Bluesound Node Zwart Review

Musicmasters 7 december 2014, laatste update op 5 februari 2016, 782 views

Bluesound Node Zwart

Geluid is top, gebruik is lastig.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit, zelfs in 24-bit/192kHz
  • Gapless play
  • Verbinden netwerk en streamen

Minpunten

• Besturing is onhandig.
  • Niet voor mij van toepassing want staat uit zicht, maar een beetje goedkoop plastic.

Geluidskwaliteit Score: 5
Heb de Node nu zo'n drie weken in huis. Zowel optisch als analoog aangesloten gehad op mijn SR8500 (dijk van een reciever ondanks zijn leeftijd). Analoog klinkt goed maar het blijkt toch dat de DAC van mijn reciever ondanks de leeftijd een tikkie beter is. Ik heb mooi vergelijk met mijn DV8400 en moet eerlijk zeggen dat wanneer ik heen en weer switch ik geen verschil kan horen tussen het Flac bestand en de originele cd. Hij hangt bij mij bedraad in het netwerk ondanks dat Wifi ook perfect werkte.Kan nu genieten van mijn ondertussen enorme muziek verzameling op mijn Synology. Enige punt van aandacht is dat als je alle albums lekker in de bibliotheek wil krijgen je wel even zoet bent met de metadata maar dat zal met andere players niet anders zijn. Gapless play werkt subliem. Aansturen op zowel pc, telefoon als tablet werkt lekker. Enige minpunt is verzamelalbums die je specifiek moet taggen onder Album Artiest als Various Artists maar dan wel onder nieuwe albums tevoorschijn komt maar niet als je zoekt onder albums. Heb hierover uiteindelijk per telefoon en teamviewer contact gehad met Bluesound en het blijkt een bug te zijn die wordt opgelost. Tevens komt er een optie om via de mappen zoekfunctie gewoon in 1 keer een cd af te spelen en niet alleen per nummer. TuneIn werkt ook geweldig en mijn Humax decoder wordt niet meer gebruikt voor radio. Andere streamingdiensten kan ik niets over zeggen want die gebruik ik niet. Ik ben blij dat ik voor Bluesound heb gekozen want ik hoorde in de winkel duidelijk verschil in een mooier geluid van de Bluesound tov Sonos. Ik ben begonnen met streamen met een WD Live maar wat een wereld van verschil als je deze machine gebruikt. Ik vind het een aanrader deze blinkende zwarte doos en kan hem iedereen die van echt muziek luisteren houdt van harte aanraden.

Toevoeging 05-02-2016:

Dat ze de app gaan verbeteren roepen ze al bijna 2 jaar. Ik heb hem volgens mij 1,5 jaar en de updates die voorbij gekomen zijn, zijn minimaal en overbodig (voor mij). Geluidsinstellingen (hoog/laag), volgens mij een sleep instelling en wekker. App blijft in mijn ogen gebruiksonvriendelijk. Als mijn vrouw hem onhandig vindt (die is geen hardware nerd/tweaker) en na 1,5 jaar er mee aan klungelt dan is hij dat dus ook want een app moet gewoonweg voor zichzelf spreken, zeker met dit prijskaartje.

Ik heb zelfs middels Teamviewer en telefoon met Bluesound gecommuniceerd en ze krijgen een vastlopende pc app niet eens opgelost. Het simpel via mappen afspelen van een cd krijgen ze ook niet op de rails. Een app bijvoorbeeld als Player Pro op mijn telefoon zit logischer en handiger in elkaar dan de Bluesound app.

Wat verder ook erg irritant is is het verschil in geluidsniveau tussen Tunein en het spelen van een Album als je overschakelt.

Indexeren moet je handmatig starten bij toevoegen van een nieuw album. Zelfs mijn NAS doet dat automatisch.

Nu ben ik handig met taggen/software en vindt het leuk oplossing te zoeken, maar kan me voorstellen dat iemand die gewoon muziek wil spelen en hier geen studie van wil maken gillend gek wordt als hij aan deze klus moet beginnen.

Ik heb 07 december 2014 een review geschreven over dit product en sinds die tijd is de gebruiksvriendelijkheid/indeling app op geen enkele wijze gewijzigd/verbeterd.

Al met al: voor het geld heeft het product veel te veel tekortkomingen afgezien van de geluidskwaliteit. Ik zal dit product dus iemand niet meer aanraden zolang ze de software/gebruiksvriendelijkheid niet voldoende op de rit hebben.

Heb jij ook een Bluesound Node Zwart?