Specificaties 140mm diameter met 24,6dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-U14S Review

Foritain 2 december 2014, laatste update op 26 mei 2017, 2.623 views

Noctua NH-U14S

De NH-U14S is weer typisch Noctua: Kwalitatief is er niets beters, installatie is zo gepiept, en je wordt weer lekker verwend met extra's. Traditioneel gezien is het merk aan de prijs, maar de U14S maakt indruk met een prijs-prestatieverhouding in zijn klasse die echt dik in orde is.

Pluspunten

• Uitstekende koelprestaties
  • Onhoorbaar op lage toeren, praktisch stil op hoger toeren, en zelfs op volle toeren nog slechts beperkt aanwezig
  • Geen issues met standaard-hoogte geheugen (32mm) op S115X, compatible met alle soorten RAM op S2011, geen overlap van het eerste PCI-E slot.
  • Uitstekende uitstraling
  • Bouwkwaliteit de absolute top van processorkoelers
  • Eenvoudige installatie
  • Verzorgde verpakking, extra's als een low-noise-adapter, etcetera
  • Prijs-kwaliteitverhouding meer dan in orde.

Minpunten

• Een millimeter extra ruimte had de NH-U14S 100% RAM compatible gemaakt op S115X
  • De optie om een tweede ventilator te plaatsen is leuk, maar kost je ~20 euro voor slechts een paar graden winst. Uitstraling profiteert wel lekker...
  • Blijven an sich geen goedkope producten
  • Kleurstelling niet voor iedereen. Redux en iPPC ventilatoren geven wat extra kleur opties, maar maken het totaalplaatje wel erg prijzig.

Geluidsproductie (min) Score: 5

- Prestaties
- Conclusie

Productpagina NH-U14S @ Noctua.AT
Productpagina NH-U12S @ Noctua.AT

Na de high-end Noctua NH-D15 en de high-end-HTPC koeler de NH-L12 leek het mij tijd de mid-range-tower van Noctua een beetje aandacht te geven. De Noctua NH-U12S zat namelijk al dik een jaar in het systeem bij mijn voeten, maar een review kwam er maar niet van. Onlangs voegde de NH-U14S zich toe aan mijn collectie van luchtkoelers en zo ontstond het plan twee vliegen in één klap te vangen. Daarnaast was het uiteraard handig dat het platform met de NH-U12S was gepromoveerd tot test platform en de resultaten dus praktisch al klaar stonden. ;)

In 2005 was de U-serie één van de eerste Noctua producten (mogelijk zelfs de eerste, ik weet de details niet) en er zijn in de loop der jaren meerdere U-serie koelers met 120mm ventilatoren gelanceerd, waarvan de U12S van begin vorig jaar de meest recente is. Op dat zelfde moment lijkt Noctua besloten te hebben dat 140mm koelers toch best interessant zijn, want de U14S was toen hun eerste single-tower luchtkoeler met een 140mm ventilator.

Twee verschillende producten, maar toch producten die aardig wat overeenkomsten hebben. Zo zijn de accessoires exact gelijk, en is ook het mounting systeem gelijk (Dit geldt overigens voor de meeste recente Noctua koelers), dus reden genoeg ze samen te bespreken. De NH-U12S gaat vanaf 50 euro over de toonbank (57-58 inclusief bezorgen) en de NH-U14S is leverbaar vanaf 58 euro echter kost je normaliter 64-65 euro inclusief bezorgen. Mid-range voor Noctua, maar wat luchtkoelers in zijn algemeen betreft toch de bovenkant van de markt. Hoewel beide koelers standaard met één ventilator worden getest zal ik ze beide ook in een dual-fan setup testen.

Om te beginnen de features en specificaties van de Noctua website. De NH-U14S:

De NH-U12S:

Eerst even de zaken die voor beide koelers tellen. Beide zijn koelers op basis van één koelblok en maken gebruik van het SecuFirm2 mounting systeem, oftewel als je reeds een Noctua koeler hebt is het upgraden zo gepiept. Beide komen met de 6 jaar Noctua garantie, een low-noise adapter om de maximale geluidsproductie te beperken, en de optie om een extra ventilator te monteren. Uiteraard zien we ook weer de SSO2 lager met een levensduur van >150.000 uur in de ventilator, oftewel kwaliteit dik in orde.

Zoals we van Noctua gewend zijn zijn de koelers compatible met alle recente Intel en AMD sockets, waaronder S2011. Een extra handigheidje is dat Noctua gratis upgrade kits toestuurt naar eigenaren van deze producten als een nieuw socket (Intel heeft er een handje van…) een nieuw mounting systeem heeft. Oftewel ook voor toekomstige builds een stukje zekerheid.

Hoewel beide koelers een focus hebben op compatibiliteit is de U14S in elk opzicht een slagje groter dan de U12S. De U12S geeft volledige RAM compatibiliteit op socket 115x aan, echter de U14S overhangt op sommige moederborden het eerste geheugen slot en uit voorzorg raden ze aan dat er maximaal standaard hoogte geheugen wordt gebruikt. Het is aan te raden de zeer uitgebreide lijst op de website van Noctua raad te plegen waar je rekening mee moet houden op welk moederbord, praktisch elk moederbord lijkt er in voor te komen.

De U12S heeft een hoogte van 158mm en past daarmee in veel gangbare behuizingen. De 165mm van de U14S is wel iets om even rekening mee te houden bij je aanschaf, want voldoende behuizingen waar dat niet in past.

Eerst even de doosjes. Uiteraard helemaal keurig; stevig, nette print, chic.

Zowel de U14S als de U12S zijn ook van binnen keurig verpakt. Losse doosjes voor Intel en AMD, en een doosje extra’s die voor beide van toepassing zijn. Overzichtelijk.

Maak je dan zo’n doosje open, in dit geval Intel, dan zie je de onderdelen intern weer goed verpakt, en de handleiding begint met een aardige inleiding van de Noctua chief. Ze herinneren je er meteen even aan dat ze meer dan 400 Awards hebben voor de U-series, al vermoed ik dat als je Noctua producten koopt dat stiekem al een beetje weet.

De extra’s in beide pakketjes zijn hetzelfde. We krijgen een metalen case-badge, een extra set ventilator-clips, een tube koelpasta, een lange schroevendraaier voor de installatie (al voldoet elke schroevendraaier), een tube koelpasta, een set extra dempers als je de ventilator elders los wil monteren, en een low-noise-adapter om de maximale RPM van de ventilatoren van 1500 naar 1200 te verlagen. Oftewel: Typisch Noctua, geheel verzorgd pakket aan extra’s.

De NH-U14S is echt een flinke jongen wanneer je hem uit de verpakking haalt. Maar het meest indrukwekkend is nog wel de bouwkwaliteit en de afwerking. Ik heb aardig wat koelers voorbij zien komen, maar hoewel veel koelers duidelijk voor een indrukwekkende uitstraling gaan, komt geen van de andere geteste producten in de buurt van de Noctua koelers. Toegegeven, de praktische waarde daar van valt over de discussiëren, maar het zegt iets over aandacht die wordt geschonken aan deze producten. Het aluminium aan de zijkanten en bovenkant is wel wat vingerafdruk-gevoelig, maar is gelukkig vlot schoon te poetsen.

De nikkel-plating die we op alle koperen delen zien ziet er ook bijzonder goed uit. Daar onder vallen de 6 heatpipes, en het contactoppervlak aan de onderzijde. Werkelijk alles ziet er tip-top in orde uit.

Na de NH-U14S is de NH-U12S opeens erg bescheiden. Niet enkel omdat hij iets kleiner is, maar ook door de wat traditionelere vorm van de ventilator. Wederom zien we de uitstekende uitvoering van materialen en afwerking, maar dan in een kleiner modelletje. Zo zien we dat de heatsink naast wat lager, ook wat minder breed is, en dat we hier 5 heatpipes hebben in plaats van 6. Ook hier zien we natuurlijk weer de rubberen vibratie demping in de hoeken, etcetera.

Beide koelers kunnen worden uitgebreid met een extra ventilator, je krijgt er tenslotte extra fan clips bij. Standaard krijg je dus één ventilator, de tweede die hier is afgebeeld is -optioneel-. In het geval van de U14S is het de NF-A15, en in het geval van de U12S is het de NF-F12. Althans, je kan natuurlijk kiezen om andere ventilatoren te plaatsen, maar dat zijn de types ventilatoren die reeds bij de koeler aanwezig zijn. Overigens heeft Noctua tegenwoordig ook grijze kleurstellingen (Redux series) en zwarte modellen (industrialPPC series). Een leuke optie, maar dan zal je ze wel los moeten aanschaffen. Het kan interessant zijn als je de stock ventilatoren van de U12S of U14S, toch zeer degelijke modellen, elders in je behuizing wilt gebruiken en dat je het zwarte of grijze model zichtbaar in je "windowed case" plaatst.

Maar goed, de mogelijkheid tot twee ventilatoren bestaat, dus uiteraard was ik benieuwd naar de prestaties en de uitstraling als je daar voor zou kiezen.

Eerst de verpakkingen, ook hier weer keurig in orde:

Hoewel de A15 en de F12 compleet andere types zijn zien we net als bij de U-series koelers dat de accessoires exact gelijk zijn, en wederom in typische Noctua stijl krijg je er flink wat: Elke ventilator krijgt een schroef-loze en gedempte ophanging (naast standaard schroefjes), een 4-pin verlengkabel, een low-noise-adapter, en een Y-splitter zodat je moederbord CPU-header beide ventilatoren aan kan sturen. De foto is van de A15, maar de F12 heeft dus exact gelijke extra’s.

De NF-A15 is een 140mm model, maar zoals we bij de U14S al zagen met een wat opvallende vorm. Kwalitatief ziet het er allemaal echt keurig uit, zowel in de materialen zelf als o.a. de rubberen dempers.

Zetten we de tweede ventilator op de NH-U14S dan veranderd het toch al niet te bescheiden koelertje in een waar beest om te zien. Visueel is de upgrade in elk geval wel erg interessant.

De NF-F12 is weer hetzelfde liedje, gewoon helemaal keurig.

Ook op de NH-U12S maakt de extra ventilator het plaatje nog wat mooier.

Wat uitstraling betreft gaan we er op vooruit, maar de vraag is uiteraard of de prestaties de investering ook verantwoorden.

In vorige reviews heb ik mij al erg positief uitgelaten over de installatie van Noctua koelers. Gezien het installeren van de NH-U12S en U14S gelijk is aan de NH-L12 en NH-D15 waren hier uiteraard geen verassingen te verwachten. Toch maar een stap voor stap hoofdstuk voor de aardigheid:

We beginnen uiteraard met de backplate, het moederbord op de foto is de Asus H81i-Plus waar ik de komende tijd mee aan de slag ga met de NH-U14S om te zien hoe ver ik de Pentium G3258 kan pushen.

Backplate onder het moederbord, plastic stand-offs er op, beugeltjes er op.

Beugeltjes vast schroeven met duimschroeven en eventueel extra aan draaien met de meegeleverde schroevendraaier, en vervolgens plaats je de koeler naar keuze, en draai je de twee schroeven die reeds aan het koelblok zitten vast op de stalen beugeltjes die we zojuist hebben geplaatst. Het is wel handig de ventilatoren even van het koelblok te halen en deze na het vastschroeven weer terug te zetten.

Al met al nog geen 3 minuten werk. Wat wil je nog meer?

Kijken we vervolgens naar de NH-U14S op dit moederbord dan zien we dat het PCI-E slot totaal vrij zit.

Het geheugen is echter een ander verhaal, de ventilator zit er nettegen aan, dus hoewel iets hogere modules wel passen, wordt het erg krapzodra de heatsinks op het geheugen ook wat breder zijn dan normaal het geval is. Voor alle zekerheid check je de compatibility list op de website van Noctua, want het wisselt een beetje per moederbord. Voor de meeste S115x moederborden is het aan te raden standaard hoogte geheugen te kiezen, dan wel het eerste geheugen slot niet te gebruiken, al is dat laatste bij mITX bordjes niet heel handig. Op S2011 moederborden is dit overigens geen issue, en kan je ook hogere geheugentypes zonder zorgen plaatsen.

Als we de NH-U14S van iets verder bekijken op een mITX bord dan ziet het er toch wel een beetje vreemd uit: best een joekel van een koeler. Helemaal met de extra fan erbij.

De NH-U12S is na montage een ultieme compatibility koeler, met geen issues met het eerste PCI-E slot, en totaal geen overhang over de geheugenbanken. Zodoende de veiligere keuze wanneer je voor hoger geheugen wilt gaan op S115X.

Hier zien we de NH-U12S met een NF-S12A in een Cooler Master Silencio 652(S).

Tower-koelers worden normaliter aangeschaft om zware processoren koel te houden. De Intel Core i7 4770k is een mooi voorbeeld van een stevige consumer-grade processor, en met de optie tot overclocken is hij in staat om zelfs de zwaarste processorkoelers aan het werk te zetten.

In combinatie met een Gigabyte Z87X-UD3H test ik de chip zowel op 3.9GHz en 4.2GHz @ 1.20V. Hoewel de stock snelheid technisch gezien 3.5GHz is, is 3.9GHz de normale boost speed, en ook die zal een niet overclocker toch wel stabiel willen bereiken.

Overige punten:
- Tests worden uitgevoerd op een open test-bench: de Cooler Master Test Bench v1.0
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen (zeldzaam) gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test op de i7 gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs. In de regel is deze belasting iets zwaarder dan gamen of video-editting.
- Ik noteer de temperatuur pas nadat deze minimaal 15 minuten stabiel blijft.
- Bij het passeren van 90 graden Celcius faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overclocken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overclocks met een koeler kan bereiken.

Het systeem in idle:

Tja, ze houden hem beide koel bij geen of lage load.. surprise surprise. De resultaten op 3.9GHz (Stock)

De NH-U12S stond al wat langer in deze vergelijking en daar van zagen we dat deze gewoon goed mee doet met de concurrenten met vergelijkbare afmetingen. De Ashura en de H5 Universal zijn modellen op basis van een 140mm koeler, maar zijn goedkoper en dus toch redelijke concurrenten, al zijn zowel deze twee als de Hyper 612 ver 2 alle drie een paar millimeter hoger wat bij je kast-keuze een rol kan spelen. De Ashura en de H5 zijn echter op volle toeren wel luider, de 612 is enkel met de NH-U12S op volle kracht iietsje stiller, al is het praktische gevolg daar nihil. Zoals we vaker zien ligt het allemaal erg dicht op elkaar.

De NH-U14S was voor mij een echte uitschieter, met koelresultaten die dichter bij de dual-tower koelers als de D15 en de R1 Universal liggen dan bij de single-tower koelers rondom de U12S, terwijl het ook nog eens één van de stillere modellen is. Een opvallend positief resultaat van de NH-U14S, ik had een dergelijk groot verschil met de U12S op dergelijke snelheden zeker niet verwacht.

Wat minder enthousiast over de toevoeging van de extra ventilator. Je wint er wel een paar graden mee, maar je betaalt flink voor die paar graden extra. Zeker bij de NH-U12S die in combinatie met de extra ventilator praktisch even veel kost als de R1 Universal, maar de prestaties niet kan evenaren. De U14S met de extra ventilator is weliswaar goedkoper dan de NH-D15, maar veel scheelt het niet.

Gaan we overclocken dan komen we wederom niet voor echte verassingen te staan. De NH-U12S doet het wederom keurig tussen zijn soortgenoten, maar er moet wel bij gezegd worden dat hij wel het duurste model is tussen die directe concurrenten. Wederom is de NH-U14S de echte uitschieter voor mij, waarbij de prestaties wederom de NH-D15 bijna evenaren.

Nu moet wel worden gezegd dat, hoewel ik zelf geen X99 systeem heb, ik de kans groot acht dat bij extreem overclocken en/of Intel Core Extreme processoren de NH-D15 wel een groter gat zal slaan. Desondanks kunnen we concluderen dat de NH-U14S bij gebruik van een I7-4790k, en als gevolg ook een i5-4690k, aan de resultaten van een NH-D15 weinig onder zal doen.

Dual-fan modus is wederom een leuke extra, maar ook op een iets hogere kloksnelheid denk ik dat het de investering puur voor de prestaties niet waard is. Zeker op de U12S waarbij je naar mijn mening dat geld beter kan gebruiken om een zwaarder model koeler te kopen, mits je daar ruimte voor hebt. De U14S met extra ventilator kan een D15 aardig evenaren, maar het zal van de dagprijs van de producten af hangen of de besparing ten opzichte van de D15 groot genoeg is om die stap interessant te maken. Wel moet ik zeggen dat ik de U14S in dual-fan modus er bijzonder goed uit ziet, misschien nog wel beter dan de NH-D15 die toch wel heel erg groot is.

Wat de producten nog interessanter maakt is dat ze beide praktisch stil zijn, op lage toeren hoor je ze beide totaal niet en maak je een geheel onhoorbaar systeem, maar zelfs op de volle 1500 toeren is het een hele rustige ‘breeze’ en verre van hinderlijk. Zelfs onder zware omstandigheden blijft er in een degelijke behuizing niets over van de geluidsproductie zoals ik het laatste jaar heb gezien met de U12S in een CM Silencio 652. Je begint je bijna af te vragen waarom de low-noise-adapter er bij zit, want ik zie het niet als een noodzakelijke oplossing.

Noctua moet je waarderen, want als we gaan kijken naar graden Celcius per euro dan staan ze zeker niet boven aan het lijstje, alhoewel de NH-U14S voor zijn prijs de directe concurrentie toch wel stevig onder druk zet. Je betaalt voor een flink pakket aan extra’s waarvan je een aantal zaken mogelijk zal gebruiken, maar de kans groot is dat je met een aantal extra’s ook niets of weinig zal doen. Je betaalt ook voor de prettige installatie, die voor alle recente Noctua koelers eenvoudig en frustratie-vrij is, en je betaalt een beetje dat Noctua je in de toekomst voorziet van upgrade-kits indien je toekomstige moederbord een nieuw socket heeft. Maar je betaalt uiteindelijk vooral voor de uitmuntende kwaliteit die je in alle elementen van de producten terug ziet: Het type lager is de top van de markt, de kwaliteit van de kunststof componenten zijn dik in orde, de nikkel-plating op al het koper die het product op lange termijn er goed uit zal laten zien kost de fabrikant een stevige stuiver, en vooral het koelblok is dusdanig hoog van kwaliteit dat geen concurrent daar voor mij bij in de buurt komt. Dat laatste zie je uiteraard beter naar mate je dichter bij het koelblok komt, en de vraag is wat de praktische waarde is, maar het geeft altijd een stukje geruststelling dat je gewoon top spullen in je mooie systeempje hebt zitten.

Vervolgens is het een kwestie van die elementen zelf te waarderen. Soms zal er ruimte in het budget zijn om gewoon de luxe te willen, en soms zal er bespaard moeten worden en zal prijs-prestatieverhouding voorop komen. Ik maak geregeld systemen met Noctua koelers, maar ook voldoende waarbij er simpelweg geen ruimte is om een beetje extra aan luxe te besteden. Dat een Noctua koeler dan als eerste van het wenslijstje verdwijnt is dan een logisch gevolg, en ik vermoed dat de dames en heren in Wenen zich daar wel bewust van zijn. Noctua is niet de oplossing voor elk nieuw systeem, maar is een hele mooie oplossing voor dat enkele systeem waar voor je alles tip top in orde wil hebben.

Toch is het niet alleen maar luxe luxe en een stevige prijs, want een vlotte installatie is een praktisch voordeel voor iedereen. Daarnaast is de NH-U12S relatief compact (net iets lager dan de concurrenten in deze vergelijking) en zit hij ook je PCI-E slot en welk geheugen dan ook totaal niet in de weg. Tevens is het op volle toeren één van de stilste koelers op dit moment (enkel de CM Hyper 612 Ver 2 was iets stiller, maar ook iets minder koel). Ik ben er naar meer dan een jaar nog altijd erg gelukkig mee, maar mij er wel van bewust dat de meerprijs toch wel heel stevig (~15 euro) is ondanks alle extra’s en luxe en de all-round prestaties. Nu mag je zelf bepalen of die 15 euro een schijntje is op de lange termijn, of dat je dat geld elders goed kan gebruiken.

De NH-U14S was voor mij nieuw en zeker ook een grote verrassing; slechts een paar euro duurder dan de NH-U12S, maar met prestaties die de NH-D15 (het huidige topmodel van ~90 euro) bizar genoeg bijna evenaren op een i7-4790k, en dat allemaal zonder echt geluid te hoeven produceren. Hoewel een prijs van 65 euro nog altijd niet misselijk is, liggen de prestaties wel in lijn met de alternatieven in deze prijsklasse, maar dan wel met alle Noctua voordelen. Het maakt de NH-U14S voor mij de interessantere koeler van de twee, want als je dergelijke bedragen uit gaat geven aan koeling kunnen die paar euro er ook nog wel bij. Echter wel met een kanttekening: Je kan lang niet altijd 165mm hoge koelers kwijt in behuizingen, en op S115X borden zal je je willen (moeten) beperken tot standaard hoogte (32mm) werkgeheugen. Het feit dat je werkelijk een millimeter of twee te kort komt voor een perfect memory clearance op socket S115X is erg jammer. Ondanks dat heatsinks op geheugen anno 2014 toch voornamelijk voor de show zijn, en niet echt nodig zijn, blijft het een gewilde feature.

Als laatste nog de beoordeling van de dual-fan modus. We zien dat beide koelers een paar graden winnen, maar eigenlijk is de meerprijs te stevig om het echt aan te raden. Het is zeker leuk en aardig, maar vooral in het geval van de U12S zal je je af moeten vragen of je niet gewoon beter een duurdere koeler kan kopen (mits je daar ruimte voor hebt in je case). Kijk je echt niet op een paar tientjes dan moet ik wel toegeven dat het de uitstraling in elk geval ten goede komt; zeker de U14S in dual-fan modus is een bijzonder dik ding om te zien: De uitmuntende bouwkwaliteit van Noctua, met twee opvallende ventilatoren (zonder echt overdreven breed te worden), en met de prestaties van een NH-D15? Tof is het zeker wel.

Een volle score voor de NH-U14S vanwege de uitstekende prestaties met slechts een kleine kanttekening, en een meer dan keurige prijs voor wat er wordt geboden. Ietsje aftrek voor de NH-U12S vanwege het grotere prijsverschil ten opzichte van concurrenten die in de prestaties er niet ver van af liggen, en het relatief kleine gat in prijs met de NH-U14S, ondanks dat er eigenlijk niets op het product zelf aan te merken is en de U12S uiteraard in meer behuizingen te gebruiken is. Laten we wel wezen: Met beide producten zit je zeker niet verkeerd.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Handige links waar je alle details vindt om rekening mee te houden op tal van moederborden:
Compatibility pagina NH-U14S
Compatibility pagina NH-U12S

Heb jij ook een Noctua NH-U14S?

Een mooie en dure review! Want oa door jouw enthousiasme heb ik 'm ook gekocht ;)
Inderdaad mooi spul.
De Scythe Mugen 4 kwam weliswaar als beste uit deze "Vijftien populaire processorkoelers getest"-tweakers-test, maar ik was niet overtuigd van de buildquality (met name de lagers).
Vandaar dat het deze Noctua NH-U14S is geworden.
Overigens wel raar dat 'ie met ¤65 net zo duur is als mijn moederbord (Asus B85M-E) 8)7

Mooi dat je in je review zoveel foto's heb verwerkt. Ik zag dat tweakers slechts 4 foto's toestaat. Ik zit nu zelf te dubben, voor een eigen review, waar ik de overige foto's zal "stallen".
Mugen 4 is een typisch product om veel prestaties te halen uit weinig euro's, en als zodoende doet hij het ook erg goed. Als je een Mugen en Noctua in je handen hebt dan zijn de verschillen echter al snel duidelijk. Voor beide producten valt zeker wat te zeggen.

En dank voor de complimenten. Ik zou voor je eerste reviews iets pakken als Imageshack of zo'n andere freebie host (mijn eerste paar gingen via imageshack geloof ik, of photobucket). Zodra je 10K karma hebt kan je je fotoalbum op Tweakers gebruiken, dat werkt veel beter. Ik ben zelf maar zelf gaan hosten ivm traffic (~200GB/Maand), maar dan ben je wel een paar reviewtjes verder, of moet je intens populaire producten gaan reviewen. ;)
200GB aan traffic per maand _/-\o_
Ik heb postimg.org gebruikt voor de 1e paar fotootjes, maar Imageshack is ook een prima tip.
214GB in December, en somehow 40GB in de eerste 2 dagen van Maart. Geen idee waar die piek in Maart vandaan komt. Fotoalbum op Tweakers liep op een gegeven moment tegen de 5-10GB/dag, dat is nu nog maar 500-1000MB.

Met een riedel reviews tikt het wel aan hoor, dus dan gaan die free hosts ook wel een keer steigeren. Ik zou gewoon snel die 10k karma halen en je fotoalbum gebruiken! :D
Inmiddels kan ik iets zinnigs zeggen over de temperatuur van m'n eigen i7 4770.
Met de stock cooler had ik ooit een BD (Blu-ray Disc) gecompressed, waarbij de temperatuur van de CPU opliep naar 62 graden (stock fan op 3100+ rpm).
Na plaatsing van deze Noctua koeler ging een soortgelijke BD compressie gepaard met een temperatuur van 42 graden (fan op ca. 1000 rpm).
Zo'n groot verschil van 20 graden had ik niet verwacht, maar ik ben er wel blij mee.
Je kaart als probleem de compatibiliteit aan met het RAM, is het echter geen optie om de ventilator een paar vinnetjes omhoog vast te 'clippen'? Ik heb dit probleem ook ondervonden met een Cooler Master koeler (De hyper... 612?) met een standaard ATX bord, maar heb het toen op die manier "opgelost".

Ben het overigens wel met je eens dat het out of the box anders opgelost had kunnen worden. Ik vraag me alleen af in hoeverre het invloed zou hebben op de de temperatuur om met de positie van de fan te spelen.
In dit geval ging het nog net, maar je kan hem absoluut hoger plaatsen als je dat zou willen, niets wat je in de weg staat, al moet je wel ruimte hebben in je behuizing en de U14S is al niet compact met 165mm. Op een mATX of ATX bord kan je simpelweg DIMM 2/4 gebruiken, of geheugen zonder heatsinks of met zeer smalle heatsinks, maar wat ik inderdaad bedoelde is dat (althans op dit bord) 1-2mm voldoende was geweest om het geheugen geheel vrij te zetten. Ik vermoed dat S2011 compatibiliteit een rol daar in speelt, gezien er geheugen achter de koeler weer zit, maar waarom dan niet een -iets- smallere tower? Ik weet het niet, zal het eens vragen, wie weet zit er een verklaring achter.

Invloed op de prestaties van het iets verhogen van de ventilator zal zeer beperkt zijn vermoed ik. Althans niet iets waar ik mij zorgen over zou maken.
Weer een prachtige review, fijn dat mensen als Foritain hiervoor de tijd willen en kunnen nemen.
Heb de UH14S vorige week aangeschaft, op basis van US/UK reviews en vanwege het makkelijke inbouwen. Wou eigenlijk voor de D15 gaan, maar daar hangt dan nogal een gewicht aan het moederbord, wat de printplaat toch wel op negatieve wijze schijnt te belasten. Waterkoeling viel voor mij ook af toen ik het commentaar las van iemand die last heeft van algen-vorming in z'n slangetjes. Volgende week het hele systeem in elkaar schroeven. In een Phanteks Enthoo Luxe, gekocht op basis van de review (en foto's) van de onvolprezen Foritain, die weet hoe je een review moet schrijven.
Ga zo door, ik check je mooie en nuttige bijdragen regelmatig.
Dank voor je hele mooie reactie :D Erg leuk om te horen. Veel plezier met je nieuwe systeem in elk geval. Volgens mij komt het wel goed want je behuizing en koeling zijn sowieso in orde ;)
Bij deze een nominatie!
Van mij krijg je er ook 1. Deze is wel weer verdiend.

Echter mis ik wel iets, dat is namelijk een geluidsopname van het geluid van de fan. Waarom? Sommige fans klinken vrij zacht, maar hebben een irritante toon. :D

Gewoon standaard een testje op 20cm afstand van de zijkant (dus niet in blaas of zuigrichting) van de fan lijkt me optimaal :D
Dank je :D Al is deze review inmiddels van December he heren :D

Mbt de geluidsproductie, ik blijf het een lastig topicje vinden. Ik heb sinds de aanschaf van die geluidsmeter (SL-200, Conrad 50-60 euro ofzo, dus redelijk bruikbaar maar verre van perfect) wel veel koelers gemeten, maar heb niets met de resultaten gedaan omdat ik de resulterende grafieken niet zo zinvol vind. Wat jij al zegt, de toon zegt soms meer over de ergernis dan het dB getalletje, maar hoe ga je daar mee om. Zelfde met een aankomend moederbord reviewtje: ik wil met alle plezier tig benchmarks draaien, maar ik wil dat ze wat toevoegen aan de review. Slechte beoordeling van getalletjes doet meer af aan de ervaring, en gewoon getalletjes zonder voldoende vergelijkend materiaal zegt ook weinig. Kortom: Ik zit er een beetje mee, zeker omdat de verschillen in de praktijk vaak beperkt zijn zeker wanneer je net als ik je productjes uitzoekt waarbij je natuurlijk wel een beetje weet wat je mag verwachten. Maar het staat wel een beetje bovenaan mijn wenslijstje om er een mooie invulling aan te geven zodat je in elk geval kan zien bijvoorbeeld hoe luid een koeler moet zijn om prestaties neer te zetten. Het zet de prestaties soms weer een beetje in perspectief.

Een geluidsopname gaat nog wat verder, want dat vereist dat ik een goede opname kan maken. Ik heb daar de microfoons en de ruimte niet voor, dus ondanks dat ik het graag zou willen gaat dat mijn mogelijkheden te buiten.
Je moet ook niet zo moeilijk doen! Pak een headset microfoon, zet die op die positie en opnemen maar! :)
En weglopen anders klinken ze allemaal als mijn gehijg ;)
Ja logisch met al dat heerlijke voedsel zo dicht bij je in de buurt.
Je zou eens moeten weten ;)

Ik hou het idee even in gedachten, zal er in elk geval eens mee spelen kijken hoe het klinkt, en of het een zinnige toevoeging is of niet.

Hm.. nu weer trek.. verdorie.
Boterhammetje koelpasta? Eetsmakelijk!
3000 RPM fannetjes gebruiken om de pasta uit te smeren?
When shit pasta hits the fan...
Als je er maar niet je vinger in stopt! :D
Videotje van maken, maakt wel voor een levendige review? Als je suggesties hebt om wat leuks met die iPPC fans te doen dan hoor ik het wel! :D
Het enige dat ik me bij jouw reviews altijd afvraag is waarom er geen +4 optie is ofzo... ;)
zozo, nieuwe afbeelding? :o :9~
Erg mooie review (vanzelfsprekend) en natuurlijk weer mooie foto's. Heb jij verder trouwens ervaring met het gebruik van de low-noise adapter? Bij mijn Aerocool fans zitten deze ook echter worden ze ontiegelijk warm, zo warm dat ik ze maar los heb gehaald omdat ik bang ben dat ze door branden.

Wat ik altijd jammer vind bij dit soort luchtkoelers is dat de bovenkant nooit mooi is afgewerkt. Bij deze ook steken de fans er aan de bovenkant uit en zijn de heatpipes niet mooi afgewerkt. Vind dit persoonlijk niet mooi in een case met windows, maar dat heeft niets met deze review te maken die zoals gezegd weer uitmuntend is.
Waarschijnlijk is die "low-noise adapter" gewoon een weerstandje in serie, vrij low-tech ;). Dat kan inderdaad redelijk warm worden, maar dat moet ie wel aankunnen.

Over de bovenkant ben ik het inderdaad met je eens, al zijn er fabrikanten die de heatpipes mooier afwerken met bijvoorbeeld een dopje bovenop (bijvoorbeeld Scythe Mugen). Lijkt me dat ze voor de overgang van de koeler > fan wel iets mooier moeten kunnen verzinnen.
Scythe werkt het vakers mooi af, op de nieuwere series gebruiken ze zwarte platen. Jammer genoeg doen niet veel fabrikanten dit.
Hm, ik vind het wel wat hebben :D Nu zie ik ook wel heel veel koelers met andere afwerking en ik snap de aantrekkingskracht wel. Zeker in zo'n Phanteks Evolv ofzo is zo'n witte plastic kap wel netjes.

Ik vraag mij af of het gevolgen heeft voor de koeling, kan het eens vragen, zou wel een interessant weetje zijn eigenlijk.

Mbt LNA's, ik heb ze nooit gevoeld, maar af en toe wel gebruikt (Vooral bij HTPC's eigenlijk) en er in al die jaren nog nooit problemen mee gehad. Zegt niet alles natuurlijk, en zal hem een keertje voelen na een uurtje stressen ofzo, ben nu ook wel benieuwd (en mijn actielijst is langer dan de bijbel inmiddels, verdorie)
Super review _/-\o_ +3 geweldige foto's + lekker lezende review

Zelf bouw ik al jaren systemen met Noctua koelers (voornamelijk NH-U12S); en kan enkel bevestigen wat je hier in de review schrijft. Kwaliteit, makkelijke inbouw, stil, koel :)
Dank :D:D

En zeker, heb gisteren de U9S en D9L op de foto gezet (echt kleine dingetjes overigens), en de kwaliteit is bij al hun gear werkelijk top. Tis bijzonder prettig spul om mee te werken, zeker als je meer bouwt scheelt een prettige installatie vaak meer dan de 1x/3jaar bouwer zou vermoeden.
nice! kijk nu al uit naar die reviews!!
Heb jij toevallig ook ervaring met 1 van hun low-profile koelers? (L12, L9a, L9i of C14)?

productreview: Noctua NH-L12 review door Foritain

Ayup! :D

D15 staat er ook tussen. L9 C14 verwacht ik binnenkort niet te doen, ooit mss nog eens. D9L en U9S komen er wel aan.
Mooie review; prachtige koeler wederom.
Vooral de link op het laatst is handig mbt de compatability met moederborden.

Zit erover te denken m'n i7-6700 (non-k) te koelen met deze Noctua, maar wel op een Asus Maximus VIII Gene Z170 m-atx bordje. In verticale mount zal hij het 1e PCI-E slot belemmeren en moet ik dus de onderste gebruiken. Overigens wellicht een klein beetje overkill maar ik houd van stilte, plus ik heb nog wat NF-A14 casefans liggen :) Denk dat ik deze maar gewoon ga bestellen!
D15S? ;) Over overkill gesproken. Of U12S of U9S als alternatieven. Zonder OC heb je meer niet nodig natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 20 mei 2016 14:54]

Haha wat een beest van een koeler, die ga ik helemaal niet benutten :+
U14S zonder OC stiekem ook niet natuurlijk :D
Dat is waar.. Maar de kwaliteit, het makkelijke bevestingen en en en en :D
Ik weet niet of je de U14S al besteld hebt, maar ik heb zelf ook zitten kijken naar dat Asus VIII Gene bordje in combinatie met diezelfde NH-U14S. In de volgende video is het toch gelukt om de U14S te plaatsen zonder dat het eerste PCI-E slot echt is geblokkeerd (omstreeks minuut 34) : https://www.youtube.com/watch?v=zBzND3Hyk7I

De CPU koeler lijkt de videokaart (een Asus GTX980) echter wel bijna te raken en daarom raadt de bouwer aan om uit te wijken naar de kleinere U12S. Bovendien worden in deze build geen originele Noctua fans op de heatsink gemonteerd en die zijn ook nog eens stukje kleiner dan de Noctua NF-A14 fans, dus eigenlijk mag je verwachten dat het nog krapper gaat zijn wanneer je gewoon de standaard meegeleverde fans monteert.

Op de compatibility lijst van Asus is de Maximus VIII Gene inmiddels verdwenen, maar toen hij er nog wel op stond werd inderdaad gewaarschuwd voor verlies van het gebruik van het eerste PCI-E slot.

Ik overweeg zelf nog of ik er niet beter een U12S in kan zetten, maar dan met een extra fan erbij à ¤17. Dan komen de koelprestaties nog enkele graden dichter in de buurt van een U14S, maar kan ik ooit (in een volgende build) eventueel toch nog twee videokaarten tegelijk kwijt in een CF/SLI configuratie - zonder dat ik een nieuwe CPU-koeler hoef te kopen.
We hebben elkaar ook al gesproken op HWI, ik heb de topdown koeler van Noctua icm de VIII Gene Z170 ;)
Haha, die link had ik nog niet gelegd, maar gezien je naam hier is het inderdaad wel logisch. 8)7