MSI Nightblade Z97 (Z97-015BEU) Review

TERW_DAN 3 december 2014, laatste update op 4 december 2014, 2.316 views

MSI Nightblade Z97 (Z97-015BEU)

De Nightblade is een leuk compact ITXsysteem, waarvan de prestaties niet onderdoen van andere Z97systemen

Pluspunten

• Compact, leuk design
  • goed prestaties
  • betaalbaar

Minpunten

• OCGenie is niet heel nuttig
  • Geluidsproductie van de 92mm fan achterin

MSI heeft al een tijdje een ITXgamesysteem op de markt. Ik heb hem afgelopen Campzone al zien staan bij de MSI stand en na een paar keer lief vragen kon ik 'm zelf een keertje echt testen.
ITX begint eeen steeds serieuzer platform te worden voor higher-end systemen. Waar het vroeger vooral geschikt was voor simpele embedded systemen laat MSI met dit systeem zien dat je er ook een heel aardig gamesysteem mee neer kunt zetten.

De Nightblade is een compact kastje, met een volume van 16 liter, die iets achterover geheld staat door een voet aan de voorkant. De kast is vrij rechthoekig, alleen de voorkant heeft een afgevlakt schuin stuk waar de powerbutton zit.
De voorkant is gemaakt van gebrushed aluminium die helaas ontsiert wordt door een sleuf waar de optische drive inzit. Die mag wat mij betreft anno 2014 echt weggelaten worden. Er zijn exemplaren op de markt zonder een optische drive, maar helaas beschikken die ook over een sleuf voor een optische drive, alleen zit er dan een plastic plaatje achter.

De Nightblade die ik van MSI heb gekregen is een volledige sample, dus inclusief CPU, geheugen, SSDs, hardeschijf, voeding en een videokaart, maar het systeem is in de winkel als barebone leverbaar en op basis daarvan zal ik ook kijken naar de prijs/perstatie verhouding.
Het mooie van de Nightblade is is dat deze rond standaard hardware is opgebouwd. Er gaat een standaard ATXvoeding in, een normaal ITX moederbord en er is ruimte voor een dualslot videokaart. Het voordeel hiervan is is dat je zelf vrij bent om onderdelen te upgraden, maar ook dat als er toch een keer iets stuk gaat, dat je vrij makkelijk onderdelen kunt vervangen, omdat ze geen afwijkend formaat hebben, iets dat helaas nog wel eens voorkomt bij kleine systemen. Maar gelukkig niet bij dit apparaat.

Dit systeem is een systeem in de Gamingserie van MSI, te zien aan de welbekende MSIdraak die erop prijkt. Maar deze is niet heel erg overdreven zichtbaar, aan de zijkant van het systeem zie je deze in het zwart op het paneel staan en voorop het logo. De zwart-rode kleur is verder doorgevoerd voor de aansluitingen, maar ook aan de binnenkant van het systeem, en dat maakt dit een niet al te schreeuwerig gamesysteem, iets dat mij persoonlijk wel aanspreekt.

Inbouwen
Het inbouwen van de barebone gaat redelijk makkelijk, je kunt overal redelijk prima bij, al moet je wel een en ander uit elkaar schroeven natuurlijk.
Het zijpaneel gaat er vrij makkelijk af, door midden van de schuifvergrendeling achterop. Hiervoor hoef je geen schroeven los te maken, maar kun je het gewoon openklikken.

Als je dat hebt gedaan dan is het nog wel nodig om de bracket voor een optionele 120mm fan eruit te halen, omdat je anders bijna nergens bijkunt. Dit zijn gelukkig maar twee schroefjes en een simpel kliksysteem om dat op z'n plek te houden.

Hiermee kun je makkelijk bij de videokaart, de CPU, de 2.5” drives en het geheugen.

Als je de optische drive, de 3.5” drive en de voeding zou willen vervangen kun je de bovenkant er nog afhalen en om eventueel nog wat beter bij de videokaart te kunnen is de onderkant er ook af te halen.

De voeding kun je er uithalen, al is dat wel even wat schroefwerk om te doen. Het is een standaard ATXvoeding, die je kunt aansluiten op een stroomkabel die achterin de kast vastzit, waardoor het mogelijk is de voeding te verplaatsen naar de voorkant van de kast.

Aansluitingen

Voorop de kast zitten 2 USB2.0poorten, 2 USB3.0poorten en 2 audiojacks. Hiermee heb je meer dan genoeg aansluitmogelijkheden voor alles wat je op een gamesysteem zou willen aansluiten. Verder heb je hier natuurlijk de powerbutton zitten, maar ook de OCGenie knop, die gebruikt kan worden om het systeem met 1 druk op te knop te overclocken, waar ik later in de review nog op terugkom.
De rest van de aansluitingen zitten achterop, op het moederbord.

Moederbord
Het moederbord dat in de Nightblade zit is een Z97I-AC Gaming, met als enige verschil dat er een Nightblade UEFI opstaat. Veel meer verschillen dan de namestring in de bios heb ik hiermee niet kunnen ontdekken eigenlijk, alles wat de Z97I-AC aan mogelijkheden bood ben ik ook hier tegengekomen. Dit moederbord heb ik eerder gereviewd, die review is hier te vinden: productreview: MSI Z97I GAMING AC review door TERW_DAN

Het moederbord voorziet in een s1150 socket voor de laatste generatie Intel CPU's, heeft 1 PCIe x16-slot en 2 DDR3-sloten. Verder beschikt het over 6 SATApoorten, waarvan er 2 als eSATA beschikbaar zijn aan de achterkant van het bord.
Daar zitten ook 2 HDMIpoorten, een displayport, de netwerkaansluiting voor de KillerNIC en de connectoren voor de WiFiantennes. Voor het geluid zitten er 6 3.5mm jacks op en een optische S/PDIF. Daarnaast nog 4 USB3.0poorten, 2 USB2.0 poorten en een ouderwetse PS/2poort.

MSI SuperRaid
Bij deze Nightblade zat ook een MSI SuperRAIDprintje. Dit is een print met 2 mSATA sloten erop die ervoor zorgt dat je 2 mSATA-SSDs in RAID kunt zetten. Hoewel RAID in mijn ogen niet bijzonder veel toevoegt aan SSDs, kan het wel nuttig zijn als je een goed hoge doorvoersnelheid nodig hebt. Met 2 Plextor M6 SSDs zat ik op een doorvoersnelheid van meer dan 1GB/s. Als je hier echt behoefte aan hebt is dit een mooie oplossing, al denk ik dat een standaard 2.5” SSD in de meeste gevallen toereikend zal zijn voor de meeste mensen. Het grootste voordeel hiervan is dat je om de SATA-limitatie van 6Gbps heen kunt werken, omdat je 2 poorten ervan gebruikt.
Het is in elk geval heerlijk snel, en nog steeds heb je niet meer nodig dan een 2.5” drivebay voor deze oplossing.

Geluidsproductie
De geluidsproductie valt in idle heel erg mee. Je hoort de fans van de videokaart wel, maar die zijn niet heel storend. Onder zware load is dat verhaal wel wat anders. De 92mm fan die achterin zit kan tot 4000 toeren aan en daar komt een bak herrie vanaf. Gelukkig is dit alleen zo als je het systeem heel zwaar op z'n donder geeft, waardoor het in de meeste gevallen niet bijzonder storend is, maar het is jammer dat er geen ruimte is voor een grotere fan die wat stiller zijn werk kan doen.

OCGenie
OCGenie is de manier op MSIsystemen waarmee je met 1 druk op de knop het systeem kunt overclocken. Hoewel dit tegenwoordig prima werkt, en je systeem gelijk een boost kan geven is het nadeel nog steeds dat het de Vcore een stuk omhoog zet (zo'n 0.2V). Dit zorgt er meestal voor dat het systeem een stuk warmer wordt en het loopt natuurlijk wat minder zuinig, zeker onder load.
Ondanks dat de Vcore wat omhoog gezet wordt heb ik zelfs met de OCCT GPUtest geen hele extreme waardes gemeten. Het systeem bleef onder de 70 graden, wat voor zo'n compact systeem best netjes is.
De geluidsproductie is dan echter wel vrij hoog, het fannetje achterin gaat dan flink hard tekeer, met een max van 4000rpm, dus dan is het systeem wel echt goed hoorbaar.

Daarnaast is het in veel gevallen de moeite niet waard, omdat de OCGenie-knop enkel de CPU overclocked. In deze sample had ik een 4670K zitten, en je merkt dat die echt niet tekort komt aan power voor een gamesysteem, en dat het overclocken weinig invloed heeft op de prestaties in games. Het overclocken van de videokaart heeft waarschijnlijk een stuk meer nut voor in games, maar dat pakt de OCGenie functie helaas niet automatisch mee.

Om het verschil in prestaties wat duidelijker te maken heb ik wat benchmarks gedraaid, die in het volgende hoofdstuk te vinden zijn

Benchmarks
Het systeem is getest met 16GB geheugen, een MSI 780Ti videokaart, een Intel 4670K CPU en een setje Plextor M6m SSDs in SuperRAID. Alle benchmarks zijn getest op 2560x1600 voor zover mogelijk.

Unigine Valley - 2560x1600

Blender
Nightblade stock 330.58 s
Nightblade OC 274.9 s
Lager is beter

Wat duidelijk te zien is dat bij games het niet heel veel uitmaakt of het systeem een overclock heeft of niet. Bij de syntetische benchmarks die meer op de CPU leunen kan er nog een best aardig verschil inzitten.
De prestaties van 't systeem zijn heel behoorlijk en doen niet onder voor andere systemen met dezelfde chipset

Stroomverbruik
Het stroomverbruik van het systeem heb ik gemeten op stocksnelheden, en met OCGenie aan. Het verbruik ligt met OCGenie wel wat hoger, maar in absolute zin zijn het geen gigantische verschillen.

Stroomverbruik - idle

Stroomverbruik - Tomb Raider benchmark
Nightblade stock 282 W
Nightblade OC 293 W
Lager is beter

De Nightblade, met DVDspeler heb je voor 300 euro te pakken. Zonder de DVDspeler ben je ongeveer 20 euro minder kwijt. Daarmee is het systeem niet bijzonder duur, voor een ITX Z97bord, een 600W voeding, een kast, optische drive en CPUkoeler.
Met zelfbouw zou het misschien wat goedkoper kunnen, maar als barebone vind ik het een hele nette prijs.

Tot slot
De Nightblade is een leuk ITXsysteem dat in mijn ogen goed betaalbaar is. Doordat er standaard onderdelen worden gebruikt ben je vrij om te upgraden en te installeren in de barebone wat je wilt en loop je niet snel tegen rare formfactors aan. De prestaties zijn zoals je mag verwachten van het systeem. Het is leuk dat het systeem te overclocken is dmv OCGenie, maar omdat deze enkel de CPU OCed, is het niet zo heel interessant voor een gamesysteem. De koeling is lawaaierig bij zware load, maar werkt verder wel goed.

Heb jij ook een MSI Nightblade Z97 (Z97-015BEU)?

Prijs is aardig omhooggegaan, zie ik. Btw, word de winst van mSata-Raid niet afgeknepen door de externe sata600 poort of mis ik iets?
Hoe zou de eSATApoort hier een nadeel moeten zijn? Die snap ik niet helemaal.

Grote kans dat de chipset wel beperkt is dat als je alle SATApoorten vol hebt zitten en over allemaal tegelijkertijd de volledige bandbreedte probeert te gebruiken, dat je dan tegen een beperking aanloopt. Maar dat ga je in de praktijk toch nooit meemaken.
Bedoel dat je geen m.2 snelheid gaat halen; je blijft steken op 600Mbit. Niet slecht natuurlijk, maar toch.
M.2 zal je niet gaan halen met een mSATAdrive, hoe je die ook aansluit.
Daarbij heb je theoretisch 1200Mbit tot je beschikking. Snel genoeg voor de mSATAdrives.
Dat dacht ik al. Maar is dat losse kaartje nu sneller dan onboard mSata of niet, dat is mij niet helemaal duidelijk. Zoniet, heeft raid-0 toch weinig zin ?
Of je je mSATA slot nu op het moederbord, of op een los printje hebt zitten, dat maakt voor de snelheid eigenlijk amper uit (heb het eens getest, ik kwam op 3MB/s verschil ofzo).

Het voordeel van RAID0 is dat je 2 van die drives hebt, dus ongeveer de dubbele snelheid, ik tikte ruim de 1GB/s aan met deze setup.

Of RAID0 zinvol is voor SSDs is een andere discussie, maar dan maakt het natuurlijk weinig uit of je 2 van deze mSATAs via dat printje, of 2 2.5" SSDs gebruikt.
Haal je 1GB met twee van deze SSD's via eSata? Dacht dat je dan op zo'n 600MB blijft steken. Sorry, denk dat ik niet helemaal duidelijk ben, heb voldoende kennis van raid arrays e.d.

Het gaat mij om de poort snelheden in dit geval, met die losse kaart van de Nightblade.

Kan je niet wat benchmarks doen en daar wat foto's van plaatsen, maakt je review net ff wat interressanter ;)

[Reactie gewijzigd door Madrox op 9 februari 2015 09:37]

Nee, niet via eSATA. Dat is gewoon een 6Gbps poortje (of eigenlijk 2 op dit bord), en verder niet spannender dan een andere eSATApoort. Maar daar hangen die SSDs natuurlijk ook niet aan (want die zijn netjes intern aangesloten).

Ik snap niet echt wat je nu bedoelt. Zo spannend is dat printje namelijk niet, er zitten gewoon 2 SSDs op die in RAID0 gezet worden, echt meer dan dat is het niet.

Ik zal eens kijken of ik de benchmarks nog ergens heb liggen
Ah, laat maar. Hier zie je dat het wel wat uitmaakt; je haalt tot 1GB zie ik. Klopt het dat je twee sata kabels naar het mobo hebt lopen? Dat verklaart de hoge raid-0 snelheid nml.

Zal de vraag duidelijker stellen: hoe is dat printje verbonden met het mobo en wat is de max. sneheid ?

Iedere SSD heeft z'n eigen kabel (dus vandaar dat je naar de 1200Mb/s kunt gaan).
Deze zitten gewoon op de standaard SATApoorten. Het maakt dus niet uit of je dit printje pakt, of 2 SSDs die je aan de SATApoorten knoopt.
Dank je, dat verklaart alles ;-)
Als je deze Barebone koopt, wat voor onderdelen moet je er dan nog bij kopen voordat je een compleet systeem hebt?
CPU, geheugen, storage en een videokaart als je niet vast wilt zitten aan de IGP.
Zat er al een cooler bij of ga je dan uit van de stock cooler die mee geleverd wordt met de CPU?

Ik heb nu een inventaris lijstje gemaakt met deze barebone maar zit namelijk nog te hannessen met een CPU cooler die niet te groot mag zijn (breed, en hoog omdat ik ook een side fan erin wil zetten).

Je krijgt er een koeler bij, die precies past. Enige dat ik zou overwegen is die te vervangen door een stiller exemplaar mocht je 'm teveel herrie vinden maken. Maar het koelblok is prima.
He Terw_Dan,

top. Bedankt voor de info. Kan ik hier rekening mee houden. Zal de cooler voor nu dan even schrappen.
Mooie lanbak :)
En leuke review!

Echter hier en daar wat spelfoutjes maar daar mag je morgen naar kijken :+
Ook zou ik het fotootje van het moederbord even horizontaal kantelen, en een foto van de complete achterkant bijvoegen. (Inc. voedings poort en videokaart)

Is de bios trouwens niet aangepast maar gewoon "open"?
Die foto had ik liggen, en al geupload, zag alleen dat ik 'm nog niet in de review had staan, dus bij deze toegevoegd :)
Is de bios trouwens niet aangepast maar gewoon "open"?
Wat bedoel je precies met open?
De achterste fan is bij de B85 ook al van het duidelijk "aanwezige" type, ook in idle. Heel erg jammer dat MSI niet even de moeite heeft genomen om er een fijne stille fan in te plaatsen. Daarom heb ik dit zelf maar gedaan en de B85 versie is nu niet meer nadrukkelijk aanwezig. Die standaard fan moet er gewoon uit en plaatsmaken voor een stiller type.
Dat ben ik met je eens. Ik vind het jammer dat ik deze sample niet meer kon testen met de nieuwe Noctua 92mm PWMfans die ik deze week heb binnengekregen. Ik denk dat dat echt al heel flink gescheeld had.
haters gonna hate en geven een +1

ik vind dit een dikke +3 review!

ga zo door :)
haters gonna hate en geven een +1

ik vind dit een dikke +3 review!

ga zo door :)
Tnx.

En ach, ik ben het wel gewend dat mensen het nodig vinden reviews een lage score te geven. Waarom weet ik niet, maar zelfs met de meest uitgebreidde reviews zie ik nog wel dat naast de meer dan 100 +3s iemand gewoon nog een 0 of +1 geeft.
Typisch gevalletje van haters gonna hate ;)
Mooi review, heb nog een vraagje over die KillerNic drivers. Heb je daar geen last van BsoD gehad? Bij mijn test met de MSI Gaming 5 moederboard gaf dit iets te veel problemen.
Nope. Eigenlijk totaal niet bij alle borden met dat ding die ik heb getest.

Vroeger had ik dat gezeik altijd met de Realteks, maar ben blij dat ze die niet meer op moederborden duwen in deze prijsrange. Die KillerNIC heeft hier in elk geval prima gewerkt (anders had je dat nog wel in de review terug gezien).
Beste Dan,
Je statbakker zorgt ervoor dat ik op mobiele telefoons maar 1 staaf van het staafdiagram zie. De.volgende staaf staat er namelijk onder. Ik vind het zelf geen reden om je +1 te geven, maar het kan een verklaring zijn waarom anderen dat wel doen. Hopelijk kan je het op een of andere manier fixen. :)
Frozen
Beste Dan,
Frozen
Dat ligt aan de manier waarop images geschaald worden. Dat doen ze namelijk niet op mobiel. Dat kan ik niet fixen, dat ligt aan de manier waarop Tweakers omgaat met plaatjes op andere views.

Ooit wil ik nog een benchbakker maken die dingen op een canvas kan tekenen en op basis daarvan. Tot die tijd zul je het op mobiel niet netjes kunnen zien inderdaad.