Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z97I GAMING AC Review

TERW_DAN 9 augustus 2014, laatste update op 9 augustus 2014, 1.132 views

MSI Z97I GAMING AC

De Z97I-Gaming vind ik echt een leuk bordje om een leuk, compact systeem te bouwen dat behoorlijke prestaties weet te bieden. Wat performance betreft maakt het weinig uit of je nu werkt met dit ITXbord, of bijvoorbeeld de Z97M-Gaming die ik ook getest heb.

Pluspunten

• prestaties
  • featureset
  • laag stroomverbruik

Minpunten

• De onderdelen zitten een beetje krap op elkaar, maar dat is denk ik inherent aan deze formfactor
  • Prijs is wat aan de hoge kant.

Layout Score: 4

De release van de Z97 chipset brengt weinig nieuws onder de zon als het gaat om de chipset zelf, maar uiteraard hebben alle moederbordfabrikanten een hele serie nieuwe moederborden uitgebracht. Van MSI heb ik onder andere de Z97I GAMING getest, een mini-ITXbordje dat voorzien is van een featureset waar menig groter bord niet tegenop kan.

\

Waar de ITXborden van een paar jaar terug vooral nog interessant waren voor eenvoudige HTPCs of embedded apparaten zijn er steeds meer high-end borden te vinden, waarmee je een volwaardig gamesysteem kan maken. Eerder heb ik al eens gekeken naar een ASRock M8 gamesysteem op ITX en ik hoop ook de MSI Nightblade nog een keertje te kunnen testen, maar naast dit soort kant en klare gamesystemen zijn er ook steeds meer ITXbordjes te vinden zoals deze Z97I.
Zelf vind ik het ITXplatform erg leuk. Hoewel ik zelf nog steeds met een ATXsysteem werk, denk ik dat er steeds meer en meer systemen prima op de ITXformfactor gebouwd zouden kunnen worden. Vandaar dat ik 't niet kon laten om dit bordje eens te testen.

Specificaties
VideoHDMI 2x
Displayport
Netwerk1x 1Gbps RJ45 Killer E2205
Intel AC7260 WiFi 802,11 a/b/g/n/ac

De indeling van het bordje is iets anders dan bij de meeste andere borden, simpelweg omdat er minder ruimte is om alles op de 'standaard' manier in te delen.
De socket zit redelijk in het midden van het bord, met daaronder het PCIe x16slot. Iets dat nog redelijk standaard is. De chipset zit bij dit bord echter boven de socket geplaatst, met daarboven de 4SATA 6Gbpspoorten en de ATXstekker en USBheaders. Er zitten 2 DDR3sloten op het bord aan de rechterrand van het bord. Deze zijn voorzien van clipjes aan slechts 1 zijde, waardoor je er zelfs als er een flinke videokaart inzit, je het geheugen er nog makkelijk in kunt klikken.

De 8 pins ATXconnector zit tussen de socket en de backpanel connectoren. Dit maakt dat het een beetje friemelen kan zijn als je een grote CPUkoeler gebruikt om de kabel er goed in te kunnen krijgen.

Op de achterkant van het bord is de indeling evenmin conservatief. Waar de connectoren voor het geluid bij de meeste borden aan de rechterkant, bij deze borden zijn ze helemaal links geplaatst. Verder zitten er 4 USB3.0 porten en 4 USB2.0poorten achterop het bord. In het midden zit de PS/2poort en verder zitten er 3 aansluitingen op voor monitoren, 2 x HDMI en 1 displaypoort.
Achterop zitten verder aansluitingen voor netwerk, in de vorm van een RJ45connector, en een losse WiFimodule die op het bordje ingeprikt kan worden.
Omdat de chipset 6 SATA 6Gbpspoorten ondersteund heeft MSI daar gelukkig gebruik van gemaakt en nog 2 eSATApoorten op het bord geplaatst.

Al met al heb je dus alles op dit bord zitten dat je nodig hebt voor een behoorlijk uitgebreidde setup op een kleine formfactor. 2 eSATApoorten vind ik zelf echt een goede zet, helaas zie je die poorten niet zo heel veel meer op borden, terwijl ik er zelf op ieder systeem eigenlijk wel 2 gebruik. Het enige dat je eigenlijk mist zijn meerdere PCIe-sloten. Maar zelfs dat is natuurlijk geen groot gemis, gezien je met 1 videokaart al een flink systeem kan bouwen, en alles al onboard zit.

Testsetup

MoederbordMSI Z97I-Gaming
CPUIntel Core i7 4770K
GPUMSI Radeon R9 290x 4GB
Geheugen2x 2GB GEiL DDR3-1600
PSUADATA HM1200
SSDPlextor M5M 128GB
CPUkoelerNoctua NH-D15

Het systeem heb ik getest met bovenstaande configuratie en vergeleken met dezelfde configuratie maar dan met een Z97M-Gaming bord van MSI.

Benchmarks
Ik heb de volgende benchmarks gedraaid op het systeem om te kijken of er veel verschil zit tussen een ITXje, en een wat groter exemplaar.
• SuperPi – 1M en 32M

Bioshock Infinite - DX11 Ultimate - 1920x1200
Z97I 120.16 fps
Z97M 120.88 fps
Hoger is beter

De Z97M weet in games vaak net een klein beetje meer prestaties neer te zetten, waar de Z97I in de syntetische benchmark weer een klein stapje sneller is. Maar al met al is het verschil heel klein. Beide borden presteren zoals ik zou verwachten met een i7 4770K erop. Dus wat dat betreft is hier helemaal niets op aan te merken.

Stroomverbruik

Het stroomverbruik van het systeem heb ik gemeten in 4 situaties. Ten eerste het verbruik van het systeem in idle, daarnaast van het systeem tijdens het renderen van de Blender benchmark, verder tijdens het draaien van de Tomb Raider benchmark en als zware test de OCCT Linpack tester om het systeem maximaal te belasten.

Stroomverbruik - idle

Stroomverbruik - OCCT
Z97I 441 W
Z97M 477 W
Hoger is beter

Het ITXbordje is in veel gevallen zuiniger, behalve in de gamebenchmark. In idle scheelt het maar een paar Watt, tijdens de OCCTbenchmark is het verschil wat groter. Dat zou kunnen omdat het Z97M bord wat meer onderdelen heeft die belast kunnen worden, waardoor er bij maximale belasting wat meer stroom verbruikt wordt.

Dit moederbord kost momenteel iets minder dan 150 euro. Daarmee is het het duurste Z97 ITXbord dat op dit moment te vinden is, waarmee hij wat prijs misschien niet de beste prijs/prestatie verhouding heeft. De prijs zou op zich nog wel 1 of 2 tientjes naar beneden mogen om wat meer in de buurt te komen van bijvoorbeeld de Gigabyte Z97N-Gaming of de ASRock Z97E-ITX/ac.

Tot slot
De Z97I-Gaming vind ik echt een leuk bordje om een leuk, compact systeem te bouwen dat behoorlijke prestaties weet te bieden. Wat performance betreft maakt het weinig uit of je nu werkt met dit ITXbord, of bijvoorbeeld de Z97M-Gaming die ik ook getest heb, de Z97I weet zelfs nog net iets meer prestaties uit dit platform te trekken dan de Z97M.
De featureset is behoorlijk uitgebreid, alles wat je nodig hebt zit er eigenlijk wel op, met als enige beperking dat je maar een enkel PCIe-slot hebt.
De prijs vind ik nog wel wat aan de hoge kant, die zou van mij nog wel een stukje naar beneden mogen om wat meer in lijn te liggen met de concurrentie.

Heb jij ook een MSI Z97I GAMING AC?

Thnx voor de mooie review
Super review, erg handig in mijn zoektocht naar een goed ITX wifi bord.
thanx voor de review, heb dit bordje op het moment in het vizier.
eerste keer dat ik msi overweeg, dus is goed om positieve ervaringen over dit bordje te lezen.
ik ga voor deze..

8-)