Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB Review

tygetjuh 18 maart 2009, laatste update op 18 maart 2009, 1.620 views

Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB

Pluspunten

• Prijs/prestatie is goed
  • Prestaties zijn goed
  • Redelijk stil
  • Wordt niet erg warm

Minpunten

• Geen

De Samsung Spinpoint F1 HD502IJ 500 GB is een schijf die in het 500 GB segment vrijwel helemaal onderaan de prijslijst staat. Dit, tesamen met goede specificaties en een goede beschikbaarheid hebben de keuze voor deze schijf doorslaggevend gemaakt.

Hoewel ik altijd Western Digital harde schijven heb gehad, ben ik zeer tevreden over de Samsung Spinpoint F1. De prestaties zijn erg goed, de transferrate ligt boven de 90 MB/s aan het begin van de schijf, met een gemiddelde van 76 MB/s. Zelfs m'n Western Digital Raptor (WD740ADFD) is niet zo snel (data overdracht). Uiteraard blijven de acces times van de Samsung wel achter bij de Raptor.

Hoewel de schijf momenteel in een slecht gekoelde behuizing gemonteerd is, wordt de schijf bij kamertemperatuur niet warmer dan ca. 40 graden. Het geluidsniveau van deze schijf is erg laag, zeker vergeleken bij de geinstalleerde Raptors die er continue flink bovenuit komen.

Negatieve eigenschappen kan ik niet bedenken. Ik zou deze schijf zo weer aanschaffen, hoewel ik nu voor de 750 GB variant gaan omdat die niet heel veel duurder is.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB?

De waarden die jij meet komen aardig overeen met mijn 750 GB versie:
HD Tune 2.55:
• Min: 44,2 MB/s
• Max: 87,7 MB/s
• Gemid: 71,2 MB/s
• Burst: 108,8 MB/s
• AT: 13,8 ms
• CPU usage: 11,3%
Mijn waarden blijven over de hele linie zo'n 5 - 10 % achter bij jouw waarden, m.u.v. de burst en de CPU-gebruik. Wellicht dat aan dat laatste mijn JMicron-chip de boosdoener is.
De Burst kan ik niet zo 1-2-3 verklaren.
Ik weet dat mijn 750 GB schijf over 250 GB platters beschikt; is jouw 500 GB ook met die platters uitgerust of zitten er (niet volledig benutte) 333 GB platters in. Dat zou de andere verschillen kunnen verklaren. Maar misschien is over de gehele linie wel de JMicron chip de schuldige of heb ik een maandag-product..... wie weet.
Wat bij mij erg vreemd is dat de waarden bij HD Tach behoorlijk afwijken van de waarden die gemeten worden via HD Tune. In HD Tach vind ik een burst speed van 272,6 MB/s (hetgeen de grens van SATA-2 aardig nadert). Het CPU-gebruik zit daar op 5 +/- 2%. Bij jou zie ik maar een schamele 177 MB/s, heb je je schijf wel op SATA-2 geconfigureerd?

Dat de Raptors voorbijgestreefd worden door de hoge density-schijven is al langer bekend. Bij de AT-tijden laten ze het altijd nog afweten en daar is de Raptor heer en meester. Al vele malen heb ik gezegd (en het ziet er naar uit dat ik daarvoor steeds meer bevestigingen krijg) dat dat in de firmware van de Samsung zit. Ik blijf van mening dat een schijf met een hogere data-dichtheid op hetzelfde neerkomt als een schijf met lagere data-dichtheid maar hogere rpm. Gezien de hogere transfer rate van de Samsung komt de (vereenvoudigde) formule Data-dichtheid x RPM in het voordeel van de Samsung uit. M.a.w. de data-dichtheid is meer dan 10/7,2 keer zo hoog (hetgeen ook klopt overigens).
AT wordt voor een belangrijk deel bepaald door de verplaatsing van de leeskoppen. Als de Raptor daar veel efficiŽnter in is, zal hij een kortere At hebben, daarnaast speelt ook de wijze van buffering een belangrijke rol bij de AT. Zaken die allemaal gestuurd worden door de firmware.

Op wat voor manier wordt jouw schijf gestuurd via je moederbord, m.a.w. welke chip is er voor verantwoordelijk?

Bedankt voor je review, toch goed om te horen dat er weer een tevreden gebruiker is van de Samsungschijf. De schijven hebben per slot van rekening toch wel een tijdje onder vuur gelegen..... Op dit ogenblik staat er overigens weer een nieuwe generatie op de deur te kloppen, die zorgt dat de mooie waarden van de Samsungschijven in de geschiedenisboeken terecht gaan komen.... :P
Ik gebruik de nVidia MCP55 chip om de schijven aan te sturen. Ik zou niet weten hoe ik de schij op SATA-2 moet configureren, maar zowel de schijf als het moederbord zouden het moeten ondersteunen.
Ik heb deze schijf zelf ook. Prima schijfje is dat. Bij mij zijn de benches echter wel een stuk beter. Ik haal ruim 143MB/s leessnelheid in HDTune. Ik heb een AMD785 chipset, met een SB710 southbridge (aangesloten op geÔntegreerde sata controller, op IDE modus in de bios)...

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 23 maart 2011 13:18]

Thx voor de review, heb laatst zo'n schijf gekregen (nieuw) was wel benieuwd of het wat is of niet.