperature proof;
- Levenslange garantie (of 30 jaar garantie in gebieden die levenslange garantie niet kennen);
- Compatible met Android en Windows Phone (wat niets bijzonders is).

Heb jij ook een Sandisk Extreme Pro microSDHC 16GB?