Specificaties 11,6" (1366x768), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Acer 29554G03aii Review

Rhy 1 december 2014, laatste update op 22 februari 2017, 2.566 views

Acer 29554G03aii

Simpelweg da bomb! Must-have voor iedere tweaker! Update feb 2017: nieuw bijna niet meer te krijgen, maar tweedehands een absoluut hebbedingetje!

Pluspunten

• TOUCHSCREEN!
  • snelle 32GB schijf
  • 4 GB RAM geheugen
  • snelle starttijd (7s)
  • Fijn toetsenbord en layout
  • Prima touchpad
  • 6-8uur batterijtijd
  • Developer mode! (Linux e.d.)

Minpunten

• waar je del toets verwacht zit aan/uit knop
  • zie review voor workarounds

Introductie
Na (opnieuw) lang experimenteren met allerlei configuraties, ben ik weer terug bij waar ik eerder dit jaar begon; een C720P. Zat nog te twijfelen of ik moest wachten op de Acer 13, maar … heb er geen spijt van dat ik toch de knoop doorgehakt heb.

Mijn vorige review en reden van verkoop: productreview: Acer Chromebook C720P-29554G03aww review door Rhy … ohja ik heb een vrije informele manier van schrijven, en vind je spel- of gramatica fauten? Gefeliciteerd! E.e.a. is qua content toch nog onderhevig aan updates ;)

What has changed?
A lot! Ten eerste is na 2 jaar eindelijk mijn Google+ ban opgeheven; een generaal pardon lijkt het. Wat op Support tickets en brieven werd al 2 jaar niet gereageerd. En twee jaar geleden was dat allemaal niet zo’n punt; boeiuh! dan maar geen Google+, deed toch alles qua social media v.n.l. met FaceBook! … totdat Google besloot om Google+ te koppelen aan Hangouts en YouTube commenting system. Afijn sinds een maand heb ik weer toegang tot alles! En dat speelde toch mee bij het maken van de aankoop beslissing.

Prijsstelling vs. specs
Dit valt negatief op. Half jaar geleden kocht ik deze configuratie bij bol.com voor 349 (als 1 van de eerste van NL). Nu koop je ‘m? voor 349 … mja. Vergelijk je dat echter met nieuwe ChromeOS laptops van de concurrentie? Zit daar (nogsteeds) geen Touchscreen op, slechts 16GB i.p.v. 32GB, en 2GB i.p.v. 4GB RAM. M.a.w. C720P is King. En het nieuwe nVidia Tegra platform hoor je een hoop gemixte geluiden over, maar doe mij maar fijn de Intel Celeron 2955U: http://cpubenchmark.net/c...2955U+%40+1.40GHz&id=2073
Welke trouwens ook beduidend beter uit de test komt dan AMD A4 chip gebruikt in Win8.1 budget laptops en de veel hybrids.

Touchscreen overbodige luxe?
Ja! Totdat je het niet hebt, of een hybrid 2in1 laptop gebruikt (waar ik geen fijne touchscreen ervaring heb gehad). Natuurlijk geldt bij alles de kwestie van gewenning. En ik? Ik vind de C720P touchscreen toch echt helemaal da bomb! Niet dezelfde multi-touch features een iPad, maar alles wat ik wil kan ermee. En ookal zou je wel een C720 kopen (‘t model zonder “P”) dan lever je ook direct in op overige specs.

Shell kleur
De vorige keer had ik het witte model, maar voor een 10tje minder het zwarte model maar eens proberen. Wat geen zwart is maar eerder donker antraciet grijs. Oogt van de buitenkant wel sjiek en minder toyish. De binnenkant had het wit tussen de toetsen wel haar voordelen bij het werken in het donker (i.v.m. licht reflectie in het schemer). Ondanks dat ik een USB ledlampje heb en over het algemeen blind type.

Update 12dec: een ander verschil met het witte model is ander formaat voeding. Iets minder plat. Afmetingen van deze voeding zijn: 2,5cm x 9,5cm x 5,3cm. Iets compacter, maar met wel dikker. Niet heel erg storend; moet mijn laptop tas gewoon even anders indelen :)

FREE 1TB Google Drive ‘stacking’
Een ander belangrijk aankoop argument de vorige keer was 100GB gratis cloudstorage. Ik gebruik namelijk al Google Drive sinds dat het begin der tijden dat het nog Google Docs heette. Eenzelfde met gmail. Lang voordat Android zijn intrede deed? Deed ik alles al met mijn vertrouwde google accountje. Het is in ieder geval onderdeel van mijn dagelijkse manier van werken prive, zakelijk en i.c.m. high performance teaming (ookal gebruik ik lang niet alles). Dus toen ik eerde over deze aanbieding las: http://www.omgchrome.com/...le-drive-chromebook-xmas/ was de keuze snel gemaakt. 24*$9.99 = ~ $240 in de prijs inbegrepen. Doe mij maar! Anderzijds kost een 1TB USB3 harddisk tegenwoordig ~ 59. Welke ik al eerder gekocht had en prima kan aansluiten op de internet USB3 poort (want ja die zit er ook op). Anyway Free storage valt onder Google’s “Goody” service: https://www.google.com/chrome/devices/goodies.html ... En ja stacking werkt :) Dus heb nu 1.1TB.

Toetsaanslag / type ervaring
Kwestie van gewenning. Heb paar maand zonder C720P gezeten dus. Doe meeste van mijn type werk op mijn oude vertrouwde Macally Icekey (10+ jaar oud toetsenbord), en diverse laptops van klanten. En het toetsenbord van de C720P voelt direct weer vertrouwd; ook m.b.t. diverse sneltoetsen en toetscombinaties. Type megafijn en razendsnel! Logischerwijs is deze gehele review getypt op de C720P :) Vervelend blijft wel dat de pijltjestoetsen zo klein zijn, wat storend is binnen textbox en texteditor navigatie aka 'coding' (waar ‘t touchscreen minder geschikt voor is IMHO).

Touchpad
Het was me al bekend dat er veel flex op zat, maar dat werkt eigenlijk direct weer vertrouwd; ook de two-finger click voor rechter muisknop toegang. Blijft het oppassen dat ik niet op automatisme de laptop uitzet (was long term user van Dell Latitude D6x0 generatie), maar alt-backspace is eigenlijk net zo makkelijk; vergelijkbaar met wat ik op Apple gewend ben.

Hoe bevalt ChromeOS?
Tja het verrast me nogsteeds dat veel eindgebruikers teveel af gaan op wat er zgn. niet mogelijk is met ChromeOS. Office? Gebruik ik al jaren niet meer. Microsoft heeft er namelijk en handje van om bij iedere vernieuwing dit ook te doen voor hun interface. Google (maar ook Apple) hebben dat veel beter begrepen; altijd dezelfde minimalistische interface en menu’s … en puur alleen features toevoegen. Zo werk ik al jaren … dus er is geen gewenning noodzakelijk. En kan ik me eigenlijk niet eens meer herinneren wat ik voor Chrome browser gebruikte op mijn desktop. Firefox 6? :D Dus ChromeOS bevalt het uitmuntend! Maar ...

ChromeOS nadelen?
Daar had ik de vorige keer een uitgesproken mening over. En eigenlijk valt het allemaal onder de noemer van 1 van mijn favoriete quotes: ”Je kan niet doen wat je niet weet”

Films en series kijk ik ondertussen met veel plezier op mijn iPad 1 IOS 5.1.1 JB.

Skype is nogsteeds een gemis ookal schijnt er daar tegenwoordig een Android-port (welke werk binnen ChromeOS) voor beschikbaar te zijn en werkt Microsoft aan een web-only versie van Skype welke toegankelijk is vanaf ieder platform. Update 12dec: die android port (zowel officeel als onofficeel) start vaak niet of crashed veel, maar biedt wel toekomst perspectieven.

En de rest?

Headset aansluiting
Ik had dus een Sennheiser HD218i budget headset, maar die is overleden. Ook zat daar geen Mic op wat niet altijd handig was op mijn desktop PC. Dus heb ik gelijktijdig met de C720P een Creative HS800 Fatal1ty headset gekocht. Wat ook een oude bekende is, toen ik nog veel deed aan gaming. Expres gekozen voor mini-jacks aansluitingen, maar zie nu dat de C720P alleen geluid en geen mic ingang heeft. Nouja de interne C720P mic is goed genoeg voor hangouts, webinars en andere opnames. Maar had dan achteraf gezien een aanschaf van een pricewatch: Microsoft LifeChat LX-3000 (Stereo, USB) toch beter geweest misschien.

Update 12dec: Fatality ondertussen vervangen door pricewatch: Philips Bluetooth stereo headset (Zwart) (SBH7000) ... BT werkt erg fijn (optioneel audio kabeltje), geluid is wat natuurlijker en voller (minder bass; wat ik persoonlijk fijner vind), en headset knelt minder rondom je hoofd. Nadeel; geen mic ingebouwd, maar mic van C720P volstaat.

Tijd om te gaan nerden: developer mode?
De vorige keer had ik d.m.v. Crouton Ubuntu draaien, maar echt heel gaaf was het nu ook weer niet. Ja ik had opeens toegang tot mijn crypto currency wallets en Skype, maar kreeg virtualbox niet aan de gang i.v.m. kernel probleempjes (voor XP virtualisautie i.v.m. diverse .NET apps die ik gebruik). Video capturing werkte nogsteeds niet lekker, enzovoort. Update 12dec: zie ook comments.

Ondertussen ben ik echter iets wijzer (ook basis van de feedback op mijn vorige artikel). Wat momenteel in de pijplijn ligt (research aan 't doen nog):
  • Chrubuntu Dualboot met ChromeOS (ookal ben ik totaal geen liefhebber van Ubuntu).
  • SeaBIOS: Fedora + Cinnamon + KVM met Windows XP/7
zodat ik de Dell kan vervangen. Ookal blijft dat een leuke configuratie voor draaien van Hackintosh Yosemite. Update 12dec: Ik had chromeOS vervanging gepland staan, maar Chrome v39 heeft toch wel haar charmes. En na nog meer vooronderzoek ga ik toch maar voor dualboot Xubuntu.

Eind conclusie: i.i.g. al een 5-ster configuratie. Zie de comments voor aanvulling, en abonneer jezelf op de site http://www.omgchrome.com ... via b.v. https://chrome.google.com...ejpiclijnghognjagifplmmij ... dan blijf je bij. Ik twijfel nog over de verkoop van mijn HP workstation. Maar ligt 't in de lijn der verwachting dat ik binnen een kwartaal volledig overstap op deze ChromeBook.

Heb jij ook een Acer 29554G03aii?

Leuk om te zien hoe fijn je dit dingetje vindt, misschien koop ik hem ook. Bij de witte had je het over nadelen,nadelen,nadelen. Waarom vind je dat nu niet meer vervelend?

Deze lijst noemde je, die me wel aan het twijfelen bracht:
geen skype voice client (IM+ werkt alleen voor chats)
geen teamviewer support (en in Linux werkt het ook voor geen meter en Chrome RDP is niet volwassen genoeg ... '2X RDP client' is wel aardig opzich)
geen java support ... je staat er verstelt van hoeveel sites 'onder water' java gebruiken. Een praktijk voorbeeld is de site KPN als je veel met de NS reist. Jammer joh! Geen WiFi in de trein, tenzij op Arriva trajecten. Synology cloud werkt dus ook niet. Screencast-o-matic werkt niet.
geen support voor Adobe Air ... wat vreselijk irritant is als je jvzoo producten gebruikt
slechte Windows XP virtualisatie onder Linux Ubuntu i.c.m. virtualbox (i.v.m. beperkte kernel driver ondersteuning)
je kan geen webcam video opnames maken zonder internet verbinding
geen mkv container support (het bekende AC3 probleem)
geen video editor mogelijkheden
Dat is een half jaar geleden ;) toen was chromebook nog niet erg populair, dat is ondertussen veranderd. #1 verkopende laptop in USA onder studenten, en dat merk je aan van alles; doorontwikkeling en meer apps voor Chrome. Maar ondertussen ook leren leven met de beperkingen. Of eigenlijk anders inzetten van diverse middelen. Ondanks dat er al Android emulatie is via Chrome (skype start wel, maar crashed onmiddelijk), werkt Skype gewoon fijner via smartfoon.

M.b.t. Linux ... ik wist half jaar geleden alleen dat crouton mogelijk was. Had nog nooit gehoord van SEAbios, en dat je dan met b.v. chrubuntu het kernel probleem oplost. En je dus native support hebt voor teamviewer, skype, java, adobe air, webcam, mkv en beperkte mate ook video editor. En je dan ook het offline werken oplost. M.b.t. ChromeOS ... zat gister te spelen met screencastify en youtube video editor. en je daarmee eigenlijk betere resultaten haalt dat met screencast-o-matic, enz. Iets minder mogelijkheden, maar de flow is beter na opname (sneller kunnen uploaden naar youtube, goed kwaliteit prestatie ondanks webm ipv mp4 container).

En ondanks de hoge nieuwprijs van 349 euro (via marktplaats al voor minder dan 275 euro op de kop te tikken). Is het aankondigde 'opvolger': C740 niet heel veel beter, en blijft de C720P zonder meer de beste chromebook met touchscreen. Natuurlijk is er voor minder geld ook al een Windows alternatief, waarbij dualboot dan geen noodzaak is. Maar hmm ... ChromeOS heeft mijn inziens een beter toekomstperspectief. Het is eigenlijk een MacBook lite. Het werkt fijner dan Chrome browser op Windows. De limitaties die je hebt, maakt de manier van werken efficienter, omdat je geforceerd worden nieuwe dingen uit te proberen. En met de migratie van veel tools en software naar HTML5 technology in 2015, is het hebben van Windows steeds minder een noodzaak. Maar ... Linux wel een must. Wil je niet gaan voor Linux vervanging, noch dualboot? Dan blijven de beperkingen wel van kracht.

[Reactie gewijzigd door Rhy op 12 december 2014 13:38]

Thanks voor de uitleg. Ik kan me voorstellen dat de beperkingen minder worden dan ja. Heeft crouton nadelen boven seabios dan?
ja, kernel emulatie. Waardoor teamviewer niet lekker werkt en je virtualisatie kan vergeten. En aangezien je voor beide developer mode moet activeren, is dualboot dan fijner. Maar ... moet je dan wel opnieuw starten (om te schakelen). Terwijl crouton draait parallel aan ChromeOS; makkelijker te switchen dus. Ik zou alleen crouton adviseren voor b.v. crypto currency wallets. Want echt serieuze dingen kan je er niet mee doen.
ohja ... maar is de ingreep voor crouton beduidend makkelijker, omdat het alleen developer mode activeren is, terminal venster openen in chromeos, en je hebt het binnen uurtje of 2 wel draaien naast chromeos. Voor dualboot en SEAbios moet de hele chromebook geherpartioneerd worden. Net ietsje lastiger. Maarja daar zijn we tweakers voor :*)
Kun je iets zeggen over de accuduur? Bij de specificaties staat volgens mij zo'n 6 tot 7,5 uur.
Is dat niet net iets te kort?
het niet echt gemeten om eerlijk te zijn. Onder intensief gebruik was het ruim 5-6 uur real life. Een hele verbetering i.i.g. t.o.v. de max. 1 uur van mijn dellebell d630. Onder lage brightness en zonder BT zal er vast wel meer uit slepen zijn.
Ik heb er ook een, en moet zeggen dat het touchscreen geweldig werkt, zoals je zelf ook al opmerkt. Webpagina's lees ik door te scrollen met mijn duim op het scherm. Het voordeel is dat je veel nauwkeuriger kunt scrollen, omdat je vinger/duim op dezelfde plek op het scherm blijft (op dezelfde text dus). Ideaal vind ik het bij 360 graden video en foto. Je kijkt heel makkelijk rond.

@pduh: Die van mij is ook al een paar jaar oud en doet het nog steeds ca 5 uur op een lading. Ik gebruik hem vrijwel iedere avond op tweakers, en kijk regelmatig youtube films van 45 minuten tot een uur. De rest van de tijd ligt hij in hybernation in de kast. Dit betekent ongeveer 1 a 2 maal per week opladen (vooral die youtube films hakken er in)
grappig; zat net vandaag toevallig weer te kijken om een c720p op de kop te tikken, precies voor de doeleinden die je aangeeft. Ruim een half jaar geleden mijn c720p verruilt voor een hackintosh laptop voor op 'kantoor'. En keek uit naar de nieuwe iPad Pro 9.7" ter vervanging van nogsteeds mijn iPad 1 voor in bed :P, maar tja .. de prijs he? En dan blijft het vreemd dat de c720p de enige chromebook is met machtig mooie specs. update: of misschien maar een Microsoft Surface 2 Pro op de kop tikken. De ideale middenweg :)

[Reactie gewijzigd door Rhy op 29 maart 2016 05:47]

Heb je ook inmiddels Android apps draaien op je Chromebook? Ik ben wel benieuwd of dit iets toevoegt aan de gebruikerservaring.
heb de Chromebook al een jaar niet meer. En ben zowiezo geen liefhebber van Android ;-)
En ... ik heb 'm opnieuw gekocht. MS surface 4 was leuker, maar ook ruim 8x zo duur.