TP-Link Archer C8 Review

Turbo_boy 2 december 2014, laatste update op 16 december 2014, 2.733 views

TP-Link Archer C8

Deze wireless router heeft een goed bereik vergeleken met de mee geleverde Sitecom 300N van Telfort Glasvezel

Pluspunten

• Goed (vollop) bereik door hele huis
  • Modern webinterface

Minpunten

• Geen wallmount

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Sinds kort zijn we verhuist naar een nieuwbouw woning waar nogal beton(ijzer) in zit.
We zijn toen overgestapt op Glasvezel van Telfort, hun geleverd SiteCom 300N heeft bar slecht bereik en de snelheden zijn al 0,0.

Omdat ik een persoon ben die van de nieuwste speeltjes houd heb ik deze aangeschaft. Ik ben erg goed te spreken over het apparaat.

2.4 + 5 GHZ
Je kunt hier zowel 2.4 als 5GHz SSID's aanmaken, helaas kan ik de 5GHz niet testen omdat mijn apparaten er niet compatible mee zijn, maar ben zeer te vreden. Bereik is goed, doorvoer snelheden zijn goed, hier niet veel mee getest, maar met de iPhone haal ik tussen de 30D/25U (glas is 50/50).

Gasten netwerk
Hier kun je een ander SSID aanmaken speciaal voor de gasten. Hier kun je ook een heel schema maken met wanneer of hoelang een client toegang mag hebben. Ook kun je een maximum aantal clients opgeven die tegelijk verbinding mogen hebben.

Port forwarding
Of te wel "Virtual Servers" zijn gemakkelijk aan te maken met een range of een enkele port.
Tevens kun je hier kiezen of je externe port wil forwarden naar andere interne port. Op het zelfde scherm kun je nog kiezen voor welk protocol je dit wil configureren. Ook zijn er voor geconfigureerde applicaties/games beschikbaar.

NAT Loopback
Omdat ik thuis zelf een FTP server heb draaien op een NAS maak ik nog wel eens gebruik van FXP. Helaas bleek in eerste opzichte NAT Loopback niet te werken. Wanneer ik verbinding probeer te maken weigerd hij op alle manieren vanuit intern. Uiteraard werkt de FTP wel vanaf een extern adres.

Na wat verder testen blijkt dit te maken heeft, dat standaard NAT Booster aanstaat, deze heb ik nu uitgezet en nu werkt NAT Loopback wel.

Overig
Er zijn nog een reeks aantal opties die ik hier niet besproken heb. Dit komt omdat ik hier nog niet mee bezig ben geweest.

Uiteraard zijn er ook de standaard opties aanwezig die bij een router horen.

Heb jij ook een TP-Link Archer C8?

Een Arcer C8 is ook wel erg overdreven voor een 50/50 mbit lijnje of zonder het bezit van apparaten die 802.11AC ondersteunen(voor bijvoorbeeld bestandsdeling via wi-fi, of video streaming tussen apparaten) :)
wat als hij nou apparaten aanschaft die dat wel ondersteunen. Hij heeft hij al mooi zo'n router.
Tegen die tijd dat je genoeg apparaten in huis heeft met AC ondersteuning zodat het zin heeft om zo'n router aan te schaffen is die C8 misschien al niet meer de beste keuze.

[Reactie gewijzigd door royb3 op 16 december 2014 11:07]

Ik heb de afgelopen jaren (vanaf N uit kwam) ook met het zelfde modem gedaan.
Jij vindt het overdreven maar dat boeit verder niet. Ieder zo zijn eigen ding. Ik probeer hier verder een goede preview te schrijven voor de mensen die hem willen aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Turbo_boy op 16 december 2014 12:32]

IPhones moet je niet gebruiken om die internetsnelheid van een draadloos netwerk te testen. Mijn iPhone komt bijv niet boven de 30/6 uit, en mijn MacBook Pro haalt 52/6.(50/5 is waar we voor betalen). Dit is dan op een TP Link WR1043ND :)

[Reactie gewijzigd door royb3 op 2 december 2014 14:46]

Ik zal vanavond eens met de laptop testen, maar op de vaste computer haal ik wel netjes 50/50 maar dat is uiteraard bedraad.
Kun je niet beter gaan voor een kabel abonnement? je hebt dan wel glasvezel maar 50/50 is nou niet echt wat je gebruikt, een instapabo van een kabelbedrijf biedt dit ook (niet up maar dat gebruik je minder). waarschijnlijk betaal je ook nog eens veel te veel, heb je minder tv zenders en ook nog eens veel mindere kwaliteit van de HD zenders, zeker als je tv groter is dan 32 inch kun je beter echt HD nemen dan van Telfort..... (daar heb ik idd ervaringen mee...prutsclub)
We hebben geen televisie abbo dus via de kabel is niet van toepassing voor ons. Telfort is ons altijd goed bevalen, iTV alleen ervaring mee via me moeder, maar die zit op VDSL, wat ook prima werkt.
Heb een abo bij ziggo en maak gebruik van een cisco 3925 modem/router.
Hiervoor gebruikte ik een extra router(sitecom 300n) die ik als accespoint had geïnstalleerd.
Nu wilde wij de WIFI snelheid wat opschroeven en hebben de TP Link Archer C8 gekocht want het oog wil ook wat.
Heb deze ook als Accespoint weer achter de modem/router gehangen.
Heb ‘m voor gebruik eerst geconfigureerd.

- zelfde netwerknaam gegeven met netwerksleutel
- IP adres veranderd buiten het bereik van de huidige instelling
- Daarna de DHCP server uit
- aansluiten op de LAN van de modem/router en de LAN van de router.
Heb nu het idee dat ik er niet op vooruit ben gegaan eerder achteruit.
Het WIFI signaal valt steeds weg.
Heeft één van jullie nog tips en trucs?