Specificaties Socket 1366 met Intel X58 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-EX58-UD4P Review

Admiral Freebee 22 maart 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.312 views

Gigabyte GA-EX58-UD4P

Pluspunten

• Featureset
  • Layout
  • Koeling
  • Audio

Minpunten

• BIOS problemen
  • LAN problemen
  • Geen diagnostische LEDs

Layout Score: 4

Bij het bouwen van een Core i7 systeem was het kiezen van een moederbord, ondanks de beperktere keuze tegenover socket 775 moederborden, toch moeilijk. Uiteindelijk had ik gekozen voor een GA-EX58-UD5 omdat deze slechts marginaal duurder was dan de UD4P versie maar deze bleek op het moment van aanschaf erg slecht leverbaar dus heb ik genoegen genomen met de GA-EX58-UD4P die op dezelfde layout gebaseerd is maar een aantal features mist.

Features
Socket 1366 is door Intel gepositioneerd als een echte high end socket. Dit gaat gepaard met een hoge prijs maar de meeste moederborden hebben dan ook wel uitgebreide features. De belangrijkste heb ik hier opgesomd:

• 3 way SLI en 3 way CrossfireX ondersteuning
• 3 16x PCI-E sloten (waarvan 1 8x elektrisch)
• 1 open-ended 4x PCI-E slot
• 1 PCI-E 1x slot
• 2 PCI sloten
• Ultra Durable 3
• Firewire
• TPM (Trusted Platform Module) chip
• Dual BIOS
• 12+2+2 fasige voeding (12 voor de CPU, 2 voor de geheugencontroller en 2 voor de northbridge)
• DES energiebesparingfunctie
• Ondersteuning voor 24GB DDR3 in triple channel
• Raid ondersteuning via ICH10R southbridge en JMicron controller

Aangezien het systeem uitgerust ging worden met slechts één grafische kaart is het ondersteunen van meerdere videokaarten niet zo van belang maar het is wel leuk dat het kan. Ook is de SLI technologie nu eindelijk beschikbaar op een Intel chipset.

De Ultra Durable 3 features wekten ook mijn interesse. Dit houdt in dat er uitsluitend gebruik gemaakt wordt van massieve condensatoren. Gezien mijn slechte ervaringen met lekkende condensatoren is dit zeker interessant aangezien ze een langere levensduur zouden moeten hebben. Ook worden er mosfets van een betere kwaliteit gebruikt. Tenslotte, en dit is uniek aan UD3, zijn de stroom en groundlagen van het moederbord dikker geworden omdat er meer koper gebruikt wordt. Dit zou ervoor moeten zorgen dat er meer warmte afgevoerd kan worden en dat de weerstand vermindert wat ook het stroomverbruik ten goede zou moeten komen. Onze eigenste Terw_Dan heeft de Ultra Durable 3 techniek getest en is tot de conclusie gekomen dat de dikkere koperlaag warmte helpt afvoeren. Vooral bij de northbridge werd een opmerkzaam verschil opgemeten. Of dit geheel te wijten is aan UD3 betwijfel ik ten zeerste maar kwaad kan het zeker niet.

De aanwezigheid van firewire is mooi meegenomen maar ik verwacht ook niets anders van een moederbord uit deze prijsklasse. Meer opvallend is het aanwezig zijn van een TPM chip. Deze kan bijvoorbeeld gebruikt worden om de harde schijf te versleutelen met Windows' Bitlocker maar je kan er ook wachtwoorden mee opslaan. Zelf heb ik deze chip niet gebruikt aangezien ik er geen behoefte aan heb maar voor sommigen kan het zeker van pas komen. Volledige bescherming zou het echter niet bieden aangezien er wel zwakke plekken in het systeem zitten.

Verder is het moederbord uitgerust met twee fysieke BIOS chips. Dit vond ik een heel handige toevoeging omdat het BIOS flashen daarbij wel erg foolproof zou moeten zijn. Als er dan toch eens iets misloopt, dan kan je gewoon het BIOS van het backup BIOS terugflashen op de eerste chip. Helaas werkte dit systeem niet zoals verhoopt maar meer daarover verder in deze review.

Tenslotte heeft Gigabyte een groot aantal fasen in de stroomvoorziening van de processor geïmplementeerd. In welke mate dit echt nodig is weet ik niet maar stabielere stroomvoorziening juichen we zeker toe :) Het DES (Dynamic Energy Saver) systeem kan overigens de hoeveelheid fasen aanpassen naargelang de processorbelasting zodat er geen onnodige energie verspild wordt. Dit systeem heb ik echter niet kunnen testen maar de besparing is meestal in de orde van enkele Watt.

Inhoud en layout

De inhoud van de doos stelde mij niet teleur. Wat kan je dan allemaal verwachten?
• Een IDE en floppy kabel
• 4 SATA kabels waarvan 2 met een haakse stekker
• eSATA bracket
• 2 SATA naar eSATA kabels
• Een standaard SLI bridge en een 3 way SLI bridge
• I/O shield
• Handleiding en driver CD-ROM

Ook de layout was gewoon in orde. De ATX stekker zit mooi aan de rand van het moederbord en de EPS stekker bovenin wat zowat de beste locaties zijn bij het gebruik van een kast met de voeding bovenin. De SATA poorten zijn ook goed bereikbaar en zijn haaks geplaatst zodat ze niet in de weg kunnen zitten bij lange PCI-E kaarten. Ook de toevoeging van een onboard powerknop en resetknop is zeer handig bij het troubleshooten of het overklokken.

De layout van het moederbord

De enige minpunten aan de layout zijn de posities van de frontpanel audio aansluiting en het PCI-E 1x slot dat onbruikbaar is voor kaarten die langer zijn dan het slot zelf. De northbridge heatsink zit hiervoor namelijk in de weg. Wat ook jammer is, is de afwezigheid van diagnostische LEDs terwijl het DES systeem wel een heleboel LEDs heeft gekregen. Voor troubleshooten ben je dus aangewezen op een externe speaker.

De layout van de backplate is ook goed. Alles wat je vaak gebruikt is aanwezig. Alleen is het jammer dat men ervoor gekozen heeft om eSATA op een apart bracket te plaatsen. Wat wel zeer handig is, is de clear CMOS knop die blauw oplicht als het systeem actief is. Verder zijn er voldoende USB poorten aanwezig en is het ook handig dat er standaard een firewire poort opzit. Vaak ben je er toch een extra bracket aan kwijt.

De backplate van het moederbord

Prestaties

Vrijwel alle X58 borden presteren zeer gelijkaardig volgens verschillende reviews. Zelf ben ik alleen maar aan een geheugensnelheidtest toegekomen. De resultaten hiervan heb ik vergeleken met mijn huidige moederbord, de Asus P6T Deluxe.

Met de geheugentesten van Everest Ultimate Edition 5.00.1650 ben ik tot de volgende resultaten gekomen. Alle testen zijn drie keer uitgevoerd waarna een gemiddelde genomen is. Het geheugen (OCZ3G1600LV3GK) draaide op 1066MHz in triple channel bij 7-7-7-20, 1T en 1,5V.

Geheugenprestaties in MB/s (hoger is beter)

Geheugenlatency in ns (lager is beter)

De verschillen zijn eigenlijk in alle testen minimaal maar over het algemeen komt het moederbord van Asus er net iets beter uit. Alle testen zijn gedaan met dezelfde Core i7 920 op standaardsnelheid. Het geheugen kan sneller maar aangezien het moederbord nooit helemaal 100% heeft gewerkt ben ik er niet aan toegekomen om het op 1600MHz in te stellen.

Een aardigheidje van dit moederbord is dat de geheugentimings soms verkeerdelijk als 4-4-4-20 werden gerapporteerd. Mocht het geheugen echter op deze timings draaien, dan zou Windows gegarandeerd direct crashen ;)

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Hiervoor een zeer slechte score. Vanaf dag 1 zijn er problemen geweest met dit moederbord. Allereerst heeft de onboard netwerkkaart nooit gewerkt. Hij werd wel herkend en de drivers werden ook geïnstalleerd maar de verbinding viel continu weg. Andere drivers, kabels en router mochten niets baten dus het probleem moet wel bij het moederbord gelegen hebben. BIOS updates hielpen niets. Via Google zijn ook meerdere slechte ervaringen te vinden met de onboard Realtek chip, zeker onder Linux. Ikzelf had het probleem zowel met een Linux live CD als met Windows XP. Vista heb ik echter niet geprobeerd. Gek genoeg heb ik nog een ander moederbord met dezelfde netwerkkaart en die doet het prima onder XP.

Nog erger dan dit probleem is dat al snel de computer af en toe bleef hangen bij het terugkomen uit slaapstand. Je moest dan handmatig rebooten waarna het wel werkte. Na een tijdje kwam bij dat rebooten een BIOS Checksum Error bij waarbij af en toe ook de eerste BIOS chip teruggeflasht werd met een kopie van de tweede chip. Je zat dan altijd terug met de originele BIOS versie, F2. Soms bleef echter de originele versie staan hoewel volgens het moederbord een kopie van het backup BIOS was teruggezet. Dit begon steeds vaker voor te komen waarna op een dag ineens het moederbord niet meer wou opstarten. Ik heb hem ook nooit meer aan de praat gekregen en hem omgeruild voor een Asus P6T Deluxe. De man in de winkel vertelde mij na wat vissen ook dat ze bovengemiddeld veel opstart- en BIOSproblemen hadden met de X58 moederborden van Gigabyte. Misschien dat Gigabyte dit nog kan corrigeren met een nieuwe BIOS versie maar de laatste, F7, bracht in ieder geval geen soelaas bij mij.

Aan overklokken ben ik door bovenstaande problemen helaas niet aan toegekomen.

Qua koeling is het moederbord wel goed voorzien. Geen enkele heatsink wordt echt heel warm, zelfs bij traagdraaiende ventilators.

Ondersteuning van de fabrikant

Voor beide problemen heb ik contact opgezocht met de technische ondersteuning van Gigabyte maar zij hebben niet meer gezegd dan "heeft u het BIOS al eens gereset?". Nu wordt er zelfs niet meer geantwoord op mijn vragen. Geen al te beste ondersteuning dus. Wel worden er regelmatig nieuwe BIOS versies uitgebracht met verbeteringen dus men is wel met het moederbord bezig. Wat ook mag voor een moederbord van deze prijs natuurlijk.

Onboard audio

Gigabyte heeft hier gekozen voor een Realtek ALC889 chip. Natuurlijk mag je hier niet te veel van verwachten maar na wat configuratie klinkt het best wel goed voor muziek en zijn de effecten in games ook goed te noemen. Wat zeer handig is, is dat je een hoofdtelefoon en speakers tegelijk kan aansluiten via de backplate. Ook de drivers zijn sterk verbeterd tegenover vroeger. Verder kraakte het geluid niet bij gebruik van het voorpaneel. Iets wat soms wel eens een probleem is omdat de aansluiting vaak dicht bij de grafische kaart ligt die best wel wat EMI afgeeft.

Natuurlijk is dit een duur moederbord. Maar vergeleken met andere X58 moederborden en de geboden features valt de prijs nog goed mee. Een deel van de prijs valt ook te verklaren door het monopolie van de X58 chipset op socket 1366 en de verhoogde complexiteit van het PCB door triple channel geheugen. Dit vereist meer geheugensporen en is een stuk complexer en duurder om te ontwikkelen en produceren.

Hoewel ik op de meeste punten wel tevreden was over dit moederbord weegt het niet betrouwbaar zijn heel hard door in mijn eindoordeel. Gigabyte kan mooie moederborden maken maar hier heeft men in mijn ogen toch een kans gemist om een goed, betrouwbaar moederbord te maken. Mogelijk zijn sommige problemen op te lossen met nieuwe BIOS releases of komen ze alleen voor in combinatie met bepaalde besturingssystemen maar in mijn ogen moet een modern moederbord nog steeds ondersteuning bieden voor Windows XP en moet dan ook alles naar behoren werken.

Changelog:
22/03/09: Stuk over backplate toegevoegd

Heb jij ook een Gigabyte GA-EX58-UD4P?

vreemd dat er geen diagnostische leds op zitten op mijn X48-DQ6 van gigabyte zitten er super veel.

Lan problemen had ik eerst ook hij locked me netwerk, maar dit was opgelost door de kabel er uit te halen terwijl hij draaide af te sluiten op te starten en hem dan waarneer hij in je os is er weer in te doen.

En bios problemen zijn ook standaart geloof ik bij gigabyte met de eerste bios die ze uit brengen vaak lost een update heel veel op, ik kan op de eerste 2 biosen niet eens stabiel draaien pas bij de 3de bios heb ik een stabiel systeem.

Al werkt DES nogsteeds niet kun je kijken of dat op jouw board wel goed werkt zodra ik het een dagje aan heb op max save loopt mijn systeem kompleet vast en moet ik een hard reset geven.

Voor de rest ben ik nu heel te vrede over me board en loopt hij super

[Reactie gewijzigd door dispie op 18 maart 2009 17:21]

Standaard stond er F2 op maar alle BIOS versies tot en met F7 hadden hetzelfde probleem dus ofwel krijgt men het niet opgelost, ofwel ligt het probleem elders.

En nee, geen diagnostische LEDs. Alleen een heleboel LEDs om aan te geven hoeveel fasen actief zijn. En daar heb je, naar mijn mening, niets aan.

Het netwerkprobleem was ook niet op te lossen door vreemde dingen te doen met de kabel. Hij zei gewoon afwisselend dat er verbinding was, dat de kabel er niet inzat, verbinding, enz.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 18 maart 2009 19:34]

O dat is gaar ik draai nu op me X48-dq6 op de F8 beta bios en dat is de enige stabiele tot nu toe,

O dat zijn niet echt nuttige leds nee, vindt het ook zo raar dat de X serrie geen clear cmos en reset knop op het board hebben zitten terwijl de meeste andere boarden van gigabyte dat wel hebben.

Klink alsof er iets gewoon los zit in je netwerk aansluiting of een print baantje fout is of zoiets denk niet dat dat software is.
Wat betreft de netwerkfunctionaliteit en andere driverproblemen, gewoon Windows 7 installeren en de problemen zijn voorbij.
Ik heb bij mij tenminste geen enkel probleem ondervonden qua drivers. :)

Wat nog een leuke functie van het moederbord is, is dat je de PC kunt opstarten door het intikken van een wachtwoord op je keyboard.
Bij mij is dat maar 1 letter maar het scheelt wel weer even bukken onder het bureau. ;)
Tja, Windows 7 gaf bij mij met de vorige versie een BSOD in verband met mijn videokaart, om daarna niet meer functioneel te zijn, zelfs niet in veilige modus.

Sowieso is het moederbord stuk gegaan en heb ik nu een andere. Maar ik vind niet dat je een bèta OS zou moeten installeren om van driverproblemen af te geraken, terwijl deze netwerkkaart op andere moederborden het wél gewoon doet onder XP en Vista.
Hey iedereen, ik heb al veel gelezen op tweakers, maar nu heb ik me eindelijk geregistreerd, super forum is dit! ivb shops en reviews vooral!

Nu heb ik me gisteren ook dit moederbordje aangeschaft tesamen met:
i7 920
6Gb Dominator 1600MHz

Mijn probleem hiermee is dat het bord na enkele seconden, varierend naar enkele minuten gewoon uitvalt.

Ook ik gebruik tot nu toe enkel de ON/OFF switch van het bordje zelf, zijn er mensen die hier al problemen mee gehad hebben?

Ik ga strax naar de helpdesk bellen van de winkel en Gigabyte en laat jullie ook nog iets weten !
Je meldt bij Negatieve Eigenschappen dat er geen diagnostische LED's op het mobo zitten maar die zijn er wel degelijk, de meesten zitten rondom de geheugen bankjes. Normaal gesproken zijn deze lampjes uit als er niks aan de hand is, pas als er wat bijzonders is veranderd dat en kun je de status zien dmv de diverse kleuren die de LED's hebben. (groen,geel,rood,blauw)
Maar aan de hand daarvan kan je nog altijd niet zien in welke fase van het opstarten het moederbord blijft hangen. Dat kan namelijk zéér nuttige informatie geven. Zo bleef mijn vorig moederbord hangen bij de initialisatie van de grafische kaart. Dan wist ik gelijk al in welke richting ik moest zoeken.
Erg mooie review!
Hier kan iemand wat mee.
Nette review, van mij krijg je 4 sterren.
Door deze review ben ik wel huiverig om deze te bestellen, het leek een goede boord. Alhoewel veel reviews positief zijn over dit boordje.
Ik had dit moederbord ook gekozen op basis van vele goede reviews. Maar ik heb er niets anders dan last mee gehad, en gezien de medewerker van de webwinkel na wat aandringen al bevestigde dat er bovengemiddeld veel van deze moederborden terugkomen, heb ik toch maar voor een ander merk gekozen.

Het bord is wat features en de prijs wel een goede kandidaat, maar ik had geen zin meer om opnieuw een verhoogd risico te lopen het bord weer te moeten uitbouwen omdat het weer stuk is.
zitten wel leds op , cpu , ram , load leds etc